.

Beantwoord

Aangegeven data-verbruik, klopt dat wel?

  • 10 January 2023
  • 18 reacties
  • 157 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Beste Simyo,

Sinds 1/12 ben ik klant van Simyo. Daarvoor had ik een abo bij KPN.

Omdat bij Simyo de voorwaarden qua data-gebruik/limiet heel anders zijn dan bij KPN, was ik hier scherp op. Zo had ik al meteen in december op mijn mobiel zelf, een waarschuwing en ook een limiet ingesteld. 

Natuurlijk toch het datagebruik in de gaten gehouden. In december geen bijzonderheden, geen probleem dus.

Vanmiddag toch opnieuw de app gecheckt. Ik viel van mijn stoel van verbazing. Wat?

In januari tot nog toe 1824 MB verbruikt??? In 9 dagen tijd???

Dat is een hoeveelheid die niet past bij mijn datagebruik en bij mijn instellingen. En helemaal omdat ik vorige week nog (kerst-)vakantie had. Daarom gekeken naar de details. Daar zag ik dat ik vooral op 3 dagen veel data had verbruikt. Ja, we zijn op die 3 dagen buitenshuis geweest, en dus niet aan de wifi. Maar zoveel? Waaraan dan? Ik heb mijn instellingen in de store zó gezet dat updates alleen worden geïnstalleerd als ik aan de wifi hang. Daar zit het 'm niet in dus.

Ik heb in Google Maps de kaart van heel Nederland offline op mijn mobiel gezet. Daar zit het 'm niet in dus.

Zou het dan de verkeersinformatie zijn die Maps op die 3 dagen heeft binnengehaald. Ja, die wordt binnengehaald maar dat is niet zoveel. Onmogelijk dat het 'm daarin zit, want dan zou ik dat herkennen uit het verleden.

Toen ben ik gaan kijken naar het verbruik van vanmorgen:

 

19 MB verbruikt? Ik heb rond die tijd mijn mobiel aangezet. Mijn mobiel hangt thuis altijd aan de wifi en sinds 1/12 controleer ik altijd even of mijn mobiel ook echt aan de wifi hangt. Dit was vanmorgen dan ook het geval. Die 19 MB klopt gewoon niet.

Beste Simyo, mijn bundel is gelukkig groot genoeg: 12.000 MB. Dat is dus het probleem niet. Maar volgens mij gaat er aan jullie kant dus echt iets mis, want dit klopt echt niet.

En kijk nou eens naar onderstaande gekkigheid, met in het achterhoofd bovenstaande instellingen. Ik ben echt een ervaren ict-gebruiker die bij gekke ict-dingen altijd eerst het probleem bij zichzelf zoekt. Maar hier is iets heel vreemds aan de hand.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 11 January 2023, 00:48

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 5
Badge +3

---

19 MB verbruikt? Ik heb rond die tijd mijn mobiel aangezet. Mijn mobiel hangt thuis altijd aan de wifi en sinds 1/12 controleer ik altijd even of mijn mobiel ook echt aan de wifi hangt. Dit was vanmorgen dan ook het geval. Die 19 MB klopt gewoon niet.

---

Wat ik vanavond nog even getest heb, is of mijn mobiel na opstarten onmiddellijk verbinding maakt met de wifi of dat dat misschien pas na een paar minuten het geval is. Nou, ik kan bevestigen dat mijn mobiel onmiddellijk verbinding heeft. Daar ligt dus ook niet de oorzaak.

En zojuist zag ik nog dit topic over hetzelfde probleem. Gaat ook over januari.

Reputatie 7
Badge +9

Toen ben ik gaan kijken naar het verbruik van vanmorgen:

 

19 MB verbruikt? Ik heb rond die tijd mijn mobiel aangezet. Mijn mobiel hangt thuis altijd aan de wifi en sinds 1/12 controleer ik altijd even of mijn mobiel ook echt aan de wifi hangt. Dit was vanmorgen dan ook het geval. Die 19 MB klopt gewoon niet.

Graag wil ik het een en ander uitleggen bij die gegevens zoals je ze ziet. Simyo/KPN werkt met zogenaamde "Datasessies”. Datasessies beginnen zodra een "dataverbinding” gemaakt wordt en eindigen zodra of 8 uur verstreken is of ~60MB aan data verbruikt is. 4G is een packet-based netwerk, dus daarmee heb je altijd een “dataverbinding”. Bij 2G/3G was dit niet altijd het geval.

De getoonde tijd is naar mijn weten de begintijd van zo'n datasessie. De bovenstaande afbeelding toont dus dat tussen 08:29 en 16:39 19MB aan data is verbruikt.

Op de andere screenshot van 6 januari is dus tussen 13:28 en 13:43 ~360MB verbruikt (400 kB/s of 3200 kbit/s) en in de 8 uur daarna minstens nog 59 MB.

In dit blog staat hoe je kunt inzicht kunt krijgen in het dataverbruik aldus je eigen toestel zelf. Afhankelijk of je een iPhone of Android toestel hebt, heb je daar veel of minder veel aan. Kun je daarmee eens kijken of dat niet overeenkomt met Simyo's gemeten gebruik. In mijn eigen ervaring klopt dat doorgaans vrij redelijk.

Reputatie 5
Badge +3

Dank voor jouw reactie @Groentjuh 

Dat zou idd een verklaring voor 10/1 kunnen zijn.

En dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor 6/1 als ik mijn instellingen voor het updaten van apps anders had staan en als ik de kaart van Nederland niet offline in Maps had staan. Maar dat is bij beide dingen niet zo. Daar ligt voor mij dan ook het grootste vraagteken: Het verbruik op 3, 4 en 6 januari. Dat zou echt alleen voor de verkeersinformatie van Maps zijn. Ik heb de screendump van 6/1 als voorbeeld geplaatst. Hier de details van die 3 dagen:

3/1: 8 keer 59 MB.

4/1: 5 keer 59 MB.

6/1: 9 keer 59 MB.

Samen 1298 MB. En dat voor alleen verkeersinformatie? Nuh...

Reputatie 7
Badge +9

Heb je android of iOS?

Reputatie 5
Badge +3

Android.

Reputatie 7
Badge +9

Android.

Dan zou met deze instructies een heel eind moeten kunnen komen om te zien welke app op die momenten veel heeft verbruikt. Dat houdt Android bij. Simyo kan dat niet.

Ik weet overigens ook niet of je Android hebt ingesteld om netje bij bijvoorbeeld 11,5 GB de dataverbinding uit te zetten, want dat kan Android soms ook.

Reputatie 5
Badge +3

Dan zou met deze instructies een heel eind moeten kunnen komen om te zien welke app op die momenten veel heeft verbruikt. Dat houdt Android bij. Simyo kan dat niet.

Ik ben er nog 's opnieuw ingedoken. Ik heb 2 apps gevonden die veel data hebben verbruikt. Eén app die veel data op de voorgrond heeft gebruikt, die zal waarschijnlijk het probleem niet zijn.

Een andere app die veel data op de achtergrond heeft gebruikt. Het zou kunnen dat daar het probleem zit. Wat wel vreemd is, is dat ik die app zelden gebruik. En daarbij sluit ik regelmatig alle apps af. Voor de zekerheid heb ik net bij deze app uitgeschakeld dat ie op de achtergrond data mag gebruiken. En ik denk dat ik deze app dadelijk voor de zekerheid maar ga verwijderen.

Ben benieuwd of dit het probleem was.

  

Ik weet overigens ook niet of je Android hebt ingesteld om netje bij bijvoorbeeld 11,5 GB de dataverbinding uit te zetten, want dat kan Android soms ook.

Ja, ik heb al meteen bij ingang van mijn Simyo-abo zowel een waarschuwing als ook een limiet ingesteld. Dat zit dus wel goed.

Dank voor je reacties en je hulp @Groentjuh 

Reputatie 5
Badge +3

---

4G is een packet-based netwerk, dus daarmee heb je altijd een “dataverbinding”.

@Groentjuh Je schreef het bovenstaande. Daar heb ik een vraag over:

Betekent dit dat er toch een 4G-dataverbinding wordt opgezet ondanks dat mijn mobiel aan de wifi hangt?

Zo ja, dan wordt er ook echt data via 4G verbruikt?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Katana,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt! Ik zie dat @Groentjuh al goede informatie met je heeft gedeeld hierover. Bedankt voor je reacties, dit helpt enorm! 

Om ook nog even terug te komen op jouw laatste vraag. Dit kan te maken hebben met de instelling '’slimme netwerkwissel'’. Als deze optie aanstaat in jouw toestel dan geef je jouw toestel toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk als de Wifi-verbinding zwakker is of even wegvalt. Via dit filmpje kan je terugvinden hoe je dit kan uitschakelen 😊.

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

---

4G is een packet-based netwerk, dus daarmee heb je altijd een “dataverbinding”.

@Groentjuh Je schreef het bovenstaande. Daar heb ik een vraag over:

Betekent dit dat er toch een 4G-dataverbinding wordt opgezet ondanks dat mijn mobiel aan de wifi hangt?

Zo ja, dan wordt er ook echt data via 4G verbruikt?

Er wordt wel een soort van dataverbinding opgebouwd, maar daar gaat niet noodzakelijk data overheen. Je merk dat 4G een soort van dataverbinding is als je “internetten in buitenland” uit hebt staan dat soms roaming (bellen/SMSen) dan niet wil via een buitenlands 4G netwerk, omdat het buitenlandse netwerk die optie iets anders ziet en dan geen toegang geeft tot 4G.

Verder sluit ik mij aan bij Amy's antwoord.

Reputatie 5
Badge +3

---
Om ook nog even terug te komen op jouw laatste vraag. Dit kan te maken hebben met de instelling '’slimme netwerkwissel'’. Als deze optie aanstaat in jouw toestel dan geef je jouw toestel toestemming om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk als de Wifi-verbinding zwakker is of even wegvalt. Via dit filmpje kan je terugvinden hoe je dit kan uitschakelen 😊.
---

@Amy Ik heb de afgelopen weken op dit forum regelmatig de tip over “slimme netwerkwissel” voorbij zien komen. En even vaak gezocht in mijn Motorola, omdat die slimme netwerkwissel iets is wat ik helemaal niet wil. Heb die instelling nooit kunnen vinden.

Net het filmpje bekeken maar dat filmpje komt niet overeen met het instellingenmenu van mijn Motorola. Heb zelf nog verder gezocht maar wederom niet gevonden. Ook bij een zoekopdracht komt het niet naar voren. Ik heb het vermoeden dat mijn mobiel die instelling helemaal niet heeft. Het gaat om een Motorola g30 met Android 12.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Katana,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even gezocht en uiteindelijk gevonden hoe dit zou moeten heten in jouw type toestel! Als het goed is valt dit in jouw toestel onder databesparing. 

'’Als je minder mobiele data wilt gebruiken omdat je een abonnement met beperkt datagebruik hebt kun je de modus Databesparing inschakelen. Met deze modus kunnen de meeste apps en services achtergrondgegevens alleen downloaden via wifi. Apps en services die momenteel actief zijn kunnen wel gebruik maken van mobiele data.'’

Hoe je dit kan in- of uitschakelen zal ik nog even toelichten. Open de app Instellingen op je telefoon > Netwerk en internet > Databesparing. Als Databesparing is ingeschakeld dan krijg je het icoon daarvan in de statusbalk te zien. Je ziet ook een melding bovenaan de app Instellingen van je telefoon. 

Ik hoop dat het hiermee lukt! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag 😊.

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Katana,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even gezocht en uiteindelijk gevonden hoe dit zou moeten heten in jouw type toestel! Als het goed is valt dit in jouw toestel onder databesparing.

Dat is niet dezelfde instelling als “slimme netwerkwissel”. "slimme netwerkwissel” kan ervoor zorgen dat zodra wifi (te) zwak is, dat er ook via 4G data wordt gestuurd. Hierdoor kan het voorkomen dat je data verbruikt terwijl je met wifi verbonden bent.

Jouw databesparing is min of meer zet achtergrond data via 4G af voor alle/meeste apps.

 

Reputatie 5
Badge +3

@Amy Wat @Groentjuh schrijft klopt. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Volgens mij heeft mijn mobiel geen “slimme netwerkwissel". Zou dat kunnen @Groentjuh ?

Reputatie 7
Badge +9

@Amy Wat @Groentjuh schrijft klopt. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Volgens mij heeft mijn mobiel geen “slimme netwerkwissel". Zou dat kunnen @Groentjuh ?

Dat is mogelijk.

Reputatie 7
Badge +7

@Groentjuh en @Katana, dan heb ik het verkeerd begrepen, excuses. Wel zal ik mijn bericht laten staan mocht je er toch iets aan hebben om data te kunnen besparen. 

Groetjes,
Amy

Reputatie 5
Badge +3

Het goede nieuws is dat ik de afgelopen dagen niet meer die flinke pieken van datagebruik zie. Nu is het weer zoals “gewoon": ergens tussen de 25 en 50 MB. Ik denk dan ook dat die ene app (die ik onlangs verwijderd heb) de boosdoener was. Ik houd het in elk geval nog even in de gaten.
Dank voor jullie reacties @Amy  en @Groentjuh 

Reputatie 7
Badge +7

@Katana Graag gedaan! Fijn dat je nu geen hoge verbruik metingen hebt. Mocht je nog vragen hebben of iets opmerken dan horen we het graag 😊.

Reageer