.

Beantwoord

Betaling voor buitenlandse sms'jes die ik niet verstuurd heb, hoe kan dit?

  • 29 November 2012
  • 40 reacties
  • 17402 Bekeken

Badge
Dus een vraagje:

Ik zie in mijn 'verbruikskosten' staan dat ik 3x voor sms'jes naar het buitenland heb betaald. Ik heb nooit naar het buitenland gesmst. Wel heb ik van Simyo 3 keer sms'jes gekregen waarin stond dat ik dus een gemiste oproep had van een nummer uit het buitenland. Hoe kan dit? 

Groetjes
icon

Beste antwoord door Natascha 4 December 2012, 13:19

Bekijk originele reactie

40 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dit zijn sms'jes naar een Vodafone nummer in Portugal. Dit topic is al eens eerder aan de orde geweest, niet alleen bij Simyo klanten maar ook op het forum van T-Mobile, en geen van deze providers heeft ooit een verklaring kunnen geven voor het verzenden van deze sms'jes.

Providers registreren namelijk alleen dat er een sms is verstuurd, wanneer en naar welk nummer, maar of de sms is verstuurd door de bezitter van de telefoon of door een app is niet na te gaan. Ik ben bang dat het antwoord van Simyo in dit geval hier ook weer op neer zal komen. Je zou natuurlijk kunnen proberen wie je aan de lijn krijgt als je het nummer belt...
Badge +8
Ik zit net te kijken op mijn verbruik van deze maand en zie ineens dat er 4 smsje zijn verstuurd. En ik weet zeker dat ik dat niet heb gedaan. 
Ik heb hier wat antwoorden gelezen, dus kan al bij voorbaat zeggen dat ik geen iphone heb. Ik heb net een maand een abbo. bij simyo en vind het raar dat er hier kosten voor wordt berekend. Ik zie ook dat ik niet de enige ben. Is dit nog steeds niet te verklaren? Van het laatste weet ik zeker dat ik lag te slapen. Voor zover ik weet sms ik niet tijdens het slapen. 

2013-10-01 00:26:25 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-02 21:46:01 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-05 22:54:06 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-12 22:24:16 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
Dit zijn sms'jes naar een Vodafone nummer in Portugal. Dit topic is al eens eerder aan de orde geweest, niet alleen bij Simyo klanten maar ook op het forum van T-Mobile, en geen van deze providers heeft ooit een verklaring kunnen geven voor het verzenden van deze sms'jes.

Providers registreren namelijk alleen dat er een sms is verstuurd, wanneer en naar welk nummer, maar of de sms is verstuurd door de bezitter van de telefoon of door een app is niet na te gaan. Ik ben bang dat het antwoord van Simyo in dit geval hier ook weer op neer zal komen. Je zou natuurlijk kunnen proberen wie je aan de lijn krijgt als je het nummer belt...


Hoi Samira,

Dat is echt frustrerend ja, als je zeker weet dat je niks hebt gedaan en je ziet ineens die berichtjes op je factuur. Ik denk zelf ook dat een app deze berichtjes heeft verstuurd. Heb je een nieuwe app geĂŻnstalleerd onlangs? Een simkaart kan dat echt niet uit zichzelf, en als ik google zie ik dat het bij Tmobile klanten ook gebeurt.
Ik zou het ook heel graag willen weten, wat dit nu veroorzaakt. Het spijt me dat ik dit antwoord nu niet voor je heb. Wat je zou kunnen bekijken is of je dit nummer op je toestel kunt blokkeren. Wie weet helpt dit ook voor het versturen. Maar het beste is natuurlijk als je kunt achterhalen welke app het in gang zet.

Groetjes,
Charlene
Ik zou idd ook een SMS versturd hebben naar portugal.
Is dit echt niet te achterhalen. Er staat ook niets bij verzonden berichten.
Datum Omschrijving Duur Bedrag
2013-10-22 20:04:41 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €-0.51

Of kan ik dit op een of ander manier blokkeren ?
Samsung S2

Gr Ron
Reputatie 5
Badge +11
Ik zou idd ook een SMS versturd hebben naar portugal.
Is dit echt niet te achterhalen. Er staat ook niets bij verzonden berichten.
Datum Omschrijving Duur Bedrag
2013-10-22 20:04:41 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €-0.51

Of kan ik dit op een of ander manier blokkeren ?
Samsung S2

Gr Ron


Hi willemre, en welkom op het Simyo forum :)

In dit topic, maar ook op andere fora, wordt duidelijk dat dit nummer zeer waarschijnlijk gekoppeld is aan een applicatie.
Uit jouw gegevens haal ik dat deze SMS het allereerste verbruik is met je Simyo simkaart. Het lijkt dus dat er een applicatie op je telefoon opnieuw geactiveerd is toen je je Simyo simkaart er in hebt gedaan.
Hetzelfde gebeurt met applicaties als Snapchat en FaceTime. Zodra je je simkaart in je telefoon doet, word er een activatie SMS gestuurd.

Je kunt aannemen dat dit soort berichten eenmalig is, zolang je je simkaart in je mobiel laat zitten dus. Te blokkeren is dit helaas niet, het is de applicatie die je telefoon de opdracht geeft deze SMS te versturen. 😞
Ik ben sinds augustus vorig jaar terug bij Simyo en zie in 2 facturen ook 2 sms-en naar 00351915692826 die ik niet vertsuurd heb. Is inmiddels bekend door welke App deze verstuurd zouden worden? Ik heb dit nog nooit eerder ergens meegemaakt.


Hi willemre, en welkom op het Simyo forum :)

In dit topic, maar ook op andere fora, wordt duidelijk dat dit nummer zeer waarschijnlijk gekoppeld is aan een applicatie.
Uit jouw gegevens haal ik dat deze SMS het allereerste verbruik is met je Simyo simkaart. Het lijkt dus dat er een applicatie op je telefoon opnieuw geactiveerd is toen je je Simyo simkaart er in hebt gedaan.
Hetzelfde gebeurt met applicaties als Snapchat en FaceTime. Zodra je je simkaart in je telefoon doet, word er een activatie SMS gestuurd.

Je kunt aannemen dat dit soort berichten eenmalig is, zolang je je simkaart in je mobiel laat zitten dus. Te blokkeren is dit helaas niet, het is de applicatie die je telefoon de opdracht geeft deze SMS te versturen. :(
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Jo23, welkom op het Simyo forum :)

Op een developers forum kwam ik het nummer +351915692826 onlangs ook tegen.

the sms's are triggered by vodafone protect, an antivirus acting like a virus... good job vodafone protect... also the number +351915692826 and 722004000 ( if people google this numbers more have similar isues with them)


When you're device is marked has "Lost/Stolen" this send Encrypted messages.


Het lijkt volgens deze berichten op een bug in Vodafone protect. Heb je hier iets aan?
Ik lees in oude topic over het in rekening brengen van SMSjes naar het buitenland. Er wordt aangegeven dat dit voor het activeren is van facetime en imassage. Ik heb sinds twee maanden een simyo abonnement. Er wordt nu al twee maanden 0,07 afgeschreven voor SMSen naar 00447786205094. Voor activeren lijkt mij Ă©Ă©n keer betalen wel voldoenden. Of krijg ik dit nu iedere maand. Ik gebruik geen facetime en massage, betaling een beetje vreemd.
Reputatie 7
Badge +9
Ik gebruik geen facetime en massage, betaling een beetje vreemd.

Beiden helemaal niet gebruiken betekent overigens niet dat het niet geactiveerd is. Als je een herinstallatie van je iPhone hebt gedaan o.i.d. worden Facetime en iMessage opnieuw geactiveerd. Dat zou die dubbele 0,07 berekening kunnen zijn.
Geen herinstallatie gedaan voor Facetime en IMessage. Alleen van abonnement veranderd in januari 2015. In februari 0,07 en in maart 0,07 in rekening gebracht.
Reputatie 7
Badge +9
Facetime en iMessage worden ook opnieuw geactiveerd als je van simkaart wisselt.
Scotsman dank voor de reactie. Wacht ik volgende maandfactuur af om te zien of er weer 0,07 is ingehouden. Geen wereldbedragen, maar blijf zelf graag baas over mijn bestedingen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Kwispel, welkom op het Simyo forum!

Gelukkig hebben de leeon en Scotsman je qua informatie al aardig op weg geholpen :$
Iedereen is natuurlijk graag baas over zijn eigen bestedingen. Alleen de algemene voorwaarden van Apple zijn zo abstract dat het soms lijkt als of je dat stiekem niet bent.
In jouw gegevens zie ik twee keer een FaceTime sms, de eerste keer op 25 januari, nog voor je abonnement inging en Ă©Ă©n keer op 12 februari.
Verder niet meer, gelukkig.
Mocht je geen FaceTime willen gebruiken, dan kan je dit uitzetten. Je gaat dan naar Instellingen > FaceTime en zet dan het groene schuifje uit, op grijs.
Maar let op, als je het aanzet, kost het weer €0,07.

Is het zo duidelijk voor je?
Vandaag voor het eerst aangesloten op Simyo. Overgestapt van Vodafone. Zie ik gelijk dat er kosten in rekening zijn gebracht voor verstuurde sms-jes naar Portugal, nummer 00351915692826.
Ik heb geen sms-jes verstuurd. Alleen 3 gemiste oproepen gekregen. Het kan toch niet zo zijn dat als ik mijn telefoon niet opneem, ik telkens dit soort kosten voorgeschoteld krijg???? Bij Vodafone nooit dit soort kosten tegengekomen.
Ik heb geen Iphone, geen Facetime etc.
Reputatie 7
Badge +9
Vandaag voor het eerst aangesloten op Simyo. Overgestapt van Vodafone. Zie ik gelijk dat er kosten in rekening zijn gebracht voor verstuurde sms-jes naar Portugal, nummer 00351915692826.
Ik heb geen sms-jes verstuurd. Alleen 3 gemiste oproepen gekregen. Het kan toch niet zo zijn dat als ik mijn telefoon niet opneem, ik telkens dit soort kosten voorgeschoteld krijg???? Bij Vodafone nooit dit soort kosten tegengekomen.
Ik heb geen Iphone, geen Facetime etc.


Dat nummer heeft niets met Apple te maken, hun FaceTime registratie server staat in de UK en niet in Portugal. Ik heb elders op het internet gelezen (T-Mobile forum) dat het waarschijnlijk met de activering van WhatsApp te maken heeft.
Reputatie 2
Badge +5
Hoi vdLee,

Welkom op het Simyo Forum!

Ik zie dat Scotsman je al heel goed geholpen heeft, bedankt daarvoor 😃. Helaas kan ik niet met zekerheid zeggen dat het voor WhatsApp geweest is, maar wel zie ik overal dat het te maken heeft met een activatie voor een app. Hiervoor geef je bij het downloaden toestemming. Dit hebben mijn collega's je ook per mail verteld.

Heb je hier verder nog vragen over? :$

Groetjes,
Estelle

Reageer