.

Wel/niet realtime dataverbruik....?

  • 11 August 2020
  • 13 reacties
  • 439 Bekeken

Reputatie 7

Wat betreft het realtime monitoren of in dit geval het juist niet realtime monitoren is mij eerlijk gezegd ECHTĀ de spreekwoordelijke doorn in het oog.

Zitten we vandaag met het gezin op een terras, heeft mijn 11-jarige dochter in de appstore op haar iPhoneĀ een leuk spel gevonden. ā€˜Papa, hoe groot is dit spel?ā€™, ā€˜Ik zal even kijken voor jeā€™. Althans dat deed haar broer wel even voor haar. Het spel was 100MB groot. ā€˜Papa, zou ik dit mogen downloaden over 4G?ā€™, ā€˜Hoeveel data heb je nog?ā€™, ā€˜Nog 1800 van de 2000MBā€™. ā€˜In dat geval heb je genoeg data voor nu en de rest van de maand en mag je het spel wel downloadenā€™.

Na ons drankje te hebben genuttigd, zegt dochterlief: ā€˜Kijk papa, ik heb nog gewoon 1800MBā€™ā€¦..Ā 

Gadverdamme, wat baalde ik van deze bijdehante opmerking!! Mijn dochter is pienter genoeg, maar je moet ze de kost geven die hier anders mee om gaan!Ā 
Echt, naar mijn idee, zou hierĀ verandering in moeten komen!


13 reacties

Beste heren. Dat is eigenlijk ook een klein minpuntje.... Eigenlijk zou je geen externe app nodig moeten hebben. Android heeft een ingebouwde datameter voor waarschuwing en limiet. Dit zou eigenlijk ook gewoon ingebouwd moeten zijn op een iPhone.Ā  Maar dan nog......

Reputatie 7

@de leonĀ Wat een topĀ reactie.:thumbsup_tone1::thumbsup_tone1:

Ik ben (nog) geen gebruiker van een datamanager. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Het enige wat ik wel doe is (te proberen, als ik het niet vergeet, ja, ik kan er wel natuurlijk een terug kerend agendapunt van maken) elke eerste dag van de nieuwe maandĀ mijn dataverbruik op de iPhone op nul te zetten.

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap je ā€˜frustratieā€™ wel Rico, zijnde zelf een controlfreak. :sunglasses:

Wetende dat dit er voorlopig (ook) niet van zal komen, is het dan dus maar ā€˜behelpenā€™ met goede data apps die wel vlot inzicht geven in je verbruik.

DataMan en My Data Manager zijn 2 goede. Ik gebruik ze beiden al jaren en ze blijken aardig accuraat te zijn. dat zie ik, als ik achteraf kan vergelijken met het werkelijk verbruik via de Simyo App. Ik gebruik er wel 2 om altijd een ā€˜second opinionā€™ te hebben. Wellicht gebruik je al zo'n app. Denk het wel.

En dan zegt je dochterlief: ā€œ ā€˜Kijk papa, ik heb nog 1700MB, zie ik net op DataMan. Ik kijk over een halve dag wel in de Simyo Appā€

Ik twijfelde eerst of ik hier nog zou reageren maar doe het toch even. Ik lees een aantal reacties toch wel met een zekere mate van verbazing. Een betaling in een winkel is een momentopname. Iets waarbij meteen helderheid kan zijn. Maar het gebruik van smartphones, bellen, sms, whatsappen, data gebruik in de auto bijvoorbeeld met verkeersinformatie is niet met elkaar te vergelijken. Veel meer handelingen die gedurende een bepaalde tijd gebeuren. #Iets met appels en peren.

Ook de reactie vanuit Simyo verbaast me enigszins. Er wordt gesproken over een gemiddelde, gemiddeld zal wel kloppen. Maar als ik even alleen al naar in Nederland kijk... Op deĀ servicepaginaĀ lees ik duidelijk een vertraging van maximaalĀ 4 uur voordat de gegevens worden ontvangen van het netwerk. Het buitenland zelfs 36 uur maximaal en er kunnen in die tijd veel kosten zich ontwikkelen.

Vervolgens lees ik op een andere pagina dat je real-time je verbruik en historie in de gaten kunt kunt houden. Hier heb ik ook bedenkingen bij.

Maar beste mensen, real-timeĀ  in verbruik lijkt me moeilijk om de punten die ik eerder al noemde, daarentegen verkorten van de tijd om de gegevens te ontvangen, in Nederland zeker en vanuit het buitenland in iets mindere mate, lijkt me eerder te realiseren dan real-time.

Ā 

*Edit*

De kapitaalkracht van een bank kan best wel groter zijn maar volgens mij speelt dat als reden minder mee.Ā 

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan het niet bewijzen (uiteraard) maar ik heb nog steeds het vermoeden (door mij hier al eens eerder geuit) dat kosten een rol spelen. Als ik in een winkel een betaling verricht met een bankkaart (ā€˜pinnenā€™,Ā al dan niet contactloos via ApplePay) dan krijg ik letterlijk binnen enkele seconden een melding van de bank app dat de betaling is geregistreerd. Het is dus technisch mogelijk om verbruik dat heeft plaatsgevonden in of met behulp van een smartphone vrijwel in real time door te geven aan de desbetreffendeĀ bank. Om dit mogelijk te maken hebben banken zeer waarschijnlijk een groot bedrag geĆÆnvesteerd in de mobiele infrastructuur die realtime monitoring mogelijk maakt. Ik vermoed dat de gemiddelde bank een stuk kapitaalkrachtiger is dan Simyo, en het zou mij niet verbazenĀ dat Simyo om puur financiĆ«le redenen tot nu toe heeft afgezien in realtime monitoring technologie te investeren. Ik weet niet of dit de belangrijkste reden is waarom volgens @TessanneĀ ā€œhet op dit moment niet binnen [Simyoā€™s] mogelijkheden ligt om [hier] veranderingĀ in te brengenā€, maar het zou best kunnen.

Reputatie 7

@TessanneĀ Bedankt, maar sorry, ik kan niet anders reageren dan door te zeggen: gelezen.

Reputatie 7
Badge +6

Goedemiddag allemaal!Ā 

Ā 

Inmiddels heb ik kunnen overleggen met het hoofd van Technisch Beheer van Simyo en ik zou jullie graag informeren over het gesprek.Ā 

Ā 

Als eerste wil ik graag benoemen dat er inderdaad een vertraging zit in het registreren en weergeven van het verbruik, maar dit wisten jullie natuurlijk allemaal al. Gemiddeld gezien is de vertraging 2,5 uur. Er zijn verschillende factoren waardoor er meer vertraging ontstaat zoals bijvoorbeeld: Geen verbinding met het internet of wanneer er geen verbruik plaatsvindt. Waarom dit in sommige gevallen tot 12 uur oploopt, is niet met 1 antwoord te verklaren. We zouden ditĀ per individueel geval moeten bekijken.

Ā 

Nu heb ik de vraag die door jullie is gesteldĀ neergelegd bij het Technisch Beheer: Kunnen wij het registreren van het verbruik op dit momentĀ meer realtime maken? Het antwoord wat ik daar op kreeg was helaas niet het antwoord waar ik op had gehoopt, het antwoord is namelijk heel bot gezegd op dit moment: nee. Dit is niet omdat wij het niet ook graag zouden willen, maar het ligt op dit moment niet binnen onze mogelijkheden om daar verandering in te brengen. Ik snap dat dit niet een heel bevredigend antwoord is, dat geldt ook voor mij, maar daar is op dit moment dus weinig aan te doen.

Ā 

Ik wil jullie nog steeds bedanken dat jullie dit onderwerpĀ onder de aandacht brengen. We streven natuurlijk altijd met elkaar naar een betere versie van de producten die wij aanbieden!Ā :blush:

Ā 

Ik wil iedereen alvast een fijn weekend wensenĀ 

Ā 

Groetjes,

TessanneĀ 

Reputatie 7

@TessanneĀ Hartelijk bedankt voor je reactie!

Ik heb hierover al vaker mijn twijfels uitgesproken. De tijd van doorgifte zou verkort moeten kunnen worden. Simyo zou danĀ eerder kunnen handelenĀ en Mijn Simyo (app) sneller worden bijgewerkt. Zeker bij een dochterbedrijf moet(*Edit* mag)Ā dit ook kunnen.

Een win-win situatie.voor iedereen.

Ā 

Ik ken mij dagen herinneren dat het maar liefst 36 uur duurde.

Reputatie 7
Badge +6

Dag mannen,Ā 

Ā 

Dit is zeker een terecht punt waarbij het erg begrijpelijk is dat dit frustratie oproept. Daarom wil ik RicoK ook zeker bedanken voor het aanmaken van dit topic. Ook ik ben van mening dat hier (zo snel mogelijk) verandering in moet komen. Helaas is het voor mij op dit moment (nog) niet precies duidelijk, waarom er in sommige gevallen zo veel vertraging zit in het bijwerken van het verbruikĀ en ook of we hier snel verandering in kunnen brengen.Ā 

Ā 

Dus het enige wat ik nu kan doen is mezelf hier in verdiepen, opzoek gaan naar antwoorden en de vraag naar verbetering gaan doorzetten!Ā 

Ik hou jullie up-to-date in dit topic!Ā 

Ā 

Geniet ondertussen vooral van het lekkere weer op het terras en op vakantie! :)

Ā 

Groetjes,

TessanneĀ 

Reputatie 7
Badge +6

Ben er ook eens ingedoken zit nu in een vakantiehuisje in Nederland en als we praten over data verbruik dan zit er maar liefst een vertraging in van 12 uur.... Kan echt niet simyo!

Reputatie 7
Badge +9

De Simyo app zal dat inderdaad wel aangegeven hebben. En ik zou ook graag willen dat mijn Simyo meer realtime is (dat zou immers veel problemen en onmogelijkheden oplossen). Maar ik denkĀ  dat dat niet iets is dat snel zal veranderen.

Reageer