.

Beantwoord

Foutieve afboeking verbruik. Sms naar Verenigd Koninkrijk

  • 14 March 2014
  • 18 reacties
  • 1344 Bekeken

Badge
Net prepaid, staat er bij verbruik dat er een sms naar buitenland is afgeboekt. Ik heb geen sms naar buitenland verstuurd, dit is een onterechte afboeking! Kost mij meteen 51 cent. Snap niet hoe dit zomaar kan. Graag terugboeking.
icon

Beste antwoord door Scotsman 14 March 2014, 12:10

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De kans is groot dat je een iPhone hebt, en dat er een activatie sms naar een Facetime/iMessage activatie server van Apple in het Verenigd Koninkrijk is gestuurd. Is eenmalig zolang je FaceTime en iMessage niet weer uit en aanzet, of van simkaart wisselt.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi doremiranda,

Ik heb je verbruik even bekeken en zie inderdaad dat het om de Facetime/iMessage activatie sms gaat. Het antwoord van Scotsman van hierboven klopt helemaal 🙂. Wij kunnen het versturen van deze sms niet tegenhouden helaas. Maar in dit topic kun je er alles over vinden 🙂.

Kan je even laten weten of je vraag zo is beantwoord?

Groetjes,

Alex
Badge
Ja, dank je wel.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi doremiranda, leuk om je weer 'ns terug te zien op het forum :)

Ik ben blij dat Alex het je duidelijk heeft uitgelegd. Mocht je nog verdere vragen hebben, zie ik je hier graag terug 🙂.
Hallo Doremiranda en overige forumleden,

Ik herken hier iets. Net mijn factuur over de maand maart erbij gepakt: er is 6 x ge-sms't naar het Verenigd Koninkrijk (00447786205094), te weten op 07-03, 14-03, 18-03, 25-03, 28-03 en 29-03. Zal inderdaad met dergelijke activaties te maken hebben, maar het is niet eenmalig. Zo zie ik wel meer nummers op de factuur voorbij komen die ik niet ken (en inmiddels heb geblokkeerd), zoals 0031653131313. Het wordt dan wel lastig om de good guys (Apple?) van de bad guys (hackers) te onderscheiden...
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet niet of het een goed idee is om 0031653131313 te blokkeren, dat is namelijk de berichtencentrale van Simyo/KPN. De sms'jes naar Apple UK zijn eenmalig, tenzij de registratie om de een of andere reden niet meteen lukt (voor een succesvolle aanmelding wacht de iPhone op een bevestigings sms die Apple terug stuurt, en als die uitblijft dan probeert de iPhone het nog eens, net zolang tot de registratie is gelukt). Verder herhaalt het proces zich ook als je FaceTime uitzet en weer aan, en ook als je de simkaart hebt verwijderd en terugplaatst.
Oeps, nee da's inderdaad een slecht idee.

Dank je wel voor je reactie, Scotsman!!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Grensbewoner,

Goed dat je je vraagtekens bij je verbruik zet! Je wilt natuurlijk wel een goed inzicht hebben en niet dat er allemaal automatisch (of misschien wel 'bad guys') berichten worden verzonden. Gelukkig legt Scotsman je al uit wat de herkomst van deze berichtjes is en dat je 0031653131313 beter niet kunt blokkeren 🙂.

Heb je nog verdere vragen voor ons?

Groetjes, Tiury

Natuurlijk as always; dankjewel Scotsman!
Hallo Tiury, Scotsman en andere forumleden,

Ik ben bang dat ik tijdens mijn pogingen een 'bewustere beller' 😉 te worden toch nog een vraag heb.
Fijn dat je bij Simyo kunt zien wat je belgedrag tot nu toe is geweest, nog voordat je de factuur ontvangt. Zo kon ik zien dat het volgende had plaatsgevonden:

13 april 2016, 03:20:41
SMS naar Zone 1, Verenigd Koninkrijk, SMS naar 00447786205094 1 keer € 0,07

Dit verbaast mij toch. Ik herken inmiddels het telefoonnummer van Apple. Maar wat ik echt pertinent zeker weet, is dat ik in de nacht van 13 april heb liggen slapen. Ik heb nog nooit 's nachts SIM-kaarten verwisseld of mijn iPhone aan of uit gezet. Facetime heb ik nooit aangeschaft en Messenger staat standaard uit.

Gemiddeld sms't mijn mobiel (zie mijn bericht van 18 uur geleden op dit forum) één keer per week met Apple. Maar 's nachts als ik slaap? Heeft dat allemaal met het uitblijven van succesvolle aanmeldingen te maken? Houdt Apple het zo lang vol als een registratie (van wat?) niet lukt?
Reputatie 7
Badge +9
Weet niet of dit helpt, maar volgens https://support.apple.com/en-gb/HT201422 zou je dit kunnen proberen:

Controleer of je de laatste versie van iOS hebt.

Ga naar instellingen en zet iMessage en FaceTime uit.
Herstart de iPhone.
Zet iMessage en FaceTime weer aan.

Aan de andere kant kun je ook overwegen om beide apps gewoon permanent uit te zetten, als je ze toch nooit gebruikt. Dan zullen er ook geen activerings-sms'jes worden verstuurd (behalve als je de simkaart verwisselt).
Hallo Scotsman,

Heb beide apps uitgezet, eens kijken of er dan de komende weken iets verandert op de factuur.

Dank voor je tip!
Reputatie 6
Badge +10
Dat is een schat aan informatie! Check wel of deze apps ook na een update nog steeds zijn uitgeschakeld, want het komt nog regelmatig voor dat deze worden geactiveerd na een update. Ook weet ik toevallig dat je telefoon een nieuwe sms'je verstuurd als je ook je e-mail adres aanpast op je Apple account.

Zo hopen we natuurlijk dat je deze sms niet meer terug vindt op je factuur 🙂!

Groetjes, Tiury
Hallo Tiury,

Dank voor je aanvulling op de tip van Scotsman, ook dat zal ik in de gaten houden.
Om te beginnen ben ik blij dat ik door jullie reacties de onbekende nummers op mijn factuur nu kan thuisbrengen..
De gedachte dat mijn mobiel misschien gehackt is kan ik nu tenminste afvinken...

Mocht Apple nog steeds om 'onverklaarbare redenen' sms-en, dan zal ik me daarover bij Apple melden.
Daar kan Simyo immers ook niets aan doen... :-)

Nogmaals dank en met groet!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Grensbewoner,

Goed om te horen dat alles zo duidelijk is en je weet waar de sms'jes vandaan komt 🙂. Voor verdere vragen ben je natuurlijk altijd welkom op het Simyo forum.

Groetjes, Tiury
Hallo allemaal!

Ik heb een iPhone SE sinds 20 juni, heb dit toestel los gekocht en mijn sim only van Simyo erin gestopt. Sinds die dag heb ik al 12 smsjes gestuurd naar het nummer in de UK. Ik heb zowel iMessage als FaceTime uitgezet en FaceTime ook verwijderd, maar alsnog heb ik smsjes gestuurd. Heb nu geprobeerd wat Scotsman zei, namelijk de apps uitschakelen, iphone uitzetten en opnieuw aanzetten, en daarna de apps weer activeren. Beide apps geven nu aan dat ze wachten op activatie, dus ik verwacht dat er minstens nog wel twee smsjes bij zullen komen.

Mijn vraag is of de smsjes ooit zullen stoppen of dat ik eigenlijk beter over kan stappen naar een andere sim only provider die wel een deal heeft met Apple zodat ik niet meer voor de kosten op hoef te draaien. Ik wil namelijk niet dat het bedrag nog hoger op gaat lopen...
Reputatie 7
Badge +6
Los van je probleem wat ik overigens niet herken, heb jij het over kosten zag dit voorbij komen op het voren (Onder aan):

https://forum.simyo.nl/buitenland-88/waarom-zijn-er-sms-jes-in-rekening-gebracht-naar-het-nummer-0031653131313-38154/index1.html
Reputatie 7
Badge +6
Forum 😁
Badge +7
Hoi Rianne.jnord,

Welkom op het Simyo forum! :)

Wat vreemd dat je telefoon deze sms'jes blijft versturen! Om dit stop te laten zetten, kun je het beste contact opnemen met Apple. Zij kunnen vaak meteen zien wat er aan de hand is.

Ik heb alvast een vergoeding aangevraagd voor de kosten die je tot nu toe hebt gemaakt. Dit zie je straks terug op je factuur van juni.

Ik zie dat er sinds 23 juni geen nieuwe sms'jes meer zijn verstuurd. Laat je weten of het probleem inmiddels is verholpen?

Groetjes,
Samantha

@Ron H, bedankt voor het meedenken 🙂

Reageer