.

Beantwoord

Simkaart gehackt, wat moet ik doen?

  • 21 May 2021
  • 4 reacties
  • 1333 Bekeken

Hallo,

ik heb een probleem. Mijn telefoon is gehackt en heeft daarom allemaal smsjes gestuurd naar onbekende nummers. Gelukkig vielen de extreem hoge kosten op bij Simyo. Jullie hebben mijn sim geblokkeerd en mij een bericht gestuurd vanwege het hoge verbuikr, heel erg bedankt. Maar nu staat er een dikke vette rekening open voor kosten die ik niet heb gemaakt. Dat kan je terug zien omdat ik al jaren klant ben en normaal gesproken maar sporadisch sms verstuur (0 -3 smsjes per maand). Is er iets wat ik kan doen zodat ik de rekening niet hoef te betalen? Ik heb die kosten namelijk niet gemaakt! Dat heeft een hacker gedaan met mijn simkaart :(

Mijn telefoon heb ik terug gezet naar de fabrieksinstellingen en ik heb mijn wachtwoorden aangepast. Inmiddels heb ik ook een antivirus app geïnstalleerd op mijn telefoon. Meer tips zijn welkom. Ik durf nu helemaal geen apps op mijn telefoon te zetten.

icon

Beste antwoord door Tessanne 21 May 2021, 15:10

Bekijk originele reactie

4 reacties

Vervelend om dat mee te moeten maken @Mevr. T  

Behalve een antivirus zou ik ook malwarebytes installeren. Trouwens, hacken gebeurt niet zo gemakkelijk. Vaak zijn het bijvoorbeeld onbekende apps of apps uit onbetrouwbare bronnen die problemen kunnen geven.

Dus bij voorkeur kritisch zijn en uit de App store of Play store apps downloaden. Nooit rechtstreeks vanuit bijvoorbeeld een link.

(Edit ** lees ook mijn tips in mijn topic. )

Dus goed controleren, de beste beveiliging zit tussen de oren, zegt men op het KPN forum. De reset is al heel goed.

Reputatie 7

@Mevr. T Dit is wel heel erg vervelend.

Feit is, dat de kosten gemaakt zijn vanaf jouw toestel met jouw simkaart. Nu is het de vraag hoe de hack tot stand is gekomen. Ben jij wellicht onzorgvuldig geweest? Of is Simyo onzorgvuldigheid te verwijten?

Ik ben echter bang dat in deze Simyo niet veel te verwijten valt en derhalve ook niet de voor de kosten zou hoeven op te draaien.

Wat je zou moeten doen is aangifte doen bij de politie en met het opgemaakte procesverbaal zien of je bij je verzekering de kosten vergoed kunt krijgen.

Maar laten we eerst maar de reactie van Simyo afwachten…..

@Mevr. T Dit is wel heel erg vervelend.

Wat je zou moeten doen is aangifte doen bij de politie en met het opgemaakte procesverbaal zien of je bij je verzekering de kosten vergoed kunt krijgen.

Maar laten we eerst maar de reactie van Simyo afwachten…..

Erg goed advies @RicoK , vreemd dat ik daar niet aan gedacht heb. Echt vreemd met wat ik heb meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +6

Hi Mevr. T, 

 

Welkom op het Simyo forum! 

 

Wat ontzettend vervelend dat je voor zo'n nare verassing bent komen te staan! Ik kan me goed voorstellen dat je een dergelijke situatie graag wilt voorkomen in de toekomst. 

 

Ik heb dit wel eerder gehoord, een oorzaak zou kunnen zijn dat je in de periode voor de sms’jes begonnen een bepaalde app hebt gedownload en akkoord bent gegaan met de voorwaarden van de app. Sommige apps zijn helaas niet te vertrouwen en maken misbruik van het feit dat de algemene voorwaarden niet altijd even goed worden gelezen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn, daarom is het erg goed dat je een reset hebt gedaan. 

 

Ook zie ik dat je contact hebt opgenomen met mijn collega en jullie samen tot een oplossing zijn gekomen! Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten. 

 

Bedankt RicoK en Friesian! 

 

Groetjes,

Tessanne

Reageer