Beantwoord

Spookfactuurregels voor niet verzonden of ontvangen smsjes. Hoe komt dat?

  • 10 november 2015
  • 20 reacties
  • 586 Bekeken

Op mijn rekening staan SMS kosten voor SMSjes die ik zeker niet heb verstuurd!!
Ik wil graag van simyo een verklaring voor deze spook posten.
Ik bel prepaid met een oude nokia dus geen smartphone met apps!


vrijdag 02 oktober 2015 duur / aantal bedrag
13:29 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:28 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:28 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:27 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:27 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:27 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:26 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:26 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:25 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:25 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:22 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:22 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:21 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
13:20 SMS naar 0653131313 1 af € -0,10
icon

Beste antwoord door Tiury 11 november 2015, 09:20

Hoi Spookfactuur, welkom op het Simyo forum 🙂.

Goed dat je het verbruik goed hebt bekeken en hier aangeeft dat je deze berichten niet kunt plaatsen. Om even iets meer informatie te geven; er is gister na het plaatsen van dit topic weer een sms uit gegaan naar 0653131313.

Omdat je dus niet weet waar dit verbruik vandaan komt, heb ik meteen contact opgenomen met de netwerkspecialisten van KPN. Deze kunnen niet zien waar het sms'je naartoe wordt verstuurd. Wel zien ze dat je telefoon hier opdracht voor geeft en dat dit bericht niet afgeleverd kan worden. Dit is dus ook niet van toepassing:
Het moet bovendien niet al te moeilijk zijn om na te gaan dat mijn mobieltje niet in het buitenland is geweest.
Het lijkt mij een erg goed plan om te controleren wat er in je 'outbox' of 'verzondenberichten' staat (bedankt voor de tip Friesian). We moeten namelijk eerst even herleiden wat dit veroorzaakt. Misschien blijft hier wel een oud berichtje hangen.

Groetjes, Tiury

Bedankt simnlru, Raytje en Scotsman voor jullie tips 🙂.
Bekijk originele reactie

20 reacties

Reputatie 1
Badge +5
Hoi spookfactuur,

Heb je toevallig ergens voor aangemeld met je nummer ergens voor?
Of heeft iemand tot kort iemand jou telefoon gebruikt?

Mvg,

Simnlru
Reputatie 7
Dat nummer is van de sms centrale.

Lees hier meer over waarom je dat nummer ziet;

https://forum.simyo.nl/sms-mms-61/faq-betekent-nummer-31653131313-op-mijn-verbruiksspecificatie-13410
Het gaat hier om een oude nokia mobiel dus geen smartphone en ik heb mij nergens voor aangemeld. Ik weet 100% zeker dat er geen sms jes mee zijn verstuurd. Het lijkt meer op sjoemel software op de sms server.
Het moet bovendien niet al te moeilijk zijn om na te gaan dat mijn mobieltje niet in het buitenland is geweest.
Waarschijnlijk zijn die sms'jes verstuurd naar een niet bestaand nummer. Een "sms server" zoals je dat noemt verzendt uit zichzelf geen sms berichten, het is meer een soort doorgeefluik voor berichten die door iemands simkaart worden verstuurd. En een simkaart doet dat alleen als de telefoon waar hij in zit daartoe opdracht heeft gegeven. In de meeste gevallen is het een persoon die de sms verstuurt (in enkele gevallen, zoals bij bepaalde smartphones kan de telefoon zelfstandig een sms'je versturen, maar omdat jij een oude Nokia hebt kunnen we dat uitsluiten). Is er niet een manier om op de Nokia te achterhalen wanneer sms'jes zijn verstuurd? Wat we ook kunnen uitsluiten is de aanwezigheid van "sjoemelsoftware" op de berichtencentrale. Als dat zo is dan zouden veel meer klanten van dit probleem last hebben gehad.

Voor het bovenstaande maakt het niet uit of je mobiel in het buitenland is geweest of niet.
Op vrijdag 2 oktober heb ik geen sms jes verstuurd en zeker geen 14x met een tussenpoos van een halve minuut!!
Op vrijdag 2 oktober heb ik van Simyo een bericht ontvangen dat mijn beltegoed te laag was geworden, terwijl ik mijn mobieltje niet had gebruikt!
Ken je iemand met een toestel dat je kunt lenen?
Ik zou een kruistest een tijdje uitvoeren.
Wat valt daarmee aan te tonen? Ik begrijp het niet.
Wanneer het andere toestel geen problemen geeft dan weet je waar het "spookje" zit.:)
Het is door het netwerk geregistreerd, geeft jouw sim in een ander toestel geen spooksmsjes meer dan ....:8
Als je kijkt naar het patroon van de zogenaamd verzonden sms jes op mijn rekening: 2x per minuut dan lijkt het me meer op een probleem van zonder resultaat herhalen van het versturen van een bericht dat zelfs niet van mij afkomstig is.
Ik heb inmiddels soortgelijke problemen gelezen op dit forum: "Wat dacht je van torenhoge rekening i.v.m. sms berichten centrale 06-53131313" waarbij iemand een rekening van meer dan 200 euro moet betalen voor een sms vanuit het buitenland die niet afgeleverd kon worden.
De tarieven voor een sms zijn bekend en mogen eenmalig in rekening worden gebracht. Als meer dan dat bedrag in rekening wordt gebracht is dat of een fout of fraude.
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-sms-berichten-komen-niet-aan-90?c=41

Lees dit eens door, maak een kruistest - stuur een paar berichten naar dat andere nummer [later weer naar je eigen nummer] en kijk wat er gebeurt.:)

**edit**
Ga ook na naar wie je gesmst hebt voordat de spooksmsjes er kwamen.

*****Een sms wordt pas in rekening gebracht wanneer de berichtencentrale het signaal geeft dat de sms de centrale heeft bereikt.
Indien de sms 'verzonden' is, dan dient de ontvanger contact op te nemen met zijn/haar provider om na te gaan waarom jouw bericht niet aankomt.
Weet je waar ik ook aan denk... Ga eens na of er een toets is op je telefoon waarvan je niet goed een cijfer op het scherm krijgt...:) en dat kan resulteren in Scotsman zijn reactie !
Ik verstuur nooit sms'jes. Ik ontvang alleen sms'jes van de ING, google, Microsoft e.a.

Ik heb zeker een half jaar voor deze spook sms'jes geen enkel sms bericht met dit mobieltje/simkaart verzonden.
Ik heb geen probleem met het al of niet aankomen van sms'jes maar met het feit dat zaken onterecht in rekening worden gebracht!
Beste Spookfactuur.

Het is echt niet zo dat ik je niet geloof.. maar elke telefoon heeft een logboek. Anderen kunnen/ik kan niet in je telefoon kijken. Maar wanneer je in je toestel gaat naar menu...berichten. ...verzonden berichten - wat zie je daar?

Is dat ook 0 berichten verzonden?

Dit gezegd hebbende is het woord aan een moderator....:)
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Spookfactuur, welkom op het Simyo forum 🙂.

Goed dat je het verbruik goed hebt bekeken en hier aangeeft dat je deze berichten niet kunt plaatsen. Om even iets meer informatie te geven; er is gister na het plaatsen van dit topic weer een sms uit gegaan naar 0653131313.

Omdat je dus niet weet waar dit verbruik vandaan komt, heb ik meteen contact opgenomen met de netwerkspecialisten van KPN. Deze kunnen niet zien waar het sms'je naartoe wordt verstuurd. Wel zien ze dat je telefoon hier opdracht voor geeft en dat dit bericht niet afgeleverd kan worden. Dit is dus ook niet van toepassing:
Het moet bovendien niet al te moeilijk zijn om na te gaan dat mijn mobieltje niet in het buitenland is geweest.
Het lijkt mij een erg goed plan om te controleren wat er in je 'outbox' of 'verzondenberichten' staat (bedankt voor de tip Friesian). We moeten namelijk eerst even herleiden wat dit veroorzaakt. Misschien blijft hier wel een oud berichtje hangen.

Groetjes, Tiury

Bedankt simnlru, Raytje en Scotsman voor jullie tips 🙂.
Ook ik heb tijdens mijn vakantie in Vietnam voor €17,34 aan smsjes verstuurd terwijl ik er GEEN EEN heb verstuurd!! Hoe belachelijk is dit. Gebeld met de klantenservice: Ja mevrouw we kunnen niks voor u doen want het is toch echt verstuurd.
Pardon, bekijk mijn inbox maar, niks te vinden. Mijn woord dus tegen Simyo.
Ik lees dat heel veel mensen hier last van hebben. Hoe kan het dat Simyo hier niks aan doen, behalve slappe excuses geven?
Misschien aan ons om als tegenreactie maar over te stappen, want Telfort heeft dit niet 😞
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Linisniettevree,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat vervelend om te zien dat je hier ook last van hebt. Ik snap heel goed dat je graag wilt weten hoe dit kan gebeuren.

Zoals Tiury hierboven uitlegt, kunnen we niet zien naar welk nummer er een sms verstuurd is. Het kan zijn dat dit een onbekend nummer is of een sms naar een niet bestaand nummer. Omdat het in jouw geval vanuit het buitenland is gegaan, zien wij standaard alleen het nummer van onze berichtencentrale.

Je geeft aan dat je in de 'inbox' hebt gekeken. Daar staan alle berichten die je hebt ontvangen. Heb je ook gekeken naar de 'outbox' of 'verzonden berichten'? Zie je hier iets in staan? Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Angela
Hoi Linisniettevree,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat vervelend om te zien dat je hier ook last van hebt. Ik snap heel goed dat je graag wilt weten hoe dit kan gebeuren.

Zoals Tiury hierboven uitlegt, kunnen we niet zien naar welk nummer er een sms verstuurd is. Het kan zijn dat dit een onbekend nummer is of een sms naar een niet bestaand nummer. Omdat het in jouw geval vanuit het buitenland is gegaan, zien wij standaard alleen het nummer van onze berichtencentrale.

Je geeft aan dat je in de 'inbox' hebt gekeken. Daar staan alle berichten die je hebt ontvangen. Heb je ook gekeken naar de 'outbox' of 'verzonden berichten'? Zie je hier iets in staan? Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Angela


Ja natuurlijk heb ik gekeken in mijn verzonden berichten. Juist omdat ik in het buitenland zat ben ik mij er 100% zeker van dat ik geen smsjes heb verstuurd. Overal was wifi dus alles is via whatsapp gegaan. Daarom frustreert het mij ook zo.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Linisniettevree,

Kun je aangeven wat voor telefoon jij gebruikt en welke berichten en virusscanner apps? Dan kan ik aan de hand daarvan misschien de bron van deze sms'jes achterhalen 🙂.

Groetjes, Tiury
Hoi Tiury
Ik heb een Huawei en Avast staat erop.
Groet
Reputatie 6
Badge +10
Hoi linisniettevree,

Bingo! Ik stel voor dat je Avast verwijdert. Deze heeft namelijk de machtiging om verificatie of activatie sms'jes te verzenden vanaf jouw telefoon. De kans is groot dat hij deze sms naar een niet bestaand of actief nummer heeft gestuurd en het maar is blijven proberen. Je kunt ook nog in je telefoon kijken onder Instellingen -> Apps onder machtigingen of er meerdere apps deze machtiging hebben.

Daarnaast hebben virusscanners op mobiele telefoons met Android geen toegevoegde waarde 🙂. Enkel Malwarebytes heeft aangetoond een verschil te kunnen maken, maar dit heeft meer met machtigingen en privacy en niet tegen de bescherming van virussen.

Groetjes, Tiury

Reageer