.

Beantwoord

Sms'jes verstuurd naar 0653131313 en een vast nummer

  • 27 October 2013
  • 9 reacties
  • 6818 Bekeken

Beste mensen, ook bij mij komt sinds juli 2012 regelmatig het nr. 0653131313 voor op rekeningen. Ik ben welgeteld 1 week in het buitenland geweest, heb geen smsjes verstuurd naar niet bestaande nr.'s, dus blijft over dat berichten niet binnen 72 uur konden worden verzonden ?
Aangezien smsjes worden bewaard, neem ik aan dat Simyo mij een overzicht kan geven van de nummers met bijbehorende berichten... en ontvang dat graag via email !

Laten we beginnen met de meest recente rekening, die van afgelopen september 2013. Vooral ook omdat daar vreemdgenoeg [b]een 030 nr. op voorkomt !?
(Zie de bijlage).

Naar het bewuste 030 nr. heb ik Whatsapp berichten verstuurd en hoe kan het bestaan dat Simyo deze meeneemt in de rekeningen ?
Neem me niet kwalijk dat dit te denken geeft... dat er toch iets niet helemaal in de haak is.

Graag een antwoord dat hout snijdt + plus een overzicht.
Met vriendelijke groet.


Hoi GraagHelder,

De inhoud van verzonden smsberichten wordt niet bewaard. Het is niet toegestaan om dat te registreren. Wanneer berichten met het nummer 0653131313 worden geregistreerd, is bij ons ook niet bekend wat de uiteindelijke ontvanger is. Je kunt dit eventueel nagaan met de berichtengeschiedenis van je toestel. Op de factuur is namelijk wel de tijd en datum van verzenden te zien.

Berichten die als sms op de factuur verschijnen zijn via de simkaart verstuurd. Whatsappberichten worden als data verzonden, de simkaart kan die niet registreren als sms-berichten. Een Whatsappbericht kun je op de factuur terug zien als een hele kleine hoeveelheid data. De simkaart kan daarbij niet zien wie de ontvanger is geweest. De smsberichten naar het 030nummer zijn dus helaas echt als sms verstuurd. Zijn deze niet terug te zien in de berichtengeschiedenis van je telefoon? Wanneer je een Whatsappbericht verstuurd is het belangrijk dat echt vanuit de app zelf te doen.
Het complete overzicht van de smsberichten via je simkaart verzonden, is op de facturen te vinden. Meer informatie dan de tijd, datum en ontvanger, wordt niet opgeslagen, anders had ik die graag gegeven om de verwarring weg te nemen.
Het spijt me dat het mysterie hier niet helemaal mee ontrafeld is, maar ik hoop dat het wel duidelijk is dat je simkaart niet uit zichzelf dingen kan versturen. Dat is altijd in opdracht van het toestel. Wellicht kan je proberen om een tijdje een ander toestel te gebruiken om te kijken of het dan nog voorkomt.

Groetjes,
Charlene



Beste Simyo,

Ik vroeg om een antwoord dat hout snijdt, en bespaar mij m.a.w. de flauwekul alsof de inhoud van verzonden smsberichten niet wordt bewaard en het niet is toegestaan om e.e.a. te registreren.

De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens is een Nederlandse wet. Het wijzigt de Telecommunicatiewet en de Wet op de economische delicten. De wet is op 7 juli 2009 goedgekeurd door de Eerste Kamer nadat de minister een voorstel voor een 'reparatiewet' had toegezegd. Naar het Koninklijk Besluit op 25 augustus 2009 is de wet op 1 september 2009 in werking getreden.De wet is de implementatie van de richtlijn dataretentie van de EU.De wet houdt in dat internetproviders en telefonie-operators diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren. De bewaarde gegevens kunnen door Justitie worden gebruikt bij het handhaven van de wet en het bestrijden van terrorisme.

Mvg, GraagHelder
icon

Beste antwoord door Natascha 28 October 2013, 12:04

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Flauwekul of niet, de inhoud van sms berichten wordt niet bewaard, conform de wet. Wel wie de sms verstuurt, de ontvanger ervan, en de lokatie van de mobiele telefoon waarmee de sms is verzonden. Helaas het is niet anders. Jouw citaat is een letterlijke overname van een stuk tekst uit Wikipedia maar misschien heb je de specifieke paragraaf in het wetsartikel bij de hand waar expliciet wordt gezegd dat de inhoud van sms'sen dient te worden bewaard?
Beste Scotsman,
Die graag anderen helpt, maarr... niet voor Simyo werkt ?!

Dank voor je reactie en goh ja, je hebt er gelijk in dat:
1. het citaat van Wikipedia komt, (en is daar iets mis mee ?);
2. de inhoud van sms berichten niet 'hoeft' te worden bewaard.

Wat ondertussen wel bewaard moet worden, (en jawel, wederom een citaat uit Wikipedia):

"De aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten zijn verplicht tot het bewaren van alle verkeers- en locatiegegevens van de gebruikers van deze diensten.
Van een telefoongesprek moeten gedurende twaalf maanden o.a. worden bewaard de begin- en eindtijd, de telefoonnummers, de namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers (niet van toepassing bij anonieme prepaid-gebruikers), en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden, maar - dus inderdaad - niet de inhoud van het gesprek. Bij SMS en MMS analoog."

Ik concludeer daaruit dat Simyo mij op z'n minst dan toch, (in plaats van het nr. 0653131313, zoals dat op mijn rekening verschijnt), het nummer zal moeten kunnen geven van de ontvanger bij wie mijn bericht(-en) niet binnen 72 uur aankwam(-en).
Wat kent die Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens anders voor zin ?!

So far so good.
Als je het niet erg vindt, ga ik nu weer verder - (in conclaaf 😉 )- met Simyo, want ik heb nog een puntje dat om aandacht vraagt.
Ps.
Bij het starten van dit topic ben ik de bijlage helemaal vergeten.
Voeg ik hierbij alsnog toe 🙂
Beste mensen van Simyo,

Na het op zich boeiende uitstapje met Scotsman, ('die graag anderen helpt maar let op: niet bij Simyo werkt'), hierbij nog een paar vragen naar aanleiding van het antwoord van Charlene, over het versturen van SMS-berichtjes naar een vast / nationaal nummer. (in dit geval een 030 nummer van de stad Utrecht).

Charlene schreef:

Berichten die als sms op de factuur verschijnen zijn via de simkaart verstuurd. Whatsappberichten worden als data verzonden, de simkaart kan die niet registreren als sms-berichten. (1.) Een Whatsappbericht kun je op de factuur terug zien als een hele kleine hoeveelheid data. (2.) De simkaart kan daarbij niet zien wie de ontvanger is geweest. De smsberichten naar het 030nummer zijn dus helaas echt als sms verstuurd. (3.) Zijn deze niet terug te zien in de berichtengeschiedenis van je telefoon? (4.) Wanneer je een Whatsappbericht verstuurd is het belangrijk dat echt vanuit de app zelf te doen.
Het complete overzicht van de smsberichten via je simkaart verzonden, is op de facturen te vinden. Meer informatie dan de tijd, datum en ontvanger, wordt niet opgeslagen, anders had ik die graag gegeven om de verwarring weg te nemen.
Het spijt me dat het mysterie hier niet helemaal mee ontrafeld is, maar ik hoop dat het wel duidelijk is dat je simkaart niet uit zichzelf dingen kan versturen. Dat is altijd in opdracht van het toestel. Wellicht kan je proberen om een tijdje een ander toestel te gebruiken om te kijken of het dan nog voorkomt.

Groetjes,
Charlene


Mijn vragen / opmerkingen daarbij:
1. Op de factuur kan ik een hele kleine hoeveelheid data terugzien over verzonden Whatsappberichten ? => Dat lijkt mij niet in orde, want Whatsapp immers gratis !
2. De simkaart kan daarbij niet zien wie de ontvanger is geweest. De smsberichten naar het 030-nummer zijn dus helaas echt als sms verstuurd ? => Sorry hoor, maar dat lijkt mij een wat vreemde gevolgtrekking. Ik ben de enige gebruiker van mijn mobieltje - (heb geen ondeugende thuis wonende kinderen) - en het is tot op heden nog niet in mij opgekomen om een SMSje te sturen naar een nationaal nummer !
3. Zijn deze niet terug te zien in de berichtengeschiedenis van je telefoon? => Ik begrijp inmiddels dat het kan, dat het bestaat om naar een nationaal nummer te SMS-en, maarrr... nee dus ! (Daar heb ik mij nog niet aan gewaagd).
4. Wanneer je een Whatsappbericht verstuurd is het belangrijk dat echt vanuit de app zelf te doen. => Ik zou niet weten hoe het anders moet of kan ! (Gooi je haar los en maak me wijzer :-)).
5. ik hoop dat het wel duidelijk is dat je simkaart niet uit zichzelf dingen kan versturen. Dat is altijd in opdracht van het toestel. => En Duhhh, hoe lang werken jullie al met computers ???

Reuze benieuwd naar een reactie van Simyo en met hartelijke groet,
GraagHelder
Reputatie 7
Badge +9
Beste Scotsman,
Die graag anderen helpt, maarr... niet voor Simyo werkt ?!

Nee, helaas niet (woon te ver weg!)

Dank voor je reactie en goh ja, je hebt er gelijk in dat:
1. het citaat van Wikipedia komt, (en is daar iets mis mee ?); 

Is niets mis mee mits de bron vermeld wordt...


2. de inhoud van sms berichten niet 'hoeft' te worden bewaard.

Wat ondertussen wel bewaard moet worden, (en jawel, wederom een citaat uit Wikipedia):

"De aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten zijn verplicht tot het bewaren van alle verkeers- en locatiegegevens van de gebruikers van deze diensten.
Van een telefoongesprek moeten gedurende twaalf maanden o.a. worden bewaard de begin- en eindtijd, de telefoonnummers, de namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers (niet van toepassing bij anonieme prepaid-gebruikers), en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden, maar - dus inderdaad - niet de inhoud van het gesprek. Bij SMS en MMS analoog."

Ik concludeer daaruit dat Simyo mij op z'n minst dan toch, (in plaats van het nr. 0653131313, zoals dat op mijn rekening verschijnt), het nummer zal moeten kunnen geven van de ontvanger bij wie mijn bericht(-en) niet binnen 72 uur aankwam(-en).
Wat kent die Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens anders voor zin ?!

So far so good.
Als je het niet erg vindt, ga ik nu weer verder - (in conclaaf 😉 )- met Simyo, want ik heb nog een puntje dat om aandacht vraagt.


Vind ik niet erg, maar hou er rekening mee dat het begrip "conclaaf" niet van toepassing is op een openbaar forum! :p
Ooo, vandaar misschien mijn reactie met knipoog daarbij:

So far so good.
Als je het niet erg vindt, beste Scotsman, ga ik nu weer verder - (in conclaaf 😉 )- met Simyo
Reputatie 7
Badge +9
Don't worry, had ik gezien! ;)
Mijn vragen n.a.v. antwoorden van Simyo:
1. Op de factuur kan ik een hele kleine hoeveelheid data terugzien over verzonden Whatsappberichten ? =>
Dat lijkt mij niet in orde, want Whatsapp immers gratis !
2. De simkaart kan daarbij niet zien wie de ontvanger is geweest. De smsberichten naar het 030-nummer zijn dus helaas echt als sms verstuurd ? =>Sorry hoor, maar dat lijkt mij een wat vreemde gevolgtrekking. Ik ben de enige gebruiker van mijn mobieltje - (heb geen ondeugende thuis wonende kinderen) - en het is tot op heden nog niet in mij opgekomen om een SMSje te sturen naar een nationaal nummer !
3. Zijn deze niet terug te zien in de berichtengeschiedenis van je telefoon? => Ik begrijp inmiddels dat het kan, dat het bestaat om een SMS naar een nationaal nummer te sturen, maarrr... Nee dus, daar heb ik mij nog niet aan gewaagd !
4. Wanneer je een Whatsappbericht verstuurd is het belangrijk dat echt vanuit de app zelf te doen. => Ik zou niet weten hoe het anders moet of kan ! (Gooi je haar los en maak me wijzer :-)).
5. ik hoop dat het wel duidelijk is dat je simkaart niet uit zichzelf dingen kan versturen. Dat is altijd in opdracht van het toestel. => En Duhhh, hoe lang werken jullie al met computers ???

Reuze benieuwd naar een reactie van Simyo en met hartelijke groet,
GraagHelder
Badge +6
Mijn vragen n.a.v. antwoorden van Simyo:
1. Op de factuur kan ik een hele kleine hoeveelheid data terugzien over verzonden Whatsappberichten ? =>
Dat lijkt mij niet in orde, want Whatsapp immers gratis !
2. De simkaart kan daarbij niet zien wie de ontvanger is geweest. De smsberichten naar het 030-nummer zijn dus helaas echt als sms verstuurd ? =>Sorry hoor, maar dat lijkt mij een wat vreemde gevolgtrekking. Ik ben de enige gebruiker van mijn mobieltje - (heb geen ondeugende thuis wonende kinderen) - en het is tot op heden nog niet in mij opgekomen om een SMSje te sturen naar een nationaal nummer !
3. Zijn deze niet terug te zien in de berichtengeschiedenis van je telefoon? => Ik begrijp inmiddels dat het kan, dat het bestaat om een SMS naar een nationaal nummer te sturen, maarrr... Nee dus, daar heb ik mij nog niet aan gewaagd !
4. Wanneer je een Whatsappbericht verstuurd is het belangrijk dat echt vanuit de app zelf te doen. => Ik zou niet weten hoe het anders moet of kan ! (Gooi je haar los en maak me wijzer :-)).
5. ik hoop dat het wel duidelijk is dat je simkaart niet uit zichzelf dingen kan versturen. Dat is altijd in opdracht van het toestel. => En Duhhh, hoe lang werken jullie al met computers ???

Reuze benieuwd naar een reactie van Simyo en met hartelijke groet,
GraagHelder


Hoi Graaghelder,

Het verbruik van Whats App is niet gratis dit gaat via het internet. Ik zie dat jij geen internetbundel hebt. Internetten via ons netwerk valt dan buiten de bundel. Voor sommige toestellen is het downloaden van de app gratis.
Het versturen van een sms naar een vast nummer is mogelijk. Het verbruik dat het op het netwerk wordt geregistreerd komt van je simkaart. In sommige toestellen heb je de optie om een whats app bericht te sturen zonder dat je daar de app voor gebruikt. Dit kan je bijvoorbeeld via je contactenlijst doen.
Het verbruik moet afkomstig zijn van jouw simkaart. Uiteindelijk heeft de telefoon hier opdracht voor gegeven. Ik begrijp heel goed dat je zelf het idee hebt dat je dit niet zelf bewust hebt gedaan, maar wij moeten uitgaan van ons systeem.

Reageer