Beantwoord

Waarom sms naar 0031653131313 en waarom 2 x teveel?

  • 4 februari 2014
  • 17 reacties
  • 5609 Bekeken

ik zie op mijn rekening na  een bezoekje aan duitsland dit 6 x staan

waarom kan hier niet gewoon het nummer van de persoon staan die ik sms (zoals bij mijn vorige provider), dit werkt wel heel verwarrend!


2014-01-29 14:12:26 SMS naar 0031653131313
2014-01-29 20:56:38 SMS naar 0031653131313
2014-01-29 20:56:41 SMS naar 0031653131313
2014-01-29 20:58:45 SMS naar 0031653131313
2014-01-29 22:22:29 SMS naar 0031653131313
2014-01-29 22:23:34 SMS naar 0031653131313

ik heb zelf in deze periode de volgende sms jes verstuurd:
14:12
20:58
22:22
22:23

Waarom zie ik hier 2 extra sms'je staan? die ik niet verstuurd heb? om 20:56:38 en 20:56:41

Het kost niet zoveel, maar ik wil wel graag begrijpen waarom dit in rekening is gebracht.
icon

Beste antwoord door Ernst 5 februari 2014, 11:59

Hoi manrot, welkom op het Simyo forum :)

Het nummer 0031653131313 wat je ziet staan, is het nummer van de SMS berichtencentrale. Alle verstuurde SMS berichten gaan eerst naar die centrale, die ze vervolgens doorstuurt naar de geadresseerde.
Omdat verbruiksgegevens uit het buitenland vaak later binnenkomen dan die gegevens door ons verwerkt worden, weten wij de geadresseerde nog niet, maar enkel dat ze -zoals in jouw geval- vanuit Duitsland naar de berichtencentrale gestuurd zijn.

De SMS berichten die in je verbruik staan zijn verzonden vanaf jouw telefoon, dat staat vast. Het kan echter wel zijn dat jij ze niet zelf gestuurd hebt, maar dat dat bijvoorbeeld een app in je telefoon is geweest.
Sommige applicaties sturen een SMS bericht na installatie, als activatie. Snapchat doet dat bijvoorbeeld.
Daarnaast geven veel apps standaard informatie door aan de ontwikkelaar er van, vaak gaat het dan om locatie informatie. In Nederland gaat dat via het mobiele netwerk, maar misschien in het buitenland, wanneer je internet niet aan hebt staan, gaat dat via SMS.
Het blijft helaas een beetje gissen, aangezien we het nummer niet kunnen zien 😞
Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi manrot, welkom op het Simyo forum :)

Het nummer 0031653131313 wat je ziet staan, is het nummer van de SMS berichtencentrale. Alle verstuurde SMS berichten gaan eerst naar die centrale, die ze vervolgens doorstuurt naar de geadresseerde.
Omdat verbruiksgegevens uit het buitenland vaak later binnenkomen dan die gegevens door ons verwerkt worden, weten wij de geadresseerde nog niet, maar enkel dat ze -zoals in jouw geval- vanuit Duitsland naar de berichtencentrale gestuurd zijn.

De SMS berichten die in je verbruik staan zijn verzonden vanaf jouw telefoon, dat staat vast. Het kan echter wel zijn dat jij ze niet zelf gestuurd hebt, maar dat dat bijvoorbeeld een app in je telefoon is geweest.
Sommige applicaties sturen een SMS bericht na installatie, als activatie. Snapchat doet dat bijvoorbeeld.
Daarnaast geven veel apps standaard informatie door aan de ontwikkelaar er van, vaak gaat het dan om locatie informatie. In Nederland gaat dat via het mobiele netwerk, maar misschien in het buitenland, wanneer je internet niet aan hebt staan, gaat dat via SMS.
Het blijft helaas een beetje gissen, aangezien we het nummer niet kunnen zien 😞
Dank voor het uitgebreide antwoord, maar het lijkt me stug dat dit door een app komt. 

Ik ben 5 dagen in duitsland geweest, en precies rond het moment dat ik een sms verstuur, worden er nog 2 smsjes verstuurd.

Ik heb ook geen nieuwe app geinstalleerd die smsjes wil/mag versturen. Dit is heel makkelijk te kontroleren door de rechten van een app op te vragen
Ik heb een android smartphone en zojuist alle apps en hun rechten doorlopen er zijn maar een paar  apps die een sms mogen verzenden:
  • berichten
  • playstore
  • playnow
  • hangouts
  • spraak gestuurd zoeken
  • WhatsApp

Alle apps behalve WhatsApp zijn systeem apps van google. Ook WhatsApp wordt zeer veel gebruikt en nooit hoor je iemand over het feit dat er spontaan smsjes verstuurd worden.

Voordat ik bij Simyo zat heb ik jaren een abonnement gehad bij Vodafone, met dezelfde smartphone, vaak in het buitenland geweest en nog nooit een spook  sms verstuurd.

Of te wel jullie zullen toch met een betere uitleg moeten komen.  Want dit verhaal over de apps klopt niet.

Bij mij zijn het maar 2 smsjes, maar over jullie gehele klanten bestand heb je het dan al snel over duizenden smsjes, en dat levert toch geld op!
Reputatie 5
Badge +11
Dank voor het uitgebreide antwoord, maar het lijkt me stug dat dit door een app komt. 

Ik ben 5 dagen in duitsland geweest, en precies rond het moment dat ik een sms verstuur, worden er nog 2 smsjes verstuurd.

Ik heb ook geen nieuwe app geinstalleerd die smsjes wil/mag versturen. Dit is heel makkelijk te kontroleren door de rechten van een app op te vragen
Ik heb een android smartphone en zojuist alle apps en hun rechten doorlopen er zijn maar een paar  apps die een sms mogen verzenden:
  • berichten
  • playstore
  • playnow
  • hangouts
  • spraak gestuurd zoeken
  • WhatsApp

Alle apps behalve WhatsApp zijn systeem apps van google. Ook WhatsApp wordt zeer veel gebruikt en nooit hoor je iemand over het feit dat er spontaan smsjes verstuurd worden.

Voordat ik bij Simyo zat heb ik jaren een abonnement gehad bij Vodafone, met dezelfde smartphone, vaak in het buitenland geweest en nog nooit een spook  sms verstuurd.

Of te wel jullie zullen toch met een betere uitleg moeten komen.  Want dit verhaal over de apps klopt niet.

Bij mij zijn het maar 2 smsjes, maar over jullie gehele klanten bestand heb je het dan al snel over duizenden smsjes, en dat levert toch geld op!



Hoi manrot,

Zoals ik al aangaf blijft het gissen hoe die 2 SMS berichten verstuurd zijn, dus wat je als uitleg ziet, kun je misschien beter als tip zien.

Het lijkt er op dat je er een beetje vanuit gaat dat dit bij alle klanten in het buitenland gebeurt en we op deze manier geld proberen te verdienen, maar laat me je verzekeren: Dat is niet het geval. Simyo verdient op een eerlijke manier haar geld, en berekent enkel wat er werkelijk verbruikt is.
Ook al zouden we dat niet doen, de duizenden SMS berichten waar je het over hebt, leveren dan een paar honderd Euro op plus het feit dat we genadeloos door de mand zouden vallen.
Het zou de moeite simpelweg bij lange na niet lonen.
Ook ik ben nieuwe klant na jaren bij telfort klant te zijn geweest, en ook ik heb die sms in mijn overzicht staan, en ik weet 100% zeker dat ik die middag niks hebt ge smssed ..

Ook ben ik nooit in buitenland, en heb ik geen aps die die versturen .

Ik heb dit nog nooit, maar dan ook nog nooit gezien op wat voor een factuur dan ook .

Ik ben net klant, en ik hoop niet dat ik dit elke maand terug zie komen, want dan moet ik er toch werk van maken, en jullie zullen toch echt moeten  bewijzen waar dit dan heen hebt gestuurd ..

Ik ben dan ook weer gauw weg als klant, want dit is niet zoals het hoort ..

Ik wil weten naar wie ik dit ge smssed  zou hebben, ik gebruik sms namelijk alleen naar een collega en verder nooit absoluut nooit ..


andere nummers weg gehaald, maar onderop word en berichtje geteld naar mijn eigen nummer ?

hiet gaan dus 6 belminuten van mijn tijd af ... 3 terecht, 3 onterecht naar mijn inzien ..

http://prntscr.com/2vs2pm
Reputatie 5
Badge +11
Ook ik ben nieuwe klant na jaren bij telfort klant te zijn geweest, en ook ik heb die sms in mijn overzicht staan, en ik weet 100% zeker dat ik die middag niks hebt ge smssed ..

Ook ben ik nooit in buitenland, en heb ik geen aps die die versturen .

Ik heb dit nog nooit, maar dan ook nog nooit gezien op wat voor een factuur dan ook .

Ik ben net klant, en ik hoop niet dat ik dit elke maand terug zie komen, want dan moet ik er toch werk van maken, en jullie zullen toch echt moeten  bewijzen waar dit dan heen hebt gestuurd ..

Ik ben dan ook weer gauw weg als klant, want dit is niet zoals het hoort ..

Ik wil weten naar wie ik dit ge smssed  zou hebben, ik gebruik sms namelijk alleen naar een collega en verder nooit absoluut nooit ..


andere nummers weg gehaald, maar onderop word en berichtje geteld naar mijn eigen nummer ??

hiet gaan dus 6 belminuten van mijn tijd af ... 3 terecht, 3 onterecht naar mijn inzien ..

http://prntscr.com/2vs2pm



Hoi Zonnebloempje,

Zoals ik hierboven uitleg, gaat het hier om het nummer van de SMS berichtencentrale.
Echt álle SMS berichten die gestuurd worden met een Simyo nummer gaat via die centrale. Normaal gesproken zie je dit nummer enkel als je naar of uit het buitenland SMS't, maar wanneer je een SMS stuurt naar bijvoorbeeld een niet bestaand nummer, kan dit ook zo weergegeven worden.

Je vraagt om bewijs waar deze SMS heen is gestuurd, maar als het een foutje was en er is een bericht gestuurd naar een niet bestaand nummer of iets dergelijks, valt er niets te bewijzen.
Dat er een bericht is aangekomen bij de SMS centrale duidt er in ieder geval op dat er daadwerkelijk een SMS bericht gestuurd is met een telefoon waar jouw simkaart in zit. Misschien heb je bij Telfort het nummer 0626000230 weleens gezien? Dat is het nummer dat bij Telfort gebruikt wordt voor de berichtencentrale.

Er is inderdaad ook een SMS gestuurd naar je eigen nummer. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat dit ook een foutje geweest moet zijn.

Ik vind het jammer dat dit je vertrouwen schaadt, maar ik hoop dat je begrijpt dat het enige in jouw telefoon wat van ons is, de simkaart is. Dat is een chip die aangestuurd wordt door je telefoon, die doet niets uit zichzelf.
Als we een niet kloppend systeem zouden hebben, of nog erger, zelf SMS berichten zouden toevoegen aan je factuur, zou dit heel wat heisa opleveren. Daar zouden we echt onze vingers niet aan willen branden.
Ook ik ben nieuwe klant na jaren bij telfort klant te zijn geweest, en ook ik heb die sms in mijn overzicht staan, en ik weet 100% zeker dat ik die middag niks hebt ge smssed ..

Ook ben ik nooit in buitenland, en heb ik geen aps die die versturen .

Ik heb dit nog nooit, maar dan ook nog nooit gezien op wat voor een factuur dan ook .

Ik ben net klant, en ik hoop niet dat ik dit elke maand terug zie komen, want dan moet ik er toch werk van maken, en jullie zullen toch echt moeten  bewijzen waar dit dan heen hebt gestuurd ..

Ik ben dan ook weer gauw weg als klant, want dit is niet zoals het hoort ..

Ik wil weten naar wie ik dit ge smssed  zou hebben, ik gebruik sms namelijk alleen naar een collega en verder nooit absoluut nooit ..


andere nummers weg gehaald, maar onderop word en berichtje geteld naar mijn eigen nummer ?

hiet gaan dus 6 belminuten van mijn tijd af ... 3 terecht, 3 onterecht naar mijn inzien ..

http://prntscr.com/2vs2pm



Hoi Zonnebloempje,

Zoals ik hierboven uitleg, gaat het hier om het nummer van de SMS berichtencentrale.
Echt álle SMS berichten die gestuurd worden met een Simyo nummer gaat via die centrale. Normaal gesproken zie je dit nummer enkel als je naar of uit het buitenland SMS't, maar wanneer je een SMS stuurt naar bijvoorbeeld een niet bestaand nummer, kan dit ook zo weergegeven worden.

Je vraagt om bewijs waar deze SMS heen is gestuurd, maar als het een foutje was en er is een bericht gestuurd naar een niet bestaand nummer of iets dergelijks, valt er niets te bewijzen.
Dat er een bericht is aangekomen bij de SMS centrale duidt er in ieder geval op dat er daadwerkelijk een SMS bericht gestuurd is met een telefoon waar jouw simkaart in zit. Misschien heb je bij Telfort het nummer 0626000230 weleens gezien? Dat is het nummer dat bij Telfort gebruikt wordt voor de berichtencentrale.

Er is inderdaad ook een SMS gestuurd naar je eigen nummer. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat dit ook een foutje geweest moet zijn.

Ik vind het jammer dat dit je vertrouwen schaadt, maar ik hoop dat je begrijpt dat het enige in jouw telefoon wat van ons is, de simkaart is. Dat is een chip die aangestuurd wordt door je telefoon, die doet niets uit zichzelf.
Als we een niet kloppend systeem zouden hebben, of nog erger, zelf SMS berichten zouden toevoegen aan je factuur, zou dit heel wat heisa opleveren. Daar zouden we echt onze vingers niet aan willen branden.


Ik begrijp dat het een berichtencentrale nummer is, maar ik kan u verzekeren dat ik geen sms hebt verstuurd vanuit buitenland, ik kom nooit in het buitenland. en ook geen verkeerd nummer hebt gebruikt, ik  doe eigenlijk nooit smssen omdat ik whatsapp gebruik . de enige keer dat ik sms is naar een collega als antwoord .. en die zie ik ook gewoon staan .

Nee het nummer van telfort heb ik nooit gezien op de facturen .. en mijn eigen nummer een foutje ? , ok, maar die gaat wel van mijn tegoed af, maar ik ben niet zo dom dat ik naar mijn eigen nummer gaat smssen , ik denk dat dat het smsje is die jullie mij hebben gestuurd met instellingen .. 

vertrouwen is niet zooo snel geschaad, ik zal de volgende factuur afwachten, daarop mogen ze niet te zien zijn daar ik niet smsjes verstuur ;-)

bedankt voor t reageren ...
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Zonnebloempje,

Wat jammer dat je er nu zo over denkt :(
Als het 1 troost is: er zijn in ieder geval geval geen kosten voor gerekend.

Wanneer er overigens berichten met instellingen verstuurd worden, worden daar geen kosten of smsjes voor in rekening gebracht.
Beste Simyo,

Ik heb ook exact dit probleem! Ik heb een simkaart van Simyo die ik slechts heel zelden gebruik, toevallig heb ik hem vandaag uit de la gepakt en er 11 smsjes mee verstuurd. Nu kijk ik echter op mijn rekeningoverzicht en staan er 22 smsjes! 11 naar het juiste nummer, en nog eens 11 naar de berichtencentrale! Zo gaat mijn beltegoed wel erg snel op... Wat is hier aan de hand? Het lijkt dus om een serieus probleem te gaan. Ik heb écht alleen die 11 smsjes gestuurd, er staan er ook maar 11 op het ontvangende toestel en hiervoor is de simkaart maanden ongebruikt geweest.
Hoi Yorick

Wat er precies aan de hand is weet ik natuurlijk niet.
Maar lees even dit .

Groetjes,
Friesian
Badge +8
Hoi Yorick,

Ik weet het ook niet precies. Ik ben het aan het onderzoeken bij de netwerkspecialisten. Het kan natuurlijk dat je berichten niet verstuurd konden worden, dat daarom de berichtencentrale verschijnt. Maar dan is het wel gek dat ze daarna wel verstuurd worden naar de juiste afzender.
Ik ben het dus aan het onderzoeken en ik houd je op de hoogte.

Groetjes,
Charlene
Bedankt voor je reactie! Als je in mijn geschiedenis kijkt zul je zien dat dit een structureel probleem is, ik besteedde eigenlijk al geen aandacht meer aan deze sim omdat ik dacht dat het probleem toch niet te vinden zou zijn. Van de 163 smsjes die ik het afgelopen jaar gestuurd heb zijn er 89 (!) naar de berichtencentrale gestuurd. Nu zat de sim toentertijd in een GPS tracker en nu de afgelopen keer niet, maar ik ben toch wel heel benieuwd waardoor al die smsjes naar de centrale gaan. Mijn beltegoed is zo wel erg snel op z'n einde. Ik vind het ook gek dat als de berichten niet verstuurd kunnen worden dat dan wel de centrale verschijnt, ik bedoel, dan zou ik toch de centrale ook niet moeten kunnen bereiken?
Reputatie 2
Badge +6
Bedankt voor je reactie! Als je in mijn geschiedenis kijkt zul je zien dat dit een structureel probleem is, ik besteedde eigenlijk al geen aandacht meer aan deze sim omdat ik dacht dat het probleem toch niet te vinden zou zijn. Van de 163 smsjes die ik het afgelopen jaar gestuurd heb zijn er 89 (!!!) naar de berichtencentrale gestuurd. Nu zat de sim toentertijd in een GPS tracker en nu de afgelopen keer niet, maar ik ben toch wel heel benieuwd waardoor al die smsjes naar de centrale gaan. Mijn beltegoed is zo wel erg snel op z'n einde. Ik vind het ook gek dat als de berichten niet verstuurd kunnen worden dat dan wel de centrale verschijnt, ik bedoel, dan zou ik toch de centrale ook niet moeten kunnen bereiken?

Hoi Yorick,

We hebben bericht terug van onze netwerkspecialisten :)

Het probleem is dat het nummer beginnend met '3165' staat geprogrammeerd in je telefoon, dus met een verkeerd nummerplan. Hierdoor faalt het afleveren van het bericht omdat het een onbekend nummer is...

Wat je moet doen is het nummer in je telefoonboek aanpassen naar nationaal (06) of internationaal formaat (00316 of +316). Als het goed is zouden dat alle problemen verholpen zijn 🙂

Zou je willen laten weten als dat is gelukt?
Beste Dries,

Bedankt voor je antwoord! Dat zou inderdaad in dit geval goed zo kunnen zijn! Is er ook nog te achterhalen wat er bij de vorige 89x fout gegaan is? Daar heb ik mijn simkaart namelijk in een andere situatie gebruikt. Ik zou het wel waarderen als jullie het nummer weghalen uit de forumpost 🙂
Badge +8
Hoi Yorick,

Ja, sorry! Is ook niet de bedoeling om een telefoonnummer te posten.
In een GPS tracker kunnen we de werking van de simkaart sowieso niet garanderen. Als het werkt, prima, maar de simkaart is echt voor een telefoontoestel bedoeld. Wellicht worden de nummers in de GPS tracker ook verkeerd geconfigureerd? Over het algemeen verschijnt de berichtencentrale tussen je verbruik in de volgende 3 gevallen;

• SMS-berichten die vanuit het buitenland verzonden worden aan Nederlandse mobiele nummers
• SMS-berichten die na 72 uur niet afgeleverd kunnen worden
• SMS-berichten die naar een niet bestaand nummer worden verstuurd

Groetjes, Charlene
Graag reageer ik ook even op dit bericht, ik gebruik de Simyo prepaid sim kaart ook in een gps tracker en krijg per alarm melding 3 berichten afgeschreven met een tussenpauze van ca 3 seconden. Wanneer ik echter een instelbericht stuur naar de tracker krijg ik keurig slecht 1 sms bericht ter bevestiging retour... rara wat gaat hier fout, beide nummers (van de tracker en van mij telefoon) zijn goed geconfigureerd dus +316....
Ik had vannacht een low battery alarm, voordat ik het in de gaten had (ik sliep uiteraard) waren er 6 smssen gestuurd vanuit de tracker, en 18! x van mijn beltegoed afgeschreven!
Ik ben hier niet blij mee! Maar het antwoord zal natuurlijk zijn dat er geen garantie gegeven kan worden omdat het niet een telefoon betreft bla bla...
Reputatie 4
Badge +10
Hoi sgp, welkom op het Simyo forum!

De caps lock heb ik even weggehaald. Je bericht is zo ook duidelijk leesbaar 🙂 Ik begrijp dat het vervelend is om vaker hetzelfde sms’je te ontvangen :(

Ik zie dat er in de nacht van 12 op 13 mei 18 sms’jes zijn gestuurd. De simkaart heeft dit geregistreerd en hierom staat dit weergegeven op je verbruik. Het klopt dat wij het niet ondersteunen als je je simkaart gebruikt in een GPS tracker. We willen er natuurlijk wel graag naar kijken.

Test je een andere simkaart in je GPS tracker? Zo kunnen we het verder voor je uitzoeken. Ik hoor graag van je wat het resultaat is van deze test 🙂
Dag Naomi,
Dank voor je bericht, helaas heb ik geen andere simkaart voor handen maar ik zal dit zeker t.z.t. uit proberen!
Ongepast dat je mijn caps locks weghaalt, deze hebben, net zoals jouw smilies, een functie in het bericht!, en ook jouw bericht is net zo goed leesbaar zonder smilies!

Reageer