.

Beantwoord

onbeperkt bellen maar toch extra kosten gemaakt voor bellen naar Frankrijk, hoe zit dat?

  • 13 September 2020
  • 6 reacties
  • 644 Bekeken

Ik heb een onbeperkt bellen abonnement.

ik belde echter vandaag mijn zus in Frankrijk en ik moet kennelijk toch 23 cent per minuut betalen? In mijn overzicht staat namelijk meerkosten voor buiten bundel bellen.

hoe kan dat? 
mij dacht toch echt te begrijpen dat onbeperkt bellen ook voor de ei zone geldt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 September 2020, 06:36

Bekijk originele reactie

6 reacties

https://www.simyo.nl/sim-only/roaming

Wat betaal ik als ik vanuit Nederland bel naar een EU-land?

Met Simyo ben je altijd verbonden, ook met het buitenland. Als je vanuit Nederland naar een land belt dat valt binnen de EU (zone 1) valt, dan betaal je € 0,23 per minuut. Dat komt omdat je vanuit een Nederlands netwerk verbinding maakt met een buitenlands netwerk.

Toch is het niet zo logisch als het hier zo gesteld wordt.

ik meen ook ergens gevonden te hebben dat ook bellen binnen de EU onbeperkt was. Maar is zal me wel vergist hebben.

bij ziggo alles in 1 onbeperkt bellen is ook bellen binnen de eu onbeperkt.

daarbij is internet roaming in eu voor hetzelfde tarief, dus waarom bellen niet?

de vaststelling dat bellen naar Lille, wat dichter bij is voor mij dan Groningen of Friesland, duurder is, is toch wel een teleurstelling.

Ik heb een onbeperkt bellen abonnement.

ik belde echter vandaag mijn zus in Frankrijk en ik moet kennelijk toch 23 cent per minuut betalen? In mijn overzicht staat namelijk meerkosten voor buiten bundel bellen.

De simkaart heeft een gesprek geregistreerd welke Simyo als kosten opgeeft buiten de bundel €0,23 per minuut.. Dat tarief is voor bellen vanuit Nederland naar het buitenland, buiten bundel. Er is geen sprake van roaming en dus zijn de EU-roamingregels nlet van toepassing.

hoe kan dat? 
mij dacht toch echt te begrijpen dat onbeperkt bellen ook voor de ei zone geldt.

In een ander land binnen de EU, zone 1, ja.

Toch is het niet zo logisch als het hier zo gesteld wordt.

ik meen ook ergens gevonden te hebben dat ook bellen binnen de EU onbeperkt was. 

Dat klopt dus dankzij de roaming regels van de EU

bij ziggo alles in 1 onbeperkt bellen is ook bellen binnen de eu onbeperkt.

daarbij is internet roaming in eu voor hetzelfde tarief, dus waarom bellen niet?

Hier heb ik de uitleg over gedaan. Binnen de landen van de EU kun je de bundels gebruiken zoals in NL gewend.

Meer informatie lees je HIER.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ralfv,

 

Goed dat je even contact opneemt, ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe het zit.

 

Het bellen naar Nederlandse nummers binnen de EU valt binnen de bundel, bellen naar buitenlandse nummers valt niet binnen de bundel, In jouw geval heb je echt gebeld naar een buitenlands nummer, vandaar dat hier extra kosten voor berekend zijn. 

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7
Badge +9

Het bellen naar Nederlandse nummers binnen de EU valt binnen de bundel, bellen naar buitenlandse nummers valt niet binnen de bundel

NL → NL = binnen de bundel.
NL → Zone 1 = buiten de bundel.
NL → Zone 2, 3, 4 = buiten de bundel.
Zone 1 → NL = binnen de bundel (, want 'roam like home wetgeving’).
Zone 1 → Zone 1! = binnen de bundel (, want 'roam like home wetgeving’).
Zone 1 → Zone 2, 3, 4 = buiten de bundel.
Zone 2, 3, 4 → NL, Zone 1, 2, 3, 4 = buiten de bundel.

Dus binnen de bundel vind je NL → NL, want dat waren de belbundel oorsponkelijk al. Door de roam like home Europese wet kwam daar zone 1 → NL, Zone 1 bij binnen de bundel. Binnen Europa moesten de kosten hetzelfde blijven voor klanten. Deze regels gelden echter alleen tijdens roaming, dus niet voor op het netwerk van de provider zelf. Daardoor kon NL → Zone 1 (hoewel het onlogisch klinkt) buiten de bundel blijven. Binnen Europa, maar buiten Nederland kan je binnen de bundel naar zone 1 landen bellen, terwijl dat binnen Nederland dus buiten de bundel blijft.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien is je zus in bezit van een NL mobiel nummer anders is een NL prepaid kaartje zo gekocht mocht het in de papieren gaan lopen🤑

Reageer