.

Beantwoord

Hoeveel karakters passen er in 1 sms ?

  • 13 April 2016
  • 8 reacties
  • 8012 Bekeken

Ik heb jongstleden 1 sms gestuurd. Echter deze wordt 3x afgeschreven ! (3x zelfde tijd en zelfde telefoonnummer en 3x € 0,10)
Dus:
Hoeveel tekst of karakters kunnen er in 1 sms ?
icon

Beste antwoord door Sean 14 April 2016, 10:13

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Hoi Arnoul,

Wat vervelend dat er drie sms-berichten in rekening zijn gebracht.

Een sms kan maximaal 160 tekens (inclusief spaties) bevatten. Er zijn echter ook speciale tekens, zoals een emoji, waardoor een sms slechts uit 140 of zelfs maar 70 tekens kan bestaan.

Na de overschrijding van het maximaal aantal tekens ga je automatisch verder in het volgende bericht.

Een bericht met meer dan 160 tekens wordt als één lange sms verzonden (en ontvangen), maar wordt zodoende als meerdere sms'jes in rekening gebracht.

Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Sean
Badge
Ik heb dit in de afgelopen jaren ook een paar keer gehad dat er meerdere sms'n werden afgrschreven. Afgelopen week nog 4x voor 1 sms. Ik heb de tekens en spaties zitten tellen en ik kom tot 330 tekens, wat bij mij 3x is. Gechat met simyo, die zegt dat er geen fout gemaakt kan worden in de centrale en daar moest ik het mee doen! Niet veel geld, maar te vaak al gebeurd!
Reputatie 7
Badge +9
Een SMS is 140 BYTES lang als de SMS minder dan 160 tekens bevat en alleen de volgende tekens bevat:
@£$¥èéùìòÇ\nØø\rÅåΔ_ΦΓΛΩΠΨΣΘΞÆæßÉ\x20!"#¤%&\'()*+,-./0123456789:;<=>?¡ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÄÖÑܧ¿abcdefghijklmnopqrstuvwxyzäöñüà

Bevat een SMS een van de volgende tekens:
^{}\[~]|€ of een feed line teken, dan tellen deze als 2 tekens en niet één!

Als een SMS wel langer is dan 160 tekens, maar wel alleen de bovenstaande tekens bevat, dan is een SMS maar 152 tekens lang, want er zijn 8 tekens nodig om meerdere SMSjes als 1 SMS te versturen.

Bevat je SMS bijvoorbeeld sommige andere tekens bevat dan kan een SMS slechts 140 (134 tekens per SMS als het totale bericht groter is dan 140 tekens), of zelfs slechts 70 (67 tekens per SMS als het totale bericht groter is dan 140 tekens) tekens kwijt.

Afhankelijk van welke tekens er is de SMS staan, is een SMS dus: 160, 140 of 70 tekens. En indien het hele bericht niet in een SMS past dan: 152, 134 of 67 tekens.

En nou is deze bovenstaande uitleg van de tekentelregels ver van compleet, maar het geeft dan een idee waar de overige tekens naar toe gegaan kunnen zijn.

Tips: wil je zo veel mogelijk tekst sturen via SMS, gebruik alleen tekens uit de eerste lijst. En realiseer dat lange SMSjes 16 tekens kunnen kosten om het er als 1 bericht uit te laten zien. Bij 160 tekens gewoon verzenden kan ook 😋
Badge
Hi,

Bedankt voor de uitleg, ik ga het beter begrijpen nu waar de aantal sms'n vandaan komen. Vroeger kon ik altijd zien op mijn telefoon hoeveel tekens ik gebruikt had, masr die tijd is al lang voorbij! Ik zal in het vervolg toch beter op gaan letten.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Martje09,

Ik kan me voorstellen dat je voor één bericht niet 4 sms'jes wilt afrekenen. Helaas is het zo dat wij die sms'jes niet in kunnen zien en dat het systeem deze tekens volledig automatisch telt. Dit moet dus kloppen.

Groentjuh heeft je al veel informatie gegeven over hoe deze tekens worden geteld. Ik zie aan je aansluiting dat je ook internet gebruikt. Waarschijnlijk zul je thuis ook wifi hebben. Misschien is het dus een idee om ook Whatsapp te gaan gebruiken? De berichten zijn dan gratis en je hebt alleen een internetverbinding nodig. Je kunt dan zonder problemen lange berichten sturen.

Groetjes,

Kevin
Badge
Hoi Martje09,

Ik kan me voorstellen dat je voor één bericht niet 4 sms'jes wilt afrekenen. Helaas is het zo dat wij die sms'jes niet in kunnen zien en dat het systeem deze tekens volledig automatisch telt. Dit moet dus kloppen.

Groentjuh heeft je al veel informatie gegeven over hoe deze tekens worden geteld. Ik zie aan je aansluiting dat je ook internet gebruikt. Waarschijnlijk zul je thuis ook wifi hebben. Misschien is het dus een idee om ook Whatsapp te gaan gebruiken? De berichten zijn dan gratis en je hebt alleen een internetverbinding nodig. Je kunt dan zonder problemen lange berichten sturen.

Groetjes,

Kevin
Badge
Het smsje was naar een reisbureau die niet altijd wattsapp gebruiken en ik zat op het strand en had mijn internet niet aanstaan. Het geld is het ook niet, meer het principe dat je geen zin hebt om meer te betalen als verbruikt. Als je je internet gebruikt vind je ook dat je je mb's snel verbruikt en denk ik ook wel eens, zal het wel goed zijn! Zal ik nooit achterkomen. Een ding, ik ben pas internet van jullie gaan gebruiken, maar het werkt prima op het strand hier in Spanje!
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Martje09,

Ik snap in dit geval dat Whatsapp inderdaad niet de oplossing geweest zou zijn. Goed om te horen dat je internet zo goed werkt! Je kunt trouwens wel heel goed bijhouden hoeveel MB's je verbruikt en waaraan deze worden verbruikt. Op deze pagina leggen we precies uit hoe je dit doet.

Voor nu een hele fijne vakantie verder!

Groetjes,

Kevin

Reageer