.

Beantwoord

Hoe zit het met de hotspot verbruik (buitenland)?

  • 9 January 2022
  • 25 reacties
  • 1142 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 17 reacties

Ik zit nu 9 dagen in het buitenland en gebruik op mijn laptop het internet via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Maar het GB verbruik door hotspot is idioot hoog: bijna 10 gb tov ongeveer 2 gb die via apps ‘echt’ verbruikt wordt. En dat is tot zover: ik heb geen énkel inzicht wát nou zoveel GB/mb verbruikt. Eerder kon je nog zien in welke tijdvakken je hoeveel gebruikte, zodat je misschien nog iets wist te achterhalen van dat wat je gedaan hebt, nu heb ik geen enkel idee want dat kan ook niet meer. Om eerlijk te zijn vind ik dit belachelijk!

En overal waar ik zoek kom ik niet verder dan de opmerking dat ‘hotspot veel mb verbruikt’. Ammehoela: dat weet ik dus zo langzamerhand wel. 

Zo haal ik het einde van de maand niet met mijn (maar liefst) 40 GB. Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Groentjuh 9 January 2022, 21:40

Bekijk originele reactie

25 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik zit nu 9 dagen in het buitenland en gebruik op mijn laptop het internet via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Maar het GB verbruik door hotspot is idioot hoog: bijna 10 gb tov ongeveer 2 gb die via apps ‘echt’ verbruikt wordt. En dat is tot zover: ik heb geen énkel inzicht wát nou zoveel GB/mb verbruikt. Eerder kon je nog zien in welke tijdvakken je hoeveel gebruikte, zodat je misschien nog iets wist te achterhalen van dat wat je gedaan hebt, nu heb ik geen enkel idee want dat kan ook niet meer. Om eerlijk te zijn vind ik dit belachelijk!

En overal waar ik zoek kom ik niet verder dan de opmerking dat ‘hotspot veel mb verbruikt’. Ammehoela: dat weet ik dus zo langzamerhand wel. 

Zo haal ik het einde van de maand niet met mijn (maar liefst) 40 GB. Iemand een idee?

Als jouw laptop Windows als OS heeft, dan kun je daarop ook het een en ander inzien.

Rechtsonder heb je een wifi-icoontje waarop je rechts kunt klikken. Kies "Netwerk- en internetinstellingen openen” als je verbonden bent met je hotspot. Onder status vind je 2 knoppen: "Eigenschappen” en "Dataverbruik”.

Onder "Dataverbruik” kun je zien welke applicatie veel data verbruikt heeft de afgelopen 30 dagen. Daar kun je ook een limiet instellen voor je Windows laptop.

Onder "Eigenschappen” kun je een verbinding instellen als "Verbinding met datalimiet.” Hierdoor zal Windows op zo'n netwerk bijvoorbeeld niet zomaar alle Windows updates downloaden.

Het gevaar van een hotspot is dat andere apparaten dat zien als een gewoon wifi-netwerk. En doorgaans hebben wifi-netwerken t.o.v. mobiele netwerken geen datalimiet. Daardoor gaat dit dus gemakkelijk fout.

(De computer meldde mij dat ik ‘slechts’ 800 GB afgelopen 30 dagen gebruikt hebt…)

Badge

Dank voor je reactie en de moeite die je genomen hebt. Maar het is helaas geen oplossing. Ik zie op mijn laptop dak de laatste 30 dagen 15 gb via Chrome verbruikt heb. Dat zal zo zijn. Is 500 Mb per dag. Nu zit ik op 12 GB in 9 dagen. En waarom? Omdak hotspot gebruik, want ik doe de laatste 9 dagen echt niet meer dan de voorgaande 21.. Maar wat kan ik doen tegen dat gebruik? Zit geen filmpjes, you tube whateffer te kijken. Ben alleen wat aan het werk….Kannik wel een data limiet instellen, maar ik zit hier voor mijn werk: De baas gaat het niet pikken dak elke dag om 12 uur stop met werken :-)

Je hebt het over andere apparaten. Welke? De koelkast van mijn camper? Het gasfornuis? Serieus ff: Er zijn geen andere apparaten….

Reputatie 7

@Minky Waarom voorziet je baas hier niet in? Waarom geen hotspot, telefoon of ‘whateffer’ meegekregen? En mocht je voor je baas in het buitenland gebruik moeten maken van je privé telefoon dan neem ik aan dat je je kosten ook kunt declareren?

Nee, ik weet het, dit is geen oplossing voor je ‘probleem’, maar ik zou dit maar wel eens aankaarten bij je werkgever.

Reputatie 7
Badge +9

Laten we eerst stellen dat Simyo niet verzint dat je veel gebruikt. Wij kunnen ook niet zien wat jij allemaal op je hotspot hebt. Ik vroeg dat voornamelijk omdat het verbruik van alle apparaten samen met een hotspot samenkomt, dus als er bijvoorbeeld ook nog een tablet verbonden was geweest, dan telt die ook weer mee.

Ik weet niet of jouw verdeling van verkeer zo eerlijk is; Volgens mij houdt Windows dat immers per wifi netwerk bij. Je geeft dus aan dat Chrome de afgelopen 30 dagen 15GB over je hotspot (immers het wordt per netwerk bijgehouden) heeft gebruikt.

Ik weet natuurlijk niet of je ook vaak op je eigen hotspot zit in Nederland (/ ook voor die 9 dagen), maar misschien heeft die 15GB verkeer wel grotendeels in de afgelopen 10 dagen plaats gevonden.

Badge

Beste Groentjuh. Ik waardeer oprecht dat je reageert en de moeite neemt mijn vragen te beantwoorden, maar ik krijg geen helder antwoord. Ik betaal een bepaald bedrag voor  het recht 40 GB te mogen gebruiken. Ik gebruik, maar heb en krijg geen idee waaraan en waarvoor? Dat is toch eigenlijk te zot voor woorden? Elke vergelijking gaat ergens mank, maar: stel dat jij een contract met je elektriciteitsleverancier a sluit dat je voor een bepaald bedrag 100 kwh per maand af mag nemen. Je hebt ’s avonds je verlichting aan, je koelkast draait, je kijkt tv, noem maar op. Maar je hebt een elektriciteit verbruik waarvan je denkt: dat kan nóóit. Waaráán dan. En dan zegt je elektriciteits leverancier dat je mogelijk apparaten aan hebt staan die elektriciteit gebruiken (of dat er mogelijk lekstroom is, dat is ook zoon ge-ijkte). Bijvoorbeeld tv’s die op stand-by staan. Maar dan nog… Je hebt géén idee waar de KWH heen vliegen. Hoe zou jij dat vinden?

 

Ik wil als betalende klant weten waar ik mijn GB’s aanbesteed. Daar heppik toch écht op?

Reputatie 7
Badge +9

Ik vind jouw vergelijking wel leuk.

Jouw elektriciteitsleverancier kan jou volgens mij niet vertellen welke van jouw apparaten veel verbruiken of waar veel verbruik daadwerkelijk vandaan komt. Energieleveranciers krijgen alleen door hoeveel verbruikt is binnen een periode. Afhankelijk van de precieze toestemming zijn dat korte af lange periodes.

Indien je tegen dergelijke problemen aanloopt, dan zul je doorgaans zelf aan de slag moeten en verbruik van groepen en apparaten meten. In een uitzonderlijke situatie controleert/ijkt jouw elektriciteitsleverancier zijn eigen meter, maar jouw elektriciteitsleverancier gaat jouw verbruikt problemen niet oplossen.

Simyo's situatie is niet heel anders. Zij zien alleen hoeveel je per 8 uur of per 60 MB (welke eerder is) dat je een hoeveelheid data hebt gebruikt. Die gegevens kun je terugvinden in Mijn Simyo en ook op facturen (niet ouder dan 3 maanden.)

Simyo ziet net als elektriciteitsleveranciers niet hoeveel MBs een bepaalde app gebruikt/hoeveel watt jouw koelkast gebruikt. Dat zul je zelf moeten gaan meten en testen. Enkele tips om verbruik in te zien heb ik reeds gegeven. Meer kan ik niet voor je betekenen.

@Veerle@Nihad , ik mis Simyo's bijdrage een beetje in dit topic van enkele werkdagen oud. Als Forum expert (=behulpzame klant) heb ik immers weinig advies meer te geven...

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Minky,

 

Bedankt voor je bericht. Helaas kan ik je niet vertellen hoeveel MB's hotspot verbruikt omdat je jouw internet deelt met een laptop. Dit kan liggen aan verschillende dingen. Er zitten verschillende applicaties op een laptop/computer waardoor je niet exact kan weten waaraan jouw internet verbruikt wordt. Is er misschien een automatische update/download uitgevoerd? Heb je meetings via de laptop via bepaalde applicaties zoals Teams, Zoom etc.?  Ik lees gelukkig terug dat @Groentjuh een aantal stappen heeft doorgestuurd om het verbruik na te kijken via de laptop zelf. Wij hebben geen limiet op onze bundels en kunnen dit daardoor ook niet instellen op jouw laptop. Wij adviseren onze klanten om dit via het toestel zelf te installeren (indien mogelijk). Is dat niet een idee voor op de laptop? Wellicht dat dat ook kan. Zoals @Groentjuh aangaf, zien wij als provider alleen de hoeveelheid MB's/data/tijd van het verbruik en niet waaraan jij de MB's verbruikt hebt. Dit is helaas tegen de Privacy Wet. Ik hoop je hier genoeg over geïnformeerd te hebben!

 

Groetjes,

 

Nihad

Badge

Dag Groentjuh (en ook Nahid)

 

Wederom oprecht dank, maar ook de laatste vraag beantwoord je niet: hoe zou jij het als klant vinden dat jou elektriciteitsleverancier niet op geeft waarom je stroomverbruik zo hoog is. Je antwoord als vertegenwoordiger van in dit geval Simyo…

 

Maar tot op zekere hoogte heb je gelijk: ook de electriciteitsleverancier weet niet welke apps (=afkortingen van apparaten 😊) ik allemaal aan heb staan. En is dus ook niet ‘verantwoordelijk’ voor het gebruik.

 

Maar zoals ik al zei: elke vergelijking gaat wel ergens mank.

1 (thuis) kan ik zien wat het wattage is van elk apparaat dat ik ingeschakeld heb. Én ik kan bijhouden welk apparaat ik wanneer en hoe lang aan heb staan. En dús een inschatting maken over het verbruik. In dit geval voelt het aan als er apps op stand-by staan waarvan de fabrikant niet opgeeft wat het stroom verbruik is en vooral: dat het verbruik meer is dan wanneer ik het apparaat áán heb staan. Want: de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98. (dus Nihad: geen vergaderingen, filmpjes, conferenties of weetik wat: alleen websitebezoek zónder beelden, hooguit fotoos). De mogelijkheid dat apps op de achtergrond data versturen en dat dát de veroorzaker is lijkt mij uitgesloten: dat gaat om Mb’s waar ik gelet op de Gb’s om lach….

En welke apps heb ik op mijn laptop geinstalleers: Whatt’s app, thatt’s itt (toegegeven: zover ik weet)

 

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

3 Nogmaals: zover ik weet héb ik geen apps (open staan) op mijn laptop, maar zal nogges naar de suggesties kijken: ben alleen geen ‘elektrotechnicus’ die zijn huishoudelijke apparaten uit elkaar haalt om te kijken of er lekstroom is en ook de meterkast niet induikt met een multi-meter….

 

4 De suggestie van Groentjuh dat ik gesuggereerd zou hebben dat Simyo Gb’s verbruikt, is nog niet eens zo gek: dat zou zomaar wel kunnen en natuurlijk komen jullie dat ook niet te weten, want dat zou dan ook geheim moeten blijven. De gedachte wordt gevoed door de schimmigheid rond dit onderwerp en ook deze zin diek van mn telefoontje pluk bij gegevensverbruik:

 

HET GEGEVENSGEBRUIK IS GEMETEN DOOR UW APPARAAT. MOGELIJK MEET UW SERVICEPROVIDER HET GEBRUIK ANDERS.

 

Zie je het voor je op de afrekening van het administratiekantoor die de afrekeningen voor de elektriciteitsleverancier uitvoert:

 

Het gegevensgebruik is gemeten door uw electricitetsmeter. Mogelijk meet uw electriciteitslevrenacier het gebruik anders.

 

Hotspot lijkt gebruikt te worden als een vrijbrief om ‘unlimited’ data door te berekenen zonder dat de provider zich hoeft te verantwoorden…. Oefffff.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

 

Al met al:

Zodra ik hotspot aanzet stijgt het GB verbruik buitensporig zonder te weten waarom.

En niemand (bij Simyo) die mij verteld waarom of mij daar écht bij helpt.

En dat frustreert!

 

Zullen we de discussie staken? Het ziet er niet naar uit dat mijn vraag (naar tevredenheid) beantwoord wordt of dat ik geholpen word mijn mysterieuze hotsportverbruik in te dammen.

Misschien wel een leuk onderwerpje voor “Kassa”.

 

Reputatie 7
Badge +9

de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98.

Je mobiel heeft zelf dus gemeten dat er 10,1 GB is verbruikt via de hotspot. Dat is een meting, die jouw mobiel doet en Simyo geen invloed op heeft. Deze kan zoals je elders hebt gelezen, afwijken van wat Simyo meet. Maar mag ik in dit geval vragen: Wijkt deze meting van je eigen mobiel veel af van het door Simyo gemeten verbruik?

Indien dat niet zo is, zegt je eigen mobiel dat er op een af andere manier dus 10,1 GB is verbruikt via de hotspot.

Jouw mobiel is net zo goed in het bepalen waardoor dat verkeer is veroorzaakt, als Simyo’s systemen. Zeker tegenwoordig met praktisch alles dat versleuteld is.

In deze post probeer ik je verder te helpen om te problemen om op je laptop, door je laptop het verkeer wat jouw laptop heeft verbruikt verder te laten uitsplitsen. Net als jouw mobiel, kan Windows namelijk zelf wel een poging doen om zijn eigen veroorzaakte verkeer per applicatie te meten (net als je mobiel doen).

Ik zou niet weten wat jij meer verwacht?

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

Simyo geeft volgens mij hier enkele tips om dat te doen. Voor windows laptops hebben ze geen gids; Simyo richt zich op mobieltjes, want daarvoor leveren ze de dienst. Het merendeel van de klanten gebruikt niet langdurig een laptop via de hotspot van hun mobiel. Het zou niet slecht zijn als daarvoor ook een blogje bestaat, maar ik snap dat dat er niet is.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

Ik gaf aan dat het ook op mijn Simyo te zien is. Om precies te zijn, kun je op deze pagina per dag het verbruik zien in een grafiek. Op de balkjes in de grafiek kun je jouw “datasessies” zien. Preciezer heeft Simyo zelf ook niet. Dat zijn dezelfde sessies als je op je factuur gaat zien.

Reputatie 5
Badge +2

Dag Groentjuh (en ook Nahid)

 

Wederom oprecht dank, maar ook de laatste vraag beantwoord je niet: hoe zou jij het als klant vinden dat jou elektriciteitsleverancier niet op geeft waarom je stroomverbruik zo hoog is. Je antwoord als vertegenwoordiger van in dit geval Simyo…

 

Maar tot op zekere hoogte heb je gelijk: ook de electriciteitsleverancier weet niet welke apps (=afkortingen van apparaten 😊) ik allemaal aan heb staan. En is dus ook niet ‘verantwoordelijk’ voor het gebruik.

 

Maar zoals ik al zei: elke vergelijking gaat wel ergens mank.

1 (thuis) kan ik zien wat het wattage is van elk apparaat dat ik ingeschakeld heb. Én ik kan bijhouden welk apparaat ik wanneer en hoe lang aan heb staan. En dús een inschatting maken over het verbruik. In dit geval voelt het aan als er apps op stand-by staan waarvan de fabrikant niet opgeeft wat het stroom verbruik is en vooral: dat het verbruik meer is dan wanneer ik het apparaat áán heb staan. Want: de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98. (dus Nihad: geen vergaderingen, filmpjes, conferenties of weetik wat: alleen websitebezoek zónder beelden, hooguit fotoos). De mogelijkheid dat apps op de achtergrond data versturen en dat dát de veroorzaker is lijkt mij uitgesloten: dat gaat om Mb’s waar ik gelet op de Gb’s om lach….

En welke apps heb ik op mijn laptop geinstalleers: Whatt’s app, thatt’s itt (toegegeven: zover ik weet)

 

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

3 Nogmaals: zover ik weet héb ik geen apps (open staan) op mijn laptop, maar zal nogges naar de suggesties kijken: ben alleen geen ‘elektrotechnicus’ die zijn huishoudelijke apparaten uit elkaar haalt om te kijken of er lekstroom is en ook de meterkast niet induikt met een multi-meter….

 

4 De suggestie van Groentjuh dat ik gesuggereerd zou hebben dat Simyo Gb’s verbruikt, is nog niet eens zo gek: dat zou zomaar wel kunnen en natuurlijk komen jullie dat ook niet te weten, want dat zou dan ook geheim moeten blijven. De gedachte wordt gevoed door de schimmigheid rond dit onderwerp en ook deze zin diek van mn telefoontje pluk bij gegevensverbruik:

 

HET GEGEVENSGEBRUIK IS GEMETEN DOOR UW APPARAAT. MOGELIJK MEET UW SERVICEPROVIDER HET GEBRUIK ANDERS.

 

Zie je het voor je op de afrekening van het administratiekantoor die de afrekeningen voor de elektriciteitsleverancier uitvoert:

 

Het gegevensgebruik is gemeten door uw electricitetsmeter. Mogelijk meet uw electriciteitslevrenacier het gebruik anders.

 

Hotspot lijkt gebruikt te worden als een vrijbrief om ‘unlimited’ data door te berekenen zonder dat de provider zich hoeft te verantwoorden…. Oefffff.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

 

Al met al:

Zodra ik hotspot aanzet stijgt het GB verbruik buitensporig zonder te weten waarom.

En niemand (bij Simyo) die mij verteld waarom of mij daar écht bij helpt.

En dat frustreert!

 

Zullen we de discussie staken? Het ziet er niet naar uit dat mijn vraag (naar tevredenheid) beantwoord wordt of dat ik geholpen word mijn mysterieuze hotsportverbruik in te dammen.

Misschien wel een leuk onderwerpje voor “Kassa”.

 

@Minky Ik zie dat @Groentjuh en @Nihad je al van velen antwoorden hebben voorzien. Het is jammer dat de antwoorden voor jouw gevoel niet gewenst of compleet zijn. Het is simpelweg verboden om jouw verbruik in te kunnen zien. Waaráán jij je internet verbruikt is jouw privacy. Deze wet die niet alleen voor Simyo is, maar voor elke andere provider. Het is geen vrije keuze voor ons om dit in te stellen. 

Badge

Ik heb inderdaad veel antwoorden gekregen, maar vooral op vragen die ik niet gesteld heb. En op de essentiele vragen heppik geen antwoord: waarom is het hotspotvebruik zo enorm hoog, hoe kan dat en heo kan ik dat tegen gaan. De tips diek gekregen heb gaan over besparing via de telefoon. En met dat gebruik/verbruik heppik geen enkele moeite. Nogmaals: tot nu toe deze maand NL fm: 4.35 GB, Chrome 1,16 GB en dan gaan we al over op app van 220 mb en nog minder. Hotspotgebruik, dus alles wat via de laptop gaat: 13,3 Gb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dat zijn geen apps op de achtergrond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.Het hotspotverbruik blijft in nevelen gehuld en ergens kan ik dat wel plaatsen: nadat Neelie Smit Kroes het voor elkaar gekregen heeft dat de kosten van mobiel telefoongebruik overal in Europa hetzelfde moet zijn (en dat woekerprijzen van weleer dus niet meer mogelijk zijn) moeten providers het op een andere manier verdienen. En de manier waarop moet onzichtbaar blijven…..Ik geef toe: het is suggestief, maar niemand die het tegendeel beweert, laat staan bewijst…. Of mijn theorie waar is? Wanneer ik thuis ben gaak dat mares uitzoeken. 

Reputatie 7
Badge +9

waarom is het hotspotvebruik zo enorm hoog, hoe kan dat en heo kan ik dat tegen gaan.

Ik vind het jammer dat u totaal geen antwoorden geeft op vragen om mijn vorige posts. Het is daardoor helaas praktisch onmogelijk om u verder te helpen. Volgens mij beantwoordde ik precies uw vraag in deze post. Ik kan niet anders dan je verder succes wensen met het uitzoeken.

Ik vind het interessante beschuldiging die je doet. Omdat Simyo geeft roaming kosten mag rekenen, meten ze het extra veel verbruik. Kunt u mij dan uitleggen, dat uw eigen mobiel aangeeft dat er 13,3GB verbruik via de hotspot heeft gemeten. Let op dat Simyo die meting niet doet, maar uw eigen mobiel. Welk voordeel zou uw toestel fabrikant hebben om die meting niet te laten kloppen?

Badge

ALLE vragen die je gesteld hebt: (tenminste met vraagteken Ctrl F6)

Wijkt deze meting van je eigen mobiel veel af van het door Simyo gemeten verbruik? NEE!

Ik zou niet weten wat jij meer verwacht? Is geen vraag….

En nu:

Welk voordeel zou uw toestel fabrikant hebben om die meting niet te laten kloppen?

Die metingen lijken dus wel te kloppen> wat min toestel berekent berekent Simyo dus ook.

 

Reputatie 7
Badge +9

Wijkt deze meting van je eigen mobiel veel af van het door Simyo gemeten verbruik? NEE!

Welk voordeel zou uw toestel fabrikant hebben om die meting niet te laten kloppen?

Die metingen lijken dus wel te kloppen> wat min toestel berekent berekent Simyo dus ook.

Het verbruik gemeten door Simyo komt overeen met het verbruik gemeten door je eigen mobiel. Dat is goed, want dan kunnen we er vanuit gaan dat de verdeling van verbruik op jouw mobiel naar alle waarschijnlijk ook klopt en ook dat Simyo niet zomaar een hoog getal uit zijn duim zuigt en jou daarover een rekening wil gaan sturen.

Jouw eigen mobiel geeft aan, welke app op jouw mobiel de data verbruikte. Voor jouw geval is "Hotspot” veruit de grootste. Jouw mobiel weet simpelweg niet hoe apparatuur op de hotspot gebruik heeft gemaakt van de hotspot. Net als Simyo niet weet waar jouw verbruik van jouw aansluiting precies van komt.

In mijn eerste post gaf ik dan ook instructies om te kijken of je op Windows de 10+ GB, die op jouw mobiel is gemeten, verder kunt opsplitsen. Daar heb je gekeken en Windows gaf aan dat het verbruik daar voornamelijk door Chrome is verbruikt. Het verbruik in Windows is echter wel over de afgelopen 30 dagen i.p.v. van 1 januari tot 31 januari. Mogelijk als je op 30 januari naar het verbruik van Windows op jouw hotspot zou kijken, dan komt het verbruik in Windows redelijk overeen met het verbruik gemeten onder hotspot van je mobiel. Als dat zo is, dan kun je redelijk ervan uitgaan dat de metingen door de verschillende apparaten allemaal klopte.

Windows kan zelf verbruik niet verder onderverdelen dan dat het door Chrome verbruikt is. Dat is jammer, want dan kun je dat niet uitvinden welke websites, etc, etc daadwerkelijk veel verbruik veroorzaakte. Chrome biedt helaas geen verdere opsplitsen van verbruik.

Tegenwoordig gebeurd er van alles in webbrowsers. Van websites/email bekijken naar radio luisteren, video conversaties (Zoom, Teams, etc) hebben en video’s bekijken. Op sommige websites zijn zelfs achtergrond video's te vinden, die automatisch afspelen zodra de pagina geopend wordt. Dus ja, met de beste intenties en met de door jou gegeven informatie gaat mijn antwoord niet verder komen dan: Chrome op jouw laptop heeft veel data verbruikt via jouw hotspot. Welke website? Geen idee!

Er zijn software pakketten/firewalls voor Windows (en andere apparatuur), die wel verder verkeer kunnen uitsplitsen. Die kunnen dan het verkeer uitsplitsen per app en binnen een applicatie weer per IP, waarmee een applicatie communiceerde. Dat soort software kun je installeren en dan kun je in de toekomst dat beter bijhouden, maar het verbruik in het verleden gaat zo'n software pakket niet kunnen meten/terughalen. Natuurlijk moet je vervolgens wel weer uitzoeken waarvoor zo'n IP gebruikt is. Met grote CDNs en clouddiensten (Cloudflare, AWS en andere) kan dat best moeilijk zijn!

Mijn advies kan enkel zijn dat je Windows via "Netwerkstatus” goed instelt om data per maand bij te houden en dat je je hotspot instelt als "Verbinding met een datalimiet” en mogelijk zelf een datalimiet instelt voor Windows op je hotspot. Daarnaast kun je kijken naar een softwarepakket dat verkeer beter uitsplitst, zodat je beter kunt zien waaraan data van je hotspot wordt gebruikt.

Badge

Goedf: we komen dus niet verder. En vooral ik niet, hoe goed bedoeld je inzet ook is; Als je zou weten hoe verschrikkelijk weinig ik doe met de laptop, dan zou je mij helemaal begrijpen en ook concluderen dat er echt iets niet klopt. Blijft bizar dat ik voor iets betaal (GB's) en geen enkele idee heb wattik er voor terug krijg. Ik doe alles om het hotspotgebruik te beperken: zet het aan, ga naar een site of 2/3 en zet het weer uit. en dan nog gigantisch verbruik. EN het is géén werken zo

 

Een datalimiet oid heeft (zoals gezegd) geen zin: ik zit hier niet voor mijn lol (wel met plezier) voor mijn werk en het was de bedoeling om hier te blijven tot en met derde week maart. Ik heb nog 15 GB deze maand en heb enorme achterstand. Omdak niet uitkom en dan eind van de maand het allerhoogst noodzakelijke niet meer kan doen. En februari kommik zeker niet klaar. Of ik moet 500 Mb voor 5 euro (of is het 7?) bijkomen, dat wordt 15 euro (21) per dag alsik mij superbeperk tot dat doen wat echt moet. Of ik moet hier prépaids kopen. Iets goedkoper, maar dan telefonisch niet bereikbaar.

Zwaar frustrerend en teleurstellend allemaal.. 

Reputatie 7
Badge +9

Om door te gaan op mijn vorige advies: Ik denk aan een pakket zoals Glasswire (Zowel ik als Simyo hebben geen relatie met dit softwarepakket. Ik noem dit pakket alleen specifiek zodat je kunt zien wat voor soort pakket in deze situatie u zou kunnen ondersteunen in het achterhalen van waar het hoge dataverbruik vandaan komt.) dat splitst dataverbruik niet alleen uit per applicatie, maar ook per "Host”. Mogelijk door te kijken naar welk IP veel data wordt verstuurd/ontvangen kunnen we verder komen dan bijvoorbeeld de mogelijkheden, die standaard in Windows 10 zitten. Die soort pakketten kunnen vaak ook nog dataverbruik vertragen en zelfs beperken.

Daarmee kunnen we niet achterhalen waardoor het verbruik voorafgaand aan de installatie van het pakket heeft plaatsgevonden, maar hiermee kunnen we misschien wel achterhalen wat na installatie van zo'n pakket zorgt voor veel verbruik, zodat je het in februari en maart gemakkelijk red met je bundels.

Zou je eens kunnen kijken of zo'n pakket geïnstalleerd zou kunnen worden?

Ik snap dat het best frustrerend is, maar zoals al meerdere malen aangegeven: Simyo weet ook niet wat het verbruik in jouw laptop veroorzaakt en providers willen dat simpelweg niet weten. Zou wat zijn als Simyo zou kunnen zeggen: "Je hebt xxx MB/GB verbruikt aan filmpjes, die beginnen met in het geel 'REC’”.

Reputatie 7
Badge +9

@Minky misschien is het een idee om een mobiel wifi apparaatje met daarin een data simkaart (zoals bijvoorbeeld hier beschreven) aan te schaffen, dan gaat het internetverbruik helemaal buiten je telefoon en Simyo om (en je bent misschien ook nog goedkoper uit).

Badge

Scotsman: Das misschien nog niet zoon slecht idee. Ik heb die vroeger al wel gehad en dacht dat we met de mogelijkheid van hotspotten er van af waren…Maar niet elke vernieuwing is vooruitgang. Voor dit jaar te laat, maar de volgende? Verder denk ik dat de beste tip is om je GB gebruik van je hotspot in te dammen: hotspot aan, laptop verbinden, doen wat je moet doen en direct hotspot weer uit zetten. Omslachtig en nerveus, maar vanaf het moment dak dat consequent deed nam het verbruik af. Tenminste iets….

Hallo Minke, Je schrijft ik heb maar lieftst 40gb. Is dat ook bij Simyo?

 groet André

Reputatie 7
Badge +6

Hoi André

ja dat is mogelijk als je de grootste bundel van simyo neemt in combinatie met simyo compleet.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @DekkerA,

Wat @Ron H zegt klopt helemaal. Bedankt voor je reactie! 😊

Op dit moment is onze grootste internetbundel 20 GB, als je een KPN Thuis aansluiting hebt dan kun je Simyo Compleet activeren waardoor je bundel verdubbeld wordt naar 40 GB. Je kunt deze aanpassing via Mijn Simyo maken bij Instellingen> Abonnement> Bundels wijzigen. Je bundelwijziging gaat dan de volgende maand in en je krijgt meteen een bevestigingsmail. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 3
Badge +1

@Minky misschien is het een idee om een mobiel wifi apparaatje met daarin een data simkaart (zoals bijvoorbeeld hier beschreven) aan te schaffen, dan gaat het internetverbruik helemaal buiten je telefoon en Simyo om (en je bent misschien ook nog goedkoper uit).

Daar wordt het verbruik toch niet lager door?

Hooguit is een data sim goedkoper, maar dan zou de data sim ook gewoon in de telefoon kunnen, eventueel als tweede sim, en heb je geen extra apparaat nodig.

Reputatie 7
Badge +9

@Minky misschien is het een idee om een mobiel wifi apparaatje met daarin een data simkaart (zoals bijvoorbeeld hier beschreven) aan te schaffen, dan gaat het internetverbruik helemaal buiten je telefoon en Simyo om (en je bent misschien ook nog goedkoper uit).

Daar wordt het verbruik toch niet lager door?

Hooguit is een data sim goedkoper, maar dan zou de data sim ook gewoon in de telefoon kunnen, eventueel als tweede sim, en heb je geen extra apparaat nodig.

Voor zover ik weet werkt een data-only sim (d.w.z. eentje die geen spraak, alleen data ondersteunt) niet in een telefoon.

Scotsman schreef: 

Voor zover ik weet werkt een data-only sim (d.w.z. eentje die geen spraak, alleen data ondersteunt) niet in een telefoon.

Dat klopt niet Scotsman. Een data-only sim werkt ook in een telefoon. Een data-only simkaart, een simkaart met een 097xxxxxx om precies te zijn, wordt niet door elke provider geleverd. Deze 097xxxx nummers daarmee is men begonnen omdat de 06 nummers opgeraken. Volgens mij kun je er wel mee gebeld worden maar zelf bellen kost geld. 

Reputatie 7
Badge +9

Scotsman schreef: 

Voor zover ik weet werkt een data-only sim (d.w.z. eentje die geen spraak, alleen data ondersteunt) niet in een telefoon.

Dat klopt niet Scotsman. Een data-only sim werkt ook in een telefoon. Een data-only simkaart, een simkaart met een 097xxxxxx om precies te zijn, wordt niet door elke provider geleverd. Deze 097xxxx nummers daarmee is men begonnen omdat de 06 nummers opgeraken. Volgens mij kun je er wel mee gebeld worden maar zelf bellen kost geld. 

Het zal inderdaad van de simkaart afhangen. Ik had er eentje een paar jaar geleden die bij een Bitebird (https://www.bitebird.com) apparaatje hoorde, en die werkte alleen daarin.

Reageer