.

Beantwoord

Kan geen SMS verzenden [iPhone]

  • 4 August 2017
  • 18 reacties
  • 29949 Bekeken

Hoi,

Mijn moeder vertelde mij dat ze geen SMS kon verzenden op haar iPhone 5. Zij heeft Simyo prepaid met automatisch opwaarderen en voldoende beltegoed. Vervolgens ging ik op mijn eigen iPhone SE proberen of ik wel een SMS kon verzenden. Ik heb een Simyo sim-only abonnement, dus ook voldoende beltegoed. Dat lukte ook niet. Wij krijgen beiden de melding



Vervolgens loop ik de checklist uit jullie FAQ langs.
- De berichtencentrale is goed ingesteld:




- Het type (formaat) bericht kan ik zo te zien niet instelling op de iPhone. Ik zie het nergens terug in de instellingen en op google vind ik er ook niets over.

- Een outbox van berichten lijkt er niet te zijn, maar vol zit deze m.i. niet. Ik verstuur namelijk zelden een SMS, want ik heb mobiel internet. Is er een manier om op de iphone te checken of de simkaart vol zit? Dit kan ik nergens op jullie website of google terugvinden.

- Toestel uit- en aangezet, maar dit biedt geen soelaas. Toestellen zijn beiden volledig geüpdate naar IOS 10.3.3

- SMS versturen is niet geblokkeerd. Zie onderstaande pic:



Tot slot:
- Ik heb niemand geblokkeerd
- Ik heb verschillende mensen proberen te SMS-en.
- Op het laatste plaatje zie je dat er voldoende bereik is

Enig idee waar het aan kan liggen?
icon

Beste antwoord door Marrc67 5 August 2017, 13:56

Bekijk originele reactie

18 reacties

Ik ben niet zo thuis met Imessage. Maar er is een verschil tussen Imessage (zeg maar de Whatsapp van iPhone) en sms. Dat nummer van de sms centrale is alleen van toepassing als je een sms wilt sturen zonder gebruik te maken dus van internet.

https://support.apple.com/nl-nl/HT207006
Dank je voor je reactie, maar dat weet ik. Het gaat hier dan ook om het probleem dat SMS niet werkt. Mijn moeder heeft geen mobiel internet en wilde SMSen. Dat werkt niet. Vervolgens probeer ik hetzelfde door mijn wifi en mobiel internet uit te zetten en merk precies hetzelfde.
Oeps. Ik zat te typen en dacht hebben geannuleerd.. Wilde nog zeggen, zet iMessage eens uit, probeer het dan.

Kan ook een storing zijn bij iMessage. Ik ga even iemand vragen of die mij kan smsen.
Collega van mij met Iphone heeft mij een sms gestuurd. Belt met een andere provider, bericht is niet aangekomen. Ik heb zelf Android. Hij en ik vermoeden storingen bij of Simyo of iMessage.
Reputatie 7
Badge +9
Dank je voor je reactie, maar dat weet ik. Het gaat hier dan ook om het probleem dat SMS niet werkt. Mijn moeder heeft geen mobiel internet en wilde SMSen. Dat werkt niet. Vervolgens probeer ik hetzelfde door mijn wifi en mobiel internet uit te zetten en merk precies hetzelfde.

Dit is niet verwonderlijk want iMessage vereist een dataverbinding (WiFi of mobiel internet). Voor SMS (is iets heel anders, daarom is het beter om een iMessage bericht geen SMS te noemen) is geen dataverbinding nodig, alleen maar een ouderwetse mobiele spraakverbinding.

Als beide iPhones een werkende dataverbinding hebben dan zou iMessage moeten werken. Zo niet dan is er wellicht een storing bij iMessage.
Ho, er dreigt een misverstand te ontstaan. Goed lezen s.v.p. 🙂 Anders worden er hier problemen opgelost die er niet zijn :)

Er is maar één probleem: SMS werkt niet.

Alles met data werkt wel.
Reputatie 5
Badge +6
Oke marc,

echter komt de spraakverwarring door jou. Als SMS wilt SMS'en moet je namelijk geen IMessage gebruiken. Als je IMessage het niet doet is dat niet Simyo zijn/haar fout.
Je stuurt een SMS op een IPhone door berichten te openen...
Ik ben zelf een Android gebruiker en zelfs ik weet dat.
Dus wat is het nou een SMS versturen of een IMessage bericht. Dit zijn 2 compleet andere dingen.
IMessage is niet SMS.
Ja je kunt nu zeggen met IMessage zou je SMS berichten kunnen versturen maar het enige waarbij je sowieso een SMS verstuurd is via berichten.
Bij IMessage is de standaard over internet whatsapp achtig berichten versturen.

zie voor meer info:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201287.

Groet Paul.
Ik geef het op en bel Simyo wel, want hier gaan we er hier niet uit komen. Ook jij leest toch niet goed, want ik zeg nergens dat iMessage niet werkt (quote mij maar als ik het mis heb).

De enige plek waar ik het woordje iMessage gebruik is in het onderwerp, tussen haakjes notabene, om aan te geven dat bij het versturen van een SMS deze bekende foutmelding over iMessage zich voor doet. Verder heb ik het in de inhoud van al mijn forumposts voortdurend over SMS en nergens over iMessage. Ik snap dus echt niet waarom iedereen hier steeds over begint. Had ik het maar nooit ter verduidelijking in het onderwerpveld gezet, want i.p.v.antwoorden gaat het nu al de hele middag over iMessage :? ondanks dat de inhoud van mijn posts louter een SMS probleem beschrijven.

Dat ik bij het versturen van een SMS een foutmelding krijg over iMessage is juist het probleem. Als ik op geen enkele manier een internetverbinding heb en probeer iemand te bereiken via SMS (dat doe je via 'berichten') wil de SMS niet versturen en krijg ik een foutmelding over iMessage (eerste plaatje in de eerste post). Maar dat wil niet zeggen dat ik een iMessageprobleem heb, want die popup krijg ik als ik een SMS probeer te versturen. Ik ben niet de eerste bij Simyo die dit heeft (google!) maar heb nog nergens een definitieve oplossing gelezen. Wel een stappenplan, maar in post 1 geef ik aan die helemaal gevolgd te hebben zonder dat het probleem is opgelost.
Reputatie 7
Badge +9
De verwarring is ontstaan omdat in het onderwerp "iMessage" vermeld staat en ook in het plaatje van de foutmelding. Veel mensen en met name niet-iPhone gebruikers weten namelijk niet dat iMessages en sms'jes door dezelfde iOS app (Berichten) verstuurd worden. Een bericht zal in eerste instantie als iMessage verstuurd worden als bekend is dat de ontvanger een iOS apparaat is, maar als dat niet lukt wordt een gewone sms verzonden (dit laatste is instelbaar).

Op de vraag : Is er een manier om op de iphone te checken of de simkaart vol zit? luidt het antwoord: de iPhone slaat geen berichten op op de simkaart, dit gebeurt in het interne geheugen. Het sms probleem lijkt dus niets te maken te hebben met onvoldoende geheugen. Wat dan wel de oorzaak is moet Simyo maar proberen te beantwoorden.
Dank je voor de uitleg Scotsman! Het eerste wat je typt lijkt een logische verklaring voor de ontstane verwarring en het laatste (simkaart kan niet vol) wist ik nog niet.

Ik heb Simyo net gebeld en na uitvoerig van alles proberen en een simkaart reset bestaat het probleem nog steeds. Het probleem ligt volgens Simyo echter bij Apple. Na wat gegoogle op een nieuwe zoekterm (conflict SMS iMessage) zie ik dat het niet kunnen versturen van SMSjes door de jaren heen al meerdere en willekeurige gebruikers van iPhones heeft getroffen. Als ik een oplossing vind, zal ik deze hier posten voor het geval andere Simyo gebruikers tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Iedereen bedankt voor de berichtjes en de moeite om te helpen. Ook al was het in sommige gevallen niet waar ik op gehoopt had, ik stelde het wel op prijs! 🙂
Je was dus niet de enige vandaag Marc zoals ik eerde in een bericht plaatse. Ook mijn collega ondervond last toen hem vanmiddag vroeg mij een sms te sturen (hij heeft T-Mobile). Bericht is nooit aangekomen. Als er dus bij Simyo geen storing is zal het bij Apple liggen. Alleen kreeg hij geen foutmelding(en).
Thanks, dat tweede berichtje van jou had ik over heen gelezen.
Reputatie 7
Badge +9
Misschien helpt dit (ik geef geen garanties!): synchroniseer eens met iTunes, en als dat niet helpt probeer terugzetten naar de fabrieksinstellingen (reset network settings).
Oplossing gevonden!

Als mijn iPhone zelf de keuze niet kan maken om te schakelen tussen iMessage en SMS (zodra er geen internet beschikbaar is), moet ik hem die keuze ook niet geven.

Voor de mensen met hetzelfde probleem werkt dit misschien:
Als ik persoon X een SMS wil sturen en dat lukt niet via berichten, ga dan naar contacten --> persoon X --> dan onder de naam van de contactpersoon op het 'berichtknopje' tikken en dan in de popup kiezen voor het telefoonnummer. Vervolgens verstuur je het bericht als SMS.

Blijkbaar geeft Apple de voorkeur aan berichten sturen naar het aan je Apple ID verbonden e-mailadres en kan het soms niet automatisch schakelen naar het ook aan je Apple ID verbonden telefoonnummer. Dat moet je blijkbaar handmatig doen als dit probleem zich voordoet (bij de meeste mensen zal het wel normaal werken, net zoals bij mij tot voor kort het geval was).
Ik neem, misschien onterecht aan, dat dit dan een bugje is in iOS 10.3.3?
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Marrc67,

Welkom op het Forum!

Ik vind het erg vervelend dat je moeder geen sms'jes kon versturen, maar ben erg blij dat je hier inmiddels een oplossing voor hebt gevonden! :D

Nu hopen dat Apple gauw met een definitieve oplossing komt. Dat scheelt ook weer een hoop tijd!

@ Ray, Scotsman en PaulH, bedankt!

Groetjes,
Asma
Reputatie 5
Badge +6
Ik gok trouwens dat het probleem in IOS 11 opgelost zal zijn. Maarja dat duurt nog even voordat die uitkomt en beschikbaar voor alle apple apperaten.
Reputatie 7
Badge +10
Wie weet, PaulH! Dat is allemaal nog maar even afwachten :)

Groetjes,
Angela

Reageer