.

Beantwoord

Ik zie sms-kosten staan terwijl ik nooit sms. Hoe zit dat?

  • 25 October 2018
  • 3 reacties
  • 319 Bekeken

Ik zie in mijn verbruiksoverzicht dat er deze maand al 19 SMS-en naar het buitenland zijn verzonden, één keer zelfs 6 sms-ren binnen 5 minuten, maar ik stuur nooit sms-en.Dus hoe kan dat. Ik zie ook dat soms verkeerskosten en servicekosten dubbel in rekening worden gebracht.
icon

Beste antwoord door Thomas 26 October 2018, 09:32

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Hi Teresa,

Van harte welkom hier op het Simyo Forum! :)

Het is zeker raar dat je in je verbruiksoverzicht kosten voor sms'jes ziet staan, die je niet bewust gestuurd hebt. Ik kan me dan ook voorstellen dat je graag wilt weten hoe het zit hiermee.

Ik zal eerst even inhaken op je vraag over verkeers- en servicekosten. Wanneer je belt betaal je als Prepaid gebruiker altijd met beltegoed. Binnen Nederland betaal je hier € 0,10 per minuut voor, dit zijn de verkeerskosten. Bel je met een servicenummer (zoals 0900-nummers) dan rekent het bedrijf waarmee je belt extra kosten, dit zijn de servicekosten. Zie je in je verbruiksoverzicht een combinatie van deze twee, dan zal het altijd gaan om een telefoontje met een servicenummer.

In je gegevens zie ook een reeks sms-berichten terug die gestuurd zijn door je telefoon. Wat er precies gebeurd is kunnen wij niet nagaan, wij zien immers alleen wát er verbruikt wordt en wanneer in verband met de privacywetgeving. Je simkaart stuurt alleen berichten wanneer iets in je telefoon hiertoe opdracht geeft. Daarom vermoed ik dat het gaat om activerings-sms'jes van bepaalde apps. Mocht je rond de datum van de verstuurde sms nieuwe apps hebben geïnstalleerd, dan kan het zijn dat (een van) deze de boosdoener is. Daarnaast zijn een aantal sms'jes gestuurd naar een +55 (ofwel 0055)-nummer, dat wil zeggen een Braziliaans nummer. Hier is mogelijk hetzelfde aan de hand. En omdat Brazilië onder Zone 3 valt, kost dit geen € 0,10 maar € 0,51 per sms.

Zoals ik al zei stuurt je simkaart alleen berichten als deze opdracht krijgt om dat te doen. Mocht het geen activatie-sms zijn van een app, laat dan even je telefoon nakijken waar je hem gekocht hebt.

Als je nog vragen hebt, laat het dan weten!

Groetjes,
Thomas
Reputatie 7
Badge +9
En omdat Brazilië onder Zone 3 valt, kost dit gaan € 0,10 maar € 0,51 voor.

En omdat Brazilië onder Zone 3 valt, kost dit gaan geen € 0,10 maar € 0,51 voor.
Reputatie 6
Badge +4
En omdat Brazilië onder Zone 3 valt, kost dit gaan € 0,10 maar € 0,51 voor.

En omdat Brazilië onder Zone 3 valt, kost dit gaan geen € 0,10 maar € 0,51 voor.


Scherp Groentjuh, heb er even kloppend Nederlands van gemaakt. 🙂

Reageer