.

Beantwoord

Ik heb geen internetbundel. Hoe kom ik aan een rekening van 200 euro?


Badge
  • Beginner
  • 7 reacties
Mijn dochter heeft een abonnement om te kunnen bellen, bijvoorbeeld als er iets mis is. Geen data want er is altijd WiFi. Nu heeft ze (hebben wij) een rekening gekregen voor circa 670 MB gebruik in april ter waarde van ongeveer 125 euro en nog eens 65 euro in mei. Alles data gebruik buiten de bundel. Maar er is voor haar nooit een data bundel besteld want die heeft ze niet nodig, zie boven. Bovendien: waarom is er nooit gewaarschuwd: ik zag bij toeval het afschrift van april maar der schade voor mei was al gedaan. Simyo wat doe je hier aan?
icon

Beste antwoord door Samantha 29 May 2017, 12:11

Bekijk originele reactie

18 reacties

De waarschuwing beter lezen die, hoe vervelend het ook voor jullie is, jullie als mail hebben ontvangen bij aangaan abbo.
Dus zet op Mijn Simyo, instellingen, netwerkinstellingen internet uit.
Dit is een op netwerkbasis blokkade voor mobiel dataverkeer.

Er hoort een waarschuwing te zijn geweest voor datagebruik zonder bundel...
Een moderator zal zich melden...suuk 6 !
Reputatie 7
Badge +9
Bij Simyo is standaard mogelijk om te internetten. Het maakt niet uit of je een bundel hebt of niet! Bij het aangaan van een bundel, wordt ook vermeld dat je via Mijn Simyo internet kan uitzetten.

Onder Mijn Simyo -> Instellingen -> Netwerkinstellingen -> "Internet op je mobiel in Nederland" kun je aangeven of de aansluiting gebruik mag maken van internet. In de emails, die Simyo stuurt bij het aangaan van een abonnement, wordt hiernaar verwijzen indien er geen databundel is aangeschaft.

Het is aan een moderator om te kijken of coulance mogelijk is. Ik raad wel aan om de bovengenoemde instelling uit te zetten. Zodra dat gedaan is, is het (na een herstart van de mobiel) niet meer mogelijk om te internetten via die aansluiting en heb jij het abonnement van je dochter zoals je het abonnement wilt hebben.
Badge
Die voorwaarde heb ik nergens gezien; ik ga dat opnieuw lezen. Verrassende aanpak van Simyo om op eigen initiatief data te gaan leveren als dat niet door de klant is besteld. Stel je voor de bakker: u krijgt witbrood geleverd als u niet aangeeft dat u dat niet wilt. Maar dan wel achteraf de rekening voor 3,50 euro per brood of zo. Hhhmmmm: beetje een handigheidje van vroeger, niet echt Simyo stijl, toch?
Het is echt een beetje anders dan door u voorgestelde. Veel mensen willen kunnen internetten, data gebruiken zonder direct een bundel nodig te hebben. Het komt er wel op aan met beleid te gebruiken. Een smartphone wordt vaak zodanig aangeboden dat bij 1e gebruik internet aan staat. Dan zou de provider en de fabrikant fout zijn.

Het niet aanschaffen van een brood, databundel - is iets anders dan een beschuit smeren met boter, het gebruik van data.

Je stapt in Eindhoven op de bus naar Nijmegen maar je gebruikt hem tot halverwege het traject
Reputatie 7
Badge +9
Het is al jaren zo dat alle nieuwe aansluitingen data kunnen gebruiken. De instelling "Internet op je mobiel in Nederland" staat totaal los van welke bundels je hebt. Iemand met een databundel kan deze instelling ook uitzetten en iemand zonder databundel zal hem ook gewoon aanzetten.

Er zijn klanten die geen bundel nemen en toch wil kunnen internetten in geval van "nood".
Er zijn klanten die geen bundel nemen en ook niet willen internetten via het mobiele netwerk.
Er zijn klanten (volgens mij de grootste groep) die een bundel nemen en dus ook verwachten dat het allemaal gelijk werkt.

Er is gekozen om gewoon alle aansluitingen te leveren met de mogelijkheid om te internet, omdat daar simpelweg de meeste vraag naar is. Ik geloof overigens dat Simyo ook een SMS stuurt als je een aantal MB zonder databundel verbruikt. Ik weet niet of dat bericht verstuurd en ontvangen is, maar in dien deze is ontvangen is dat natuurlijk ook een goede hint voor die groep klanten die niet wil kunnen internetten via Simyo, dat nog niet alles goed staat.
Badge
Jullie hebben nogal wat tekst nodig van het gehalte: vanaf nu wit is zwart en andersom (of eigenlijk was dat allang zo en u had het gewoon niet door). Mijn dochter van 12 kan hier niets mee, die denkt als ik het niet heb besteld dan krijg ik het niet alsnog, omdat Er nou eenmaal mensen zijn die... En zo ja dan ben ik vast wel beschermd als ik per ongeluk een video kijk via het netwerk. Helaas: wel ongevraagd geleverd, geen sms, niet beschermd en een enorme rekening die pas duidelijk is als hij wordt afgeschreven in de loop van de volgende maand; de schade loopt dus onnodig verder op. Simyo moet klanten in het algemeen en kinderen in het bijzonder beter beschermen tegen deze misverstanden. Simyo wat ga je hieraan doen?
Nogmaals, u hebt de waarschuwing gehad via email. Al gecontroleerd?

Kort genoeg?
Reputatie 7
Badge +7
Ik snap je punt, maar een klein beetje zelfreflectie kan geen kwaad. Dat je dochter van 12 minder besef heeft van bundels en buitenbundeltarieven snap ik. Maar daar zijn de ouders voor ingehuurd. Jij dus.
En ja, persoonlijk vind ik het ook beter dat dat alles default uit staat. Maar dat staat het niet. En dat wordt duidelijk gezegd.
Er zijn overigens ook providers waar je blokkades kan instellen om buitenbundel kosten te voorkomen. Persoonlijk vind ik dat een betere keus voor kinderen.
Extra voorbeeld, hoe vervelend het ook voor u is.
Tarieven pagina rechter kader.
https://www.simyo.nl/tarieven/sim-only
Welkom bij Simyo!

Je Simyo Startpakket met nummer 061xxxx wordt binnen 3 werkdagen thuisbezorgd. Binnen twee dagen ontvang je een e-mail met je pincode zodat je de Simyo simkaart kunt gebruiken. De simkaart bevat het door jou gekozen beltegoed zodat je direct kunt bellen.


Op Mijn Simyo kun je elk moment je beltegoed bekijken en opwaarderen. Inloggen op Mijn Simyo kan via http://mijn.simyo.nl:

(Tijdelijk) telefoonnummer: 061xxxxx
Wachtwoord:

Bij Simyo kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je tijdelijk een negatief saldo hebt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro?s). Waardeer je beltegoed dan zo snel mogelijk op zodat je weer kunt bellen, SMS'en & internetten op je mobiel. We raden je aan om regelmatig je beltegoed te checken via Mijn Simyo en voor je internetverbruik een MB meter App te downloaden.


Met je Simyo simkaart kun je direct gebruik maken van 'Internet op je Mobiel', ook als je geen internetbundel hebt gekozen. Kies daarom voor een dag- of maandbundel om voordelig te internetten. Via 'Mijn Instellingen & Simkaart' op Mijn Simyo kun je de optie 'Internet op je Mobiel' altijd uitzetten.


Wij wensen je veel bel- en smsplezier!


Met vriendelijke groet,

Het Simyo team

Heb je nog vragen? Dan kun je altijd terecht op onze website http://www.simyo.nl/service, ons Forum forum.simyo.nl en de Twitter helpdesk [@Simyonl].

Wil je de bestelling annuleren? Dat kan binnen 14 dagen na je bestelling op www.simyo.nl/annuleren.

Op www.simyo.nl/tarieven vind je alle tarieven voor je Sim Only abonnement in binnen- en buitenland.
Meer weten of het privacy statement of de voorwaarden van je abonnement? Kijk dan op www.simyo.nl/privacy of www.simyo.nl/voorwaarden.
Badge
Gecontroleerd en geen enkele waarschuwing gehad. Bij het aangaan van de verbintenis heb ik inderdaad zelf een rol, gaandeweg regelt zij de instellingen; iPhone geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om netwerk te gebruiken als de WiFi slecht is. Als je dat verband niet legt (zij) of niet weet dat er iets verandert (ik) en je wordt niet gewaarschuwd door Simyo, dan grijpt er ook niemand in. Het valt me trouwens op hoe afgejaagd Friesian, wimj12 en groentjuh reageren om mij op redelijkheid te wijzen; wat is eigenlijk jullie belang? Als je bij Simyo werkt kun je dan niet gewoon die zogenaamde waarschuwing op dit forum zetten? Mailen is ook goed. En anders kan de moderator die misschien vinden?
Reputatie 7
Badge +7
Persoonlijk vind ik mijn reactie meevallen. Ik breng alleen wat nuances aan.
Badge
Vind ik ook maar het valt me op dat de redelijkheid van Simyo wordt aangenomen en aan die van mij wordt default getwijfeld (want ergens staat zus of Er zijn mensen die zo..). Maar zo glashelder is het niet, want er moest een heleboel uitgelegd worden zoal je zag. Simyo had na bijvoorbeeld een week een bericht moeten sturen van je bent meer data aan het gebruiken dan de kosten van je abonnement en dan kun je beter een data pakket nemen. Nu loopt het onnodig uit de klauwen en dat reken ik Simyo aan. Dus wat gaat Simyo eraan doen?
Reputatie 7
Badge +9
Beste DPB,

Ik begrijp u heel goed.

Ik wil u er wel op wijzen dat geen van de forum-experts voor Simyo werkt. Wij helpen graag andere mensen hier op het forum en worden hier niet voor betaald.

Normaliter reageert een moderator binnen 24 uur, gisteren was het een feestdag maar dan komen er ook vragen binnen.
Het kan dus dat er nu enige vertraging op zal treden.
Badge
Die keuze viel me op in hun reacties. Bedankt voor die hint. Het meeste is hierover ook wel gezegd, ik wacht af tot er een moderator reageert.
Badge +7
Hoi DPB,

Welkom op het Simyo forum :)

Ik kan het me voorstellen dat je jullie geschrokken zijn van deze rekeningen. Onze simkaarten worden standaard geleverd met de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' aan. Dat komt omdat elke klant dezelfde simkaart krijgt, en de meeste klanten willen wel graag gebruik kunnen maken van mobiel internet.

Pas op het moment dat je je simkaart activeert, kunnen we zien dat bij deze simkaart een abonnement zonder internet bundel hoort. Daarom waarschuwen we in de mail die je vervolgens krijgt, om de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uit te zetten op Mijn Simyo. Deze mail heb jij ook ontvangen. Lees daarom de mail van 11-4-2017 maar even goed door. Ik zie dat je inmiddels deze optie uit hebt gezet, heel goed!

Omdat ik het vervelend vind dat je deze kosten hebt gemaakt, kom ik je graag eenmalig tegemoet in de kosten. Hierover heb ik je een mail gestuurd. Heb je deze ontvangen?

Als er hier nog vragen over zijn, hoor ik het graag.

Groetjes,
Samantha

@Friesian, Groentjuh, wimj12 en franswon, Heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Badge
Die mail heb ik ontvangen; ik denk dat ik dat toen heb begrepen in de context van de waarschuwing om je nummer niet voor de ingangsdatum te gebruiken en zovoort. Dus we hebben de sim in de envelop gelaten tot die datum in de overtuiging dat dit een abbt zonder data was, dus na die datum geen zorgen. Anyway, hartelijk bedankt voor dit gebaar.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi DPB,

Graag gedaan namens Samantha. We helpen graag waar het kan en in sommige gevallen is het voor ons mogelijk om eenmalig te helpen met deze kosten 🙂 Zo blijf jij tevreden. En als jij dat bent, zijn wij dat ook.

Het kan gebeuren dat je de waarschuwing anders hebt gelezen. Valt het nu wel op z'n plaatst na de uitleg van Samantha & onze forum experts? Mocht dit niet zo zijn, of heb je ergens anders je vraagtekens bij, laat het dan weten. We leggen je met liefde uit hoe het in elkaar steekt.

Groetjes,
Angela

Reageer