.

Beantwoord

Er worden sms'jes naar nummer 122 in rekening gebracht. Hoe kan dit stopgezet worden?


Badge
Hallo,

Ik checkte net mijn verbruik, en zie dat ik sinds 31 mei meer dan 100 smsjes heb gestuurd naar 122, en dit is buiten de bundel voor 31 cent per stuk! Ik heb geen idee waar dit om gaat, en heb ook geen uitgaande berichtjes naar 122 in mijn telefoon. Kunnen jullie zorgen dat dit stopt, en ook hopelijk de kosten van deze smsjes niet in rekening brengen?

Dankuwel
icon

Beste antwoord door franswon 5 June 2017, 20:02

Bekijk originele reactie

32 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Hoi iedereen!

Lekker verwarrend deze onverklaarbare sms'jes, he? Gelukkig hebben een oplossing!

Na contact met Apple lijkt het te gaan om iMessage. Meer over de uitkomst van het onderzoek en de oplossing wat betreft de kosten voor deze sms'jes, kunnen jullie terugvinden in dit topic. :)

Laten jullie het weten als er nog vragen zijn?

Groetjes,
Els
Hi allemaal,

Mijn excuses voor het feit dat deze sms'jes in rekening gebracht werden! Hier is afgelopen week een onderzoek naar gestart, en de technische afdeling heeft dit netjes opgepakt. Die sms'jes zullen niet meer in rekening worden gebracht in de toekomst én dat ze met terugwerkende kracht worden vergoed. Dat komt dus helemaal goed!

Heeft iemand hier nog een vraag over? :D

Groetjes,
Jihane


Fijn dat het opgelost is, maar ik denk niet dat ik alleen namens mezelf spreek dat we eingelijk wel graag willen weten wat hier aan de hand is geweest ? en vooral wat de oorzaak was van deze " achtergrond " sms?
Maar vooral ook waarom dit hier alleen bij IPhone is gebeurt naar het lijkt.

Kortom fijn dat het helemaal goed komt, maar zou fijner zijn dat er een uitleg werd gegeven.
En niet geheel onbelangrijk hoe jullie dit in de toekomst gaan voorkomen?

Dank in ieder geval hoe jullie het op hebben gepakt naar alle getroffen abbonees top!

Groet Jurgen
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Mijn excuses voor het feit dat deze sms'jes in rekening gebracht werden! Hier is afgelopen week een onderzoek naar gestart, en de technische afdeling heeft dit netjes opgepakt. Die sms'jes zullen niet meer in rekening worden gebracht in de toekomst én dat ze met terugwerkende kracht worden vergoed. Dat komt dus helemaal goed!

Heeft iemand hier nog een vraag over? :D

Groetjes,
Jihane
Er zijn dus 2 nummers waar het om gaat?

121 en 122?


https://forum.simyo.nl/sms-en-mms-61/waarom-is-er-een-sms-je-naar-121-gestuurd-41481

Gezien alle reacties ook op bovenstaande link, misschien verstandig op de site van Simyo te gaan vermelden dat er iets aan de hand is met Simyo icm IPhone en 121, ik ben bang dat dit de druppel van de ijsberg is.
Colls met een IPhone maar een andere provider hebben vooralsnog geen last hiervan gehad.

Groet Jurgen
Er zijn dus 2 nummers waar het om gaat?

121 en 122?

https://forum.simyo.nl/sms-en-mms-61/waarom-is-er-een-sms-je-naar-121-gestuurd-41481
Net mijn facturen gecontroleerd en op alle 4 de abonnementen zijn er sms berichten gestuurd naar 121. Allen Apple telefoons, 3 verschillende types. Simyo enig idee waar het vandaan komt en hoe ik het kan voorkomen?
Hoi allen,

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad. ik keek vandaag naar mijn verbruik en bij gisteren staan 5 smsjes verzonden naar 121. Ook ik heb een iphone 6S. Ik heb het nummer nu geblokkeerd, maar weet niet zo goed wat ik er nog meer aan kan doen!



M.erel

Misschien een rare vraag maar heb je ook nagekeken op welke tijdstippen deze verstuurd zijn?, en kun je je herinneren of je iets rond dat tijdstip met een of andere app hebt gedaan?, bij mijn Dochter is dit namelijk verstuurd 0715 engelse tijd terwijl ze nog lag te slapen, ik weet alleen niet of deze tijdsregistratie op mijn Simyo wel acuraat is.
ja sorry dat bedoelde ik idd.
Ik heb van het nummer een contactpersoon gemaakt en deze vervolgens geblokkeerd bij instellingen. Ik vrees alleen dat dit dus alleen gaat gelden voor uitgaande berichten..

Inkomende berichten bedoel je denk ik?
Reputatie 7
Badge +9
Vroeger was het zo dat bij de activering van FaceTime (bijvoorbeeld na een simkaartwissel, of na het handmatig uit- en weer aanzetten van FaceTime) er ongemerkt een sms'je ('silent text message') naar een server van Apple in het Verenigd Koninkrijk werd gestuurd. Dat gebeurt nog steeds, maar Simyo klanten zien dit niet meer terug op hun factuur want de kosten van deze sms'jes worden door Simyo niet meer in rekening gebracht. Het nummer van de Apple server is +44 7786 205094, dus niet 121. Wat de betekenis van 121 is weet ik niet. Het heeft in elk geval niets met FaceTime van doen voor zover ik weet.
Ik heb van het nummer een contactpersoon gemaakt en deze vervolgens geblokkeerd bij instellingen. Ik vrees alleen dat dit dus alleen gaat gelden voor inkomende berichten..
Hoe blokeer je dit nummer dan als ik vragen mag? ik dacht dat je alleen inkomende nummers kon blokkeren.

Hoor graag van je
Hoi allen,

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad. ik keek vandaag naar mijn verbruik en bij gisteren staan 5 smsjes verzonden naar 121. Ook ik heb een iphone 6S. Ik heb het nummer nu geblokkeerd, maar weet niet zo goed wat ik er nog meer aan kan doen!
Hoi Jurgen1970. - @Jurgen1970

Zelf heb ik ook geen ervaring met iPhone maar @Scotsman zou over Facetime wat meer kunnen vertellen. Misschien dat hij hierover ook een reactie kan geven.
Het heeft iets te maken met roaming, simkaart opnieuw aanmelden na verwijdering, maar hij weet meer hierover (Facetime)

De reden waarom Facetime er af wordt gehaald heeft volgens mij een iets andere oorzaak, werking..vandaar mijn opmerking voor de zekerheid.

Wel een vervelend verhaal als niet goed duidelijk is wat er precies speelt.
Hopelijk vindt men de oplossing.

Suuk 6!
Een fijne dag nog ! 😎
Fijn te horen Niels dank je,
Mijn dochter heeft een Iphone 6 s plus, met vanaf afgelopen maandag een Sim Only abb met onbeperkt bellen /sms en 2000mb internet.

Ze heeft inmiddels wel Facetime eraf gegooit omdat ik meerdere berichten las dat dit een oorzaak zou kunnen zijn, maar volgens Apple klopt dan het nummer 121 niet, ik kijk nu dagelijks op mijn Simyo of er weer bericht naar 121 is gestuurd buiten de bundel, maar tot op heden nog niet "gelukkig".

Ook heb ik gisteren in de instellingen van haar , bellen naar servicenummers uitgezet

Wat ik wel vreemd vond is dat toen ik gisteren met jullie telefonisch contact had ik de tweede was die hier over belde, ook dat geval betrof een Iphone die ook een bericht naar 121 had gestuurd zonder dat men hiervan wist.

Het gaat me helemaal niet om die luizige 51 cent , maar wil wel graag weten waar dit vandaan komt, zodat ik maatregelen kan nemen om dit te voorkomen.

Mijn dochter heeft vanmorgen nog eens de send box nagekeken maar daar staat echt niets tussen wat naar 121 gestuurd zou zijn. heeft geen betaalde sms dienst oid bericht want dat zou terug te zien moeten zijn. Ik weet niet of ze inmiddels ook zoals boven beschreven Visual Voicemail heeft disabeld maar volgens mij niet.

Vriendelijk bedankt voor de hulp
Reputatie 6
Badge +5
Hi Jurgen1970,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vreemd dat er een sms'je naar 121 is gestuurd, zonder dat daar enig bewijs over terug is te vinden op de telefoon. Goed dat je contact opneemt. Mijn collega's zijn druk bezig met het vinden naar de oorzaak van deze verzonden berichten. We weten namelijk zelf ook nog niet waar deze sms'jes plotseling vandaan komen. Zou je nog door kunnen geven wat voor model iPhone je dochter gebruikt? Dit is belangrijk voor het onderzoek :)

We gaan dit tot de bodem uitzoeken, zodra ik meer weet hoor je dat uiteraard.

Bedankt voor je reacties en hulp, franswon!

Groetjes,
Niels
Dank ik geef het door........word vervolgd
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben geen iPhone bezitter, ik weet het dus niet zeker, Simyo/KPN kan technisch gezien bepaalde nummers blokkeren, zo staan de 090X nummers uit bij Simyo, als de 121 als servicenummers vermeld staan (gezien het tarief) kan je de servicenummers uitzetten op Mijn Simyo.
121 schijnt in de UK een scamnummer te zijn.
Dank voor je snelle reactie franswon

Geld dit ook voor uitgaande berichten dan?, volgens mij is dit toch alleen van toepassing op inkomende gesprekken / berichten namelijk.

Dus als mijn dochter 121 in haar contacten zet en vervolgens blokkeerd verstuurd de iphone geen sms meer automatisch naar dit nummer volgens jou?
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jurgen,

Ik zou in de eerste plaats dit nummer blokkeren, https://www.appletips.nl/ios-7-personen-en-telefoonnummers-blokkeren/ dit voorkomt herhaling!
Ik heb niet kunnen achterhalen waaraan dit nummer 121 hangt en over vergoedingen kan ik als klant niets zeggen, een moderator zal hier later op reageren.
Goedemiddag allemaal

Ik heb mijn dochter 2 dagen geleden overgezet van Prepaid naar Sim only met onbeperkt bellen en sms en 2000mb internet omdat ze komende twee weken in Engeland zit.
Nu zag ik vanmorgen ineens dat er net als hierboven boven vermeld niet 31 maar 51 cent buiten de sms bundel (terwijl ze onbeperkt sms heeft) is verbruikt door een SMS naar 121, ik heb mijn dochter hierover geappt maar ze weet nergens van ook dit nummer 121 staat niet in haar verzonden map.

Simyo hierover gebeld en kan hier niets aan doen en vergoed deze kosten ook niet, Simyo geeft Apple hiervan de schuld en moest contact met hun helpdesk opnemen omdat het aan een app op haar telefoon zou liggen??

Nou dat hebben we gedaan, maar apple weet me te vertellen dat een Iphone nooit zonder toestemming SMS kan versturen, en dat de fout hierbij toch echt bij de provider Simyo gezocht moet worden, zie reactie helpdesk Apple:

Van Eric Apple helpdesk:
Hoewel ik dit natuurlijk graag voor je opgelost heb, valt er van Apple uit hier niets te doen omdat deze kosten niet door ons in rekening worden gebracht en kan het onmogelijk zijn dat een iPhone zonder het zelf te initiëren een sms uit stuurt. Ik snap ook waarom de provider zich er makkelijk vanaf wil maken en zegt van het ligt aan de iPhone.
Alle sms die verstuurd worden via de iPhone zouden daar zichtbaar moeten zijn. Als die niet zichtbaar is dan heeft de iPhone die ook niet uitgestuurd.
Ik snap dus dat het niet fijn is dat er zomaar kosten in rekening gebracht worden, maar deze kosten worden niet veroorzaakt door de iPhone. Deze kosten worden veroorzaakt doordat wel iets mis is met het abonnement.

Nou lijkt me duidelijk?

Wie o wie kan me vertellen wie en wat aan dat sms nummer 121 hangt??
En ben nu dus weer terug bij Simyo?? want Apple kan hier niets mee.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij jou worden de sms'jes naar 122 ook vergoed. Over de maand mei krijg je € 149,42 binnen 3 weken na de incasso teruggestort.

Wel vreemd overigens dat bovenstaande netjes vergoed word terwijl Simyo mijn dochter die 51 cent absoluut niet wil vergoeden.

Graag hoor ik van iemand

Groet Jurgen
Badge +7
Hoi wieger,

Graag gedaan hoor 🙂 Als we je weer ergens bij kunnen helpen, laat je dit dan weten?

@Martin P, is het nog gelukt om de stappen van franswon op te volgen?

Groetjes,
Samantha
Reputatie 7
Badge +9
Graag gedaan wieger!
Badge
Frans en Samantha,

Hartelijk bedankt voor de hulp en het veranderen van de rekening!
Badge +7
Hoi Wieger,

Ojee, ik kan het me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent! Zo te zien heeft de tip van franswon geholpen, want ik zie dat er na 5 juni geen sms'jes naar dit nummer meer in rekening zijn gebracht. Gelukkig maar!

Natuurlijk hoef je niet voor deze sms'jes te betalen. Over de maand mei heb je € 4,65 buiten je bundel verbruikt door deze sms'jes. Dit bedrag wordt binnen 3 weken na de incasso van deze factuur teruggestort op je rekening.

Over de maand juni heb je tot nu toe € 27,90 aan buitenbundelkosten door deze sms'jes. Deze kosten gaan we ook vergoeden. Ook is je belbundel volledig verbruikt. Al je verbruik tot je 100 belminuten gaan we ook vergoeden. Deze vergoedingen zie je straks terug op je factuur van juni. Vind je dat een goede oplossing?

@Martin P, Ik raad je aan om de tip van franswon ook op te volgen. Zo worden deze sms'jes in de toekomst niet meer verstuurd. Bij jou worden de sms'jes naar 122 ook vergoed. Over de maand mei krijg je € 149,42 binnen 3 weken na de incasso teruggestort. Ik raad je daarom aan deze factuur niet te storneren. De sms'jes op je factuur van juni gaan we straks ook corrigeren. Dit zie je straks terug op je factuur van juni. Ik heb alvast de blokkade van je simkaart gehaald. Als je je telefoon opnieuw opstart, kun je weer bellen. Is het gelukt?

Als jullie hier nog vragen over hebben, hoor ik dat graag.

Groetjes,
Samantha

@Franswon, Heel erg bedankt voor je hulp! 🙂

Reageer