.

Een oplader gebruiken die voor een andere gadget bedoeld is Kan dat kwaad?

• 17 March 2014
  • 19 reacties
  • 43681 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Het gebruiken van een sterkere oplader (met een hoger aantal Ampères) dan de originele oplader zorgt er voor dat een gadget sneller wordt opgeladen.
Apple zegt over de opladers voor iPads, iPhones en iPods dat deze gebruikt kunnen worden voor het opladen van ieder type Apple product.
Het is zeker niet schadelijk, maar de levensduur wordt wel een klein beetje verkort. Bij sommige oudere gadgets kan er een foutmelding verschijnen, waardoor de gadget niet wordt opgeladen door de sterkere oplader.
Over het algemeen kan je dus voor een sterkere oplader kiezen.

Het gebruiken van een oplader met een lager vermogen dan de originele oplader is niet schadelijk.
Als je een gadget inplugt in de USB-poort van je computer, wordt de gadget namelijk óók opgeladen met een kleiner vermogen.

Bron: http://www.extremetech.com/computing/115251-how-usb-charging-works-or-how-to-avoid-blowing-up-your-smartphone

19 reacties

Dit is een erg controversieel onderwerp; het lijkt wel alsnog niemand het echt eens kan worden over wat er - op lange termijn - nu het beste is voor een batterij.

Enkele opmerkingen: hoe(veel) snel(ler) een batterij oplaadt door aansluiting van een sterkere oplader is geheel afhankelijk van wat de batterij zelf toelaat. Batterijen van tegenwoordig bezitten hun eigen "management" software/firmware, waarin o.a. wordt geregeld met welke maximale stroomsterkte (A) de batterij kan worden opgeladen. Een nog sterkere oplader doet er dan niet toe. Vaak, echter, leveren de fabrikanten zelf toch een oplader mee die die maximale stroomsterkte die door de batterij wordt toegelaten niet haalt, mogelijkerwijs vanwege het wat sneller slijten van de batterij bij hogere belasting, maar dit lijkt mij allemaal maar nattevingerwerk.

Omdat bij een lagere stroomsterkte (zoals direct via een USB-poort op je computer) het opladen veel langer duurt, wordt de batterij ook langer belast en doet het verhaal dan ook de ronde dat het opladen via USB juist slechter is voor je batterij dan met je (meegeleverde) oplader.

Verder is het erg waarschijnlijk dat de batterij het meest lijdt als je 'm steeds helemaal tot 100% oplaadt, omdat de eerste procenten erg snel gaan, maar het laatste beetje veel meer energie kost, daarom langzamer gaat en hoogstwaarschijnlijk ook voor meer belasting van de batterij zorgt. Steeds meer laptop-batterijen (gebaseerd op hetzelfde principe als die van telefoons) zijn daarom ook in te stellen om pas op te laden tot maximaal 80% om dat extra beetje belasting bij de laatste procenten te voorkomen en zo het verval te minimaliseren. Verder zie je bij sommige telefoons ook (bijv. HTC Desire) de oranje oplaad-indicator al bij 90% op groen springen, iets wat met bovenstaande redenering logisch lijkt.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Guillaume,

Hoe komt het dat je zoveel over dit onderwerp weet? Heb je misschien een link van een interessant artikel hierover? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier veel vanaf weten. Ook jij vertelt mij nu dingen die ik niet wist 🙂 Bijvoorbeeld over dat batterijen een eigen 'management software' hebben. Eigenlijk maakt het dus niet uit met hoeveel ampère je oplader de batterij oplaadt...

En dan wat je zegt over met een lagere stroomsterkte een batterij opladen dat dat juist voor meer belasting van je batterij zorgt. Zou dat echt waar zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Je batterij niet helemaal opladen is geloof ik wel belangrijk om de levensduur van je batterij te verlengen. Wat volgens mij ook werkt is om tijdens het opladen je telefoon helemaal uit te zetten. Dan laadt je batterij ook nog eens sneller op 🙂
Opladen betekent dat je de batterij belast (wat je daar zelf van merkt bijvoorbeeld is dat je een batterij tijdens het opladen ook wat warmer voelt worden). Met een lagere stroomsterkte duurt het logischerwijs langer eer de batterij is opgeladen. Die belasting van de batterij duurt dus ook langer. Daar staat wel tegenover dat die belasting weer voor minder restwarmte zorgt, dus waarschijnlijk is de belasting ook weer iets minder; ik verwacht dan ook dat er een ideale stroomsterkte zal zijn die de batterij zo snel mogelijk, maar zonder sterke belasting, kan opladen dat op lange termijn zo min mogelijk verval oplevert. Of de fabrikant van de batterij (of de telefoonfabrikant die de oplader meelevert) die ideale afweging te pakken heeft gehad valt maar te bezien.

In principe moet de batterij inderdaad sneller opgeladen zijn zodra je telefoon uitstaat (er is immers geen stroom van dezelfde bron meer nodig om het apparaat draaiende te houden). Een andere manier is om de telefoon zolang in vliegtuigmodus te zetten.

Zoals gezegd is er veel speculatie over dit onderwerp. Ik heb me slechts een uurtje of twee ingelezen hoor, met als belangrijkste bron het volgende topic dat op zichzelf alweer boordevol met tegenstellingen staat: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2251742
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Guillaume,

Dankje voor je terugkoppeling :)

Een ideale stroomsterkte die de batterij zo snel mogelijk, maar zonder sterke belasting oplaadt, is natuurlijk dé oplossing voor dit probleem. Dit moet technisch gezien gewoon mogelijk zijn, maar ik vraag me af of fabrikanten dat willen. Op een gegeven moment moet je natuurlijk overstappen van je S4 naar een S5 en van een iPhone 4 naar een iPhone 5 😉

Technologie wordt expres tegen gehouden door Marketing. Een productlevenscyclus wordt natuurlijk zo lang mogelijk gerekt, voordat er een nieuw product op de markt verschijnt. Maar dat is weer een heel ander onderwerp ;)

Om lang met je batterij te doen kun je dus denk ik het beste niet altijd je batterij helemaal opladen en niet je telefoon gebruiken als je oplaadt 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Wat ook belangrijk is dat je niet gaat opladen als de capaciteit nog boven de 20 - 30% is.
Ik weet dat dit lastig is omdat je 's morgens met een volle batterij naar je werk/school etc. wilt gaan om niet het risico te lopen om 's middags met een lege batterij te zitten.
Ik ken de laadtijd van mijn S4 vanaf 30% tot 90% globaal, ik heb een eenvoudige klokschakelaar waar ik de adapter op aansluit, als deze om 5 uur 's morgens aanklikt weet ik zeker dat ik bij opstaan een batterij heb die minstens tot 90% gevuld is.
Als ik weet dat ik heel veel gebruik zal hebben neem ik mijn 2e batterij, opgeladen mee.

Iedere oplaadbeurt verkort de rest levensduur van je batterij, hierbij is het vrijwel niet van belang of je van 10% naar 100% gaat of van 90% naar 100%!Gelukkig heeft de S4 een stevige batterij en is, in mijn geval, na de upgrade naar KitKat de telefoon zuiniger geworden.
Reputatie 2
Badge +6
Hey franswon :)

Goede tips! Merk je veel verschil in batterij levensduur nadat je bent geüpgraded naar KitKat?
Reputatie 7
Badge +9
Hey Dries,

Ik gebruik mijn S4 veel om te modereren (redelijk zwaar voor de S4) als ik op bed lig, via Wi-Fi, ik heb dan 5 vensters in Chrome open. Vóór KitKat ging dat 5 tot 6 uur goed, nu 8 - 9 uur, dus veel beter. Ondertussen draait de mail op de achtergrond mee, de virusscanner, blacklist en een hoop systeembestanden van Android.
Ik heb liever niet dat er een snoer aan de telefoon hangt, ik moet vaak van houding veranderen en dan is zo'n snoer lastig.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi franswon,

Dat scheelt dus wel aanzienlijk. Plus heb je nu meer apps draaien 🙂 Nu kun je dus ook langer aan de slag zonder dat je een snoer hoeft aan te sluiten, top!
Badge
Ook interessant en relevant: sommige toestellen zullen *niet* sneller opladen met een hogere ampere lader.

Bijvoorbeeld de HTC One (momenteel mijn toestel) heeft geen vervangbare batterij. Om dit minder een probleem te maken, weigert de hardware om sneller dan relatief langzaam de batterij op te laden. Meer dan ongeveer 0.3 ampere trekt dit toestel niet vanaf de USB ingang, zelfs niet wanneer in gebruik tijdens opladen. Bovendien stopt het laden ruim voor de 100% (hoewel het toestel dit wel als 100% weergeeft, om gebruikers niet te laten denken dat het toestel niet werkt), en gebruikt hij dan de netstroom om te werken zonder de batterij te belasten (het toestel voelt na enkele uren aan de stroom vol te zijn geweest verdacht koud aan, precies om deze reden).
In dat geval maakt het dus helemaal niets uit welke lader je gebruikt, aangezien het toestel zelf al management doet van de laadsnelheid.
Ik vermoed dat steeds meer moderne toestellen dit soort dingen automatisch gaan doen, en het dus steeds minder gaat uitmaken (logisch, nu de oplaadaansluiting van mobiele telefoons gestandaardiseerd is).

Let wel op het voltage van de laders, trouwens! USB hoort 5V te zijn, maar lang niet elke lader neemt dat even nauw. Ik heb USB laders gezien dit ergens tussen de 3 en 8 volt leveren waar gewoon 5 op staat vermeld. Bij twijfel handig om dat even na te gaan met een voltmeter, dus. Afhankelijk van de electronica in het apparaat dat je oplaad, kán dat wel of niet schadelijk zijn.
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Thulinma,

Zo te lezen heb jij er heel veel verstand van 🙂 Hoe komt het dat je er zo veel vanaf weet? Helemaal aan het eind zeg je:
Afhankelijk van de electronica in het apparaat dat je oplaad, kán dat wel of niet schadelijk zijn
Hoe kom je er dan achter hoeveel volt jouw apparaat nodig heeft om correct op te laden én hoe weet je dan of het wel of niet schadelijk is?
Badge
Zo te lezen heb jij er heel veel verstand van smile Hoe komt het dat je er zo veel vanaf weet?

Een combinatie van veel knutselen en de USB specificaties kennen. Achtergrond in de IT helpt natuurlijk ook :)

Hoe kom je er dan achter hoeveel volt jouw apparaat nodig heeft om correct op te laden én hoe weet je dan of het wel of niet schadelijk is?

In principe is dat altijd 5 volt, als er een USB aansluiting op zit. USB vereist namelijk 5 volt en minimaal 0.5A (voor USB 2.0, ieder geval), dus elk apparaat zou daar mee om moeten kunnen gaan - ongeacht wat de eigen lader daadwerkelijk levert.
De vraag is meer, hoe erg is het als de lader stiekem geen 5 volt, maar meer of minder levert? Bij de lader die bij het apparaat in kwestie zit, kan je er natuurlijk vanuit gaan dat hij dat moet kunnen hebben - welk voltage dat ook is.
Meestal loopt het in de praktijk wel aardig los, omdat de meeste apparatuur zelf ook een voltageregulator heeft.
Minder dan 5V heeft meestal als gevolg dat het apparaat simpelweg niet oplaad zonder dat er verdere schade optreed. Meer dan 5V zou in theorie het een en ander kunnen laten doorbranden, maar ik heb zelf nog nooit gezien dat een lader zoveel meer dan 5V levert dat daar iets van stuk is gegaan... Het kán natuurlijk wel voorkomen, vooral bij goedkopere laders waar de quality control wat minder is.
Reputatie 5
Badge +11
Het klinkt zo makkelijk als je er verstand van hebt, Thulinma ;)
Maar we kennen allemaal wel de verhalen van de imitatie laders uit China waarvan er af en toe weleens 1 voor een knal zorgt.
Badge
Het klinkt zo makkelijk als je er verstand van hebt, Thulinma ;)
Maar we kennen allemaal wel de verhalen van de imitatie laders uit China waarvan er af en toe weleens 1 voor een knal zorgt.

Precies - dus, bij twijfel, multimeter erbij pakken en checken of het voltage niet veel hoger dan 5V is.
Alle andere eigenschappen van een lader zijn niet bijzonder gevaarlijk en zorgen er hooguit voor dat het apparaat simpelweg niet oplaadt, wat je snel genoeg merkt. :) 
Reputatie 7
Badge +9
Dit geldt niet allen voor telefoon laders, maar voor adapters in ht algemeen. Een Chinees bedrijf levrde me 3 IP-camera's. 2 met zwarte adapter, 1 met een grijs exemplaar, ik vertrouwdw het niet, terecht, de zwarte adapters leverden 12V (correct), de grijze 18V (beetje veel van het goede). Gelukkig erkenden ze hun fout en werd per expresse een nieuwe adapter uit Hongkong gestuurd.
Badge +1
Een telefoon kan inderdaad sneller laden met een hogere ampere al zal de accu dan bij sommige toestellen ook zoals gezegd warmer worden, sommige hebben hun eigen power management, dit verschilt per apparaat. 
Ook slijt een accu elke keer als je hem oplaad natuurlijk daarom is het handig hem zo leeg mogelijk pas aan de lader te hangen.
Zolang een adapter geen hoger voltage heeft kan het over het algemeen geen schade aan je apparaat doen en zal dan hooguit teruggeschakeld worden (door je telefoon) of deze sneller laden dit kan dus geen kwaad, hij wordt hooguit warmer maar zou ook beveiligd moeten zijn tegen oververhitting (dit zijn adapters en accu's uit bijv china vaak niet en ook goedkoop geproduceerd duskwetsbaarder materiaal).
Besparen op een extra/nieuwe accu is dus niet altijd slim, ik zou dan zeggen koop een lader voor onderweg en neem deze mee, veel minder erg als die kapot gaat 😉
Reputatie 5
Badge +10
Ook interessant en relevant: sommige toestellen zullen *niet* sneller opladen met een hogere ampere lader.

Bijvoorbeeld de HTC One (momenteel mijn toestel) heeft geen vervangbare batterij. Om dit minder een probleem te maken, weigert de hardware om sneller dan relatief langzaam de batterij op te laden. Meer dan ongeveer 0.3 ampere trekt dit toestel niet vanaf de USB ingang, zelfs niet wanneer in gebruik tijdens opladen. Bovendien stopt het laden ruim voor de 100% (hoewel het toestel dit wel als 100% weergeeft, om gebruikers niet te laten denken dat het toestel niet werkt), en gebruikt hij dan de netstroom om te werken zonder de batterij te belasten (het toestel voelt na enkele uren aan de stroom vol te zijn geweest verdacht koud aan, precies om deze reden).
In dat geval maakt het dus helemaal niets uit welke lader je gebruikt, aangezien het toestel zelf al management doet van de laadsnelheid.
Ik vermoed dat steeds meer moderne toestellen dit soort dingen automatisch gaan doen, en het dus steeds minder gaat uitmaken (logisch, nu de oplaadaansluiting van mobiele telefoons gestandaardiseerd is).

Let wel op het voltage van de laders, trouwens! USB hoort 5V te zijn, maar lang niet elke lader neemt dat even nauw. Ik heb USB laders gezien dit ergens tussen de 3 en 8 volt leveren waar gewoon 5 op staat vermeld. Bij twijfel handig om dat even na te gaan met een voltmeter, dus. Afhankelijk van de electronica in het apparaat dat je oplaad, kán dat wel of niet schadelijk zijn.

Very interesting 🙂. Ook ik heb de HTC One. Zou het ook kunnen dat mijn externe batterij oplader, welke wel in mijn HTC Desire HD werkte, hierdoor niet werkt op de One?

Een telefoon kan inderdaad sneller laden met een hogere ampere al zal de accu dan bij sommige toestellen ook zoals gezegd warmer worden, sommige hebben hun eigen power management, dit verschilt per apparaat. 
Ook slijt een accu elke keer als je hem oplaad natuurlijk daarom is het handig hem zo leeg mogelijk pas aan de lader te hangen.
Zolang een adapter geen hoger voltage heeft kan het over het algemeen geen schade aan je apparaat doen en zal dan hooguit teruggeschakeld worden (door je telefoon) of deze sneller laden dit kan dus geen kwaad, hij wordt hooguit warmer maar zou ook beveiligd moeten zijn tegen oververhitting (dit zijn adapters en accu's uit bijv china vaak niet en ook goedkoop geproduceerd duskwetsbaarder materiaal).
Besparen op een extra/nieuwe accu is dus niet altijd slim, ik zou dan zeggen koop een lader voor onderweg en neem deze mee, veel minder erg als die kapot gaat ;)

Helemaal mee eens. Ik heb ooit eens een extra batterij gekocht, want toen hadden ze nog geen externe batterij opladers. Maar tegenwoordig zijn die dingen niet meer zo duur.
Badge
Very interesting 🙂. Ook ik heb de HTC One. Zou het ook kunnen dat mijn externe batterij oplader, welke wel in mijn HTC Desire HD werkte, hierdoor niet werkt op de One?

Dat is best wel raar, eigenlijk.
Omdat de One geforceerd trager oplaad, zijn zijn stroombehoeftes just erg laag vergeleken met andere modellen. Zoals ik al schreef: 0.3 ampere is voldoende om dit toestel op te laden, terwijl veel andere modellen minimaal 0.5 of soms zelfs wel 1.0 ampere (of meer) nodig hebben.
Ik zou zeggen, meet die lader eens door met een multimeter en kijk wat hij daadwerkelijk levert. Als dat (veel) afwijkt van 5.0V of lager is dan 0.3A, dan is dat je antwoord.
Reputatie 5
Badge +11
Ja Alex, meet eens door en laat het ons hier weten.
Reputatie 5
Badge +10
Zulke apparatuur heb ik helaas niet thuis liggen haha. Mijn externe oplader kwam ook van een supermarkt welke zich richt op de koopjesjagers. Ben sowieso van plan om een wat betere te kopen.

Reageer