.

Ontzettend hoog verbruik door Apple Music - reden volstrekt onbekend! Wat kan hieraan gedaan worden?

  • 15 September 2020
  • 10 reacties
  • 617 Bekeken

Reputatie 7

Allemachtig, ik ben een redelijke Apple Fanboy, omdat Apple zijn/haar zaakjes heel erg vaak erg goed voor elkaar heeft, maar soms zijn gebeurtenissen ondoorgrondelijk. Zo de afgelopen week met Apple Music.

Omdat ik sinds een paar maanden een andere auto heb met een autoradio met Apple CarPlay, wat mij overigens ontzettend goed bevalt, en Aple CarPlay het beste werkt met Siri heb ik de Apps die geen gebruik kunnen maken van Siri met CarPlay verwijderd. Zo maak ik derhalve sinds enkele maanden geen gebruik meer van Spotify, maar van Apple Music. Apple Music werkt prettig, maar Spotify werkt eerlijk gezegd wel beter, door betere aanbevelingen door gebruik te maken van andere/betere algoritmen.

Omdat ik mijn muziek niet meer lokaal opsla en ook online radio luister, had ik mijn databundel vergroot van 2GB naar 15GB. En hier ben ik heeel erg blij om, want vorige week heeft Apple Music 2 dagen bijna en ruim 2GB data per dag (!) verbruikt!! Waarom/waardoor?!?!? Werkelijk geen idee. Beide dagen was ik thuis aan het werk op mijn WiFi. Ik heb geen uitval gehad van de WiFi, omdat ik de gehele dag door heb kunnen werken. En toch heeft Apple Music dus bijna 4GB aan data verbruikt. En het bijzondere is ook nog eens dat ik onder het werk helemaal geen muziek op heb, want ik moet mij concentreren. Echt, heel erg vervelend, omdat ik er nog niet de vinger op heb kunnen leggen wat hier nu gebeurd is. Wel had ik ‘s ochtends met het wegbrengen van mijn dochter naar school in de auto radio geluisterd via Apple Music, maar ook al zou dit hebben doorgespeeld na uitzetten van de auto, dan had AM verder gegaan op de WiFi bij mij thuis. 

Heel erg bijzonder en vervelend. Misschien dat andere forum gebruikers dit herkennen en wellicht hierdoor gewaarschuwd zijn.


10 reacties

Wat een bijzondere ervaring moet dat wel niet zijn als raadgevende Simyo klant. Wanneer je er met verschillende blogs die je kent niet uitkomt. Persoonlijk heb ik onderweg Radio 538 aan staan gewoon autoradio. Kost me helemaal niks, behalve benzine. Wel goed dat je er andere klanten voor waarschuwt @RicoK . Zal zeker ook door Simyo worden gewaardeerd! 🤔

Reputatie 7

@Friesian Ja, ik kom er gewoon niet uit. :confounded:

Maar om deze reden en om herhaling te voorkomen heb ik Apple Music verwijderd en ben ik weer terug bij Spotify.

Reputatie 7
Badge +6

Zeker gek! Ik heb zelf geen ervaring met apple music, alleen spotify.

 

Wat gek dat het bij de ene streamingdienst dan een hoop meer mb's kost dan bij de ander🤔

 

Reputatie 7

@Daisy Op zich heeft AM de afgelopen weken niet meer dataverbruik gegenereerd dan bijvoorbeeld via Spotify, dat is niet het euvel, maar dit wat ik nu be-/omschrijf is een vervelende bug (ik denk, ik noem het maar zo) die van het ene op het andere moment toesloeg. Ik denk daarom dan ook niet, dat dit specifiek iets Apple Music eigen is, maar het overkwam mij wel. Ik ben er echt ingedoken, heb al mijn settings wel 10x doorgelopen, maar heb geen verklaring kunnen vinden.
Maar zoals gezegd, ik als Apple Fanboy ben toch wel blij dat ik weer terug ben bij het oude-vertrouwde-Spotify.

Reputatie 7
Badge +6

Ah oke! @RicoK 

 

Ik zal maandag vragen of Bas hier misschien toevallig meer over weet, die is ook wel een grote apple fanboy

Reputatie 7

Bahbahbahbah…… Het is er weer, een ontzettend hoog datagebruik door Apple Music.

Gisteren heb ik 3 van mijn Apple services omgezet in een One Family. Hierbij kreeg ik voor een paar euro Apple Music erbij. Omdat ik nu tot twee keer toe tijdens een proefabo op AM een extreem dataverbruik had door AM, had ik de hoop, dat mijn issue inmiddels zou (kunnen) zijn opgelost door een bugfix. Echter, niets is minder waar.

Afgelopen nacht is de app druk bezig geweest, maar heb geen idee waarmee. Vanmorgen voelde mijn iPhone 11 Pro Max al warm aan en was de resterende accucapacitiet gezakt tot om en nabij de 10% terwijl deze bijna 100% was voor het slapen. Omdat ik al onraad rook, direct mijn mobiel gebruik in de Settings in iOS gekeken… er was gewoon 1.7GB ge-/verbruikt, maar warmee/waaraan?? Geen idee.

AM heeft niets gedownload, want de opgeslagen muziek is 0. 
AM was niets aan het afspelen.
De Wifi-assisentie staat uit
En toch terwijl op het WiFi-netwerk 1,7GB mobiele data verbruikt.

Om zot van te worden. Ik heb voor nu mobiel gebruik van AM helemaal uitgezet. Ik kan vanaf nu alleen via de WiFi gebruik maken van AM. Als ik zou willen tenminste, omdat ik van Spotify gebruik maak.

Ik heb mijn issue op GoT (Gathering of Tweakers) en in de Apple Community neergelegd. In de Apple Community wordt trouwens veelvuldig melding gemaakt van vergelijkbare issues als ik heb.
Apple doet er vooralsnog niets aan, maar dat er een issue is, is wel zeker.

To be continued…..

Reputatie 7
Badge +6

Spannend! Ben heel benieuwd wat Apple zegt!

Ik ervaar hier exact hetzelfde probleem sinds ik vanaf november een auto met Carplay rijd. Ik heb verder geen abonnement op Apple Music en gebruik Apple Music alleen voor live radio in de auto. Halverwege november kreeg ik opeens een melding dat ik 80% van mijn databundel had verbruikt, terwijl ik normaal gesproken nooit meer dan 2GB van de 8GB verbruik. Wat opvalt is dat mijn telefoon warmer is (ongeacht of ik in de auto zit) en dat data uit mijn bundel wordt verbruikt (ook als ik thuis verbonden ben met wifi). Het lijkt er voor mij dus op of Apple Music bij het loskoppelen van Carplay (als ik uit de auto ben) gewoon blijft doorlopen. Is er toevallig al een oplossing of workaround bekend?

Reputatie 7
Badge +9

Ikzelf zou hier gewoon een telefoontje met Apple support aan wagen:

0800 0201581

Niet dat ik die vaak bel maar mijn ervaring is wel dat die vriendelijk met jou naar je specifieke probleem kijken. Ze kijken in hun database of het probleem breed voorkomt en of ze er een oplossing voor kunnen vinden. 

Reputatie 7

@JaspervdH @de leon Nee, er is geen workaround voor. Op de internationale Apple Communities wordt er ook regelmatig aandacht aan besteed. Apple is er mee bekend, maar schijnt er vooralsnog weinig/niets mee te doen. 

Echt, super irritant.

Ik heb de apps ook van mijn devices verwijderd, want als ik deze er weer op zet, nemen deze op de iPad en iPhones weer enkele Gigabytes ruimte in beslag terwijl er veel in de cloud zou staan (het welbekende wolkje), maar hierdoor ook opslag op het device in beslag nemen. Ik heb geen idee wat er dan in de cloud zou moeten staan. Ik heb al mijn afspeellijsten en bibliotheek al leeg gehaald.

Iets gaat er bij mij mis, maar heb ik de oorzaak nog niet kunnen vinden.

 

Reageer