.

Sticky

iPhone 6 kan onbruikbaar worden door reparatie buiten Apple om

  • 5 February 2016
  • 13 reacties
  • 843 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Bezitters van een iPhone 6 kunnen te maken krijgen met een foutmelding die de smartphone volledig onbruikbaar maakt. Dat gebeurt als de iPhone is gerepareerd buiten Apple om.

Duizenden mensen klagen op het Apple-forum over 'error 53'. Een woordvoerder van Apple heeft tegenover The Guardian bevestigd dat error 53 de smartphone onbruikbaar maakt.

Het probleem heeft te maken met de Touch ID-sensor waarmee de vingerafdruk wordt gelezen. Vingerafdrukken worden via Touch ID gekoppeld aan de telefoon.

Touch ID is verbonden met onder meer de thuisknop (waar de sensor in zit) en het scherm. Als onderdelen worden vervangen buiten Apple om, wordt de vingerafdruk niet meer herkend en wordt de vingerafdrukscanner uitgeschakeld.

Onderdelen

Wanneer er daarna een update of herstel van iOS wordt gedaan, worden er extra veiligheidschecks uitgevoerd. De iPhone gaat als gevolg daarvan op slot en geeft error 53 als er vervangende onderdelen zijn gevonden. Volgens de woordvoerder van Apple is het halen van een nieuwe iPhone de enige oplossing.

Een technologiejournalist die de foutmelding eerder onderzocht heeft, kreeg van Apple te horen dat er geen enkele hardware- of softwareoplossing is voor het probleem. Ook is het geheugen onbereikbaar.

Klachten

De website iFixit meldt dat waarschijnlijk veel gebruikers last hebben van de fourmelding. Op de site, waar mensen elkaar helpen met computerproblemen, is een speciale pagina over error 53 meer dan 183.000 keer bezocht.

Gebruikers hekelen dat Apple de telefoonbezitter niet de mogelijkheid biedt de iPhone of Touch ID volledig opnieuw in te stellen. Als de foutmelding er eenmaal is, kan de telefoonfabrikant er ook niets meer mee.

Mensen stappen vaak naar onafhankelijke reparateurs, omdat reparaties bij Apple een stuk duurder zijn. Zo kost het vervangen van de thuisknop ruim 200 euro.

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/mobiel/4209848/iphone-6-kan-onbruikbaar-worden-reparatie-buiten-apple.html

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Oei, een gewaarschuwd mens telt voor 2! Bedankt voor het delen van dit bericht Franswon!

Ik snap dat mensen iPhone's niet altijd bij Apple laten maken. Laten we eerlijk wezen, goedkoop is het niet. Maar of je nu zo blij moet zijn met een telefoon die helemaal niet meer bruikbaar is? Uiteindelijk kost het je alleen maar meer geld.
Je zal maar een appleflap zijn, tja het leven is zwaar......

:P:D
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Angela,

Misschien goed dit topic wat meer onder de aandacht van de mensen te brengen, als moderator heb je daar misschien de gereedschappen voor.

Ook al ben ik geen Apple-fan.... ik wil de mensen die wel een iPhone6 hebben uiteraard niet op kosten jagen.
Ik vraag me af of dat wel de oplossing is franswon, klanten van andere providers lezen dit forum niet - denk ik.
Simyo verkoopt in de telefoonshop geen iphone, het lijkt me beter dat apple kijkt naar het kostenplaatje en zich niet verschuilt achter derden.
Maar ja, ik ben geen expert.
Reputatie 7
Badge +9
Ik bedoelde het wat duidelijker onder de aandacht van onze forumleden te brengen, niet iedereen leest dit forumonderdeel.

Het zou toch zonde zijn als mensen op enorme kosten worden gejaagd en zonder back-up ook nog verlies van gegevens.

Apple zal zich waarschijnlijk beroepen op de garantiebepalingen.
Ik begrijp je bedoeling wel franswon en die trek ik ook niet in twijfel, in tegendeel.:)
Mij gaat het om deze regel, ik citeer....

Mensen stappen vaak naar onafhankelijke reparateurs, omdat reparaties bij Apple een stuk duurder zijn.
Reputatie 7
Badge +9
En ik wil juist, in dit specifieke geval, mensen hiervoor behoeden.
Reputatie 7
Badge +9
Een woordvoerder van Apple heeft tegenover The Guardian bevestigd dat error 53 de smartphone onbruikbaar maakt.



......dus ook voor diegenen die een iPhone 6 gejat hebben en denken er een goejekope thuisknop opnieuw in te laten zetten om zo e.e.a. te omzeilen? :? Maak het inderdaad breed bekend, misschien werkt het ook preventief bij die loosers.


Thanks Frans voor je Applecare. 😉
Ik weet het niet hoor, hou me ten goede. Maar wanneer ik denk aan het verhaal dat er in toestellen iets in zit dat de apparaten minder doet werken na een tijd om de verkoop op gang te houden dan heb ik bij dit verhaal ook mijn twijfels over wat er op de achtergrond speelt.

Wanneer erkende reparateurs en niet alleen Apple reparateurs met de goedgekeurde onderdelen mochten werken en scherp geprijsd zouden werken dan zou ik minder twijfels hebben. De waarschuwing op zich van franswon daar is niks op aan te merken.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi FriesIan,

Het is niet iets dat de apparaten minder laat werken na verloop van tijd. Een reparatie kan voor ieder apparaat eens nodig zijn. Als je deze reparatie buitenom Apple laat doen zit je in de problemen, veel andere reparaties hebben hier geen last van.

Dus het lijkt me niet dat dit is ingebouwd om de verkoop op gang te houden.
Reputatie 7
Badge +10
Ik zal eens aan Alex vragen of we dit topic een tijdje sticky kunnen maken. Dan zijn mensen hier in ieder geval op de hoogte 🙂
Reputatie 7
Badge +9
UPDATE:

Apple lost 'error 53'-probleem op met iOS-update


Apple heeft een software-update voor iOS uitgebracht, waarin het 'error 53'-probleem wordt opgelost.

Gebruikers met een iPhone, iPad of iPod kunnen iOS 9.2.1 installeren. Apparaten getroffen door de error 53-foutmelding werken na het installeren van deze update weer correct. Apple beschrijft op een website hoe de update kan worden geïnstalleerd op een defecte telefoon.

Onlangs klaagden duizenden Apple-gebruikers over error 53. Deze foutmelding verscheen op toestellen die door een onofficiële reparateur waren gerepareerd.

Het probleem kwam voor als de homeknop hierbij was vervangen. In de homeknop zit een vingerafdrukscanner, waarvan onofficiële versies een veiligheidscheck niet konden passeren. Op deze apparaten kan de foutmelding verschijnen, waarna het toestel onbruikbaar werd.

Excuses

Apple maakt tegenover TechCrunch excuses voor de problemen die de error heeft veroorzaakt. "Klanten die buiten hun garantie om hebben betaald om het kapotte toestel te vervangen, moeten contact opnemen met AppleCare om terug te worden betaald."

Bron: nu.nl
Link: http://www.nu.nl/mobiel/4217129/apple-lost-error-53-probleem-met-ios-update.html
Reputatie 7
Badge +10
Dat is netjes!

Zoals je ziet heb ik dit topic tijdelijk sticky gemaakt 🙂 Zo valt hij wat meer op!

Reageer