.

Beantwoord

Hoogverbruik, wat nu?

  • 15 November 2022
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Ik was onaangenaam verrast toen ik uw e-mail ontving dat de simkaart van mijn dochter was geblokkeerd vanwege buitensporige kosten. Ik wil u vragen waarom u mij geen waarschuwingsbericht hebt gestuurd als hoofdhouder en degene die de rekeningen betaalt, maar u stuurde het naar het kind en u stuurt mij de rekening? Ik denk dat deze manier van zakendoen niet correct of professioneel is en de indruk wekt dat je in deze "grijze zone" zoveel mogelijk wilt verdienen.

Groet, 

Iwek

icon

Beste antwoord door Roeqajja 15 November 2022, 13:44

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7

@Iwek Interessant idee, maar dit idee is al eens eerder geopperd als ik mij niet vergis. 

De melding van een klaar staande rekening wordt gezonden naar het e-mailadres dat is opgegeven en de rekening wordt betaald vanaf de bankrekening die eveneens werd opgegeven. De 80% en 100% waarschwings-sms’jes worden gezonden naar het betreffende 06-nummer, zodat de houder/gebruiker ervan direct actie kan ondernemen indien hij/zij dat wenst. Om die reden behoor je feitelijk dan ook 18 jaar of ouder, ofwel volwassen, te zijn alvorens je een mobiel telefoonabonnement kunt afsluiten.

Je kunt wel met je kind ‘meekijken’ door op jouw telefoon ook de Mijn Simyo app te installeren en in te loggen op/met het betreffende telefoonnummer. Echter, let wel: het verbruik in de app wordt met een vertraging van enkele uren weergegeven. Dus niet realtime.

Mijn kinderen, beiden pubers, hebben sinds hun basisschool tijd een aansluiting bij Simyo. Het is zaak om je kind vanaf het begin te wijzen op zijn/haar verantwoordelijkheden bij mobiel telefoongebruik.

Edit: Neemt niet weg, dat wij, Forum Experts, al heel lang in gesprek zijn met Simyo, echter, helaas nog altijd zonder bevredigend resultaat, om de klant beter te beschermen tegen buiten de bundel kosten.

Geachte heer/mevrouw, de enige e-mail die ik ontving was dat de kaart was geblokkeerd en de schade al was opgetreden, en dat er geen sms-berichten werden verzonden naar de hoofdhouder die de rekeningen betaalt, wat het grootste probleem is. Bedankt voor de informatie over de minimumleeftijd van uw abonnees, maar ik kan me niet herinneren dat ik een systeemlimiet heb ingesteld bij het registreren van nieuwe abonnees, en het is duidelijk dat er een leeftijd moet worden ingevoerd. Mijn kind heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en een lesje geleerd, en jij verschuilt je achter onduidelijke en onlogische procedures waar je enorm financieel profijt van hebt. Je bent mijn eerste teleurstelling sinds ik naar dit prachtige land ben gekomen.

Beste RicoK, bedankt voor je reactie, en mijn opmerking heeft alleen betrekking op Simyo

Reputatie 7
Badge +9

Even ter info:

  • Forum experts zijn behulpzame klanten.
  • Moderatoren/Community managers zijn Simyo medewerkers.

Geachte heer/mevrouw, de enige e-mail die ik ontving was dat de kaart was geblokkeerd en de schade al was opgetreden, en dat er geen sms-berichten werden verzonden naar de hoofdhouder die de rekeningen betaalt, wat het grootste probleem is.

Simyo heeft geen concept van rekeninghouder en abonnementshouder. Deze worden bij Simyo als een en dezelfde gezien. Daarom is er ook een minimum leeftijd van 18 jaar voor het afsluiten van een abonnement. Het is strict genomen uw abonnement, wat uw dochter daadwerkelijk gebruikt.

 

Het netwerk van KPN stuurt bij 80% en 100% van het databundel verbruik SMSjes naar de aansluiting.

Het systeem van Simyo stuurt een email bij hoogverbruik.

Dat zijn 2 aparte systemen, die beiden hun eigen wijze van communiceren hebben. Zo weet KPN's netwerk realtime het verbruik, maar het bijbehorende e-mailadres niet. Bij hoogverbruik is besloten dit per email te communiceren.

Beiden zijn in de ogen van mij niet een probleem; Simyo zou er goed aan doen om mogelijkheden te bieden om te voorkomen dat je hoogverbruik kunt krijgen. Een dataplafond of een van vele andere oplossingen zou Simyo een zoveel betere provider maken, maar helaas ziet Simyo dat inderdaad niet zitten.

Het enige wat Simyo doet is mensen met dit blog op te leiden om hun toestel beter in te stellen om te voorkomen dat ze buiten de bundel gaan en vaak eenmalig coulance bieden. Als je dochter een android toestel heeft, dan kun je daar op het toestel zelf vaak een dataplafond instellen. Mogelijk dat dat situaties zoals deze voorkomt.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Iwek,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je dochter hoge kosten heeft gemaakt buiten de bundel! Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan bent geschrokken.

Zodra je internetbundel op is, sturen wij waarschuwingen per sms bij 80% en bij 100% verbruik van je bundel. Deze sms’jes worden real time vanuit het netwerk verstuurd en deze kunnen alleen verstuurd worden naar het nummer waar het om gaat. Dit is de reden dat je hier zelf geen bericht over ontvangt. Zodra er binnen korte tijd veel kosten zijn gemaakt buiten de bundel, blokkeren wij de simkaart uit voorzorg (hoogverbruik). Wij sturen je hier dan een e-mail over zodat je hier op de hoogte van bent.

Ik wil je adviseren om je dochter mee te geven om in de toekomst goed op de waarschuwingsberichten te letten die wij versturen per sms. Zodra de internetbundel op is, kun je het best MB's bijkopen via Mijn Simyo of het internet uitschakelen om kosten buiten je bundel te voorkomen.

Omdat ik kan begrijpen dat deze kosten niet bewust zijn gemaakt wil ik ook graag overleggen met de financiële afdeling of wij hier iets in voor je kunnen betekenen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan zoek ik de aansluiting op in ons systeem.

Heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg en hulp @Groentjuh en @RicoK, dit wordt enorm gewaardeerd 😊!

Groetjes,
Roeqajja

 

Reageer