.

Beantwoord

Vervelende spam sms'jes, hoe kom ik hier vanaf?

  • 17 September 2020
  • 8 reacties
  • 674 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4

Beste Simyo medewerkers,

Hoe kan ik van akelige SMSjes afkomen die zogenaamd van mijn bank zijn en wat niet waar is of een SMS waarin onbekenden zeggen dat ik een rekening moet betalen en waarvan de SMS-er mij totaal onbekend is en ik zeker geen schuld heb. Het komt steeds vaker voor.

Ik blokkeer meteen deze nummers en reageer nooit op de nep SMSjes.

Maar hoe kan ik voorkomen dat ze weer langs komen met oplichters SMSjes.

Moet ik een nieuw telefoonnummer nemen?

Hoe komen die oplichters trouwens aan mijn telefoonnummer? Ik bel heel weinig en wordt ook weinig gebeld. Ik Whatsapp wel vaak maar dan met familie en vrienden.

 

Voel me onveilig met deze situatie.

Alvast dank voor het vinden van een oplossing.

groetjes,

Frida

 

icon

Beste antwoord door RicoK 17 September 2020, 16:24

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7

Dag @Frida , vooropgesteld, ze ‘komen’ niet aan je nummer, maar deze worden ad-random gekozen/gegenereerd. Ik denk dat deze SMS’jes met een groot aantal tegelijk worden verzonden in de hoop dat er tenminste iemand, met alle respect, zo dom is om er in te trappen. Dit gezegd hebbende, deze sms’jes , whatsapps en e-mails worden wel steeds beter en beter….:unamused: .

Een nieuw nummer lost niets op. Ik krijg ze en mijn dochter van elf kreeg vorige week ook een melding van een belastingschuld. Gelukkig was mijn dochter scherp genoeg om hier niets mee te doen en dit aan mij te laten lezen. Mijn zoon heeft, geloof ik, daarentegen nog nimmer zo’n sms’je gehad, net als mijn vrouw.

Op dit moment is er denk ik weinig tot niets aan te doen. Het hoort schijnbaar bij de tijd, waarin we nu leven. Het enige wat je zou kunnen doen is sms’jes die afkomstig lijken van je bank te melden bij je bank.

NB De ‘bank sms’jes’ die ik krijg zijn nooit van mijn eigen bank 😉. Die van jou wel?

Het is erg vervelend. Blijf scherp, gebruik je gezonde verstand en vraag een naaste of een goede vriend/bekend om hulp als je het niet vertrouwt.

Reputatie 6
Badge +4

Hallo @RicoK ,

Wat fijn dat ik zo snel antwoord terug krijg en nadat ik alles gelezen heb van wat jij schreef, voel ik me nu wat geruster na jouw uitleg. Ben blij dat ik even hier bij Simyo heb aangeklopt.

Blijf het toch wel iets engs vinden hoor, maar het is de maatschappij waarin wij leven.

Ik was de eerste keer enorm geschrokken en daarna nog verschillende keren maar je bent meer op je hoede. Dan blijf ik zoals ik altijd al deed: Meteen blokkeren van de oplichters en nooit er op antwoorden.

De bank was niet mijn bank maar toch denk je????.

En op jouw advies, blijf ik mijn huidige nummer behouden want dat is alleen maar lastig, moet je iedereen weer informeren.

Knap van jouw dochter dat ze zo slim is, geweldig.

 

Reuze bedankt RicoK en groetjes van een

opgeluchte Frida

 

Hoi @Frida  en @RicoK .

Ik heb het ook al meegemaakt, ik lees het zojuist van jullie. Belastingschuld..deurwaarder, merkwaardig adres.... Een schriftelijke rekening bijna niet van echt te onderscheiden maar onderaan las ik dat het een abonnement was in werkelijkheid op hoge kosten.

Yep, hetzelfde doen als de applefanboys, slapen met 1 oog open.😉

Maar altijd vervelend om te ontvangen, zelfs al ben je als winnaar gekozen.

Reputatie 7

Oh ja, @Friesian , dat van die ‘rekening’ ken ik ook. Op mijn werk ontvang ik wel eens ‘facturen’ die feitelijk geen facturen zijn, maar inderdaad een abonnementsdienst van het een of ander waar je dan dus na betaling akkoord mee gaat. Komen vanuit het buitenland.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Frida,

 

Welkom terug op het forum, leuk je weer eens voorbij te zien komen. 

 

Al is de reden minder leuk, ik heb dit zelf ook wel eens gehad. Er zit niets anders op dan de nummers blijven blokkeren in je toestel en vooral niet op de sms'jes ingaan. Mocht het echt te gek worden dan kan je altijd een nieuw nummer aanvragen, al is dit geen garantie dat je dan van het probleem af bent. Zoals RicoK al aan gaf worden de nummers die worden lastig gevallen random gekozen dus het zou zomaar kunnen dat jouw nieuwe nummer ook slachtoffer word. 

 

Thanks RicoK en Friesian voor de snelle reacties met advies en ervaringen. 😊

 

Alvast een fijn weekend allen!

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 6
Badge +4

Bedankt @RicoK @Friesian @Daisy 

en fijn weekend

Ik kreeg laatst een sms dat mijn Rabobank pas opgehaald kon worden. Moest wel even op een linkje klikken. Heb geeneens Rabobank dus Spam / Phishing alert. Screenshot gemaakt, gestuurd naar  Rabobank en het nummer geblokkeerd.

Reputatie 6
Badge +4

@Ray Dankjewel voor de tip, screenshot maken en opsturen.

Ga het ook doen voortaan maar hoop natuurlijk dat het niet meer voorkomt die Phising.:smirk:

Met al die knappe koppen op computergebied mag ik hopen dat er een einde gemaakt wordt aan dit soort oplichterspraktijken.

Groeten van Frida

Reageer