.

FAQ: Betaalde sms-diensten

  • 6 December 2011
  • 52 reacties
  • 13318 Bekeken

Badge +5
  • Oud moderator
  • 163 reacties
Betaalde sms-diensten zijn sms'jes die je stuurt naar een shortcode om bijvoorbeeld op The Voice of Holland te stemmen. Het kunnen ook abonnementen zijn waarbij je sms'jes ontvangt over bijvoorbeeld file-informatie.


Omdat er partijen in de markt zijn die misbruik maken van deze diensten waardoor kosten ongemerkt snel kunnen oplopen, staan betaalde sms-diensten bij Simyo standaard geblokkeerd.

Als prepaid klant kun je de blokkade laten verwijderen door contact op te nemen met de klantenservice via klantenservice@simyo.nl. Je moet dan wel al minimaal € €30,- hebben opgewaardeerd.Heb je een sim only abonnement? Dan kun je geen gebruik maken van betaalde sms-diensten. Simyo heeft dit besloten omdat je de kosten dan pas achteraf op je rekenening te zien krijgt en dit kan voor onaangename verrassingen zorgen!

52 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Hoi Friesian,

Wat ik me afvraag....moet Simyo überhaupt nadenken over de diensten van Symio? :) Hihihi

Eigen verantwoordelijkheid is een goed punt, maar geloof me, tref je iets dergelijks wordt je allesbehalve blij. Hier geef ik je groot gelijk in.

Groetjes,
Caspar
Jihane, WOK stelt vragen over premium diensten bij Symio. Heb jij hier geen vragen over?
Wat ik me afvraag....moet Simyo überhaupt nadenken over de diensten van Symio? :)

@WOK
Ik raad je aan om eens op verschillende fora te kijken. Je zult zien dat er reacties zijn van mensen die niet begrijpen waarom providers dit soort "bedrijf' niet beter aanpakken. Er kunnen werkelijk hoge kosten in omgaan.

Eigen verantwoordelijkheid is een goed punt, maar geloof me, tref je iets dergelijks wordt je allesbehalve blij.
Reputatie 7
Badge +10
Hi WOK,

Welkom op het Simyo Forum!

Duidelijke mening 🙂 Dat kan ik altijd waarderen! Zoals Angela hiervoor al zei, is het een dienst die we niet aanbieden. De vergelijking die gemaakt wordt met een supermarkt en diverse artikelen is treffend - dit is simpelweg een dienst die we niet aanbieden. We hebben daar redenen voor, namelijk dat we niet willen dat mensen torenhoge kosten maken.

Heb je hier nog vragen over?

@ Ray, ja, mooi hè!

Groetjes,
Jihane
In tegenstelling tot Franky076 vind ik niet dat dit "slechte service" is. Betaalde SMS diensten is gewoon een produkt dat niet in het assortiment van Simyo zit. Als ik naar mijn plaatselijke vestiging van Lidl ga zijn er ook produkten die ik vergeefs zoek maar die elders wel te krijgen zijn. Ik vind het wel goed als aanbieders van diensten en produkten niet één pot nat zijn, dat vergroot de keuzemogelijkheden van de klant, vergroot de concurrentie (en maakt het leven wel zo interessant!).  Als Simyo zich in niets van andere telecom bedrijven zou onderscheiden dan kunnen we Simyo wel opheffen, niet? :rolleyes:

Ik vind dit wel een hele mooie uitleg. En daarbij bepaald een bedrijf wat het aanbiedt het qua assortiment / diensten. Uiteraard kun je daarmee niet iedereen tevreden stellen maar dat is met wel meer dingen zo.
We zijn nu een jaar verder,maar er veranderd niets bij Symio op dat gebied,ondanks dat er toch velen zijn die schijnbaar wel eens daarvan gebruik willen maen,of dat via een andere weg noodgedwongen doen.
Ik heb zelf ook een nummer van Symio naast mijn T-Mob abo,waarmee ik afbouwnd ben,en ook deze naar Symio wou overzetten.
Maar doordat ik al vaker wel eens een puzzeltje van de ANWB-kampioen oploste,en dan éé bericht per puzzel verstuurde via T-Mob,en soms dat ook probeerde via Symio,vond ik het vreemd,dat ik geen bericht terug kreeg als ik een dat via Symio deed.
Dus ik op zoek,en ik zag dat men verwees naar de AV,waar het ,zo ook hier in deze thread,niet echt duidelijk vermeld staat.
Ja juridisch zal het allemaal wel kloppen,maar ik kom er nu dus ook achter dat ook Symio niet verhelderend is.
Ik vraag me dus ook nog steeds af of überhaupt Symio wel gerechtigd is,om mensen beperkingen op te leggen,die nota bene zelf de gelden op tafel leggen voor het abo bij Symio.
De reden die Symio aanvoerd aanvoerd zijn m.i. drogredenene.Ze zien liever dat de gelden worden besteed aan data,dan dat de gelden naar betaaldiensten vloeien,want daar heeft Symio niks aan.
Een reden aan voeren dat er door de betaaldiensten veel gedonder is gekomen,ligt gewoon aan het feit dat de bao houder zich niet kan beheersen.
Ik kan het gelukkig wel,en de antwoorden, wij zijn een budget aanbieder,vind ik net relevant.
Maar goed,ik heb mijn concluise getrokken,en Symio ziet mij,indien ze nog steeds volharden in het feit dat ze geen betaaldiensten toestaan,mij niet met mijn T-Mob abo hierheen komen,en als ik mijn prepaycard van hier leeg heb,ben ik ook vertrokken.Ook gaat mijn vrouw ,die wel eens een puzzeltje van haar favoriete blad oplost,die er dus net zo voor staat,hier weg.Weg 2 abo's plus een mogelijk aankomend die hier niet naartoe komt.
Het is uw beleid Symio,star vasthouden aan een principe,die nog kant nog wal slaat.
Aanbieders genoeg,ook budget aanbieders.
Als ik U was,zou ik er maar eens over na gaan denken,want wie staat er te springen als er 3 abo's weglopen?Waarschijnlijk wordt U er niet koud of warm van,maar mijn statement kan wel eens meer gaan kosten dan 3 abo's.
En als U vind dat door gesodemieter ergens een rem op moet,bij bepaalde mensen die zich niet kunnen beheersen,het zij zo.Maar klanten en potentiële klanten die dat wel kunnen,worden nu de dupe van een drogreden dat U aanvoerd als reden.
Ik geloof uw reden daarom niet.
Een leugentje om bestwil,en als zoethoudertje om zogenaamd klanten tevreden te houden.
Zolang mijn prepaycard niet op is,ben ik hier.Ik ga deze komende tijd weer gebruiken op mijn boot,voor navigatie doeleinden,en als de ze leeg,is het einde Symio,tenzij Symio eens met een eerlijk verhaal komt,en ook eens zaken aan gaat bieden die klanten graag willen.
Zo niet,dan is het einde Symio.
Ik bepaal waaraan ik mijn geld uitgeef,niet Symio.
We kunnen overal terecht
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Boow,

Helaas is het helemaal niet mogelijk om betaalde sms-diensten te gebruiken. Ook niet met een aantal nummers als uitzonderingen. Sorry, ik kan je hiermee niet helpen. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Hi Angela,

Nee dit is niet wat ik bedoeld.
Je kan namelijk een déblokkadeslot activeren en dan via je provider regelen welke nummers je kan gebruiken.
Dus mijn vraag is of Simyo deze service dan wel bied.

Groetjes,
Boow
Reputatie 7
Badge +10
Hi Boow,

Welkom op het Simyo Forum.

Welk déblokkadeslot wil je precies activeren? Zoals er in dit topic is aangegeven, kun je geen gebruik maken van betaalde smsdiensten. Je kunt dit zelf ook niet deblokkeren. Is dit wat je bedoelt?

Groetjes,
Angela
Als ik nu zelf de déblokkadeslot activeer is het dan mogelijk om met simyo te regelen dat ik bepaalde blokkeringen uitsluit?
Reputatie 4
Badge +10
Hoi emhabe,

Doordat je op meerdere plekken hebt gereageerd, heb ik je vraag alleen hier beantwoord. Ik raad je aan om daar verdere vragen of opmerkingen te plaatsen. Zo houden we het Simyo forum overzichtelijk en kunnen we je sneller helpen 🙂
Ik lees hier dat het ontvangen van betaalde sms-diensten bij Simyo niet mogelijk is. Ik heb een prepaid nummer, en gisteren is, doordat ik in een phishingmailtje getrapt ben (fake NS-aanbieding) mij toch in elk geval één betaald sms-je toegestuurd. Ik heb toen onmiddellijk mijn telefoon uitgezet en via die pay.... nog wat site het toesturen van betaalde sms-diensten gebokkeerd. Kon ik nu wel of niet betaalde sms-jes ontvangen voor die tijd?
Reputatie 5
Badge +11
Friesian, volgens mij kan een SMS dienst alleen gekoppeld zijn aan een telefoon[i]nummer[i] en niet aan een telefoon zelf.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi frans steffin, welkom op ons forum :)

Het is ook wel eens leuk om een andere kant te horen. De meeste klanten kunnen het ook wel waarderen, maar tevreden mensen hoor je niet zo vaak.
Er schuilt ook nog een ander gevaar in die premiumdiensten. Wanneer je een gebruikte telefoon over zou kopen en de vorige gebruiker had er die dienst nog opstaan, dan kun jij als nieuwe eigenaar met kosten geconfronteerd worden die je niet wilt! :(
Badge +1
Ik vind het juist prima dat Simyo betaalde sms diensten blokkeert.
Ik heb nu nog een abonnement bij een andere provider die de mogelijk heeft deze diensten aan/uit te zetten, maar standaard staat het AAN.
De afgelopen dagen kreeg ik steeds vlak achter elkaar smsjes, soms wel een stuk of 10 achter elkaar. Per sms werd mij €1,24 en €2.48 in rekening gebracht In een mum van tijd was ik zomaar €22,50 kwijt. Gelukkig kreeg ik het gauw in de gaten omdat ik regelmatig mijn belstatus controleer. Er waren andere abonnees bij dezelfde provider die honderden euros kwijt waren. Daar kwamen ze pas een maand later achter toen ze de afrekening kregen.
Ik begrijp dus niet dat er mensen in dit forum zijn die erop tegen zijn dat Simyo deze sms diensten standaard blokkeert. Van mij mag het zo blijven zelfs voor de prepaid bellers.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi ronnieboy, welkom op het Simyo forum!

Op zich begrijp ik je gevoel helemaal. En je aanname over onze reactie klopt ook in zekere zin wel.
Maar weet je? Misschien kun je het wel vergelijken met het aanbod van bijvoorbeeld een bakker. Als een bakker er voor kiest om geen krentenbrood te verkopen, dan kun je het er wel of niet mee eens zijn, maar je kunt de bakker het moeilijk kwalijk nemen.
Hij heeft het simpelweg niet in zijn assortiment. En zo is het ook met premium SMS diensten.
Ook ik wil even reageren op hetgeen hier allemaal geschreven is. Ook ik ondervind veel hinder van de blokkade van betaalde sms services bij Simyo.
De bemoederlijke reactie van Simyo alsof men ons beschermd tegen oneigenlijk gebruik van die of gene en ons behoed voor hoge kosten gaan er bij mij niet in. Hier moet een andere reden voor zijn. Op de prepaid kan het wel, kortgezegd: die betaal je vooraf en die mag wel heel snel "opgebruikt" worden, je koopt dan immers weer nieuw beltegoed. Trek dan 1 lijn en behoed ook de prepaidbellers hiervoor.

Je wordt beperkt in hetgeen jezelf met je telefoon wil doen, daar komt het op neer. Ik werk vaak met payservers waar je middels een sms data kunt kopen, dit kan nu niet en ik vind dat zeer vervelend. Heb een beetje gezocht of dat bij andere providers ook het geval is, nee dus. Wel is het bijv. bij ziggo een optie om deze service tijdelijk aan dan wel uit te zetten (technisch dus wel degelijk haalbaar klaarblijklijk). Stemmen bij programma's, geven aan goede doelen middels deze service enz. is niet mogelijk, kom zeg, het is 2014!

Naar alle waarschijnlijkheid wordt hier met dezelfde woorden op gereageerd als bij anderen ben ik bang: "Simyo heeft dit besloten en verandert dit beleid niet, u staat vrij een prepaid te nemen of een andere provider", en dat is voor mij zeker het overwegen waard.

Met vriendelijke groet,
Ron
Reputatie 5
Badge +11
Hoi wontcachme,

De mogelijkheid hebben tot, betekent inderdaad niet dat het werkelijk gebeurt.
Heel officieel zouden alle klanten de algemene voorwaarden gelezen moeten hebben aangezien je deze accordeert wanneer je je contract afsluit.
Ik begrijp je punt absoluut en we gaan het dan ook beter communiceren op onze website.
Daar staat ook dat jullie de mogelijkheid zouden hebben om alle sms verkeer te blokkeren mochten jullie dat willen. En gezien ik nog kan smsen is dat niet het geval.

Hier staat toch nergens dat premium sms diensten geblokkeerd zijn? Alleen dat jullie het recht houden beperkingen te stellen. De enigste plek waar te vinden is dat wanneer je een abonnement neemt je geen premiums sms kan ontvangen, is op het forum. Nergens in de voorwaarden op klantenservice staat dit. Alleen globaal dat er dingen uitgeschakelt mogen worden. Dan kan net zo goed alle sms functies zijn.


Wees dan zo eerlijk en plaats op de website bij het sim only dat wanneer je een sim only abo neemt, premium sms niet werken.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi wontcachme,

In onze algemene voorwaarden staat wel zeker iets over dit soort diensten.

Als je gaat naar hoofdstuk 1:9 Eigenschappen, kwaliteitsniveau, onderhoud en storingen, en dan naar lid 4b vind je de volgende tekst:
4 Simyo is gerechtigd beperkingen te stellen aan het gebruik van Diensten, in het bijzonder
Contentdiensten, die voortvloeien uit voor de betreffende Dienst gebruikte technologie, de aard
van de Dienst of de door de Contractant gebruikte Mobiele Randapparaten. In dit kader is Simyo in
elk geval gerechtigd om:
b beperkingen te stellen aan de opslag-, verzend- of ontvangstmogelijkheden van berichten of
informatie van of voor de Contractant


Toegegeven: het zou misschien iets duidelijk kunnen met iets minder wollig taalgebruik, maar het moet kennelijk op deze manier omschreven worden.
Waarom staat dit dan nergens vermeld bij de voorwaarden of zelfs in de klantenservice? In beide links staat er helemaal niks over dat het geblokkeerd is voor sim only klanten. Daar staat alleen maar dat ALS het nog aanstaat (prepaid dus) mensen jullie kunnen mailen om het uit te schakelen. Helemaal niks over sim only waar het dus al standaard uit staat en niet aan te zetten.

Als ik kijk in de voorwaarden dan staat er dit:
c voor de Contractant bestemde berichten niet te transporteren in het kader van het tegengaan van grote hoeveelheden gelijktijdig verzonden berichten waarvan aannemelijk is dat zij niet door de Contractant zijn aangevraagd.

Nergens staat daar wat wel en niet geld voor sim only of prepaid. Zoals het hier staat zou ik denken dat je gewoon premium sms moet kunnen ontvangen alleen dat massa berichten geblokeerd worden. Nu noem ik één authenticatie sms niet een grote hoeveelheid. Waarom niet een optiebox waar je deze soort smsen kan aan/uit zetten (standaard uit en alleen te activeren via helpdesk)? Jullie moederbedrijf en zusterbedrijven hebben wel gewoon deze functie.
Reputatie 2
Badge +6
Het nieuwe ww komt niet per sms, maar een extra verificatie stap komt per sms. Anders als je account gehackt word kan men zo je ww wijzigen. Nu moeten ze ook eerst je telefoon stelen :P

Het is ook niet uit te schakelen:
- Nieuw ww aanvragen moet je verificeren per sms.
- De verificatie uitschakelen krijg je eerst een bevestigings sms
- Ander telefoonnummer opgeven krijg je eerst op het oude nummer een sms en en dan op de nieuwe.
 
En via de mail aanvragen zou mogelijk moeten zijn, echter zijn daar veel problemen mee.

Toch wel erg lastig dat premium sms is uitgeschakelt. Steeds meer games voeren "microtransacties" via sms in en ook sms als extra authenticatie bij wijzigingen.  Kan ook nergens vinden op de site dat dit is uitgeschakelt behalve op het forum.  Overigens werken deze links niet: "Kijk voor meer informatie over sms diensten op www.simyo.nl/smsdiensten". Kom gelijk weer op de frontpage.


Op probeerde te verklaren waarom een authenticatie token niet als premium sms gezien zou worden. Een oplossing gaf ik niet in mijn posts en die is er ook niet. De enige opties eromheen zijn simyo prepaid nemen en hoog genoeg opwaarding zodat premium SMS diensten wel werken of overstappen naar een provider waarbij premium SMS diensten wel werken.

Jammer dat dat de enige oplossingen zijn. Goed dat je hoge rekeningen wil voorkomen, maar een blokkade kan ook nadelig zijn voor klanten, die bewust wel premium SMS diensten willen gebruiken.


Hoi wontcachme &Groentjuh,

Ik snap dat het niet voor iedereen ideaal is dat de premium sms-diensten uitgeschakeld staan. Dit is inderdaad wat Groentjuh aangeeft alleen bij sim only het geval. Bij prepaid kun je wel een premium sms-dienst aanzetten. Dit raden wij echter niet aan, want de kosten kunnen enorm oplopen. Dit is ook de reden dat we het bij sim only uit hebben staan. Dit zal ook niet veranderen voor wat betreft sim only.

@wontcachme, ik heb aan onze technische afdeling doorgegeven dat de link www.simyo.nl/smsdiensten niet werkt. Er zal moeten worden gekeken of dat wordt aangepast of dat we het verwijderen. Je vindt namelijk hier en hier twee artikelen die info geven over premium sms-diensten.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi wontcachme, welkom op het Simyo forum.
De optie die Groentjuh aangeeft valt wel te overwegen. (Waarvoor dank!)

Op probeerde te verklaren waarom een authenticatie token niet als premium sms gezien zou worden. Een oplossing gaf ik niet in mijn posts en die is er ook niet. De enige opties eromheen zijn simyo prepaid nemen en hoog genoeg opwaarding zodat premium SMS diensten wel werken of overstappen naar een provider waarbij premium SMS diensten wel werken.

Jammer dat dat de enige oplossingen zijn. Goed dat je hoge rekeningen wil voorkomen, maar een blokkade kan ook nadelig zijn voor klanten, die bewust wel premium SMS diensten willen gebruiken.
Het nieuwe ww komt niet per sms, maar een extra verificatie stap komt per sms. Anders als je account gehackt word kan men zo je ww wijzigen. Nu moeten ze ook eerst je telefoon stelen :P

Het is ook niet uit te schakelen:
- Nieuw ww aanvragen moet je verificeren per sms.
- De verificatie uitschakelen krijg je eerst een bevestigings sms
- Ander telefoonnummer opgeven krijg je eerst op het oude nummer een sms en en dan op de nieuwe.
 
En via de mail aanvragen zou mogelijk moeten zijn, echter zijn daar veel problemen mee.

Toch wel erg lastig dat premium sms is uitgeschakelt. Steeds meer games voeren "microtransacties" via sms in en ook sms als extra authenticatie bij wijzigingen.  Kan ook nergens vinden op de site dat dit is uitgeschakelt behalve op het forum.  Overigens werken deze links niet: "Kijk voor meer informatie over sms diensten op www.simyo.nl/smsdiensten". Kom gelijk weer op de frontpage.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi wontcachme, welkom op het Simyo forum.

Het veiligheidsprobleem Heartbleed zorgt inderdaad voor grote problemen bij veel mensen.
Helaas is het niet mogelijk om de premium SMS diensten aan te zetten. Ik heb het nog gecheckt, maar helaas.
De optie die Groentjuh aangeeft valt wel te overwegen. (Waarvoor dank!)
Wel apart trouwens; een site waarbij een nieuw wachtwoord enkel per SMS gestuurd wordt. Kun je niet via de login of mail een wachtwoord krijgen?

Reageer