.

Beantwoord

Waarom worden sommige sms-berichten vaker in rekening gebracht?

  • 14 July 2017
  • 5 reacties
  • 232 Bekeken

Goedenavond,


Deze maand ben ik voor het eerst sinds jaren door mijn bundel heen (200 min/sms). Kan gebeuren natuurlijk. Alleen schrok ik van het bedrag dat al openstaat, en dat op de helft van de maand! Er staat dat ik al meer dan €11 heb gebruikt buiten mijn bundel. Vreemd!

Ik heb de kosten bekeken en ik zie dat sommige smsjes die ik heb verstuurd heb wel 2 of soms 3 keer tussen staan, terwijl ik die persoon 1 bericht heb verstuurd. Dat lijkt me niet juist?
icon

Beste antwoord door Jihane 17 July 2017, 13:42

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Waren dat soms hele lange berichten? Als het meer dan (140?) tekens is wordt het gesplitst.
Dank voor je reactie :)

Volgens mij niet (daar heb ik als eerste naar gekeken op mijn telefoon). Ik weet niet wat het aantal tekens is per sms maar dan zouden ze wel heel weinig tekens als 1 sms zien (op mijn huidige telefoon kan ik dat niet zien, op mijn vorige wel en toen had ik aardig wat zinnen voordat het 2 smsjes waren). Dus ik kan me echt niet voorstellen dat dat het is, tenzij ze dus heel weinig tekens als 1 sms zien....?
Reputatie 7
Badge +10
Hi Monique,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me voorstellen dat je hier geschrokken van bent. Ik heb je aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad dat er meerdere sms'jes verstuurd zijn. Dat kan komen doordat een sms inderdaad langer is geweest dan 160 karakters. Zodra de sms langer wordt, gaat hij tellen als meerdere sms'jes. Op de meeste smartphones zie je tegenwoordig dat verschil niet meer zo terug als je aan het typen bent, waardoor je gemakkelijk meerdere sms'jes kunt verzenden zonder dat je dat helemaal doorhebt.

Ook tellen vreemde symbolen en emoji's/emoticons als meer tekens. Als je dus een emoji in je sms-bericht plaatst, dan kan dat zelfs tellen als wel 70 tekens. Je hebt er dan nog 90 over, in plaats van 160. Wil je die sms-berichten nog eens nalezen op dat soort tekens? 🙂

Laat je me weten of je hier nog iets uithaalt?

@ Wimj12, dankjewel voor je reactie!

Groetjes,
Jihane
Bedankt voor de reactie.

Uhm, een emoji kan tellen als wel 70 tekens? Waarom is dat dan? Dan snap ik dat rekeningen zo hoog op kunnen lopen! Beetje vreemd als je een dubbele punt en haakje schrijft, dus 2 tekens dat het dan voor veel meer telt?!

Maar ja, qua tekst heb ik heel weinig tekens gebruikt maar ik gebruik in de meeste smsjes een :)
Dus dat zal het wel zijn inderdaad.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Monique111,

Goede vraag! Ik heb het even voor je uitgezocht. Een sms kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 140 tekens van 8 bits, 160 tekens van 7 bits of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans. Emoji's bestaan uit een ander bestand, hierom wegen ze ook veel zwaarder dan normale tekens.

Laat je het mij weten als je hier vragen over hebt?

Groetjes,
Asma

Reageer