.

Beantwoord

Help, mijn nummer wordt misbruikt! Hoe kan ik buitenlandse oplichtingstelefoontjes voorkomen?

  • 3 December 2021
  • 25 reacties
  • 1685 Bekeken

Is er een oplossing voor spoofing van mijn telefoonnummer door derden en dat ik zo vaak gebeld wordt door buitenlands nummers wat bijna altijd (engelstalige) oplichtingspogingen zijn?
Ik ben er echt helemaal klaar mee.
Had al langere tijd dat ik vaak gebeld wordt door buitenlands nummers, soms meerdere keren per dag, maar nu ook steeds vaker dat mensen mij bellen (van bedrijven tot ambtenaren van een bepaalde gemeente in Nederland) die terugbellen omdat ze zeggen door mij gebeld te zijn, terwijl ik dus nooit gebeld heb.
Ik heb dit telefoonnummer al heel lang en wil het eigenlijk niet kwijt, maar overweeg nu m'n telefoonnummer te laten veranderen. Al is dat wel een hele operatie want dan moet ik voor prive en instanties etc. etc. en waar ik 2FA heb ingesteld voor inloggen, daar moet ik dan dan allemaal wijzigingen voor door gaan geven qua telefoonnummer.
En het is dan geen garantie dat ik van alle ellende af ben denk ik?
Zo'n nieuw nummer die ik dan krijg, dat kan dan toch voor het zelfde geld een oud nummer van iemand anders zijn die dat nummer heeft opgegeven i.v.m. soortgelijke ellende als die ik nu ervaar?
Dan erf ik de ellende van die ander zeg maar.

icon

Beste antwoord door Veerle 6 December 2021, 11:58

Bekijk originele reactie

25 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @Hirzo 

Dit is zo frustrerend! Ik heb hier zelf ook een tijd last van gehad. Door niet op te nemen, is het na een tijdje toch exponentieel verminderd. Als dit toch maar blijft doorgaan, dan raad ik je aan je toestel naar fabrieksinstellingen te zetten. Zorg er wel voor dat je een goede back-up van je gegevens maakt, want deze zullen namelijk verdwijnen nadat je dit gedaan hebt. Als ook dit niet werkt, kan je altijd nog je nummer bij ons veranderen. Ik snap dat dat een onhandige plossing is die je liever uit de weg gaat.

De reden van deze spam is waarschijnlijk een klik op een link of bezoek aan een bepaalde onveilige website. Vanaf dat moment kunnen wij helaas ook niet zoveel aan de situatie doen. Ook het blokkeren van nummers is vaak zonder resultaat, want ze bellen elke keer met andere nummers.

Succes en ik hoop dat het snel wat verminderd!

Groetjes,

Veerle

Hoi @Hirzo 

Dit is zo frustrerend! Ik heb hier zelf ook een tijd last van gehad. Door niet op te nemen, is het na een tijdje toch exponentieel verminderd. Als dit toch maar blijft doorgaan, dan raad ik je aan je toestel naar fabrieksinstellingen te zetten. Zorg er wel voor dat je een goede back-up van je gegevens maakt, want deze zullen namelijk verdwijnen nadat je dit gedaan hebt. Als ook dit niet werkt, kan je altijd nog je nummer bij ons veranderen. Ik snap dat dat een onhandige plossing is die je liever uit de weg gaat.

De reden van deze spam is waarschijnlijk een klik op een link of bezoek aan een bepaalde onveilige website. Vanaf dat moment kunnen wij helaas ook niet zoveel aan de situatie doen. Ook het blokkeren van nummers is vaak zonder resultaat, want ze bellen elke keer met andere nummers.

Succes en ik hoop dat het snel wat verminderd!

Groetjes,

Veerle

Bedankt voor je reactie Veerle,

Ik kijk het nog maar even aan denk ik. 
De laatste paar dagen is het weer wat rustiger.
 

Hoi @Hirzo 

Dit is zo frustrerend! Ik heb hier zelf ook een tijd last van gehad. Als dit toch maar blijft doorgaan, dan raad ik je aan je toestel naar fabrieksinstellingen te zetten.

Wow.🤔 Mijn advies zou toch wel anders zijn.

@Hirzo en ook als meelezertje voor @Veerle  

Om te beginnen ben ik benieuwd naar wat voor telefoon je hebt. Ik vindt omwille van dit vervelende wat je ervaart een factory reset nogal wat. Ik zou dan eerder kiezen voor een call block app waarbij je ook buitenlandse nummers met een landcode kunt blokkeren.

Bijvoorbeeld blacklist

 

. Ik snap dat dat een onhandige plossing is die je liever uit de weg gaat.

Zeg dat wel! 🙂

 

De reden van deze spam is waarschijnlijk een klik op een link of bezoek aan een bepaalde onveilige website.

Misschien, maar hoeft echt niet. Dergelijke gasten hebben een netwerk van computers dat random nummers kan kiezen en dan kan het gebeuren dat jij tot de Postcodeloterij kanjers behoort.😰

 

Vanaf dat moment kunnen wij helaas ook niet zoveel aan de situatie doen. Ook het blokkeren van nummers is vaak zonder resultaat, want ze bellen elke keer met andere nummers.

Doordat je bepaalde nummers blokkeert tref je al een voorzorg dat zeker helpt.

Bij een ander nummer loop je idd een risico en als iemand anders jouw nummer na een tijd krijgt loopt die ook weer een risico. (half jaar op de plank laten liggen bij voorkeur.👍)

Het is iets van deze tijd. Vroeg of laat trap je erin dat je een oplichter treft dus blijf vooral alert en probeer het te voorkomen.

Een app die ik dan ook graag onder je aandacht nog wil brengen is Opgelicht!.

Succes en ik hoop dat het snel wat verminderd!

Groetjes,

Veerle

Ook succes gewenst!

Friesian.

Reputatie 7

@Hirzo @Veerle Ook ik had regelmatig overlast van de meest exotische nummers op mijn telefoon, maar dan wel mijn huistelefoon. Zie dit topic.

Er is weinig tot niets aan te doen, want zoals @Friesian aangeeft, het hoeft niet je ‘eigen schuld’ te zijn geweest. Deze nummers worden vaak Ad Random gedraaid door de ‘buitenlandse computers’, maar deze nummers kunnen ook zijn voortgekomen uit een hack bij een bedrijf waar jouw telefoonnummer bekend was of, nog erger, jouw nummer zat in een database die werd verkocht. 

Op een mobiele telefoon heb je meer mogelijkheden dan met een huistelefoon om deze terreur tegen te gaan, want zo kun je bijvoorbeeld, zoals @Friesian aangeeft eenvoudig buitenlandse nummers weigeren in je mobiel.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Hirzo,

 

Erg vervelend dat dit nog gebeurd. Laat je even weten of 1 van de tips heeft geholpen? Mocht je nog problemen ervaren dan horen wij dat graag.

 

Bedankt @Friesian @RicoK  voor het reageren met wat extra tips

 

Groetjes,

 

Nihad

Reputatie 7

NB Sinds een tijdje is het probleem van de telefoonterreur op mijn huistelefoon wel ‘opgelost’…. Dit omdat deze buiten gebruik is, doordat deze de oplaadbare batterijen binnen de kortste keren ruïneert. Maar om nou te zeggen dat dit echt mijn oplossing is…. Ik ben er voor nu wel van verlost.

Hoi @Hirzo,

 

Erg vervelend dat dit nog gebeurd. Laat je even weten of 1 van de tips heeft geholpen? Mocht je nog problemen ervaren dan horen wij dat graag.

 

Bedankt @Friesian @RicoK  voor het reageren met wat extra tips

 

Groetjes,

 

Nihad

Ik zou graag een ander telefoonnummer willen. Ben er klaar mee. Het blijft toch steeds maar weer door gaan. Mensen spreken ook vage voicemails in etc.
Maar ben beetje huiverig dat ik dan misschien problemen krijg bij accounts etc. waar ik 2FA heb ingesteld met m'n oude telefoonnummer, dat ik daar dan niet meer bij kan straks.
Hoe gaat een nieuw, vervangend tel.nr. krijgen precies in z'n werk? Krijg ik een nieuwe simkaart? Vervalt de oude simkaart/het oude tel.nr. dan per direct?
Ik stap ook over naar een ander telefoontoestel. Is het misschien mogelijk dat m'n oude simkaart/nummer bijv. nog een maandje actief blijft om de overstap soepel te laten verlopen en niet tegen 2FA problemen aan te lopen als direct toegang tot het oude tel.nr. verlies?
 

Hoi @Hirzo,

 

Erg vervelend dat dit nog gebeurd. Laat je even weten of 1 van de tips heeft geholpen? Mocht je nog problemen ervaren dan horen wij dat graag.

 

Bedankt @Friesian @RicoK  voor het reageren met wat extra tips

 

Groetjes,

 

Nihad

Ik zou graag een ander telefoonnummer willen. Ben er klaar mee. Het blijft toch steeds maar weer door gaan. Mensen spreken ook vage voicemails in etc.
Maar ben beetje huiverig dat ik dan misschien problemen krijg bij accounts etc. waar ik 2FA heb ingesteld met m'n oude telefoonnummer, dat ik daar dan niet meer bij kan straks.
Hoe gaat een nieuw, vervangend tel.nr. krijgen precies in z'n werk? Krijg ik een nieuwe simkaart? Vervalt de oude simkaart/het oude tel.nr. dan per direct?
Ik stap ook over naar een ander telefoontoestel. Is het misschien mogelijk dat m'n oude simkaart/nummer bijv. nog een maandje actief blijft om de overstap soepel te laten verlopen en niet tegen 2FA problemen aan te lopen als direct toegang tot het oude tel.nr. verlies?
 

By the way; graag nog niet direct aanvraag vervangend tel.nr. in werking zetten. Ik wil graag eerst antwoord op de vragen wat betreft hoe dit in z'n werk zou gaan.

Reputatie 7
Badge +9

Hoe gaat een nieuw, vervangend tel.nr. krijgen precies in z'n werk? Krijg ik een nieuwe simkaart? Vervalt de oude simkaart/het oude tel.nr. dan per direct?
Ik stap ook over naar een ander telefoontoestel. Is het misschien mogelijk dat m'n oude simkaart/nummer bijv. nog een maandje actief blijft om de overstap soepel te laten verlopen en niet tegen 2FA problemen aan te lopen als direct toegang tot het oude tel.nr. verlies?

Zodra een moderator jouw akkoord heeft, dan krijgt jouw aansluiting een nieuw nummer. Dat nieuwe nummer wordt op een manier toegestuurd (email/sms en/of privébericht). Je simkaart blijft hetzelfde; Voor het veranderen van nummer is geen nieuwe simkaart nodig.

Je oude nummer vervalt direct en komt onderaan de stapel niet gebruikte nummers, zoals alle nummers die vervallen. Op een zeker geval zal die weer bovenaan de stapel komen en weer door de dan nieuwe eigenaar in gebruik worden genomen.

Het is volgens mij niet mogelijk voor Simyo om 2 nummer en/of 2 simkaarten op één aansluiting te hebben. Afhankelijk van jouw abonnement (kun je die nog bestellen? Is hij maandelijks opzegbaar? Ga je akkoord met de looptijd van dat nieuwe abonnement) is het natuurlijk mogelijk om een nieuwe aansluiting te bestellen en de oude op termijn op te zeggen (indien het een maandelijks opzegbaar abonnement is).

Voor m'n gemoedsrust zou ik het wel fijn vinden een overgangsperiode te hebben waarbij ik nog zowel van m'n oude als nieuwe gebruik kan maken. Een maand lang bijv. als overbrugging.
Zou dan kunnen als ik een nieuw sim only abonnement afsluit met nieuw nummer en dan het oude abonnement na een maand opzeg.
Met dat idee ben ik wat gaan rondkijken, en nu denk ik eigenlijk dat ik maar ga overstappen naar Youfone.
Ik ben al bijna 10 jaar vaste klant hier bij Simyo, maar bij Youfone zit ik op hetzelfde netwerk, heb ik ook vowifi en volte (opties die ik kan en wil gaan gebruiken op m'n nieuwe toestel die dat ondersteunt), en daar heb ik voor 10 euro p/maand onbeperkt bellen en 6GB data. (momenteel heb ik hier bij Simyo voor 9 euro 2GB +300 min. bellen, aanzienlijk slechtere deal dus).
Hier bij Simyo betaal ik 40% ! meer voor zo'n 6GB + onbeperkt bellen bundel; 14 euro p/maand.
Dan ben ik toch dom als ik niet overstap?
Ik zie alleen maar voordelen.

Reputatie 7

@Hirzo In het geval je een nieuw nummer wilt, het oude nummer kun je er niet (voor een bepaalde tijd) naast hebben. Op een aansluiting wordt maar een simkaart verstrekt.

Op je huisadres is het mogelijk een aantal aansluitingen aan te vragen. Zo kun je dus inderdaad een nieuw abonnement aanvragen en zodra je de tijd daar rijp voor acht de aansluiting waarop je lastig gevallen wordt op te zeggen. Dit betekent wel dat je gedurende deze tijd dubbel kosten hebt.

Wat betreft je overstap naar een andere mobiele provider daar ben je natuurlijk geheel vrij in. Leg alle voorwaarden naast elkaar en maak een keuze. Succes.

Reputatie 7
Badge +9

Een oppasser kan zijn dat Youfone niet per 1KB, maar per 100KB afrond. Dat kan afhankelijk van gebruik opleveren dat je bij Youfone door afronding meer data gebruikt. Daar staat echter wel (tegen betaling) een data-plafond tegenover.

Ik snap het best als je voor Youfone kiest! Op dit moment zijn zij over de hele lijn een paar euro goedkoper.

Reputatie 7

@Groentjuh :thumbsup_tone3::ok_hand_tone3: Ah ja, destijds lang geleden toen ik in de markt was voor een nieuwe provider, had Hollandse Nieuwe, de virtuele provider op het Vodafone netwerk, ook zo'n dergelijke ruime afronding. Ik liep hier toen met een grote boog om heen. Wel waren de databundels destijds vele malen kleiner als de hedendaagse databundels.

Reputatie 5
Badge +2

@Groentjuh @RicoK @Friesian Dankjewel voor jullie tips en berichten!

@Hirzo Het is inderdaad niet met een bepaalde actie goed tegen te gaan en dit hoeft inderdaad niet jouw eigen schuld te zijn. Je kunt inderdaad je nummer binnen enkele minuten laten veranderen. Je behoudt inderdaad dezelfde simkaart en je nieuwe nummer krijg je via de mail toegestuurd. Je kunt bij Simyo inderdaad niet 2 simkaarten aan 1 aansluiting verbonden hebben.

Als jij je nummer wil veranderen, dan kan ik dat voor je regelen. Je mag me dan een privé bericht sturen via deze link. Dan help ik je daar verder aan de hand van wat persoonlijke gegevens.

Als je overstapt naar een andere provider, dan vinden wij dat natuurlijk erg jammer. Maar als de prijzen daar meer naar wens zijn, dan begrijp ik hierin je keuze :)

Groetjes,

Veerle

@Groentjuh @RicoK @Friesian Dankjewel voor jullie tips en berichten!

@Hirzo Het is inderdaad niet met een bepaalde actie goed tegen te gaan en dit hoeft inderdaad niet jouw eigen schuld te zijn. Je kunt inderdaad je nummer binnen enkele minuten laten veranderen. Je behoudt inderdaad dezelfde simkaart en je nieuwe nummer krijg je via de mail toegestuurd. Je kunt bij Simyo inderdaad niet 2 simkaarten aan 1 aansluiting verbonden hebben.

Als jij je nummer wil veranderen, dan kan ik dat voor je regelen. Je mag me dan een privé bericht sturen via deze link. Dan help ik je daar verder aan de hand van wat persoonlijke gegevens.

Als je overstapt naar een andere provider, dan vinden wij dat natuurlijk erg jammer. Maar als de prijzen daar meer naar wens zijn, dan begrijp ik hierin je keuze :)

Groetjes,

Veerle

Kan ik ook een gegarandeerd niet eerder gebruikt 06 nummer krijgen?
Als ik google over dit soort zaken vind ik artikelen over dat er geen 06nummers tekort meer zou zijn. Dan moet ik toch gewoon een nieuw, ongebruikt telefoonnummer kunnen krijgen? 
Straks krijg ik er 1 die iemand anders net een paar maand geleden heeft opgezegd.
Dan schiet het nog niet op, want grote kans dat ik dan gebeld ga worden door mensen of instanties die die persoon proberen te bereiken.
Youfone lijkt aantrekkelijk qua goedkope bundels, maar als je online zoekt naar reviews/ervaringen met deze provider (en hun klantenservice) dan schrik je je rot.
Het is wel mogelijk dat ik -tijdelijk-  twee Simyo Sim-Only abonnementen op m'n naam+zelfde adres etc. dus ook heb?
Dat ik een nieuw Sim-Only abonnement afsluit en dan m'n oude na een maandje ofzo op zeg.
Any chance dat ik voor dat nieuwe abonnement dan dezelfde bundel kan krijgen als die ik nu heb? (9 euro p/maand voor 2GB + 300min.)
 

Reputatie 7
Badge +9

Kan ik ook een gegarandeerd niet eerder gebruikt 06 nummer krijgen?
Als ik google over dit soort zaken vind ik artikelen over dat er geen 06nummers tekort meer zou zijn. Dan moet ik toch gewoon een nieuw, ongebruikt telefoonnummer kunnen krijgen?
Straks krijg ik er 1 die iemand anders net een paar maand geleden heeft opgezegd.
Dan schiet het nog niet op, want grote kans dat ik dan gebeld ga worden door mensen of instanties die die persoon proberen te bereiken.

Dat er geen tekort is aan 06-nummers betekend niet dat er nog nummers zijn, die nooit zijn gebruikt. Of je nou een nieuw nummer via een nieuwe aansluiting bij Youfone, via een nieuwe aansluiting bij Simyo of via een nieuwe nummer bij je huidige aansluiting bij Simyo neemt, in alle gevallen krijg je gewoon het nummer dat bovenop ligt een de denkbeeldige stapel ongebruikte nummers. Al die nummers zijn zo lang mogelijk buiten gebruik geweest.

In het verleden heb ik op het forum wel eens gezien dat een vorige eigenaar inderdaad een nieuw nummer nog overal had staan. Dat is zeer zeldzaam, maar niet onmogelijk. In die gevallen werd kosteloos een ander nieuw nummer toegewezen. (Als forum expert/behulpzame klant kan ik geen toezegging doen dat dat in uw geval ook zo is; Alleen moderatoren/community managers zouden dat kunnen doen.)

Youfone lijkt aantrekkelijk qua goedkope bundels, maar als je online zoekt naar reviews/ervaringen met deze provider (en hun klantenservice) dan schrik je je rot.

Klantenservice is inderdaad ook onderdeel van het pakket.

Het is wel mogelijk dat ik -tijdelijk-  twee Simyo Sim-Only abonnementen op m'n naam+zelfde adres etc. dus ook heb?
Dat ik een nieuw Sim-Only abonnement afsluit en dan m'n oude na een maandje ofzo op zeg.
Any chance dat ik voor dat nieuwe abonnement dan dezelfde bundel kan krijgen als die ik nu heb? (9 euro p/maand voor 2GB + 300min.)

Meerdere Sim-only abonnement op zelfde naam en adres is geen probleem. Aangenomen dat je abonnement maandelijks opzegbaar is (bij een jaarabonnement al een jaar loopt is) is het natuurlijk mogelijk om dat abonnement te beëindigen.

Over mogelijkheden qua nieuwe abonnement voor de oude prijs kan ik geen uitspraak doen als behulpzame klant. Met de vriendendeal (met jezelf) kun je in ieder geval een aantal maanden het verschil minimaliseren.

Kan ik ook een gegarandeerd niet eerder gebruikt 06 nummer krijgen?
Als ik google over dit soort zaken vind ik artikelen over dat er geen 06nummers tekort meer zou zijn. Dan moet ik toch gewoon een nieuw, ongebruikt telefoonnummer kunnen krijgen?
Straks krijg ik er 1 die iemand anders net een paar maand geleden heeft opgezegd.
Dan schiet het nog niet op, want grote kans dat ik dan gebeld ga worden door mensen of instanties die die persoon proberen te bereiken.

Dat er geen tekort is aan 06-nummers betekend niet dat er nog nummers zijn, die nooit zijn gebruikt. Of je nou een nieuw nummer via een nieuwe aansluiting bij Youfone, via een nieuwe aansluiting bij Simyo of via een nieuwe nummer bij je huidige aansluiting bij Simyo neemt, in alle gevallen krijg je gewoon het nummer dat bovenop ligt een de denkbeeldige stapel ongebruikte nummers. Al die nummers zijn zo lang mogelijk buiten gebruik geweest.

In het verleden heb ik op het forum wel eens gezien dat een vorige eigenaar inderdaad een nieuw nummer nog overal had staan. Dat is zeer zeldzaam, maar niet onmogelijk. In die gevallen werd kosteloos een ander nieuw nummer toegewezen. (Als forum expert/behulpzame klant kan ik geen toezegging doen dat dat in uw geval ook zo is; Alleen moderatoren/community managers zouden dat kunnen doen.)

Youfone lijkt aantrekkelijk qua goedkope bundels, maar als je online zoekt naar reviews/ervaringen met deze provider (en hun klantenservice) dan schrik je je rot.

Klantenservice is inderdaad ook onderdeel van het pakket.

Het is wel mogelijk dat ik -tijdelijk-  twee Simyo Sim-Only abonnementen op m'n naam+zelfde adres etc. dus ook heb?
Dat ik een nieuw Sim-Only abonnement afsluit en dan m'n oude na een maandje ofzo op zeg.
Any chance dat ik voor dat nieuwe abonnement dan dezelfde bundel kan krijgen als die ik nu heb? (9 euro p/maand voor 2GB + 300min.)

Meerdere Sim-only abonnement op zelfde naam en adres is geen probleem. Aangenomen dat je abonnement maandelijks opzegbaar is (bij een jaarabonnement al een jaar loopt is) is het natuurlijk mogelijk om dat abonnement te beëindigen.

Over mogelijkheden qua nieuwe abonnement voor de oude prijs kan ik geen uitspraak doen als behulpzame klant. Met de vriendendeal (met jezelf) kun je in ieder geval een aantal maanden het verschil minimaliseren.

Ok, bedankt voor de info/tips.
Dat van die vriendendeal is wel een handig trucje nog dan, scheelt toch weer 10 euro.
Ik twijfel nog tussen of m'n huidige nummer laten veranderen of nog een overgangsperiode creëren door een nieuw abonnement af te sluiten en de huidige op te zeggen, zodat ik nog even toegang heb tot het oude tel.nr. voor als ik in eerste instantie iets vergeet te regelen qua 2FA o.i.d. ergens bijv.

1 van de twee ga ik nu sowieso op korte termijn doen. Ik heb vanochtend meerdere keren uitgebreid met de politie zitten bellen. Ik had een voicemail van iemand die zich voordeed als zijnde van de politie, met het verzoek om terug te bellen. Geen naam of tel.nr. verder dus ik heb maar het niet spoed, wel politie nummer gebeld, maar ze kunnen nergens iets vinden dat het daadwerkelijk iemand van de politie zou zijn geweest. Ik vermoed dat het iemand is die dan zo wraak probeerde te nemen omdat diegene denkt dat ik hem (steeds?) bel door dat spoofing geklooi.
Anders zou ik het ook niet weten.
Is voor mij wel de druppel dit.

Ik heb net een nieuw Sim-Only abonnement besteld/afgesloten, ook hier bij Simyo (via die vriendendeal optie). Wel wat duurder dan ik graag zou willen, maar ja, je moet wat. En ben verder wel happy met de klantenservice hier bij Simyo. Durf Youfone abo niet aan. Binnen twee tellen vind je honderden gebruikerservaringen waar mensen hun beklag doen over die provider. Dat ze onverklaarbaar hoog dataverbruik hebben, en (enorm) hoge rekeningen krijgen etc.
Hoe werkt het qua opzegtermijn van m'n oude nummer? Daar wil ik graag nog sowieso een aantal weken toegang tot houden als overbruggingsperiode.
Als ik die per direct op zou zeggen, heb ik dan vanaf het moment van opzeggen nog een maand toegang tot het oude nummer? De opzegtermijn is een maand toch?
Of gaat het per volle kalendermaand o.i.d.?
Dat als ik nu op zeg dat het dan vanaf 1 jan. 2022 stopt, of misschien juist vanaf 1 febr. 2022?

Ik zou eerst zorgvuldig alles afwerken (2FA onder andere) en als alles klaar is de volgende stap vragen.👍

@Hirzo, je hebt sowieso een maand opzegtermijn, dus als je nu opzegt vervalt je abbo per 1 februari, ik heb me laten vertellen dat bij Simyo alles per kalender maand gaat.

Wat je ook kan doen is je nummer om laten zetten naar pre-paid, dat heb ik gedaan, dan heb je in ieder geval nog 6 maanden extra beschikking over je nummer, en ik heb hem al wat langer laten lopen, zit in een oud toestel en de belletjes en berichten zijn nu bijna over, heeeeeeel soms zeg 1x per maand komt er nog eens een spammetje binnen.

Wat wel ideaal is, vind ik, ik gebruik op websites dat oude nummer als je een nr moet invullen, komt mijn nieuwe niet zomaar overal te liggen.

Reputatie 5
Badge +2

Is er een oplossing voor spoofing van mijn telefoonnummer door derden en dat ik zo vaak gebeld wordt door buitenlands nummers wat bijna altijd (engelstalige) oplichtingspogingen zijn?
Ik ben er echt helemaal klaar mee.
Had al langere tijd dat ik vaak gebeld wordt door buitenlands nummers, soms meerdere keren per dag, maar nu ook steeds vaker dat mensen mij bellen (van bedrijven tot ambtenaren van een bepaalde gemeente in Nederland) die terugbellen omdat ze zeggen door mij gebeld te zijn, terwijl ik dus nooit gebeld heb.
Ik heb dit telefoonnummer al heel lang en wil het eigenlijk niet kwijt, maar overweeg nu m'n telefoonnummer te laten veranderen. Al is dat wel een hele operatie want dan moet ik voor prive en instanties etc. etc. en waar ik 2FA heb ingesteld voor inloggen, daar moet ik dan dan allemaal wijzigingen voor door gaan geven qua telefoonnummer.
En het is dan geen garantie dat ik van alle ellende af ben denk ik?
Zo'n nieuw nummer die ik dan krijg, dat kan dan toch voor het zelfde geld een oud nummer van iemand anders zijn die dat nummer heeft opgegeven i.v.m. soortgelijke ellende als die ik nu ervaar?
Dan erf ik de ellende van die ander zeg maar.

Dat kkan inderdaad. Op ten duur kan elk nummer hiervoor gebruikt worden, maar de kans is wel erg klein dat jouw nummer hiervoor direct gebruikt wordt. Ik heb dit namelijk maar 1 keer in mijn leven bij mezelf meegemaakt. Dat is geen indicatie voor hoe vaak het bij jou gaat gebeuren natuurlijk, maar meer om aan te geven dat het niet per se opnieuw hoeft te gebeuren. Als het probleem zich blijft voortzetten, dan is de enige oplossing voor nu om je telefoonnummer te laten veranderen ben ik bang :(

 

Ik kreeg, net als Hirzo, ook geregeld telefoontjes uit het buitenland en zojuist werd ik gebeld door iemand die zei dat ik hem had gebeld, wat dus niet waar is. Dit komt helaas ook regelmatig voor. Ik wil dus ook een ander nummer. Ik begreep dat dif via dit forum geregeld kan worden, en dat de kosten 5 euro zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @BeijKa,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je wordt lastig gevallen! Goed dat je contact opneemt.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Ik vraag dan graag en nieuw nummer voor je aan 😊.

Groetjes,
Amy

Slechts ter info, maar ik heb er sinds 2 weken ook last van. Net nog een boze gast aan de lijn die dreigde met politie etc. Maar ja, kan er ook weinig aan doen. Adviseerde hem mijn nummer te blokkeren, maar dat wilde hij ook niet. Tja...dan blijf je wel gebeld worden en hou ik het probleem.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Johan_23,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je hetzelfde probleem hebt!

Wij kunnen hier als provider helaas niks aan doen.. Het is wel zo dat de belletjes meestal na een tijdje van zelf stoppen. Mocht je een nieuw nummer willen aanvragen, dan is dit ook mogelijk. Je kunt mij dan een privébericht sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens. Ik regel dit dan graag voor je.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer