.

Beantwoord

Waarom ontvang ik mijn SMS berichten later/te laat?

  • 25 December 2019
  • 17 reacties
  • 2430 Bekeken

Yo Simyo,

Ik heb al meermaals gemerkt dat sms-berichten vaak pas na een paar dagen binnen komen. Jullie kunnen je hopelijk goed voorstellen dat de waarde van zo’n sms-bericht dan niet meer zo heel relevant is. En dit probleem heb ik al zeker een paar maanden en wellicht nog veel langer. 2 Weken geleden met Simyo gebeld die de sim-kaart hebben gereset. Maar dat heeft dus niet geholpen. En volgens de Simyo medewerkster die op mijn verzoek een testbericht heeft verstuurd die wel aankwam ligt het dus niet aan het netwerk. Maar het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Ik ben al 10 jaar klant bij Simyo, maar als dit niet snel wordt opgelost niet lang meer, want ik heb nu dus ruzie gekregen met een vriend omdat ik niet op zijn voor hem dringende oproep heb gereageerd. 

icon

Beste antwoord door Daisy 27 December 2019, 10:48

Bekijk originele reactie

17 reacties

Toevoeging:

Hetzelfde probleem doet zich zo herinner ik me nu ook voor bij gemiste oproepen en ingesproken voicemail berichten.

De conclusie van de jonge Simyo-medewerkster dat als een bericht aankomt als ze het handmatig versturen het dus niet aan hun ligt, want het betreft hetzelfde systeem, klopt sowieso niet. Bij automatisch versturen zit er een computerprogramma tussen. Ook kan het een technisch probleem met apparatuur zijn of kan de oorzaak bij de zender, zendmast of provider van de versturende partij liggen. Of aan de route die een bericht aflegt. Zomaar een paar mogelijke oorzaken na een paar minuten erover nadenken. Ik heb zelf ooit jarenlang op de 2e/3e lijns helpdesk van een it-afdeling bij een groot bedrijf gewerkt, dus ik weet wel een beetje hoe het werkt.

En als ik nu zo door het forum blader speelt dit probleem bij Simyo al heel veel jaren! Dát is  niet best en roept de vraag op of er wellicht iets structureels mis is en daarmee ook twijfels of het probleem blijvend en goed zal kunnen worden opgelost!

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoor de klacht dat SMSjes pas na 3 dagen aankomen niet vaak op het forum. En ik , als behulpzame klant, heb toch echt al een flink aantal vragen voorbij zien komen.

En als ik nu zo door het forum blader speelt dit probleem bij Simyo al heel veel jaren! Dát is  niet best en roept de vraag op of er wellicht iets structureels mis is en daarmee ook twijfels of het probleem blijvend en goed zal kunnen worden opgelost!

Ik ben benieuwd wat jij allemaal hebt gezien dat vergelijkbaar is. De combinatie van keywoorden “SMS” en “laat” leid mij naar veelal topics waarin een databundel waarschuwing te laat aankomt of gezien wordt. Maar dat is niet wat jij hier ondervindt.

Helaas is er met de Kerstdagen minder personeel om bij jouw probleem te helpen. Ik snap dat het irritant is om SMSjes laat te ontvangen. Daar gaat ook ongetwijfeld verder naar gekeken worden, maar dit is niet iets dat ik vaak langs heb komen. Ik verwacht dat dit best nog wel eens een uitzoek klusje kan gaan worden. Vaak duren die problemen even om op te lossen, omdat dan van alles geprobeerd gaat worden.

Je geeft zelf aan in de IT gewerkt te hebben. Met die ervaring weet je dat soms de details ook echt mee kunnen tellen en dat elke observatie mee kan tellen. Mag ik vragen of jij patronen ziet wanneer het fout gaat? Ontvang je bijvoorbeeld SMSjes, die gestuurd worden van een bepaalde provider, laat of gebeurd het als je op een bepaalde locatie bent (geweest) of zijn er bepaalde soorten SMSjes die wel doorkomen en bepaalde soorten niet? Met behulp van zulke kennis kan misschien gerichter gezocht worden naar het probleem.

Beste Groentjuh,

 

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren.  

 

Het klopt dat er in de zoekresultaten ook veel andere problemen voorkomen, heb je helemaal gelijk in. Maar dan nog blijven er genoeg over. En veel van de problemen die er wel over gaan zijn van een paar jaar geleden. Dus dan zou je verwachten dat dit probleem inmiddels is opgelost. Tenzij het nadien nooit meer is voorgekomen natuurlijk en ze die alweer zijn vergeten of zo.  

 

En je hebt ook gelijk dat je goed moet kijken naar de individuele situatie van de degene met het probleem. Maar om het probleem op te lossen moet degene die me gaat helpen wel voldoende kennis van zaken hebben én bereid zijn om er voldoende tijd aan te besteden totdat het probleem is opgelost.

 

Ik heb inmiddels een aantal voorgestelde oplossingen in een document gezet en ga daar ook zelf mee aan de slag. Maar ik sta altijd open voor nieuwe suggesties of hulp van iemand die er voor gaat zitten.

 

Heb ik meteen een vraagje over de soorten sms, welke soorten zijn er dan volgens jou?

 

Paal

Reputatie 7
Badge +9

Ik maak onderscheid tussen automatisch SMSjes (A2P), zoals voor bijvoorbeeld 2FA en voicemail berichtjes, en SMSjes van andere aansluitingen(P2P), zoals van je vriend.

In het ontdekken van patronen is onderscheid tussen die twee handig, want bij de A2P weet je vaak wanneer de SMS is verstuurd en wanneer deze aangekomen is.

Ook kun je als deze soort SMSjes niet aankomen, deze heel goed gebruiken voor het uitsluiten van delen in de ketting. Bijvoorbeeld door eens tijdelijk van bijvoorbeeld mobiel te wisselen als dat kan, kun je snel testen of het misschien je mobiel effect heeft op of een SMS gelijk aankomt.

Bij de P2P weet je dat lang niet altijd. Vrienden willen soms best wel eens helpen met dit soort problemen, maar computers zullen doorgaans minder problemen hebben met het sturen van SMSjes op specifieke momenten en tijden om te ontdekken waar de fout eventueel zit.

Beste Groentjuh,

Wederom dank voor je reactie.

A2P komen wel gewoon tijdig binnen, zoals TAN-codes en automatische berichten van woningbouwverenigingen. Als TAN-codes niet meteen binnen komen heb je sowieso al meteen een groot probleem, want die zijn maar een paar minuten of zo geldig.

Ik heb overigens een ietsje pietsje verouderd toestel, zo eentje die je nog open klapt, een brandweerauto-rode van Sam Sung J. Dus geen slimme telefoon. Misschien heeft dat er mee te maken, al lijkt me dit sterk en zou niet moeten kunnen? En sms is een toch wat ietwat verouderde techniek die door gebruikers met een slimme telefoon niet meer zo vaak zullen worden gebruikt, die appen veelal. Sms past beter bij mijn telefoon en andere opties zijn er ook domweg niet. Zolang als sms nog wordt gebruikt en aangeboden, verwacht ik ook dat het gewoon goed werkt.

Ik heb gisteren een groot deel van de oude sms-jes weggegooid. Deze mogelijke oplossing stond tussen de andere topics met hetzelfde probleem. Of dat gaat helpen weet ik niet, want waarom komt een door Simyo handmatig verstuurd smsje dan wel meteen aan?

Ik verwacht overigens ook niet dat Simyo dit probleem vanwege de feestdagen snel oplost. Maar toch wel binnen een paar weken, dat is toch niet teveel gevraagd lijkt me zo?

Ik heb overigens gezocht op: sms vertraagd.

Paal

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb overigens een ietsje pietsje verouderd toestel, zo eentje die je nog open klapt, een brandweerauto-rode van Sam Sung J. Dus geen slimme telefoon. Misschien heeft dat er mee te maken, al lijkt me dit sterk en zou niet moeten kunnen?

Je mag best naam en rugnummer van je toestel noemen (of in je profiel opnemen). Soms helpt dat bij het oplossen van het probleem.

Weet je welke provider die vriend, die boos op je werd, gebruikt? Mogelijk dat er misschien iets niet lekker loopt tussen die provider en Simyo in.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Paal,

 

Allereerst super vervelend dit je dit ervaart, dit is uiteraard niet de bedoeling. Heb je toevallig al gekeken of je het zelfde probleem ervaart als je jouw simkaartje in een ander toestel plaatst? Heb je ook de SMS centrale gecontroleerd? Dat kan aan de hand van deze link, zoek eerst je toestel op en kies vervolgens voor "SMS centrale". 

 

Ik hoor het graag van je! Thanks Groentjuh voor de technische aanvullingen

 

Groetjes,

Daisy

Beste Groentuh & Daisy,

Dank voor jullie reactie.

Na klikken op de link kom je terecht op de site met als titel: Hulp bij het instellen van je mobiele telefoon. Is dit de goede site? En mijn toestel zit er sowieso niet tussen, tis geen slim toestel, zie vorige post.

Ik heb zoals eerder aangegeven zelf wat gegrasduind in andere topics met een soortgelijk probleem. Daar ben ik een mogelijke oplossing tegengekomen die naar verwachting het probleem wel eens zou kunnen oplossen. Die heb ik uitgeprobeerd en nu lijkt het weer goed te gaan en kan ik weer berichten versturen en ontvangen van diezelfde vriend. Mocht het probleem toch weer terugkomen en deze oplossing niet meer werken meld ik me weer.

Voor nu bedankt voor jullie moeite om te reageren op mijn topic en tips.

Groetjuh: het is niet dat ik een geheim toestel heb, maar ik weet het gewoon niet. Volgens mij uit de C serie, maar dan zeker 10 jaar oud of zo.  Klein, maar fijn zeg ik maar. Al zijn er soms ook mensen die me keihard uitlachen. Maar die leven allemaal niet meer J.

Paal  

Beste mensen,

Voor eenieder die net als ik topics raadpleegt omdat hij of zij een soortgelijk probleem heeft en op zoek is naar een mogelijke oplossing hiervoor nog een klein toevoeginkje:

De oplossing die ik in andere topics had gevonden en die vooralsnog lijkt te werken is het opschonen van mijn oproep- en berichtenlijst (ofwel weggooien cq verwijderen danwel deleten). Dit is in mijn geval wellicht nodig vanwege de beperkte geheugencapaciteit van mijn klein maar fijn maar nog net niet bakelieten toestel. En als er niet voldoende ruimte meer is kan het bericht niet afgeleverd worden. En dit kan naar het schijnt ook al het geval zijn als het geheugen bijvoorbeeld nog maar 80% of zo vol is. Ook met een nieuwer toestel met een (veel) groter geheugen kan dit misschien een oplossing zijn.

Ik wilde jullie dit niet onthouden. Wie weet kan ik zomaar iemand hiermee helpen.

Paal

Is me zomaar nog iets te binnen geschoten.

Waarom het dan zo was dat berichten na 3 dagen wel kon worden afgeleverd zonder dat ik het geheugen had opgeschoond blijft een beetje een raadsel. Misschien dat een bericht nadat het een bepaald aantal (x)  keer is aangeboden toch wordt geaccepteerd? Misschien dat Simyo dit weet?

Beste Groentjuh, sorry voor de per abuis verkeerde spelling maat! Was niet de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +9

De SMS-centrale probeert 3 dagen lang de SMS af te leveren.

Misschien dat bij de laatste keer aanbieden dat ook wordt meegegeven dat dit een soort van laatste kans is voor het toestel? Of dat technisch ook echt zo gebeurd weet ik niet.

paal, tiepfouten gebeuren. Maakt niets uit.

Groentjuh,

Wederom dank voor je reactie. Ik wacht wel even af of Simyo hier een antwoord op heeft. Dat zou ik als een prettige verrassing ervaren.

Dank dat je me vergeven hebt. Tis ook een moeilijke naam hè, met veel klinkers en zo. .

Paal

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Paal,

 

Aangezien jij ook niet precies weet welk toestel je hebt, was het voor mij ook lastig om te kijken of jouw toestel op de toestelhulp pagina stond. Uiteindelijk kan je normaal gesproken via die pagina de sms centrale opnieuw instellen. Ik zie geen gekke dingen op je aansluiting, wellicht kun je jouw simkaartje in een ander toestel doen. Dit kan ook in een toestelwinkel, dan kun je daar met behulp van een medewerker het simkaartje wisselen en jezelf een sms sturen om te kijken of de sms wel gelijk aankomt als het simkaartje in een ander toestel zit. Op deze manier kan je uitsluiten of het probleem bij de simkaart of bij het toestel ligt.

 

Ik hoor graag de uitkomst van je.

 

Groetjes,

Daisy

Beste Daisy,

Dank voor je reactie. Ik heb zelf een tweede toestel, ook een antieke, dus goed te vergelijken met huidige. Dus je oplossing is niet van toepassing op mijzelf. Maar wellicht dat je hier anderen wel mee helpt.

Ik heb trouwens een recentere vraag gesteld. Namelijk of jullie weten hoe het kan dat berichten wel na 3 dagen worden afgeleverd, maar niet meteen, terwijl ik in de tussentijd geen opschoning heb gedaan van mijn oproeplijst?

Dus als je daar nog een antwoord op weet zie ik je reactie graag weer tegemoet. En als je die niet weet ook, dan weet ik dat ik niet langer vergeefs hoef te wachten.

Paal

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Paal,

 

Wellicht kun je dit wel in een toestelwinkel testen voor de zekerheid, om uit te sluiten of het daadwerkelijk aan je eventueel verouderde toestel ligt of aan de simkaart. Mocht het namelijk toch aan je simkaart liggen dan kan ik een nieuwe naar je opsturen. Mogelijke oorzaken waarom jij een sms soms pas 3 dagen later ontvangt zijn:

  • Er is per ongeluk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het bericht later te verzenden.
  • Je was niet bereikbaar of had het toestel niet aan staan.
  • De inbox van de ontvanger is vol.
  • De ontvanger accepteert geen sms-berichten.
  • Er is mogelijk een verkeerd nummer ingevoerd.

Deze opties staan dus los van eventuele "problemen" van je simkaart of toestel, de enige manier om een van de twee uit te sluiten is door middel van een kruistest. (je simkaart in een ander toestel plaatsen en kijken of het daar wel lukt of ook niet).

 

Groetjes,

Daisy

Ha die Daisy,

Wat goed van je dat je toch nog reageert. Ik kan zien dat je de moeite hebt genomen om erover na te denken. Na doorlezen moet ik echter helaas constateren dat er nog geen goede verklaring bij staat.

Dat het aan het oude toestel ligt lijkt me niet erg voor de hand liggend. Sms is een verouderde techniek die nou juist past bij dit toestel. En hij heeft het ook altijd gedaan, zij het geregeld met vertraging. Maar dat zou dus kunnen zijn gekomen door het beperkte geheugen, wat dan weer wel met het oude toestel te maken heeft. En het verklaart niet waarom bij een te vol geheugen een bericht niet meteen, maar wel na 3 dagen wordt afgeleverd.

Je andere genoemde mogelijke oorzaken gelden ook niet voor mij. Ik heb het toestel altijd aan staan. Ik bevind me in de gevallen dat berichten vertraagd aankomen altijd op een plaats waar goed bereik is (thuis, op het werk of in een grote stad). Een bericht later verzenden is ook geen verklaring omdat dit gewoon te vaak gebeurt bij meerdere afzenders. En hoe doe je dat eigenlijk, een bericht later verzenden? Hetzelfde geldt voor het niet accepteren van sms-berichten wat sowieso niet kan met mijn toestel, niet slim hè. Maar misschien dat dit allemaal met een nieuwer toestel wel kan omdat die slimmer zijn, dat kan natuurlijk. De laatste mogelijkheid dat er een verkeerd nummer is ingevoerd kan ook niet, want uiteindelijk komt hij wel aan. Tenzij het een heel slimme centrale is die uitvogelt welk nummer het dan had moeten zijn natuurlijk en dat dit dan  dagen duurt. Maar daar gaan we vooralsnog niet vanuit lijkt me en lijkt me ook om privacy-redenen niet wenselijk.  

Dat het aan de sim-kaart ligt  lijkt me tenslotte ook sterk, want nu lijkt die het met opgeschoond geheugen wel gewoon weer te doen.

Maar misschien is dit meer een vraag voor een iemand van de technische afdeling? Die zijn doorgaans wat meer technisch onderbouwd en kunnen dit soort vragen vaak beter beantwoorden.

Ik hoor weer graag van jou of een collega. We willen het tenslotte graag weten wat nu de oorzaak is of kan zijn, toch? En wellicht dat dit dan kan bijdragen aan een verdere verbetering van de dienst en ervaring.

Paal

Reputatie 7
Badge +6

Hé Paal,

 

Ik kan de kwestie morgen nogmaals bij mijn collega neerliggen maar ik durf niet te beloven dat zij een andere verklaring kunnen geven dan zij al eerder aan mij hebben doorgegeven. Maar wie weet, ik kom er dan nog op terug!

 

Nog een gelukkig nieuwjaar!

 

Groetjes,

Daisy

Reageer