.

Beantwoord

Kan geen sms ontvangen, wat is hier de oorzaak van?

  • 22 February 2015
  • 20 reacties
  • 1196 Bekeken

Badge
Beste Simyo, ik kan geen sms ontvangen van iemand die op een KPN netwerk zit. Zelf versturen lukt wel. Hoe kan ik dit oplossen?
Met vriendelijke groet, Michèle Gunderson
icon

Beste antwoord door Michèle 23 February 2015, 10:38

Bekijk originele reactie

20 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Michèle,

Welkom op ons forum! En wat leuk dat je je vraag hier stelt:D Je ziet dat er van alle kanten hulp toesnelt.
Ben ook wel een beetje trots dat ik het probleem zelf gevonden
Het loont uiteindelijk het beste blijft toch om zelf proactief en nieuwsgierig te blijven;)

Apple gebruikt I-message voor berichtenverkeer. Berichten tussen Apple's onderling worden als zodanig herkend en als I message via internet (Wifi) verstuurd (doet Apple automatisch). Berichten tussen Apple en Android worden als sms verstuurd. Ik heb geen internet bij mijn Simyo abonnement, daarom lukte het mij niet om Apple gebruikers te sms-en en berichten van hen te ontvangen. Door I-message uit te zetten lukt het nu wel, en verstuurt Apple berichten tussen Apple gebruikers onderling ook via sms. Ik ben maar een leek hoor, maar hoop het zo een beetje begrijpelijk te hebben uitgelegd.
En wat een pracht van een uitleg. Ik kan het niet mooier verwoorden!

@Scotsman Dit is inderdaad een fijne tip voor het uitzenden van berichten voor Apple gebruikers!
Een iMessage bericht versturen als gewone SMS
Om een enkel bericht als SMS in plaats van iMessage te versturen, bijvoorbeeld omdat jij al weet dat de ontvanger geen internet heeft, typ je het bericht eerst als iMessage. Na het versturen houd je echter het bericht ingedrukt, alsof je de tekst wilt kopiëren. In plaats van de optie kopiëren kun je nu echter kiezen voor “Stuur als tekstbericht”.
Het bericht wordt nu gelijk als SMS verstuurd, zodat je niet eerst hoeft te wachten op de timeout (zo’n dertig seconden) voor je de optie krijgt om het bericht als SMS te sturen.
Zo kun je sneller berichten uitwisselen met iemand die wel iMessage heeft, maar op dat moment niet online is!


Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!:D
Reputatie 7
Badge +9
My pleasure!
Badge
Ik heb I message op mijn telefoon nu aanstaan, maar I message op de I pad uitgezet. Het probleem dat ik geen berichten van een andere Apple user binnenkreeg zat m denk ik in het feit dat die berichten wel direct op de I pad binnenkwamen, maar niet ook mijn telefoon. Nu dat I message op de I pad uitstaat komt alles keurig op mijn telefoon binnen. Bedankt voor het meedenken en de tips!
Badge
Oh! Dank je, Scotsman!
Reputatie 7
Badge +9
Je hoeft iMessage niet helemaal uit te zetten, want dan kun je andere iPhone gebruikers helemaal geen gratis iMessages meer sturen.

Een meer elegante oplossing heb ik gevonden op https://applecoach.nl/imessage-uitschakelen-op-je-iphone-met-ios-5

Een iMessage bericht versturen als gewone SMS
Om een enkel bericht als SMS in plaats van iMessage te versturen, bijvoorbeeld omdat jij al weet dat de ontvanger geen internet heeft, typ je het bericht eerst als iMessage. Na het versturen houd je echter het bericht ingedrukt, alsof je de tekst wilt kopiëren. In plaats van de optie kopiëren kun je nu echter kiezen voor “Stuur als tekstbericht”.
Het bericht wordt nu gelijk als SMS verstuurd, zodat je niet eerst hoeft te wachten op de timeout (zo’n dertig seconden) voor je de optie krijgt om het bericht als SMS te sturen.
Zo kun je sneller berichten uitwisselen met iemand die wel iMessage heeft, maar op dat moment niet online is!
Badge
Ja, had je toch gelijk! Haha maar ik heb dus geen keuze bij Apple... Ha ha
Ik snap je helemaal... ;)

Dus stiekem was het toch een berichten app ;)
Badge
Ben ook wel een beetje trots dat ik het probleem zelf gevonden? Apple gebruikt I-message voor berichtenverkeer. Berichten tussen Apple's onderling worden als zodanig herkend en als I message via internet (Wifi) verstuurd (doet Apple automatisch). Berichten tussen Apple en Android worden als sms verstuurd. Ik heb geen internet bij mijn Simyo abonnement, daarom lukte het mij niet om Apple gebruikers te sms-en en berichten van hen te ontvangen. Door I-message uit te zetten lukt het nu wel, en verstuurt Apple berichten tussen Apple gebruikers onderling ook via sms. Ik ben maar een leek hoor, maar hoop het zo een beetje begrijpelijk te hebben uitgelegd.
Als dat het probleem is dan top dat je het zelf gevonden heb. Ben zelf niet thuis in Iphone, maar er zijn andere hier op het forum die dat wel zijn. 

Ben echter wel nieuwsgierig wat het probleem dan was, misschien hebben andere klanten soortgelijke problemen en hebben ze wat aan jouw info 🙂
Badge
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Het zit 'm in I message.
Als jij van iedereen behalve die ene persoon smsjes kunt ontvangen dan ligt het probleem eerder bij hem / haar dan bij jouw denk ik zo. En hoe lang doet dit probleem zich al voor? Kon het eerder wel? Heb je misschien een blacklist app waar dat nummer per ongeluk in staat? 

Ik stel misschien rare vragen maar probeer zo bepaalde zaken uit te sluiten 🙂
Badge
Oh... Ik zie dat het versturen van sms nu ook niet meer lukt.
Badge
Ik snap er ook helemaal niks van 😞
Dat vind ik zeer opmerkelijk want zoals ik al schreef staat Wifi volledig los van Simyo dus van onder andere SMSen.  
Badge
De persoon in kwestie heb ik ook niet per abuis geblokkerd en ik heb nog voldoende beltegoed. Ik heb de simkaart in een andere telefoon gestopt, maar het probleem blijft. Het lijkt dus wel dat het aan de simkaart ligt?
Badge
Nee Raytje, ik bedoel echt sms.
Wifi en SMS staan los van elkaar. Bedoel je niet een andere berichten service zoals Whatsapp?
Badge
Via wifi komen de sms-jes wel binnen, maar niet via het gsm netwerk
Badge
Ja dat wel. De berichten komen alleen bij mij niet aan. De simkaart hebben we overgezet naar een andere telefoon, maar het probleem blijft. Helaas...
Reputatie 7
Badge +9
Als die iemand aan iemand anders een sms verstuurt, komt die dan wel aan?

Reageer