.

Beantwoord

Kan een provider deze sms dienst blokkeren?

  • 24 November 2018
  • 2 reacties
  • 595 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 0 reacties
Voor de medewerkers van Simyo en alle anderen die er last van hebben......

Kennelijk is het zo dat indien je een "gratis" app download, bijvoorbeeld Aliexpres of zo, je toch een bedrag aan Google moet betalen door middel van een "automatisch" sms-je naar 6225 wat zomaar verstuurd wordt zonder je toestemming.

Gezien het aantal topics over dit onderwerp en het feit dat er zoveel mensen zijn die er niets van snappen is het dan niet zaak dat de provider (Simyo aka KPN) hier stappen tegen onderneemt en het technisch onmogelijk maakt om kennelijk automatisch te sms-en naar 6225 aka Google (aka Alfabet, USA) ?

Er is genoeg te lezen dat menigeen er last van heeft maar een oplossing is nog niet aangedragen, nou, laat ik dan de eerste zijn.

Grtn, Luc
icon

Beste antwoord door Ray 24 November 2018, 12:26

Bekijk originele reactie

2 reacties

Als je als consument een app download met zo'n sms dienst erachter, dan ben je daar in de regel zelf mee akkoord gegaan door de app te downloaden. Vaak zijn deze smsjes voor activatie van je account. In de store waar je de apps download staat ook bij welke rechten de app zegt nodig te hebben. Staat dat smsen er niet bij kun je dit aangeven in de store door misbruik te melden.

Ook bij Payinfo kun je blokkades regelen. In de regel is het smsen naar smsdiensten bij Simyo reeds geblokkeerd. Je kunt er wel naar toe smsen maar ontvangt dan geen bericht terug waar de hoge tarieven aan gekoppeld zijn. Je betaald dus enkel het sms tarief voor verzenden. Voor stopzetten hiervan kun je zoals eerder genoemd naar Payinfo.

100% blokkeren gaat niet ben ik bang, want dan zullen vele apps die we dagelijks gebruiken niet meer werken. Het is aan de consument dus goed te bepalen wat hij / zij download en of hij de rechten verleend.

We kunnen niet alles bij de providers neerleggen.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Arjan,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt! Ray legt het perfect uit: het gebruiken van premium sms-diensten is geblokkeerd door ons, waardoor je geen kosten maakt op die manier. Het versturen van de sms-berichten is niet waar de kosten door gemaakt worden, maar door het ontvangen van de berichten. Het ontvangen blokkeren wij. Ik heb je aansluiting er ook bij gepakt en ik zie dat je geen kosten hebt gemaakt hieraan.

Verder geldt wel dat het eigen verantwoordelijkheid is, omdat je akkoord gaat met de dingen die een app aanbiedt. Daarom altijd slim om goed door te lezen waar je akkoord tegen zegt, in plaats van gewoon op akkoord te klikken 😉

@ Ray, dankjewel voor je antwoord!

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Jihane

Reageer