.

Beantwoord

Waarom wordt een sms dubbel in rekening gebracht?

  • 24 August 2016
  • 11 reacties
  • 402 Bekeken

Als ik 1 sms bericht verstuur wordt er 2 keer een bedrag afgeschreven van 0,10. Hoe kan dit.
icon

Beste antwoord door Sean 25 August 2016, 11:25

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Marsch,

Zijn het lange SMS-berichten? Als een SMS meer dan 160 tekens groot is wordt deze gesplitst voor verzending in meerdere delen. Ieder deel van 160 tekens of een gedeelte daarvan wordt als 1 SMS berekend. Ook als je een SMS naar 2 personen verstuurt wordt dat gezien als 2 SMS-berichten.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi marsch,

Welkom op het Simyo forum.

Wat vervelend dat er twee keer 10 cent is afgeschreven. Gaat het om een lang bericht? Zoals Franswon al uitlegde, mag een SMS uit maximaal 160 tekens (inclusief spaties) bestaan. Wanneer je speciale tekens gebruikt, zoals een smiley, ligt het maximaal aantal tekens lager. Een langere sms wordt door je telefoon als één bericht verzonden, maar er worden meerdere berichten geregistreerd.

Als dit niet het geval is, zou je me dan in een privébericht een kopie van het betreffende bericht willen sturen? De optie om een privébericht te sturen, verschijnt zodra je op mijn profielafbeelding klikt.

Groetjes,
Sean

@Franswon, bedankt voor je hulp!
Het was mij bekend dat een sms bericht langer dan 160 tekens wordt gesplitst en dan als 2 berichten in rekening worden gebracht. Dat spaties ook mee worden geteld wist ik niet. Tijdens het ingeven van een bericht kan je zien hoeveel tekens je nog over hebt. Spaties worden hier niet meegeteld. Dat is heel verwarrend.
Mijn excuses. Spaties worden wel meegeteld. Ik was in de veronderstelling dat mijn bericht 157 tekens bevatte inclusief spaties, maar ik had de overgang naar de volgende regel niet meegeteld als spatie. 5 regels dus 4 extra spaties. Bericht nu dus 161 tekens.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Marsch,

Dankjewel voor de terugkoppeling! Kan ik hieruit opmaken dat het duidelijk is waarom het berichtje tweemaal in rekening is gebracht?

Groetjes,
Jihane
Hoi Jihane,

Het is me helemaal duidelijk. Volgende keer wat meer tekst ingeven voor die tweede 0,10.

Gr. Marsch
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Marsch,

Mooi dat het nu helemaal duidelijk is. Ik wens je nog een hele fijne dag!

Groetjes,
Caspar
Dit is ook bij mij gebeurd en het is helemaal verbazend dat een smiley een SMS gelijk over de 160 maakt. Het moet wel duidelijker zijn voor de gebruikers. Tegenwoordig zijn de smileys gewoon een onderdeel van het toetsenbord!
Reputatie 7
Badge +9
Beste Avanyan,

Het wordt een beetje technisch verhaal.
De gewone tekens van Westerse talen worden als 7-bit opgeslagen, dus niet 1 byte (8 bit)
Een SMS-bericht bestaat uit 140 byte = 160 tekens in de Westerse talen.
Niet Westerse talen zoals Koreaans, Japans en Chinees maken gebruik van 16 bit opslag = 70 tekens per SMS-bericht. Ook de emojis of smileys gebruiken de 16 bit opslag.
Omdat het technisch lastig is om een gedeelte van de SMS in 7 bit en een ander gedeelte in 16 bit op te slaan wordt zo'n SMS met gemengde tekens in 16 bit opgeslagen, dus 70 tekens.
Wordt de 140 byte van de SMS overschreden dan komt er een tweede blok van 140 byte waarvan 7 bit gebruikt worden voor stuurinformatie.

Het mag wel lijken of smileys een onderdeel zijn van het normale toetsenbord maar er wordt wel een andere tekenset aangesproken. Hetzelfde gebeurt als je het Japanse toetsenbord zou kiezen.
Reputatie 7
Badge +9
SMSjes zijn 1120 bits. Een bits is een 0 of 1. Als je alleen standaard letters gebruikt, dan kun je 160 tekens versturen, zolang alle teken in de standaard 127 tekens vallen (elke teken neemt dan 7 bit in). Sommige mobieltjes kunnen ook 140 tekens van een standaard met 255 tekens versturen (elke teken neemt 8 bit in). Een smiley zorgt ervoor dat een SMSje slechts 70 tekens lang kan zijn (elke teken neemt 16 bit in), wel kun je min of meer elk van 65535 tekens (waaronder smileys) dan versturen.

Misschien in de toekomst, past dan nog niet alles. Huidige standaarden (zoals Unicode) ondersteunen maximaal 1114112 verschillende tekens. Daarvan is op dit moment zo'n 10% pas bedacht, de rest komt vast nog wel.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Avanyan,

Ik kan me voorstellen dat dit als een verrassing komt, als je hiervan niet op de hoogte was. Het is zoals Groentjuh en Franswon hebben laten zien nogal een technisch verhaal, maar wat ze aangeven klopt.

Indien je graag veel gebruik wilt maken van smileys, zou je ervoor kunnen kiezen om gebruik te maken van andere berichttypes zoals bijvoorbeeld WhatsApp. Is dat een mogelijkheid op jouw telefoon?

Groetjes,
Els

Reageer