.

Beantwoord

Waarom worden er sms berichten verstuurd naar mijn eigen nummer?

  • 18 October 2017
  • 17 reacties
  • 1703 Bekeken

Beste Simyo team,

Een paar maanden geleden heb ik voor mijn moeder een senioren alarm aangeschaft waarin ik een door jullie geleverde pre paid kaart heb geïnstalleerd.
Het alarm werkt prima, de ingestelde nummers worden gebeld in geval van nood en tegelijkertijd worden naar dezelfde nummers een SMS verzonden.
Nu krijg ik echter bij het verbruik van dit alarm nummer te zien dat om de 4 dagen telkens om 23.59 uur en om 00.00 uur een SMS verzonden wordt naar zijn eigen nummer.
Op deze manier ben ik per maand ongeveer €1,50 kwijt.
Heb contact gehad met de leverancier van het alarm die het advies gaf het alarm opnieuw te resetten en hierna weer geheel in te stellen. Dit gaf geen oplossing. Ze zijn zelf ook op onderzoek gegaan en hadden als tweede oplossing om de sim kaart in een telefoon te plaatsen en het "eigen nummer" uit te schakelen.
Wat ik echter probeer ik kan nergens een menu of instelling vinden waar dit kan.
Mijn vraag is: kan inderdaad het eigen nummer uitgeschakeld worden en zo niet is er een andere oplossing om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
mvg
Ludi
icon

Beste antwoord door Ray 19 October 2017, 07:42

Bekijk originele reactie

17 reacties

Hoi,

Wat raar dat de leverancier dat zegt. Een simkaart voert namelijk geen handelingen uit behalve zorgen voor de connectie. Het apparaat geeft de opdracht, niet de simkaart.

Daarbij, mocht het wel kunnen is het wel van belang dat merk / model telefoon genoemd word aangezien elke telefoon anders is. Ook zou het makkelijk zijn om merk / model senioren alarm te noemen.

Wat is trouwens de boodschap van die sms die hij naar het eigen nummer stuurt?
Hallo Ray,

Als eerste alvast bedankt voor je snelle reactie.
Om te beginnen met de antwoorden op je vragen: het merk alarm is Push4care, merk telefoon is een old-timer nl. Nokia 3110, het bericht van het SMS heb ik jammer genoeg niet gelezen/gezien.

De leverancier is zeer bereidwillig om me te helpen, dat is op zich geen probleem. Echter hun tips en ideeën zijn nog geen oplossing voor mij. Vandaar dat ik deze vraag op dit forum heb gezet.
Lees hieronder hun reactie en oplossingen na de door mij gestelde vragen.

" Beste Ludi,

Hartelijk dank voor je mail, het heeft ons vandaag een stuk verder geholpen om een diagnose voor het probleem te vinden.

Wat blijkt, KPN en dus ook Simyo, hebben de afgelopen maand een verandering in hun netwerk doorgevoerd. Zowel KPN als Simyo geven aan dat er hierdoor enkele problemen zijn ontstaan met de communicatie via hun netwerk voor simkaarten
en dan specifiek in ‘devices’ zoals seniorenalarmen; (vooral) na het opwaarderen van een simkaart krijgt de simkaart een (laten we het eenvoudig zeggen) een code mee waardoor het systeem van slag raakt.
Daar kunnen zowel u als wij helaas niets aan doen. Wij hebben het zelf getest dit weekend en ook wij kregen dezelfde foutmelding maar dan op een KPN simkaart.

Wat bij ons hielp, en wij hopen ook bij u, was het volgende: wij hebben de simkaart in een gewone telefoon gedaan, en toen álle data die er op de simkaart stond er afgehaald. Bijvoorbeeld telefoonnummers ed maar ook ‘eigen nummer’. We hebben de SIMkaart opgewaardeerd en daarna de simkaart weer in het systeem gestopt en opnieuw een harde reset gegeven. Toen deed hij het weer.

Tot zo ver hun antwoord.

Ik hoop dat dit de vraag wat duidelijker maakt.

mvg
Ludi
Goedemorgen Ludi.

Is het nodig dat er sms-jes worden verzonden? Anders kan bijvoorbeeld via een telefoon een wijziging van het berichten centrale in een verkeerd nummer op de simkaart worden geschreven. Dan komen er ook GEEN SMS naar het eigen nummer.

Trouwens, anderen, Ray en ik begrijpen en kennen de waarde van dergelijk apparaat.
Houdt je ons op de hoogte of dit de oplossing is of een andere oplossing gevonden is?

Friesian
Hallo Friesian,

Bedankt voor je reactie en idee.
Echter de SMS functie moet behouden blijven. Behalve de noodoproepen waarbij daadwerkelijk gebeld wordt zijn er ook nog meldingen die per SMS komen, bv uitvallen van netspanning, een te hoge of lage kamertemperatuur etc.

mvg.
Ludi
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ludi,

Welkom op het Simyo Forum!

Oh, jee! Wat jammer dat je simkaart soms een foutieve sms lijkt te versturen. Ik zie dat inderdaad ook terug. De simkaarten zijn eigenlijk primair bedoeld voor mobiele telefoons - dat is ook waar zo'n simkaart optimaal werkt. Heb je al geprobeerd wat dat bedrijf voorstelde? Het verwijderen van alle gegevens en dan de simkaart er weer in plaatsen?

Omdat de simkaarten vooral gemaakt zijn voor mobiele telefoons, kan ik dus niet garanderen dat alles perfect werkt in een ander apparaat. Hopelijk kom je wel tot een oplossing!

@ Ray en Friesian, dank voor de hulp!

Groetjes,
Jihane
Hallo Jihane,

Bedankt voor je reactie.
Ik wil inderdaad de voorstellen van het bedrijf opvolgen, echter zit ik nog steeds met de vraag hoe ik het nummer van de GSM zelf kan uitschakelen of wissen.

Mvg
Ludi
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ludi,

Ik vraag me ook af wat ze daarmee bedoelden! Misschien dachten ze dat het eigen nummer ergens in de contacten stond? Zoiets?

Groetjes,
Jihane
Is er inmiddels al een oplossing voor dit probleem ?
Of is overstappen naar een andere provider de enigste oplossing.

Groet Hennie
Zoals @Jihane al schreef: Simyo kan de werking niet garanderen omdat de simkaarten in beginsel enkel voor mobiele telefoon bestemd zijn. Zij heeft dan ook nooit geschreven dat Simyo een oplossing zou bieden.

Omdat de simkaarten vooral gemaakt zijn voor mobiele telefoons, kan ik dus niet garanderen dat alles perfect werkt in een ander apparaat. Hopelijk kom je wel tot een oplossing!


Als ik zoek op de term "eigen nummer uitschakelen" zie ik enkel resultaten die betrekking hebben op nummerweergave.
Ik lees iets anders, niet uitschakelen maar (eigen) nummer(s) eraf gehaald. Als er geen nummer meer op de sim zit dus ook geen 06 hoe kan de sim dan functioneel zijn zonder een eigen nummer?
Ik lees dit;

Ze zijn zelf ook op onderzoek gegaan en hadden als tweede oplossing om de sim kaart in een telefoon te plaatsen en het "eigen nummer" uit te schakelen.
Ik heb de verkoper van Push4Care benaderd, en die geeft het volgende aan.

Dat hebben wij vaker vernomen van relaties die óf Simyo óf een Telfort simkaart gebruiken.
Een goedkope vodafone of KPN kaart geeft deze problemen niet.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi iedereen,

Ik lees het 'eigen nummer uitschakelen' nog weer anders. In de instellingen bij 'Over deze telefoon' kun je op veel moderne telefoons je eigen telefoonnummer zien. Dit kun je in sommige telefoons handmatig aanpassen. Op het web heb ik gevonden dat dit kan door je de simkaart dan in een iPhone te doen en dan via Instellingen>Toestel>Mijn telefoonnummer. Na het aanpassen kun je de simkaart dan weer in het apparaatje doen.

Omdat onze simkaarten afgesteld staan op gebruik in mobiele telefoons weet ik niet of dit de oplossing is, maar het is het proberen waard.

@Ludi weet je inmiddels al meer hierover?

@Friesian en @Ray Superbedankt !

Groetjes,
Thomas
Hallo Thomas,

Sorry voor de late reactie, was een paar daagjes weg.
Na alle tips van o.a. leverancier en hierboven heb ik op advies (en kosten van) de leverancier een sim van KPN geplaatst, dit zou de oplossing moeten zijn. Nadeel bij KPN bij prepaid is dat je geen belgeschiedenis online kunt opvragen. Moet ik naar de KPN winkel waar ze me dit wel zouden kunnen geven??
Dit heb ik niet gedaan, gevolg: na een paar maanden is mijn beltegoed van €10,- al weer geslonken tot onder de €5,- ! Er is geen gebruik gemaakt van het systeem dat deze €5 verklaart. Heb het maar opgegeven, betaal gewoon om het half jaar een tientje, ben ik van het gedonder vanaf. Is wel niet de manier maar heb geen zin meer in om verder voor onderzoeker of testpiloot te fungeren.

In ieder geval bedankt voor jullie inzet, en ja mocht er toch ergens een oplossing zijn, ben altijd benieuwd wat dit was.
Groeten
Ludi
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Ludi,

Geeft niks hoor! Fijn dat je nog even terug bent gekomen om ons op de hoogte te houden van de situatie.

Wat ontzettend balen dat er nog steeds geen duidelijke oorzaak van het probleem of een oplossing is gevonden, zeker nu je de problemen ook met een andere simkaart ervaart. 😞 Uiteraard graag gedaan tot zover. Mocht je zelf nog een goede oplossing tegenkomen, vergeet deze dan niet in dit topic te delen! Wij zullen hetzelfde doen.

Groetjes,
Els
Hoi Simyo

Ik had hetzelfde probleem. Werd door jullie afgescheept met hetzelfde kulverhaal.
heb nu een sim kaart van KPN geplaatst. Wat denk je?
eindelijk verlost van die spook smsjes.
Oorzaak ligt klaarblijkelijk toch bij jullie.

Een tevreden KPN simkaarthouder.
Reputatie 6
Badge +5
Hi HvE,

Fijn dat je tevreden bent bij KPN! Zoals eerder in dit topic aangegeven, ondersteunt Simyo niet specifiek simkaarten in alarmsystemen. Misschien dat KPN dit wel doet? Dat het probleem zich nu niet meer voordoet, is in ieder geval positief.

Groetjes,
Niels

Reageer