.

Sticky

Waarom uw smartphone steeds goedkoper wordt

  • 16 November 2014
  • 18 reacties
  • 2563 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11
  • Oud-moderator
  • 6296 reacties
Smartphones worden steeds minder duur. Ook in Nederland daalt de gemiddelde verkoopprijs. Fabrikanten zijn over het algemeen niet blij, maar waarom wordt een smartphone dan toch goedkoper?
Wereldwijd is de trend van goedkopere smartphones goed te verklaren: ook de inwoners van India, Afrika en China beginnen smartphones te omarmen, maar dan wel de allergoedkoopste.

Dat ook in Nederland de verkoopprijs van een smartphone daalt, is opmerkelijker en betekent een uitdaging voor smartphonefabrikanten. Zij hebben te maken met lagere marges en dus minder winst.

Uit gegevens van onderzoeksbureau GfK blijkt dat 54 procent van de in Nederland verkochte telefoons van januari tot en met september 2014 minder dan 200 euro kostte, terwijl dat vorig jaar 38 procent was. Tegelijkertijd daalt het marktaandeel van smartphones boven de 400 euro van 25 naar 18 procent.

Nederlanders omarmen goedkopere smartphones, maar zien ook de prijs van zogeheten high-end modellen met de beste specificaties zakken. Voor deze twee trends zijn vier logische verklaringen.

(Via Nu.nl) en franswon

18 reacties

Reputatie 7
Badge +9
"NU.nl heeft diverse fabrikanten benaderd voor dit artikel. Sony wilde niet meewerken; Huawei, LG en Samsung waren niet in staat binnen een week een reactie te geven."

...staat er onderaan te lezen. Appleflap was zeker helemaal niet telefonisch bereikbaar? :rolleyes:  Die hebben de trend nog niet helemaal opgepikt. http://www.kolobok.us/smiles/standart/grin.gif
Wat je hierbij nog eventueel zou kunnen opmerken is.
Door de economische malaise zijn de mensen voorzichtiger, kritischer geworden met de uitgaven.
De puntjes worden extra goed op de i gezet.
Je zou de marktwerking in 1 zin kunnen samenvatten.

Een teveel vraagt om een tekort, en een tekort vraagt om een teveel. (Denk aan bijvoorbeeld de benzineprijs)

Groet,
Friesian
Reputatie 5
Badge +11
En dat terwijl de nieuwe Nexus 6 €649 gaat kosten.
Ik heb zelf het idee dat er meer dure maar nóg meer goedkopere toestellen (lees; merken) bijkomen.
Reputatie 7
Badge +9
Ernst, de ministers, leden van het koninklijk huis etc.kunnen niet zonder dure smartphone 🙂
Reputatie 5
Badge +10
Aansluitend op het eerste artikel:

Aanschafprijs smartphone blijft voor consument doorslaggevend

De prijs is voor 37% van Nederlandse telefoonbezitters het belangrijkste aspect bij de aanschaf van een nieuwe telefoon, terwijl het merk van het apparaat voor minder dan 20% van de consumenten de beslissende factor is. Ook heeft bijna 16% van alle smartphonegebruikers een Sim Only-abonnement, een verdubbeling ten opzichte van 2013. Zo blijkt uit de Global Mobile Consumer Survey [pdf] ‘The Pulse of the Mobile Nation’, een jaarlijks onderzoek van Deloitte onder de mobiele consument.


Ten opzichte van een jaar geleden is de consument nu een stuk prijsgevoeliger geworden. Vorig jaar ging het voornamelijk nog om de betrouwbaarheid en het merk. Nu zegt 37% van de consumenten dat de prijs van het apparaat bepalend is en 34% geeft aan voornamelijk te kijken naar de kosten van het contract.

"De prijsgevoeligheid zien wij ook terug in het aantal in 2014 afgesloten Sim Only-contracten. De consument ziet deze abonnementsvorm als een goedkopere optie, waarbij ze tevens meer invloed hebben op de prijs doordat de consument zelf een losse telefoon aanschaft," aldus Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte.


4G en Wi-Fi

Het ‘gratis’ Wi-Fi blijft de belangrijkste mobiele internetverbinding. Bijna 90% van de smartphonegebruikers kiest thuis of op het werk voor een Wi-Fi verbinding, terwijl minder dan 20% hun smartphone via 4G met het internet verbindt. Het 4G-gebruik is het laatste jaar wel verviervoudigd. Steemers licht toe: "Van de respondenten die over een 4G-verbinding beschikken, vindt circa 40% deze verbinding sneller dan een Wi-Fi-netwerk. Opvallend is ook dat circa een derde hier geen mening over heeft. Ik verwacht dat wanneer de beschikbaarheid toeneemt en de tarieven dalen, de populariteit van 4G sterk zal toenemen."


Bron: Dutchcowboys
Hallo,''

Hoe kan ik mijn pukcode achterhalen? Ik denk dat ik hem niet mee heb gekregen..

Alvast bedankt!

Groetjes Alba
Hoi Alba.

Ga op de computer naar Mijn Simyo, daarna mijn gegegevens.
Als het goed is moet het daar staan.

Groet,
Friesian
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Alba,

Friesian geeft hier heel goed antwoord op je vraag 🙂 Heb je je pukcode inmiddels kunnen vinden?

Bedankt voor je hulp, Friesian!
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben van plan volgend jaar de Samsung S6 te kopen, de uitgelekte gegevens zijn veelbelovend. De S4 kan dan naar mijn vrouw, de S3 LTE terug naar mij als reservetoestel. Wat een luxe eigenlijk, maar zoals de titel van een Bond-film: "You only live twice" :)

Nu nog een buitenlandbundel bij Simyo..........
Ik ben van plan volgend jaar de Samsung S6 te kopen
Lijkt me een prachtexemplaar, franswon! Een echte Phablet. :) 

Groet,
Friesian
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb grote zakken in mijn jack, daar past die wel in hoor.Ben benieuwd of het metaal of kunststof als behuizing wordt, dat was nog niet duidelijk. Een 20 MP camera is ook best aardig, de S4 heeft 13 MP en dat is al heel mooi. Maar zelfs met een dure spiegelreflex zal ik nog niet zulke mooie foto's als koorelle kunnen maken.

Het oog van de fotograaf is belangrijker dan het aantal MP's.
Reputatie 4
Badge +8
*koorelle zet bloosmodus aan*

Het oog van de fotograaf is belangrijker dan het aantal MP's.

Met MP's heb je wel veel ogen....:) 
Reputatie 5
Badge +11
Maar zelfs met een dure spiegelreflex zal ik nog niet zulke mooie foto's als koorelle kunnen maken.

Helemaal mee eens!
Maar zelfs met een dure spiegelreflex zal ik nog niet zulke mooie foto's als koorelle kunnen maken.

Helemaal mee eens!

Tegen profs kun je niet opboksen... Bestaat niet, kan niet...Mission Impossible.http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley2757.gif
Reputatie 5
Badge +11
Dát is nou een mooi compliment voor koorelle!
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben van plan volgend jaar de Samsung S6 te kopen, de uitgelekte gegevens zijn veelbelovend..

Ocherm 😛 Frans, weet je het zeker?? Zou zomaar een iPhone 6 look alike kunnen zijn. 😛 Maar dat heb je vast al over het hele internet gelezen !?

Ist een Samsung S6?  Nee, tis slechts een bad copy van de iPhone 6. :D

Nu we het toch over 6 hebben. Misschien dit jaar een nieuwe iPhone 6 voor de Leon.

Reputatie 6
Badge +10
De specificaties zijn uiteraard wel veel beter in verhouding tot de prijs 🙂 As usual met iPhones.

Reageer