.

Beantwoord

Negatief beltegoed, is een coulance mogelijk?

  • 4 August 2022
  • 7 reacties
  • 120 Bekeken

Dag,

sinds gisteren heeft mijn zoontje van 8 een prepay kaart van ons gehad. We komen er vandaag achter dat er een hoge rekening te wachten staat. Er blijkt in 20 minuten voor ruim 50 euro aan datakosten te zijn gemaakt. Ons zoontje was op zolder en onze wifi was uitgevallen. Ook begrijpen we de specificatie niet. 60000 kb in 1 minuut wat ruim 9 euro kost en dat dan 6 x in 20 minuten

We zijn erg geschrokken als nieuwe klant en hopen op coulance, kunt u ons helpen? groet Wouter de Boer

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 4 August 2022, 10:46

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Sinds gisteren heeft mijn zoontje van 8 een prepay kaart van ons gehad. We komen er vandaag achter dat er een hoge rekening te wachten staat.

Prepaid is met beltegoed. Als het beltegoed meer dan op is, zal dat na een tijdje automatisch naar 0 worden gezet. Heb je een belbundel en eventueel een databundel, dan spreek je van "Sim-only” en dan ontvang je elke maand een rekening. Welke van de 2 heeft uw zoon?

Er blijkt in 20 minuten voor ruim 50 euro aan datakosten te zijn gemaakt. Ons zoontje was op zolder en onze wifi was uitgevallen. Ook begrijpen we de specificatie niet. 60000 kb in 1 minuut wat ruim 9 euro kost en dat dan 6 x in 20 minuten

In die 20 minuten is ~360 MB gebruikt. Dat is prima mogelijk als uw zoon filmpjes aan het kijken was of iets dergelijks. Er was geen databundel, dus werd voor deze MBs 0,15 euro per MB gerekend. 360 MB * 0,15 euro/MB = 54 euro. Dat klopt dus wel.

De specificatie laat meerdere keren een regels van 60000 KB zien, omdat dat simpelweg is Simyo's “datasessies” werken. Als een mobiel bij Simyo een internetverbinding heeft, dan start dat een zogenaamde datasessie. Zo'n datasessie eindigt op de eerste van drie manieren. De eerste manier is als de datasessie 8 uur geduurd heeft. De tweede manier is als de internetverbinding beëindigd wordt. De derde manier is als de datasessie ~60000KB bereikt heeft. Na het beëindigen van een datasessie begint doorgaans gelijk weer een nieuwe tenzij natuurlijk de internetverbinding is beëindigd.

Dat een allemaal heel technisch. Uw zoon heeft niet daadwerkelijk iets 6 keer gedaan; de systemen van KPN/Simyo splitsen het gebruiken van 360 MB in 20 minuten simpelweg zo op.

We zijn erg geschrokken als nieuwe klant en hopen op coulance, kunt u ons helpen?

Een moderator (=Simyo medewerker) gaat kijken wat hij/zij kan betekenen. Die zal waarschijnlijk vandaag nog reageren. Anders wordt het morgen.

 

Via mijn Simyo is het overigens mogelijk om Internet op je mobiel uit te zetten. Dan kan uw zoon geen gebruik maken van 2G/4G internet, maar wel nog van wifi. Mogelijk is dat wenselijk.

Dag heer

dank voor uw reactie en uitleg, we hebben prepaid. Fijn als een medewerker Simyo contact met ons gaat zoeken

groet Wouter

goede tip ook met optie uizetten internet via mijn Simyoi!

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @WouterdeBoer,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat jij bent geschrokken hiervan. @Groentjuh heeft je goed geïnformeerd over onze tarieven en voorwaarden. Het gaat inderdaad om een prepaid aansluiting en geen Sim Only. Het enige wat ik hier nog aan wil toevoegen is dat het negatieve beltegoed al is aangevuld tot €0.00. De aansluiting staat nu geblokkeerd omdat de beltegoed op €0.00 staat. Zodra je opwaardeert zal de aansluiting gedeblokkeerd worden. Verder is het inderdaad ook verstandig om het internet uit te zetten in Mijn Simyo, ik zie dat je dit al hebt gedaan, dat is dus geregeld 😊. 

Thanks @Groentjuh voor je uitgebreide reactie! Dat helpt enorm 😊.

Groetjes,
Seren 

dag Seren

Dank voor je reactie. Krijgen we nu dan ook een rekening van ruim 50 euro? Ik merk dat ik het nog niet goed begrijp

groet Wouter

Reputatie 7
Badge +9
Krijgen we nu dan ook een rekening van ruim 50 euro? Ik merk dat ik het nog niet goed begrijp

Je hebt prepaid. Je betaalt dus vooraf voor beltegoed. Wat er in dit geval gebeurd is, is dat doordat wifi uitviel, uw zoon in korte tijd veel data is gaan verbruiken. Hierdoor maakte hij niet alleen het beltegoed op, maar ging daar zelfs overheen en kwam zo 50+ euro in de min.

PRE-paid staat letterlijk voor vooraf betalen. Eigenlijk zou de verbinding dan ook bij 0 moeten stoppen, want dan zou eerst weer betaald moeten worden. Bij Simyo kun je echter soms nog even door, omdat het verbruik dan nog niet verwerkt is (het beltegoed is niet bijgewerkt). "Het laatste gesprek afmaken” noemt Simyo dat. Daar zijn echter wel gedragsregels voor Simyo aan verbonden; Simyo mag bij prepaid niet zomaar een grote rekening achteraf sturen, want dan zou het "Post-paid” zijn.

Simyo heeft er dan ook voor gekozen om je het gesprek af te laten maken en eventuele kosten dan maar zelf aan te vullen. Het laten stoppen van de verbinding als het beltegoed op is, bleek technisch lastig.

Dat is dan ook hier gebeurd. De -50 euro is simpelweg door Simyo op 0 gezet en zodra je opwaardeert is alles weer in orde. Je krijgt daar geen rekening voor, want zoals het product heet: Prepaid! Vooraf betalen; niets achteraf!

Snap je het zo?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @WouterdeBoer,

 

Ik zie dat @Groentjuh de juiste informatie aan je heeft gegeven! Bedankt 😊. Mocht je nog vragen hebben dan horen wij dat graag! 

Groetjes,
Amy

Reageer