.

Beantwoord

Hoe komt Lindorff incasso aan dit nummer?

  • 12 March 2014
  • 6 reacties
  • 3168 Bekeken

Mijn zoon van 13 heeft sinds enkele weken een prepaid nummer van Simyo. Dit nummer heeft hij slechts aan enkele mensen gegeven. Tot onze verbazing kreeg hij vanmiddag een sms van Lindorff incasso met het verzoek om even 1650 euro op te hoesten. Enkele uren daarna werd hij gebeld (we hebben niet beantwoord). Nu lees ik dat malafide incassobureaus nummers voor een schijntje kunnen opkopen en zo onschuldigen kunnen benaderen om ze op te lichten. Hoe zit dit bij Simyo? Ik vind het uitermate vreemd dat binnen enkele weken na de aanschaf van een nieuw prepaid simkaartje we ineens lastig worden gevallen door een incassobureau met op zijn zachtst gezegd een dubieuze reputatie. Het lijkt mij van belang dat anderen dit ook te weten komen zodat zij hier niet in trappen. Daarnaast lijkt het me niet meer dan fair dat mijn zoon kosteloos en met behoud van zijn beltegoed op dit moment, een nieuw simkaartje krijgt met een nieuw nummer. Is dit niet mogelijk dan zullen we een andere provider moeten zoeken, want een jongen van 13 lastigvallen met een niet bestaande vordering op deze manier is voor ons een ernstige zaak...
icon

Beste antwoord door Scotsman 12 March 2014, 22:46

Bekijk originele reactie

6 reacties

Nog even ter aanvulling, wij hebben HELEMAAL NERGENS een schuld openstaan. Geen enkel lid van ons gezin en mijn zoon al helemaal niet. Ik heb zijn simkaartje moeten verwijderen en er een reservekaartje in moeten stoppen, aangezien mijn zoon autisme heeft en door deze gebeurtenis met een incassobureau behoorlijk van streek is geraakt.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn eerste reactie is dat de afzender van die SMS niets met Lindorff van doen heeft en dat dit een typisch voorbeeld is van een bedrijf of persoon die dit soort SMS'sen stuurt naar willekeurige mobiele nummers in de hoop dat de ontvanger schrikt en meteen de gefingeerde rekening betaalt. Mijn advies is gewoon negeren en rustig verder gaan met ademhalen. Het heeft absoluut niets met Simyo te maken, dit kan namelijk bij elke willekeurige provider gebeuren. Een bonafide incassobureau zal nooit via SMS om betaling van een zogenaamde openstaande rekening vragen. Stop het simkaartje weer terug in de telefoon, en ga over tot de orde van de dag.

Het aanvragen van een nieuwe simkaart of overstappen naar een andere provider is geen oplossing. Maar als er dit soort dreigende SMS'sen blijven komen, dan zou je een nieuw nummer kunnen aanvragen bij Simyo. Het is namelijk mogelijk dat je prepaid nummer vroeger in gebruik was bij een andere Simyo klant, die wellicht wel openstaande schulden had en waar om die reden een incassobureau op af is gestuurd. Simyo kan je heel makkelijk een nieuw nummer geven, bij mijn weten is daarvoor niet eens een nieuwe simkaart nodig.
Badge +8
Hoi Douwe2000,

Welkom op het forum :)
Wat een naar verhaal zeg. Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord zoiets. Dat zijn inderdaad wel nare praktijken. En ik kan me ook voorstellen dat je zoon hiervan geschrokken is. Ik heb even gekeken op de site van Lindorff. Dat incassobureau bestaat wel, maar stuurt gewoon brieven. Dat is dus geen zuivere koffie, wat jullie is overkomen.

Het kan dat het nummer van je zoontje, zoals Scotsman al aangeeft, automatisch gegenereerd is ergens. Bij ons kunnen ze het 06nummer niet achterhalen. Jullie gegevens zijn hier echt heel goed beschermd. Ik neem aan dat jullie het nummer zelf ook nergens hebben ingevuld. Op internet bijvoorbeeld. Dan maak je jezelf kwetsbaar voor dit soort aanvallen.
Ik zou sowieso, als ik jullie was, het nummer van de afzender blokkeren op het toestel. Dan kun je het Simyo simkaartje weer gebruiken, want komen die oproepen er niet meer door.

De tweede mogelijkheid die Scotsman noemt, dat het nummer eerder in gebruik was bij iemand met schulden, is minder voor de hand liggend. Telefoonnummers worden in Nederland wel opnieuw uitgegeven, maar pas na een geruime tijd in een soort van quarantaine.
Mochten jullie toch liever een nieuw telefoonnummer willen, dan hoor ik dat graag hier. Dan maken we dat binnen 1 dag in orde voor jullie.

Laten jullie het even weten?

Groetjes, Charlene
Hoi Douwe2000,

Welkom op het forum :)
Wat een naar verhaal zeg. Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord zoiets. Dat zijn inderdaad wel nare praktijken. En ik kan me ook voorstellen dat je zoon hiervan geschrokken is. Ik heb even gekeken op de site van Lindorff. Dat incassobureau bestaat wel, maar stuurt gewoon brieven. Dat is dus geen zuivere koffie, wat jullie is overkomen.

Het kan dat het nummer van je zoontje, zoals Scotsman al aangeeft, automatisch gegenereerd is ergens. Bij ons kunnen ze het 06nummer niet achterhalen. Jullie gegevens zijn hier echt heel goed beschermd. Ik neem aan dat jullie het nummer zelf ook nergens hebben ingevuld. Op internet bijvoorbeeld. Dan maak je jezelf kwetsbaar voor dit soort aanvallen.
Ik zou sowieso, als ik jullie was, het nummer van de afzender blokkeren op het toestel. Dan kun je het Simyo simkaartje weer gebruiken, want komen die oproepen er niet meer door.

De tweede mogelijkheid die Scotsman noemt, dat het nummer eerder in gebruik was bij iemand met schulden, is minder voor de hand liggend. Telefoonnummers worden in Nederland wel opnieuw uitgegeven, maar pas na een geruime tijd in een soort van quarantaine.
Mochten jullie toch liever een nieuw telefoonnummer willen, dan hoor ik dat graag hier. Dan maken we dat binnen 1 dag in orde voor jullie.

Laten jullie het even weten?

Groetjes, Charlene


Hartelijk dank voor je reactie Charlene. We hebben het nummer geblokkeerd maar mijn zoon is nu nog steeds bang dat men contact met hem zal proberen op te nemen. Het nummer waarmee men hem heeft geprobeerd te spreken is wel een 088-nummer, waar Lindorff ook gebruik van maakt. Misschien heeft iemand opzettelijk een foutief nummer aan ze doorgegeven, maar ze schijnen het ook niet zo nauw te nemen met de verificatie van hun gegevens (ik lees veel negatieve berichten over ze). We zouden daarom toch graag een ander nummer krijgen, want stel dat iemand van deze organisatie via een andere interne lijn contact gaat zoeken dan helpt de nummerblokkade maar tijdelijk. Echt fijn dat jullie bereid zijn om te zorgen voor een ander nummer, daar zijn we heel blij mee! Mocht je meer gegevens nodig hebben, zoals het nummer waar het om gaat, hoor ik graag van je hoe ik dit het beste aan je door kan geven.

Met vriendelijke groet

Claudia
Mijn eerste reactie is dat de afzender van die SMS niets met Lindorff van doen heeft en dat dit een typisch voorbeeld is van een bedrijf of persoon die dit soort SMS'sen stuurt naar willekeurige mobiele nummers in de hoop dat de ontvanger schrikt en meteen de gefingeerde rekening betaalt. Mijn advies is gewoon negeren en rustig verder gaan met ademhalen. Het heeft absoluut niets met Simyo te maken, dit kan namelijk bij elke willekeurige provider gebeuren. Een bonafide incassobureau zal nooit via SMS om betaling van een zogenaamde openstaande rekening vragen. Stop het simkaartje weer terug in de telefoon, en ga over tot de orde van de dag.

Het aanvragen van een nieuwe simkaart of overstappen naar een andere provider is geen oplossing. Maar als er dit soort dreigende SMS'sen blijven komen, dan zou je een nieuw nummer kunnen aanvragen bij Simyo. Het is namelijk mogelijk dat je prepaid nummer vroeger in gebruik was bij een andere Simyo klant, die wellicht wel openstaande schulden had en waar om die reden een incassobureau op af is gestuurd. Simyo kan je heel makkelijk een nieuw nummer geven, bij mijn weten is daarvoor niet eens een nieuwe simkaart nodig.
  Hartelijk bedankt voor je reactie Scotsman, je hebt mij toch enigszins gerust kunnen stellen 🙂 mijn zoon is echter dusdanig geschrokken dat het voor hem beter is om het nummer toch te wijzigen en gelukkig wordt dat nu geregeld.

Groetjes

Claudia
Badge +8
Hartelijk dank voor je reactie Charlene. We hebben het nummer geblokkeerd maar mijn zoon is nu nog steeds bang dat men contact met hem zal proberen op te nemen. Het nummer waarmee men hem heeft geprobeerd te spreken is wel een 088-nummer, waar Lindorff ook gebruik van maakt. Misschien heeft iemand opzettelijk een foutief nummer aan ze doorgegeven, maar ze schijnen het ook niet zo nauw te nemen met de verificatie van hun gegevens (ik lees veel negatieve berichten over ze). We zouden daarom toch graag een ander nummer krijgen, want stel dat iemand van deze organisatie via een andere interne lijn contact gaat zoeken dan helpt de nummerblokkade maar tijdelijk. Echt fijn dat jullie bereid zijn om te zorgen voor een ander nummer, daar zijn we heel blij mee! Mocht je meer gegevens nodig hebben, zoals het nummer waar het om gaat, hoor ik graag van je hoe ik dit het beste aan je door kan geven.

Met vriendelijke groet

Claudia


Hoi Claudia,

Graag gedaan, hoor 🙂
Als het niet het nummer is waar je nu mee ingelogd bent, dan ontvang ik graag een privébericht van je met het 06nummer waar het over gaat.
Dan maak ik het voor jullie in orde.

Groetjes,
Charlene

Reageer