.

Beantwoord

Onbekende SMS'jes op factuur. Hoe zit dat?

  • 30 August 2018
  • 2 reacties
  • 521 Bekeken

Ik heb sinds 5 dagen een Simyo abonnement op mijn nieuwe iPhone, en nu zie ik bij mijn verbruik allemaal sms'jes staan waar ik niets van af weet. 3 sms'jes naar naar *********** en 3 naar ********* (elk 0,10 per stuk).

Hoe kom ik hier vanaf? Hoe kan ik dit blokkeren? Waarom zie ik hier niets van in mijn sms app?
Aangezien ik niets afweet van het versturen van deze sms'jes, ga ik ervan uit dat ik dat geld weer terug krijg. Hoe moet ik dat in gang zetten?

Help!
icon

Beste antwoord door Thomas 31 August 2018, 12:55

Bekijk originele reactie

2 reacties

Wellicht activatie smsjes van bepaalde apps?
Reputatie 6
Badge +4
Hi jelle_,

Van harte welkom op het Simyo Forum! 🙂 Goed dat je ons hier gevonden hebt om je vraag te stellen. Denk er wel aan dat het forum openbaar is en het niet de bedoeling is om privacy gevoelige informatie te plaatsen, daarom heb ik je bericht even aangepast ook.

Ik kan me voorstellen dat je toch wel graag wilt weten waarom je sms'jes terug ziet in je verbruik die niet in je sms-app staan. Het eerste waar ik aan moet denken is wat Ray suggereert. We zien geregeld dat er sms'jes gestuurd worden waarvan je eigenlijk geen weet hebt. Dit gebeurt in veel gevallen door apps die je geïnstalleerd hebt. Helaas kunnen wij niet zien of dit het geval is bij jou. Wel zien we dat de sms'jes verstuurd zijn nadat iets in je telefoon de simkaart hiertoe opdracht gegeven heeft.

Weet je toevallig of je rondom het moment waarop de sms'jes verstuurd zijn een nieuwe app geïnstalleerd? Dan heb je namelijk grote kans dat dit de boosdoener(s) is(/zijn).

Wat ook vaak gebeurt bij mensen die iMessage gebruiken, is dat de optie 'stuur als sms' aan staat in de instellingen van je telefoon. Dat betekent dat iMessage je simkaart opdracht geeft op berichten ook als sms te versturen (in bepaalde gevallen). Gebruik je iMessage, dan kun je deze optie uitzetten via Instellingen > Berichten > Stuur als sms. Hier zou je dus ook even naar kunnen kijken. Bovendien heb je dan ook te maken met de grootte van een sms standaard is dat 160 tekens. Sommige symbolen, leestekens en alle emoji zijn groter dan 1 leesteken. Stuur je een korte sms waar een aantal emoji in zitten, dan kan het dus zijn dat je eigenlijk 3 sms'jes verstuurd bijvoorbeeld.

Hou je ons op de hoogte of je erachter komt waar het aan gelegen heeft, dan weten anderen met dezelfde vraag ook hoe het zit. :)

Dank voor het meedenken Ray!

Groetjes,
Thomas

Reageer