.

Android apps mogen geen reclame meer tonen op vergrendelingsscherm

  • 2 December 2017
  • 3 reacties
  • 133 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Google gaat de duimschroeven bij app ontwikkelaars aandraaien om de wildgroei waarop advertenties worden misbruikt om geld te verdienen in te dammen. Google heeft een officieel verbod opgelegd op het tonen van advertenties op het vergrendelingsscherm van Android smartphones.

De meeste gratis apps die in applicatiewinkels te vinden zijn, worden ondersteund door middel van advertenties. De inkomsten uit de advertenties geldt als het ware als een 'vergoeding' voor het gebruik van de app. App ontwikkelaars zijn permanent op zoek naar een manier waarop advertenties zo veel mogelijk geld opbrengen, door advertenties op slimme plekken in de app te verstoppen, gebruikers te verplichten advertenties te bekijken voordat bepaalde functionaliteit gebruikt kan worden of zelfs het tonen van advertenties buiten de app.

Steeds meer apps tonen advertenties als notifiactie of zelfs op het vergrendelingsscherm van Android smartphones. Google gaat deze wildgroei in het uitnutten van advertenties flink inperken. Google heeft een verbod uitgesproken op het weergeven van advertenties op het vergrendelingsscherm van Android smartphones. App ontwikkelaars die deze nieuwe regel overtreden riskeren dat hun app uit de Google Play Store wordt verwijderd.

Er geldt één uitzodering op deze regel: gratis apps die enkel functionaliteit aanbieden voor het vergrendelingsscherm van Android smartphones zijn uitgesloten van het verbod. Bij deze gratis apps ligt het voor de hand dat de ontwikkelaar geld moet verdienen aan de app en aangeboden functionaliteit. Apps die enkel gericht zijn op het vergrendelingsscherm mogen nog wel advertenties op het vergendelingsscherm tonen.

Bron : gsmhelpdesk.nl

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Franswon,

Interessant stuk! Goed om te horen wel, eigenlijk 🙂 Ik zal vast niet de enige zijn als ik zeg dat ik niet heel vrolijk word van advertenties. Wat vind jij zelf van advertenties?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Hi Jihane,

Ik koop vaak apps, dan ben je van die reclame af. Sommige apps hebben geen betaalde versie en wil ik toch niet kwijt. Als ik in een app de tijden van een bepaalde Spaanse TV-zender opzoek zie ik steevast een reclame van.... Simyo NL, ze analyseren dus je surfgedrag ook nog.....
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Franswon,

Super fijn dat je nu de betaalde versie niet meer hoeft te kopen. Scheelt weer in de centjes. :D

Groetjes,
Asma

Reageer