.

Beantwoord

Lastiggevallen met berichten van onbekende nummers, weten jullie wat dit is?

  • 29 September 2015
  • 6 reacties
  • 1573 Bekeken

Sinds 14 september heb ik een abonnement bij SIMYO. Vanaf dat moment ontvang ik op gezette tijden een groot aantal berichten (tientallen per dag) van dezelfde nummers die ik niet ken en waarmee ik voorheen ook geen contact heb gehad. Vandaag bijvoorbeeld meer dan 40 berichten van een groep nummers die ik niet ken. Ik reageer er niet op, omdat ik "foul play" vermoed. Kunnen jullie onderzoeken hoe dat zit? Nummers van vandaag waren:
340670576115
340443576248
340657576296
340338576056
340431576077
340199576093
340347575979
icon

Beste antwoord door Naomi 30 September 2015, 12:53

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 4
Badge +10
Hoi Crosshair, welkom op het Simyo forum!

Ik vind het vervelend dat je berichten ontvangt van deze onbekende nummers. Bedoel je met berichten sms'jes of app-berichten? En de naam "foul play" komt mij niet bekend voor. Ik heb even gekeken op Google maar kom er zo ook niet achter. Wat is "foul play" precies? Wat staat er daarnaast in de berichten? Weet je ook of je je nummer online hebt doorgegeven bij bijvoorbeeld een spel?

Je nummer is op 14 september naar ons overgezet. We geven nooit je nummer door aan derden tenzij je dit zelf aangeeft op Mijn Simyo. Op Mijn Simyo kun je namelijk kiezen onder tabblad Instellingen voor Nummervermelding. Daar kun je kiezen om je nummer te vermelden bij de papieren telefoongids, elektronische gids en inlichtingendienst (bijvoorbeeld 1888).

Ik hoor het graag van je.
foul play is vals spel, in dit geval zal TS op een vorm van scam / spam bedoelen van één derde partij die zo geld wil verdienen aan hem.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Raytje,

Ik zal de uitleg even doorsturen aan Naomi 😉.

@Crosshair

Helaas kunnen wij niet achterhalen waar deze nummers voor dienen of hoe ze aan jouw nummer komen. Het zou kunnen zijn dat je een app net een verkeerde machtiging heb gegeven, die inzicht heeft in jouw telefoongegevens en ze door heeft gegeven. Dit komt afgelopen tijd regelmatig voor. Heb je misschien apps gedownload die je achteraf niet vertrouwde?

Groetjes, Tiury
Er zijn nog meer verschillende nummers bijgekomen (12 cijferige telefoonnummers allemaal beginnend met 33).
Hoe dit probleem op te lossen? Ander nummer aanvragen? Blokkering aanvragen voor al die telefoonnummers die me ongewenst een bericht sturen. De info berichten die ik krijg zijn overigens heel kort: een telefoonnummer (ik neem aan de verzender) en een tijdstip (datum, tijd). Infobericht dus, en geen app-je.:@
Wanneer je het hebt over infoberichten, dan zit het 'm in de instellingen op je telefoon.
En dan vooral bij instellingen berichten.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Crosshair,

Vervelend dat de spam sms’jes erger worden. Een ander nummer aanvragen is in dit soort gevallen een mogelijkheid. Een nieuw nummer kost € 5. Als je akkoord gaat met de kosten, dan kan het nummer meteen ingaan wanneer we je verzoek hebben behandeld. Je kunt dan in reactie hierop aangeven dat je akkoord gaat met de kosten.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat een nieuw nummer aanvragen het probleem oplost. Tiury heeft het al kort genoemd. Als de spam sms'jes komen doordat er bijvoorbeeld een app is gedownload die niet betrouwbaar was, dan is het aanvragen van een nieuw nummer niet meteen een oplossing. Stel dat er bijvoorbeeld weer zo'n app wordt gedownload of dat je nummer online was doorgegeven via een spel, is de kans aanwezig dat het weer gebeurd. Het is dus belangrijk om te kijken of je de oorzaak kan achterhalen.

We kunnen niet een specifiek nummer blokkeren op het netwerk. Als je telefonisch wordt lastiggevallen door een privénummer, dan kun je een aantal stappen doornemen. Alleen heeft dit voor nu geen zin, omdat de nummers bekend zijn.

In sommige telefoons kun je informatieberichten uitzetten. Ik betwijfel of dit in jouw geval hebt. Je kan de tip van A.Hello-to-you in ieder geval proberen.

Wanneer je graag een nieuw nummer wilt, dan kun je het bij ons aangeven.

Reageer