Afgelopen zondag kreeg ik een sms dat 80% is benut en direct daarna een geblokkeerde SIM-kaart plus gepeperde rekening van 170,-! Volgens de Simyo app zou er in 5 minuten tijd bijna 2Gb gebruikt zijn. Iedere minuut is er 120 Mb gebruikt. De telefoon was niet actief, en na grondig onderzoek heb ik geen enkele app kunnen vinden die dit (op de achtergrond) gebruikt kan hebben. Alle relevante instelling (zoals het downloaden van updates via mobiele netwerk) stonden uit. Ook heb ik in al die jaren dat ik een smartphone heb, nog nooit meegemaakt dat ineens in zon korte tijd onverklaarbaar veel data is gebruikt. Als apps dit op de achtergrond doen, dan had dat zeker in al die jaren al eerder een keer gebeurt moeten zijn.
Simyo kan mij (telefonisch) niet uitleggen waar het verbruik naar toe is gegaan, alle mogelijkheden heb ik gecontroleerd. Er is geen update gedownload en er is geen film bekeken. Ze stellen simpelweg dat het meten van de data klopt...
Ik lees op het forum en op andere sites veel van dergelijke verhalen bij Simyo. Ik vraag me af of die dataregistratie wel klopt. Maar hoe kunnen wij dat controleren? Daarnaast vind ik het schofterig dat Simyo op deze wijze aan zoveel klanten grof extra geld verdient. In mijn geval ben ik in 5 minuten tijd ineens meer geld kwijt dat mijn kleine abonnementje een heel jaar kost. Simyo kiest er bewust voor om geen plafonddienst te hebben en laat de kosten van haar klanten vrolijk oplopen tot minimaal 100,- voordat het de dataverbruik afremt. In mijn geval blokkeerde ze de sim pas bij 170,- kosten. Andere providers grijpen direct in door de bandbreedte te verlagen als een limiet wordt bereikt of door een plafondservice aan te bieden. Voor Simyo lijkt het een onderdeel van het businessmodel om te hopen dat klanten dikke kosten maken buiten de bundel, aangezien ik in het forum al berichten uit 2014 teruglees waarin wordt gevraagd om een dienst die voorkomt dat in een ultrakort tijdbestek buitenproportioneel hoge kosten gemaakt kunnen worden. Het is natuurlijk ook wel erg makkelijk verdienen, als je in vijf minuten tijd 170,- in rekening kan brengen. Je hebt alleen een klantenservice nodig die iedere klacht vriendelijk de klanten het bos in stuurt.
Ik stap per direct over naar Simpel, waar ze wel een plafondservice aanbieden (en bovendien veel voordeliger zijn). Met een bittere smaak omdat ik Simyo nog even 170,- over mag maken.
Groet,
Janneke
Beste antwoord door Daisy
Bekijk originele reactie