.

Beantwoord

Mijn iMessage-berichten zijn verstuurd als SMS'jes, hoe kan dat?

  • 22 June 2016
  • 7 reacties
  • 5174 Bekeken

Hee Simyo,

Ik heb vandaag een telefoonrekening gekregen van 132 euro omdat ik honderden keren sms'jes zou hebben verstuurd. Ik heb een Iphone en gebruik de berichten functie wel maar alleen als ik zeker weet dat deze via imessage (en dus via internet) verstuurd worden. Ik kan zelf ook geen berichten terugvinden die niet via imessage verstuurd zouden zijn, en heb de ontvanger gevraagd of hij nog steeds een iphone heeft en dit bleek het geval. Graag zou ik een oplossing zien voor deze enorm hoge rekening want ik weet zeker dat ik geen smsjes maar berichten via imessage gestuurd heb.

Ik ben overigens al een aantal jaar klant bij jullie en heb nooit eerder dit probleem gehad, dus ben wel enigszins verrast door de enorm hoge rekening.
icon

Beste antwoord door Jihane 23 June 2016, 11:11

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Pellina,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat je ineens zo'n hoge rekening hebt! Ik kan me goed voorstellen dat dat een onprettige verrassing is. Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt en ik zie dat de kosten inderdaad voornamelijk komen door het versturen van SMS'jes. Je geeft aan dat deze SMS'jes helemaal niet verstuurd zijn, en dat het via iMessage ging. Helaas is het zo dat het simkaartje registreert wat er verbruikt wordt en dit vervolgens aan ons doorgeeft. Een iMessage-bericht wordt door je simkaart geregistreerd als internetverbruik en niet als SMS. Dit werkt precies zoals bij andere diensten, zoals bijvoorbeeld Whatsapp.

Waar we nu nog achter moeten komen, is hoe het kan dat jouw toestel al die berichtjes verstuurd heeft als SMS'jes en niet als iMessage berichten. Weet je zeker dat je iMessage aan hebt staan? Dit kun je controleren door op je iPhone te gaan naar Instellingen > Berichten. Daar zie je bovenin staan 'iMessage', en dit kun je aan,- en uitvinken.

Mocht dit gewoon goed staan, raad ik je aan om even naar de SMS-converrsatie met diegene te gaan. Welke kleur hebben de berichten? Als ze groen zijn, zijn ze verzonden als SMS. Als ze blauw zijn, zijn ze verzonden als iMessage-bericht.

We gaan dit tot op de bodem uitzoeken, Pellina! Hou je me even op de hoogte?

Groetjes,
Jihane
Hee Jihane,

De kleur van de verstuurde berichten is blauw, zoals dat altijd al was bij imessage. Als ik in de instellingen kijk staat iMessage ook gewoon aan. Ik heb geloof ik 2 GB internet in mijn bundel en maar 300 min/smsjes dus ik kan me goed voorstellen dat ik enorm over mijn bundel ben als ik daadwerkelijk smsjes zou hebben verstuurd, maar ben er dus van overtuigd dat dat niet het geval kan zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Als ik op mijn iPhone naar Instellingen > Berichten (nou ja, Settings > Messages want mijn iPhone spreekt Engels) ga, dan is er iets meer naar beneden een optie "Send as SMS". Daarmee kun je bepalen of een bericht als SMS mag worden verzonden als iMessage niet beschikbaar is. Misschien is het een idee om die optie uit te zetten, dan weet je zeker dat een bericht uitsluitend via internet wordt verstuurd als een iMessage. Als iMessage om de een of andere reden niet beschikbaar is dan wordt het bericht niet verzonden.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Pelina,

Ik snap inderdaad dat jij het idee hebt dat het onterecht is dat die SMS'jes als SMS'jes zijn gerekend. Helaas maakt het systeem daar echt geen fouten in! Die SMS'jes zijn wel echt verstuurd via de SMS-centrale en niet via het internet. Waar dit precies mis gaat is alleen nog niet helemaal duidelijk. Ik raad je aan, zoals Scotsman al zegt, om te controleren of je iMessage berichten niet af en toe worden verstuurd als SMS'jes. Dit kun je nagaan door te kijken bij Instellingen > Berichten > Stuur als SMS. Als deze functie aan staat zou het zomaar kunnen dat dat het probleem veroorzaakt!

Ik ben heel benieuwd, Pelina! Laat je het weten?

Groetjes,
Jihane
Als ik kijk in mijn instellingen staat deze functie om een iMessage als SMS te verzenden gewoon uit, dit heb ik een tijd geleden al gedaan om het probleem wat ik nu heb te voorkomen. Vandaar juist mijn verbazing dat ik nu alsnog zo'n enorme rekening krijg.
Reputatie 7
Badge +9
Een bezoekje aan een Apple winkel is misschien het beste. Die kunnen hopelijk bevestigen dat er iets mis is met de iPhone. Maar voordat je dat doet, kun je ook proberen om de iPhone terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ik heb namelijk sterk de indruk dat het probleem wordt veroorzaakt door de iPhone, en niet door de simkaart of het mobiele netwerk.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Pellina,

We hebben intern voor de zekerheid even getest hoe het allemaal in beeld komt te staan. Op de printscreen zie je een test vanuit mijn iPhone naar de iPhone van mijn collega Sean. Het eerste bericht is groen en hier staat boven 'bericht'. Dit is dus al sms'je verzonden. het 2e bericht is blauw en je ziet hier ook 'iMessage' boven staan. Kun jij dit ook terugvinden in de gesprekken die jij hebt gevoerd?

Zoals Jihane in haar eerste bericht heeft aangegeven, registreert onze simkaart alleen het verbruik waarvoor opdracht wordt gegeven vanuit jouw telefoon. De simkaart kan dit zelf niet omzetten naar een sms'je omdat iMessage onder de categorie 'internet' valt. Op het moment dat je instellingen allemaal juist staan, kan ik niet anders dan je doorverwijzen naar Apple. Zoals Scotsman aangeeft, lijkt het te gaan om een probleem in je telefoon. Wil je ons hiervan op de hoogte houden?

@Scotsman, wederom bedankt :D

Groetjes,
Angela

Reageer