.

Beantwoord

Hotspot verbruik (buitenland)

  • 9 January 2022
  • 10 reacties
  • 97 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 13 reacties

Ik zit nu 9 dagen in het buitenland en gebruik op mijn laptop het internet via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Maar het GB verbruik door hotspot is idioot hoog: bijna 10 gb tov ongeveer 2 gb die via apps ‘echt’ verbruikt wordt. En dat is tot zover: ik heb geen énkel inzicht wát nou zoveel GB/mb verbruikt. Eerder kon je nog zien in welke tijdvakken je hoeveel gebruikte, zodat je misschien nog iets wist te achterhalen van dat wat je gedaan hebt, nu heb ik geen enkel idee want dat kan ook niet meer. Om eerlijk te zijn vind ik dit belachelijk!

En overal waar ik zoek kom ik niet verder dan de opmerking dat ‘hotspot veel mb verbruikt’. Ammehoela: dat weet ik dus zo langzamerhand wel. 

Zo haal ik het einde van de maand niet met mijn (maar liefst) 40 GB. Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Groentjuh 9 January 2022, 21:40

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik zit nu 9 dagen in het buitenland en gebruik op mijn laptop het internet via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Maar het GB verbruik door hotspot is idioot hoog: bijna 10 gb tov ongeveer 2 gb die via apps ‘echt’ verbruikt wordt. En dat is tot zover: ik heb geen énkel inzicht wát nou zoveel GB/mb verbruikt. Eerder kon je nog zien in welke tijdvakken je hoeveel gebruikte, zodat je misschien nog iets wist te achterhalen van dat wat je gedaan hebt, nu heb ik geen enkel idee want dat kan ook niet meer. Om eerlijk te zijn vind ik dit belachelijk!

En overal waar ik zoek kom ik niet verder dan de opmerking dat ‘hotspot veel mb verbruikt’. Ammehoela: dat weet ik dus zo langzamerhand wel. 

Zo haal ik het einde van de maand niet met mijn (maar liefst) 40 GB. Iemand een idee?

Als jouw laptop Windows als OS heeft, dan kun je daarop ook het een en ander inzien.

Rechtsonder heb je een wifi-icoontje waarop je rechts kunt klikken. Kies "Netwerk- en internetinstellingen openen” als je verbonden bent met je hotspot. Onder status vind je 2 knoppen: "Eigenschappen” en "Dataverbruik”.

Onder "Dataverbruik” kun je zien welke applicatie veel data verbruikt heeft de afgelopen 30 dagen. Daar kun je ook een limiet instellen voor je Windows laptop.

Onder "Eigenschappen” kun je een verbinding instellen als "Verbinding met datalimiet.” Hierdoor zal Windows op zo'n netwerk bijvoorbeeld niet zomaar alle Windows updates downloaden.

Het gevaar van een hotspot is dat andere apparaten dat zien als een gewoon wifi-netwerk. En doorgaans hebben wifi-netwerken t.o.v. mobiele netwerken geen datalimiet. Daardoor gaat dit dus gemakkelijk fout.

(De computer meldde mij dat ik ‘slechts’ 800 GB afgelopen 30 dagen gebruikt hebt…)

Badge

Dank voor je reactie en de moeite die je genomen hebt. Maar het is helaas geen oplossing. Ik zie op mijn laptop dak de laatste 30 dagen 15 gb via Chrome verbruikt heb. Dat zal zo zijn. Is 500 Mb per dag. Nu zit ik op 12 GB in 9 dagen. En waarom? Omdak hotspot gebruik, want ik doe de laatste 9 dagen echt niet meer dan de voorgaande 21.. Maar wat kan ik doen tegen dat gebruik? Zit geen filmpjes, you tube whateffer te kijken. Ben alleen wat aan het werk….Kannik wel een data limiet instellen, maar ik zit hier voor mijn werk: De baas gaat het niet pikken dak elke dag om 12 uur stop met werken :-)

Je hebt het over andere apparaten. Welke? De koelkast van mijn camper? Het gasfornuis? Serieus ff: Er zijn geen andere apparaten….

Reputatie 7

@Minky Waarom voorziet je baas hier niet in? Waarom geen hotspot, telefoon of ‘whateffer’ meegekregen? En mocht je voor je baas in het buitenland gebruik moeten maken van je privé telefoon dan neem ik aan dat je je kosten ook kunt declareren?

Nee, ik weet het, dit is geen oplossing voor je ‘probleem’, maar ik zou dit maar wel eens aankaarten bij je werkgever.

Reputatie 7
Badge +9

Laten we eerst stellen dat Simyo niet verzint dat je veel gebruikt. Wij kunnen ook niet zien wat jij allemaal op je hotspot hebt. Ik vroeg dat voornamelijk omdat het verbruik van alle apparaten samen met een hotspot samenkomt, dus als er bijvoorbeeld ook nog een tablet verbonden was geweest, dan telt die ook weer mee.

Ik weet niet of jouw verdeling van verkeer zo eerlijk is; Volgens mij houdt Windows dat immers per wifi netwerk bij. Je geeft dus aan dat Chrome de afgelopen 30 dagen 15GB over je hotspot (immers het wordt per netwerk bijgehouden) heeft gebruikt.

Ik weet natuurlijk niet of je ook vaak op je eigen hotspot zit in Nederland (/ ook voor die 9 dagen), maar misschien heeft die 15GB verkeer wel grotendeels in de afgelopen 10 dagen plaats gevonden.

Badge

Beste Groentjuh. Ik waardeer oprecht dat je reageert en de moeite neemt mijn vragen te beantwoorden, maar ik krijg geen helder antwoord. Ik betaal een bepaald bedrag voor  het recht 40 GB te mogen gebruiken. Ik gebruik, maar heb en krijg geen idee waaraan en waarvoor? Dat is toch eigenlijk te zot voor woorden? Elke vergelijking gaat ergens mank, maar: stel dat jij een contract met je elektriciteitsleverancier a sluit dat je voor een bepaald bedrag 100 kwh per maand af mag nemen. Je hebt ’s avonds je verlichting aan, je koelkast draait, je kijkt tv, noem maar op. Maar je hebt een elektriciteit verbruik waarvan je denkt: dat kan nóóit. Waaráán dan. En dan zegt je elektriciteits leverancier dat je mogelijk apparaten aan hebt staan die elektriciteit gebruiken (of dat er mogelijk lekstroom is, dat is ook zoon ge-ijkte). Bijvoorbeeld tv’s die op stand-by staan. Maar dan nog… Je hebt géén idee waar de KWH heen vliegen. Hoe zou jij dat vinden?

 

Ik wil als betalende klant weten waar ik mijn GB’s aanbesteed. Daar heppik toch écht op?

Reputatie 7
Badge +9

Ik vind jouw vergelijking wel leuk.

Jouw elektriciteitsleverancier kan jou volgens mij niet vertellen welke van jouw apparaten veel verbruiken of waar veel verbruik daadwerkelijk vandaan komt. Energieleveranciers krijgen alleen door hoeveel verbruikt is binnen een periode. Afhankelijk van de precieze toestemming zijn dat korte af lange periodes.

Indien je tegen dergelijke problemen aanloopt, dan zul je doorgaans zelf aan de slag moeten en verbruik van groepen en apparaten meten. In een uitzonderlijke situatie controleert/ijkt jouw elektriciteitsleverancier zijn eigen meter, maar jouw elektriciteitsleverancier gaat jouw verbruikt problemen niet oplossen.

Simyo's situatie is niet heel anders. Zij zien alleen hoeveel je per 8 uur of per 60 MB (welke eerder is) dat je een hoeveelheid data hebt gebruikt. Die gegevens kun je terugvinden in Mijn Simyo en ook op facturen (niet ouder dan 3 maanden.)

Simyo ziet net als elektriciteitsleveranciers niet hoeveel MBs een bepaalde app gebruikt/hoeveel watt jouw koelkast gebruikt. Dat zul je zelf moeten gaan meten en testen. Enkele tips om verbruik in te zien heb ik reeds gegeven. Meer kan ik niet voor je betekenen.

@Veerle@Nihad , ik mis Simyo's bijdrage een beetje in dit topic van enkele werkdagen oud. Als Forum expert (=behulpzame klant) heb ik immers weinig advies meer te geven...

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @Minky,

 

Bedankt voor je bericht. Helaas kan ik je niet vertellen hoeveel MB's hotspot verbruikt omdat je jouw internet deelt met een laptop. Dit kan liggen aan verschillende dingen. Er zitten verschillende applicaties op een laptop/computer waardoor je niet exact kan weten waaraan jouw internet verbruikt wordt. Is er misschien een automatische update/download uitgevoerd? Heb je meetings via de laptop via bepaalde applicaties zoals Teams, Zoom etc.?  Ik lees gelukkig terug dat @Groentjuh een aantal stappen heeft doorgestuurd om het verbruik na te kijken via de laptop zelf. Wij hebben geen limiet op onze bundels en kunnen dit daardoor ook niet instellen op jouw laptop. Wij adviseren onze klanten om dit via het toestel zelf te installeren (indien mogelijk). Is dat niet een idee voor op de laptop? Wellicht dat dat ook kan. Zoals @Groentjuh aangaf, zien wij als provider alleen de hoeveelheid MB's/data/tijd van het verbruik en niet waaraan jij de MB's verbruikt hebt. Dit is helaas tegen de Privacy Wet. Ik hoop je hier genoeg over geïnformeerd te hebben!

 

Groetjes,

 

Nihad

Badge

Dag Groentjuh (en ook Nahid)

 

Wederom oprecht dank, maar ook de laatste vraag beantwoord je niet: hoe zou jij het als klant vinden dat jou elektriciteitsleverancier niet op geeft waarom je stroomverbruik zo hoog is. Je antwoord als vertegenwoordiger van in dit geval Simyo…

 

Maar tot op zekere hoogte heb je gelijk: ook de electriciteitsleverancier weet niet welke apps (=afkortingen van apparaten 😊) ik allemaal aan heb staan. En is dus ook niet ‘verantwoordelijk’ voor het gebruik.

 

Maar zoals ik al zei: elke vergelijking gaat wel ergens mank.

1 (thuis) kan ik zien wat het wattage is van elk apparaat dat ik ingeschakeld heb. Én ik kan bijhouden welk apparaat ik wanneer en hoe lang aan heb staan. En dús een inschatting maken over het verbruik. In dit geval voelt het aan als er apps op stand-by staan waarvan de fabrikant niet opgeeft wat het stroom verbruik is en vooral: dat het verbruik meer is dan wanneer ik het apparaat áán heb staan. Want: de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98. (dus Nihad: geen vergaderingen, filmpjes, conferenties of weetik wat: alleen websitebezoek zónder beelden, hooguit fotoos). De mogelijkheid dat apps op de achtergrond data versturen en dat dát de veroorzaker is lijkt mij uitgesloten: dat gaat om Mb’s waar ik gelet op de Gb’s om lach….

En welke apps heb ik op mijn laptop geinstalleers: Whatt’s app, thatt’s itt (toegegeven: zover ik weet)

 

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

3 Nogmaals: zover ik weet héb ik geen apps (open staan) op mijn laptop, maar zal nogges naar de suggesties kijken: ben alleen geen ‘elektrotechnicus’ die zijn huishoudelijke apparaten uit elkaar haalt om te kijken of er lekstroom is en ook de meterkast niet induikt met een multi-meter….

 

4 De suggestie van Groentjuh dat ik gesuggereerd zou hebben dat Simyo Gb’s verbruikt, is nog niet eens zo gek: dat zou zomaar wel kunnen en natuurlijk komen jullie dat ook niet te weten, want dat zou dan ook geheim moeten blijven. De gedachte wordt gevoed door de schimmigheid rond dit onderwerp en ook deze zin diek van mn telefoontje pluk bij gegevensverbruik:

 

HET GEGEVENSGEBRUIK IS GEMETEN DOOR UW APPARAAT. MOGELIJK MEET UW SERVICEPROVIDER HET GEBRUIK ANDERS.

 

Zie je het voor je op de afrekening van het administratiekantoor die de afrekeningen voor de elektriciteitsleverancier uitvoert:

 

Het gegevensgebruik is gemeten door uw electricitetsmeter. Mogelijk meet uw electriciteitslevrenacier het gebruik anders.

 

Hotspot lijkt gebruikt te worden als een vrijbrief om ‘unlimited’ data door te berekenen zonder dat de provider zich hoeft te verantwoorden…. Oefffff.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

 

Al met al:

Zodra ik hotspot aanzet stijgt het GB verbruik buitensporig zonder te weten waarom.

En niemand (bij Simyo) die mij verteld waarom of mij daar écht bij helpt.

En dat frustreert!

 

Zullen we de discussie staken? Het ziet er niet naar uit dat mijn vraag (naar tevredenheid) beantwoord wordt of dat ik geholpen word mijn mysterieuze hotsportverbruik in te dammen.

Misschien wel een leuk onderwerpje voor “Kassa”.

 

Reputatie 7
Badge +9

de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98.

Je mobiel heeft zelf dus gemeten dat er 10,1 GB is verbruikt via de hotspot. Dat is een meting, die jouw mobiel doet en Simyo geen invloed op heeft. Deze kan zoals je elders hebt gelezen, afwijken van wat Simyo meet. Maar mag ik in dit geval vragen: Wijkt deze meting van je eigen mobiel veel af van het door Simyo gemeten verbruik?

Indien dat niet zo is, zegt je eigen mobiel dat er op een af andere manier dus 10,1 GB is verbruikt via de hotspot.

Jouw mobiel is net zo goed in het bepalen waardoor dat verkeer is veroorzaakt, als Simyo’s systemen. Zeker tegenwoordig met praktisch alles dat versleuteld is.

In deze post probeer ik je verder te helpen om te problemen om op je laptop, door je laptop het verkeer wat jouw laptop heeft verbruikt verder te laten uitsplitsen. Net als jouw mobiel, kan Windows namelijk zelf wel een poging doen om zijn eigen veroorzaakte verkeer per applicatie te meten (net als je mobiel doen).

Ik zou niet weten wat jij meer verwacht?

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

Simyo geeft volgens mij hier enkele tips om dat te doen. Voor windows laptops hebben ze geen gids; Simyo richt zich op mobieltjes, want daarvoor leveren ze de dienst. Het merendeel van de klanten gebruikt niet langdurig een laptop via de hotspot van hun mobiel. Het zou niet slecht zijn als daarvoor ook een blogje bestaat, maar ik snap dat dat er niet is.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

Ik gaf aan dat het ook op mijn Simyo te zien is. Om precies te zijn, kun je op deze pagina per dag het verbruik zien in een grafiek. Op de balkjes in de grafiek kun je jouw “datasessies” zien. Preciezer heeft Simyo zelf ook niet. Dat zijn dezelfde sessies als je op je factuur gaat zien.

Reputatie 4
Badge +1

Dag Groentjuh (en ook Nahid)

 

Wederom oprecht dank, maar ook de laatste vraag beantwoord je niet: hoe zou jij het als klant vinden dat jou elektriciteitsleverancier niet op geeft waarom je stroomverbruik zo hoog is. Je antwoord als vertegenwoordiger van in dit geval Simyo…

 

Maar tot op zekere hoogte heb je gelijk: ook de electriciteitsleverancier weet niet welke apps (=afkortingen van apparaten 😊) ik allemaal aan heb staan. En is dus ook niet ‘verantwoordelijk’ voor het gebruik.

 

Maar zoals ik al zei: elke vergelijking gaat wel ergens mank.

1 (thuis) kan ik zien wat het wattage is van elk apparaat dat ik ingeschakeld heb. Én ik kan bijhouden welk apparaat ik wanneer en hoe lang aan heb staan. En dús een inschatting maken over het verbruik. In dit geval voelt het aan als er apps op stand-by staan waarvan de fabrikant niet opgeeft wat het stroom verbruik is en vooral: dat het verbruik meer is dan wanneer ik het apparaat áán heb staan. Want: de verhouding is helemaal zoek: hotspot heeft tot nu toe 10,1 Gb gebruikt, de volgende is Nederland FM met 2,97 GB en dan Chrome met 0,98. (dus Nihad: geen vergaderingen, filmpjes, conferenties of weetik wat: alleen websitebezoek zónder beelden, hooguit fotoos). De mogelijkheid dat apps op de achtergrond data versturen en dat dát de veroorzaker is lijkt mij uitgesloten: dat gaat om Mb’s waar ik gelet op de Gb’s om lach….

En welke apps heb ik op mijn laptop geinstalleers: Whatt’s app, thatt’s itt (toegegeven: zover ik weet)

 

2 Een goede (electriciteits)leverancier (in mij ogen dan hè) zal actief mee denken in het terugdringen van het gebruik. Je hebt een punt met dat privacy gedoe, maar een provider zou meedenken aan kunnen bieden met instemming van de vrager/klant/gebruiker  dat er in zijn (zogenaamde) privacybak gegraaid wordt om hem te helpen.

3 Nogmaals: zover ik weet héb ik geen apps (open staan) op mijn laptop, maar zal nogges naar de suggesties kijken: ben alleen geen ‘elektrotechnicus’ die zijn huishoudelijke apparaten uit elkaar haalt om te kijken of er lekstroom is en ook de meterkast niet induikt met een multi-meter….

 

4 De suggestie van Groentjuh dat ik gesuggereerd zou hebben dat Simyo Gb’s verbruikt, is nog niet eens zo gek: dat zou zomaar wel kunnen en natuurlijk komen jullie dat ook niet te weten, want dat zou dan ook geheim moeten blijven. De gedachte wordt gevoed door de schimmigheid rond dit onderwerp en ook deze zin diek van mn telefoontje pluk bij gegevensverbruik:

 

HET GEGEVENSGEBRUIK IS GEMETEN DOOR UW APPARAAT. MOGELIJK MEET UW SERVICEPROVIDER HET GEBRUIK ANDERS.

 

Zie je het voor je op de afrekening van het administratiekantoor die de afrekeningen voor de elektriciteitsleverancier uitvoert:

 

Het gegevensgebruik is gemeten door uw electricitetsmeter. Mogelijk meet uw electriciteitslevrenacier het gebruik anders.

 

Hotspot lijkt gebruikt te worden als een vrijbrief om ‘unlimited’ data door te berekenen zonder dat de provider zich hoeft te verantwoorden…. Oefffff.

5 Dat ik op mijn rekening kan zien wat ik verbruikt heb: die rekening komt ver nadat de maand verstreken is, daar heppik nu (ik het nodig heb) dus nix aan en bovendien laat dat alleen tijdsblokken zijn dát ik gebruikt heb en niet waaraan.

 

Al met al:

Zodra ik hotspot aanzet stijgt het GB verbruik buitensporig zonder te weten waarom.

En niemand (bij Simyo) die mij verteld waarom of mij daar écht bij helpt.

En dat frustreert!

 

Zullen we de discussie staken? Het ziet er niet naar uit dat mijn vraag (naar tevredenheid) beantwoord wordt of dat ik geholpen word mijn mysterieuze hotsportverbruik in te dammen.

Misschien wel een leuk onderwerpje voor “Kassa”.

 

@Minky Ik zie dat @Groentjuh en @Nihad je al van velen antwoorden hebben voorzien. Het is jammer dat de antwoorden voor jouw gevoel niet gewenst of compleet zijn. Het is simpelweg verboden om jouw verbruik in te kunnen zien. Waaráán jij je internet verbruikt is jouw privacy. Deze wet die niet alleen voor Simyo is, maar voor elke andere provider. Het is geen vrije keuze voor ons om dit in te stellen. 

Reageer