.

Beltegoed straks langer houdbaar?

  • 28 May 2013
  • 6 reacties
  • 1253 Bekeken

Reputatie 3
Badge +9
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het beltegoed langer houdbaar wordt. Het beltegoed moet nu nog binnen een maand worden opgemaakt. Astrid Oosenbrug van de PvdA noemt die termijn "wel heel erg minimaal''.PvdA, CDA, PVV, D66 en SP willen dat deze periode wordt verlengd. De partijen bevestigen berichtgeving hierover dinsdag in het AD. Het CDA roept de telecombedrijven op te gaan bewegen op dit vlak, maar "als zij het niet doen, komen wij in actie'', zegt Tweede Kamerlid Agnes Mulder.De meeste partijen denken aan een houdbaarheid van 6 maanden tot een jaar. De PvdA vindt 3 tot 6 maanden "een redelijke termijn''.Volgens de Consumentenbond gaat maandelijks 68 miljoen euro aan ongebruikt beltegoed in rook op. De bond pleit ervoor dat het tegoed van mobiele abonnementen minimaal een jaar lang houdbaar wordt. "Prepaid is ook een jaar geldig. Dat lijk me dus heel redelijk'', stelt Sharon Gesthuizen. Zij kan zich voorstellen dat de abonnementen wel duurder worden als de houdbaarheidstermijn omhoog gaat.Regeringspartij VVD is "niet op voorhand'' voor het plan. Eerst moeten consumenten en operators maar eens afspraken maken, zegt het VVD-Kamerlid Bart de Liefde. Hij vindt wel dat de telecomsector eenduidiger en transparanter moet worden.

6 reacties

Badge +1
Ja maar het is toch de wereld op z'n kop?
De ene bewaaar z'n oude nokia'tjes, de ander zeg: niks zeggen want anders moeten we zometeen nog meer betalen.
Weer ander zeg : Ā we moeten over gaan op dataverkeer.
En allemaal zijn we bang dat elke verandering ons meer gaat kosten.
Dat is toch raar?!
En niet omdat de providers ons willen pesten. Nee omdat de aandeelhouders en providers meer winst en meer winst en meer winst willen hebben....
Bij t-mobile betaal je ineens : Sim administratie kosten per kwartaal. Waar komt dat vandaan ineens?Ā 
ze verzinnen het gewoon....
Badge
Van mij mag het ook best na een bepaalde periode vervallen, alleen zou het fijn zijn als je iets meer spreiding kan gebruiken als consument. Als mantelzorger moet ik de ene maand soms heel veel telefoontjes plegen, de andere maand dan weer niet. Ik zou dus al geholpen zijn met het mogen meenemen van minuten naar de volgende maand.

Maar ja, een goedkoop abo is ook wat waard :)

Ik heb nu altijd mijn oude nokia'tje met prepaid kaartje (10 ct p/m ipv 30 ctp/m buitend-de-bundel van het abo) als ik extra telefoontjes moet plegen onverwacht.
Badge
we weten allemaal dat er een "robinhood" effect is in de telecom, als je belbundels alleen goedkoop kunt maken, als er een groep mensen weinig gebruik maakt Ā van de diensten (belminuten) en daar maandelijks wel de volle mep voor laat betalen, zodat de groep veel bellers lekker goedkoop kan bellen. maar dat valt bij een maandbundel nog wel mee gezien die in vele soorten te verkrijgen zijn, is dat effect te verwaarlozen. ik zie weinig kans van slagen die blijven technisch mooi binnen de kaders van waardebonnen en hebben ook heel duidelijk een vervaldatum.

de wetgever heeft nog 1 mogelijkheid om te benutten en dat is de bedenktijd voor diensten (wat een belbundel is), die gaan binnenkort ook gelden nadat diensten zijn geleverd en komt straks op 14 dagen, dat zou betekenen dat klanten na hun vaste contract elke maand, maximaal 14 dagen het recht hebben om de dienst kosteloos te ontbinden. daar kunnen providers nu al leuke dingen mee doen, door elke maand de eerste (max) 14dagen een opschortingsrecht te geven Ā (gratis die maand) aan klanten als ze niet binnen 14 dagen bellen, en wordt er binnen die eerste 14 dagen wel belminuten aangesproken moet de hele maand betaald worden. dan is de klant zn eigen robinhood en heeft die dus weer keuze conform wetgeving.

neemt niet weg dat prepaid een hele andere discussie is, die kun je eindeloos bewaren en je hoeft alleen maar bij te storten. Ā ik zie geen geldige reden waarom je die contracten als waardebon zou bestempelen, vroegere kaarten waren dat wel, maar doordat de provider nu veel gemakkelijker het adres of een bankrekeningnummer kan vragen, kun je daar het restant saldo gewoon terugboeken als je gaat opzeggen.

ander probleem is mobiel internet waar geen fatsoenlijk flatfree abo voor te krijgen is, al was het maar 1 of 2 mbit, voldoende voor 480p youtube kwaliteit, dit houdt een hoop ontwikkelingen tegen.
Reputatie 7
Badge +9
Straks komt er een digitaal THT op je overzicht, net zoals (fysiek) op de verpakking van levensmiddelen :)

THT = tenminste houdbaar tot = uiterste datum gebruik voor de niet bewuste lezers van etiketinformatie 😃
Reputatie 7
Badge +9
. Zij kan zich voorstellen dat de abonnementen wel duurder worden als de houdbaarheidstermijn omhoog gaat.Regeringspartij VVD is "niet op voorhand'' voor het plan. .

1) Denk ut ook namelijk.
2) VVD..tja.http://www.millan.net/minimations/smileys/runforhills.gif
Badge +1
En terrecht.

zoals ik al stelde in mijn topic waar cencuur op gepleegd is :Ā https://forum.simyo.nl/abonnementen-69/minuten-mbs-niet-mee-neembaar-naar-de-volgende-maand-11413/

Reageer