.

Apple aangeklaagd om WiFi Assist-functie

  • 26 October 2015
  • 14 reacties
  • 431 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Apple is in de Amerikaanse staat Californië aangeklaagd vanwege zijn met iOS 9 geïntroduceerde WiFi Assist-functie. De klagers in deze zogenoemde class action-suit (groepsvordering) eisen van Apple een bedrag van meer dan 5 miljoen dollar schadevergoeding, vanwege onverwacht hoge kosten voor het gebruik van mobiele data.



WiFi Assist is een nieuw onderdeel van iOS 9, waarmee iPhones automatisch overschakelen naar mobiele data zodra een WiFi-signaal te zwak wordt. Deze functie staat automatisch aan na een update naar iOS 9. De aanklacht tegen Apple over deze functie is opgemerkt door AppleInsider.

Volgens de klagers heeft Apple van tevoren niet goed genoeg uitgelegd dat WiFi Assist bestaat en hoe dit werkt. Apple zou pas na hevige kritiek van consumenten hebben uitgelegd hoe deze functie werkt, waarna de telefoonrekeningen van veel gebruikers al enorm waren opgelopen.

Bron: gsmhelpdesk.nl

14 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Ik heb die wifi assistent al heel rap uitgezet!
Bedankt voor je bericht franswon.
iPhoners hebben hier wat aan, mochten ze nog niet op de hoogte zijn.
Reputatie 6
Badge +10
Bedankt voor het delen van dit bericht franswon!

Groetjes, Tiury
Reputatie 5
Badge +10
Ben ik even blij dat ik de optie heb uitgezet via mijn Simyo.
En daarom zet ik altijd een update 1 - 2 weken na release pas op mijn telefoon/laptop of mobiel.
Kom je ook niet voor rare verassingen te staan.
Reputatie 6
Badge +10
Bedoel je dat je bij elke iOS update je internetoptie uitzet via Mijn Simyo, maikel.twinnie? Dat is best een goede tip! (wel jammer dat het nodig is)
Ik vind het echt belachelijk dat je bij iOS zoveel voorzorg maatregelen moet nemen om te voor komen dat je Data pakket word opgeslurpt.
Reputatie 7
Badge +9
Bedoel je dat je bij elke iOS update je internetoptie uitzet via Mijn Simyo, maikel.twinnie? Dat is best een goede tip! (wel jammer dat het nodig is)

Nou, dat is een beetje overdone. Helemaal niet nodig. Je zou dataverbinding op de foon zelf uit kunnen zetten, als je een bangerikje bent. Maar ook dat heb ik nog nooit gedaan. Ikzelf had wifi assist vanaf minute one al uitgezet. Maar zulks bestaat toch ook in Android? Dus wat is de issue dan dat zulks alleen met appelflap te maken heeft? Veel Appleflappers doen hun systeemupdates via iTunes, dan heb je dat dataverbruik'probleem' sowieso niet. En mensen die hun updates OTA doen, die moeten zorgen dat ze dat doen in een sterke wifi omgeving en niet op je trieste zolderkamertje boven waar je wifi niet geweldig is en je wifi extender ook niet al te veel goed werk doet.

Ik vind het echt belachelijk dat je bij iOS zoveel voorzorg maatregelen moet nemen om te voor komen dat je Data pakket word opgeslurpt.

Niet zo opwinden, Raytje....;):P.. Ikzelf neem helemaal geen hele hoop voorzorgsmaatregelen en vele Appelflappers met mij ook niet, die daten de boel gewoon zonder problemen up.

Waar ik me wel over op kan winden (gematigd dan:$) is dat dit soort berichten weer koren op de molens van Applebashers is. In de laatste consumentengids stond een tevredenheidspeiling gehouden onder 7.000 gebruikers van smartphones. De criteria : zeer tevreden over prestaties, zeer tevreden over gebruiksgemak, volgende zeker van hetzelfde merk, prijs/kwaliteitverhouding, rapportcijfer. Onafhankelijk onderzoek dus.
Wel, dames en heren......het enige merk dat op alle punten (behalve de prijs dan natuurlijk) dik boven het gemiddelde scoort en een uitstekend rapportcijfer krijgt.....yep...raad maar. Blijkbaar zeer tevreden gebruikers dus.
Op enige afstand gevolgd door Motorola en Nokia. Dat vinden gemiddelde gebruikers dus van hun merk smartphone, hè.? Maar misschien vind jij heel wat anders dan de andere gemiddelde gebruikers van jouw merk? De Leon vindt in ieder geval helemaal wat andere Appleflappers ook vinden van ons merk.
Maar ja, ook hier zullen de notoire Appleflapbashers wel weer snel hun antwoordje op hebben. :8 Komt er ene....Applegebruikers zijn dom, staren zich blind op hun dure phones en kopen alleen maar vanwege de naam. Kijken niet verder dan hun neus lang is......ach ja..:8.
Blijkbaar heeft men dat bashen steeds weer nodig om te kiften. ;)
Even een fotootje gemaakt. Leek me wel geinig. ;)🆒


En als iemand vindt dat zijn / haar telefoontje toch ook echt wel flink in de groene cijfertjes hoort.....vooral vinden zou ik zeggen. Goedemiddag verder.:$
Reputatie 7
Badge +9
Apple gaat er (waarschijnlijk terecht) van uit dat mensen die zich een iPhone kunnen veroorloven, ook de middelen hebben om een ruim bemeten maandelijkse databundel te nemen. De kosten daarvan vallen overigens mee: ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier heb je al een onbeperkte databundel voor 12 pond per maand als je een abonnement hebt, of 15 pond op een pay as you go tarief. In dat soort situaties is WiFi Assist best handig en het gebruik ervan kost je de kop niet.
Reputatie 6
Badge +10
Bedoel je dat je bij elke iOS update je internetoptie uitzet via Mijn Simyo, maikel.twinnie? Dat is best een goede tip! (wel jammer dat het nodig is)

Nou, dat is een beetje overdone. Helemaal niet nodig. Je zou dataverbinding op de foon zelf uit kunnen zetten, als je een bangerikje bent. Maar ook dat heb ik nog nooit gedaan. Ikzelf had wifi assist vanaf minute one al uitgezet. Maar zulks bestaat toch ook in Android? Dus wat is de issue dan dat zulks alleen met appelflap te maken heeft? Veel Appleflappers doen hun systeemupdates via iTunes, dan heb je dat dataverbruik'probleem' sowieso niet. En mensen die hun updates OTA doen, die moeten zorgen dat ze dat doen in een sterke wifi omgeving en niet op je trieste zolderkamertje boven waar je wifi niet geweldig is en je wifi extender ook niet al te veel goed werk doet.


Er zijn uiteraard tal van manieren om te updaten. Zowel bij iOS als bij Android 🙂. Helaas kun je het niet ontkennen dat 9/10 topics die gaan over hoge facturen/ hoogverbruik van klanten komen met een iPhone. Ook ziet ons Backoffice team een flinke piek in de hoeveelheid tegemoetkomingen ze moeten verwerken als er een nieuwe uitrol van iOS is geweest.

Alleen daarom vind ik het een goede tip; het gaat gewoon soms niet goed. Ook bij ervaren gebruikers.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Tiury,

De 'slimme netwerk-wissel' staat in ieder geval op Samsung standaard UIT, dat is wel een belangrijk verschil.
Reputatie 6
Badge +10
I know franswon, maar ik doe mijn uiterste best om geen Apple basher te zijn. Maar met enige regelmaat wordt ik soms aardig op de proef gesteld.
Reputatie 7
Badge +9
Ik wil ook geen Apple basher zijn, maar het is soms wel leuk om een bevriend iemand een beetje te plagen 🙂.
Reputatie 6
Badge +10
Dat motto moet ik ook maar eens omarmen 😉!
Reputatie 7
Badge +9
I know franswon, maar ik doe mijn uiterste best om geen Apple basher te zijn.

Je zult echt nog beter je best moeten doen, knul....echt nog beter je best. 😛
Reputatie 7
Badge +10
I know franswon, maar ik doe mijn uiterste best om geen Apple basher te zijn.

Je zult echt nog beter je best moeten doen, knul....echt nog beter je best. :P


Je moet eens een dag met hem doorbrengen op kantoor! De iPhone-users krijgen het regelmatig te verduren, niet te doen 😛 Nee, ik overdrijf een beetje. Meest van de tijd negeert Tiury mij gewoon als ik begin over mijn telefoon ;)


Apple gaat er (waarschijnlijk terecht) van uit dat mensen die zich een iPhone kunnen veroorloven, ook de middelen hebben om een ruim bemeten maandelijkse databundel te nemen. De kosten daarvan vallen overigens mee: ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier heb je al een onbeperkte databundel voor 12 pond per maand als je een abonnement hebt, of 15 pond op een pay as you go tarief. In dat soort situaties is WiFi Assist best handig en het gebruik ervan kost je de kop niet.

Om hier nog even op terug te komen, voor mij is het inderdaad super handig. Ik heb een fikse databundel. Dit scheelt al een hoop. De optie staat bij mij ook gewoon aan!

Groetjes,
Angela

Reageer