.

Beantwoord

Betaling voor buitenlandse sms'jes die ik niet verstuurd heb, hoe kan dit?

  • 29 November 2012
  • 40 reacties
  • 17402 Bekeken

Badge
Dus een vraagje:

Ik zie in mijn 'verbruikskosten' staan dat ik 3x voor sms'jes naar het buitenland heb betaald. Ik heb nooit naar het buitenland gesmst. Wel heb ik van Simyo 3 keer sms'jes gekregen waarin stond dat ik dus een gemiste oproep had van een nummer uit het buitenland. Hoe kan dit? 

Groetjes
icon

Beste antwoord door Natascha 4 December 2012, 13:19

Bekijk originele reactie

40 reacties

Badge +6
Hoi DianaSimyo,

Ik heb het vermoeden dat je een iPhone 4 hebt. De sms'jes die verstuurd zijn naar Engeland zijn voor de activatie van de apps FaceTime en Imessage. Daarnaast zie ik dat er een sms is verstuurd naar Senegal.
Ook ik heb problemen met facturatie van niet verzonden sms berichten naar het buitenland, zowel met mijn prepaidnummer alsook via mijn abonnement. Het nummer waarnaar gesmst zou zijn is in Portugal waar ik géén relatie heb wonen oid. Het nummer is 00351915692826 en mij  volledig onbekend. Het bijzondere is bovendien dat er zou zijn gesmst naar Portugal terwijl het prepaid toestel ongebruikt in een lade lag opgeborgen........ Het jammere en onbevredigende is dat tot op heden de reactie van de "helpdesk" is, dat er inderdaad geregistreerd is dat er berichten zouden zijn verzonden, er dus van uitgaande van een onfeilbaar systeem.Nou weet ik genoeg van diverse systemen en ben bekend met het feit dat géén enkel systeem onfeilbaar is , in tegendeel zelfs en om zich daarachter te verschuilen vind ik buitengewoon zwak en kwalijk.  Dit probleem heeft zich voor het eerst gemanifesteerd in december 2012. Het doet zich nu ook voor bij mijn net nieuw afgesloten abonnement. Als er geen bevredigende oplossing wordt gevonden zal ik dit abonnement helaas moeten opzeggen, want ik ga natuurlijk niet betalen voor een niet geleverde dienst. 
Badge +1
Hoi Geert1,

Welkom op het forum!

Om een sms te versturen, dient er opdracht gegeven te worden vanaf het toestel. Mogelijk betreft een sms'je naar dit nummer de activatie van een applicatie. Een goed voorbeeld hiervan is het activatiesmsje van Facetime naar een Engels nummer. Voor meer informatie daarover kunt u terecht in dit topic.

Helaas kunnen wij zelf niet achterhalen van wat voor dienst/applicatie het nummer00351915692826 is. Zodra bij ons bekend is van welk dienst/applicatie dit nummer is, zullen wij het communiceren op het forum.
Ik ben benieuwd, temeer omdat het 2 verschillende toestellen betreft waarmee eerst via Hi en vervolgens met Vodafone is gebeld en sm'en zijn verzonden en bij deze providers heeft dit probleem zich nog nooit voorgedaan. Ik heb de klantenservice aangeboden tenminste één van deze toestellenn naar hun op te sturen, en evt. het andere toestel op een later tijdstip, omdat ik natuurlijk tussentijds mobiel wil kunnen blijven communiceren, zodat zij zelf kunnen onderzoeken wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Vervolgens heb ik nu voorlopig de optie "buitenland" afgezet. Maar nu zal waarschijnlijk weer het nummer van de berichtencentrale in beeld komen die sms 'en in rekening gaat brengen die niet kunnen worden afgeleverd in Portugal........    ( ik heb overigens geen Facetime of soortgelijke app's op mijn toestellen, die nl. niet van Apple zijn, maar het zijn een super bejaarde Nokia en een HTC Wildfire)
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Geert1,

Ik zie dat eer 1 maal een sms is verstuurd naar het buitenland sinds je klant bent bij Simyo. De sms is verstuurd op 4/2/13 15:38. De Simyo simkaart zat op dat moment in de HTC Wildfire. Meer dan dat kunnen wij niet controleren. De ervaring leert ons dat het niet ongebruikelijk is dat er apps zijn die activatie sms berichten naar het buitenland sturen. Als je zeker weet dat je het nummer niet zelf bewust hebt ingevoerd om een sms te versturen, raad ik je aan om contact op te nemen met Android of HTC. Wij kunnen geen invloed uitoefenen op het wel of niet versturen van zo'n sms bericht. Als je de optie 'bellen in en naar het buitenland' uit zet, blijft het wel mogelijk om een sms naar het buitenland te versturen als je je in Nederland bevind.

Wij laten geen toestellen opsturen, omdat we een sim only provider zijn. We kunnen geen support leveren voor toestellen.

Groetjes,

Alex
Hallo Alex, in diezelfde mail schreef ik ook dat hetzelfde voorval zich onlangs heeft voorgedaan bij mijn super bejaarde Nokia. Een toestel waarop Überhaupt geen app's kunnen worden geïnstalleerd. Daarmee ( prepaid nr. 06*,ook Simyo en dan  sedert november 2009)  zouden ook spontaan (?)2 sms'en verzonden zijn naar  Portugal, eind december 2012. Tot dat moment nooit problemen gehad! 
Deze Nokia heb ik ooit aangeschaft met een abonnement bij Hi. De HTC Wildfire met abonnement bij Vodafone. Het is toch wel heel bijzonder dat zowel bi Hi als bij Vodafone zich nooit een spontane verzending heeft voorgedaan...... en nu opeens wèl bij Simyo! !! Heel erg ongeloofwaardig.
Ik weet 100% zeker dat ik nooit en te nimmer sms 'en heb verzonden naar Portugal, ik zou daar toch dan geen punt van maken?
En het gaat me ook niet om die paar centen, maar wel om het principe dat er zomaar kosten worden berekend voor iets waar ik part nog deel aan heb.
Ik begrijp dat jullie geen toestellen opsturen of support kunnen leveren voor toestellen, maar ik wilde jullie in de gelegenheid stellen om dan maar eens zelf te zien wat er "spontaan " zou kunnen gaan gebeuren...... Misschien zou op de simkaart nog een soort van historie zijn uit te lezen. Het lijkt mij zinloos om met HTC danwel net Android contact op te nemen omdat ,nogmaals zowel bij Hi als bij Vodafone met deze toestellen zich nooit een dergelijk probleem heeft voorgedaan, het zal niet aan HTC of Android, noch aan de toestellen liggen. Ik kan alleen maar concluderen dat bij jullie iets fout gaat.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Geert1,

Ik probeer na te gaan of het verzenden van de sms toestelgerelateerd is. Wat ik opvallend vind is, is dat de simkaart gekoppeld aan je prepaid nummer, op de datum van het verzenden van de sms naar het buitenland, in de HTC Wildfire zat. Niet dat ik hiermee een duidelijke verklaring afgeef. Een iPhone stuurt bijvoorbeeld elke keer eens sms naar het buitenland als een simkaart in het toestel wordt geplaatst. Een update van het besturingssysteem of een app kan het verschil met Hi/Vodafone en Simyo verklaren.

Maar ook mijn bovenstaande uitleg is geen geen 100% verklaring, omdat wij slechts registreren welke uitgaande verbindingen er met de simkaart plaats vinden. Of het een app is geweest, een bewust verstuurde sms of iets anders kan ik helaas niet zien.

Vanuit Simyo kunnen wij geen sms berichten op afstand vanaf iemands simkaart versturen. Technisch gezien kunnen wij dus geen invloed uitoefenen op het wel of niet versturen van deze sms. Ik kan er dus helaas niets aan doen.

Groetjes,

Alex
Hallo Alex,
toch bedankt voor de aandacht die je hebt geschonken aan mijn "probleem".  We moeten de zaak maar laten rusten, er is domweg geen verklaring te vinden , het gaat maar om een te verwaarlozen bedrag en de laatste dagen heeft een dergelijke gebeurtenis zich (gelukkig) ook niet meer voorgedaan. Ik hoop dat zo blijft. Maar ik hoop dat je me gelooft als ik je voor 100% verzeker dat ik nooit bewust of per abuis een sms heb verstuurd naar Portugal.

Met groeten ,

Geert1
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Geert1,

Ik twijfel er ook zeker niet aan dat deze berichtjes bewust of per ongeluk door je zijn verstuurd. Wij kunnen helaas niet zien hoe het versturen van de sms wel tot stand is gekomen.

Groetjes,

Alex
Dag,

Ook ik constateerd dat er 3 smsjes zijn verzonden vanuit Egypte; twee op de avond van aankomst (5/2, 20.27 en 22.03), toen ik alleen maar 2 'welkom' smsjes heb ontvangen. Die twee 'spook'smsjes heb ik niet verstuurd. Omdat ik in de eerste zag dat het verzenden van een smsje 51 cent kost, heb ik dat alleen maar op 17/2 gedaan.

Het nummer waar alle drie naar toe zijn verzonden is 0031653131313, wat volgens mij de centrale is.

(Vreemd ook dat ze onder de kop 'Gesprekken vanuit het buitenland staan'. Vandaar waarschijnlijk ook de kolom 'Duur'  met daaronder steeds 00:00:00.)

Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Ik mij idealiter die 1.02 restitueren?
Linda
Dag,

Sorry, mijn fout; ik heb die smsjes WEL verstuurd. Beschouw het bovenstaande bericht als niet verzonden.

Linda
Reputatie 2
Badge +1
Hey lindat,

Goed om te horen dat alles inmiddels duidelijk is. Bedankt voor jouw terugkoppeling.
Op mijn Simyo zie ik dat ik moet betalen voor sms'jes die ik 12/2 en 20/2 gestuurd zou hebben naar 00447786205094. Een nummer uit het Verenigd Koninkrijk. Ik kan dit nergens terug vinden in mijn telefoon. Ik heb dit ook niet verstuurd. Wat is hier aan de hand. Kan dit nummer ook geblokkeerd worden zodat dit niet meer gebeurd?

Lia
Reputatie 7
Badge +9
Op mijn Simyo zie ik dat ik moet betalen voor sms'jes die ik 12/2 en 20/2 gestuurd zou hebben naar 00447786205094. Een nummer uit het Verenigd Koninkrijk. Ik kan dit nergens terug vinden in mijn telefoon. Ik heb dit ook niet verstuurd. Wat is hier aan de hand. Kan dit nummer ook geblokkeerd worden zodat dit niet meer gebeurd?

Lia


Lees de uitleg hier:
http://www.iphoneclub.nl/84245/apple-rekent-toch-kosten-voor-facetime-activeren-kost-21-eurocent/
Ik was net mijn factuur aan het bekijken en zie 5 sms'jes naar het buitenland( 00447786205094) wat helemaal niet van mij is!! Ik ken niemand in Engeland of waar dan ook. Ik heb familie in Brazilië en dat is ook alles. Graag wil ik die 5x sms'jes waar ik voor betaald heb terug op mijn rekening en/of verwerkt in mijn factuur. Hoe is dit mogelijk??
IK WIL GRAAG DIT NUMMER GEBLOKEERD HEBBEN!! EN PER DIRECT!!!
Gebruik van FaceTime kost je geen belminuten, beweert Apple. Zodra je verbinding maakt schakelt het gesprek over naar het Wi-Fi-netwerk, zodat je geen verdere kosten hebt. Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat het activeren van FaceTime wel degelijk geld kost. Bij het activeren van FaceTime wordt contact gelegd met een Britse activatieserver van Apple. Er wordt daarbij €0,21 in rekening gebracht voor een sms-bericht naar het nummer 00447786205094. Op je telefoonrekening vind je deze activatiekosten terug als ‘Berichten verstuurd naar het buitenland’. Niet dat je je met een bedrag van 21 eurocent meteen bestolen hoeft te voelen, maar het kan toch vraagtekens oproepen als je de eerste telefoonrekening van de iPhone 4 binnenkrijgt.

De €0,21 wordt niet alleen bij Nederlandse gebruikers in rekening gebracht, maar ook bij O2 in Ierland en diverse andere operators. Op ons forum is er ook een discussie over, waarbij het nummer in het bestand carrier.plist te vinden is.
JA, DIT MAG BEST VAN TEVOREN VERMELD WORDEN HOOR!!
Reputatie 7
Badge +9
JA, DIT MAG BEST VAN TEVOREN VERMELD WORDEN HOOR!!

Er wordt slechts 1 keer een sms verstuurd, behalve wanneer je je telefoon hersteld hebt want dan moet je iPhone weer worden geregistreerd bij de Facetime server in de UK. Blokkeren van dat nummer heeft geen zin (als dat al zou kunnen) want daarmee blokkeer je ook Facetime.
Mijn iphone is geen enkel keer hersteld dus het blijft dan ook vreemd dat ik 5 sms'jes heb moeten betalen. Over het blokkeren, in eerste instantie dacht ik dat het een of ander persoon was dat gebruik maaktje van mijn nummer. Nee heeft inderdaad geen zin. Maar nu weet ik waar het vandaan komt. Bedankt voor je reactie!
Reputatie 7
Badge +9
Misschien dat de registratie bij de Facetime server niet de eerse keer lukte, om welke reden dan ook, en het zou me niks verbazen als de iPhone het gewoon blijft proberen tot het wel lukt. Het zou ook kunnen dat het een bug is in iOS, je zou kunnen checken of je de laatste versie hebt (6.1.2).
Badge +6
Op mijn Simyo zie ik dat ik moet betalen voor sms'jes die ik 12/2 en 20/2 gestuurd zou hebben naar 00447786205094. Een nummer uit het Verenigd Koninkrijk. Ik kan dit nergens terug vinden in mijn telefoon. Ik heb dit ook niet verstuurd. Wat is hier aan de hand. Kan dit nummer ook geblokkeerd worden zodat dit niet meer gebeurd?

Lia


Hoi Eklomjager,

Welkom op het forum!
De sms wordt verstuurd door de app Facetime ter registratie van de app. Het versturen van de sms gaat buiten je provider om.
Simyo heeft geen invloed op app's die op je toestel zijn geïnstalleerd.

Ik was net mijn factuur aan het bekijken en zie 5 sms'jes naar het buitenland( 00447786205094) wat helemaal niet van mij is!! Ik ken niemand in Engeland of waar dan ook. Ik heb familie in Brazilië en dat is ook alles. Graag wil ik die 5x sms'jes waar ik voor betaald heb terug op mijn rekening en/of verwerkt in mijn factuur. Hoe is dit mogelijk??

Hoi Nicrbr63,

De app Facetime stuurt ter registratie een sms naar een nummer in Engeland. Het versturen van de sms gaat buiten je provider in geval Simyo om. De sms'jes die zijn verstuurd zullen niet vergoed worden. Wanneer je Facetime uitschakelt zullen de sms'jes niet worden verstuurd. Bij een systeemherstel (fabrieksinstellingen) van het toestel is het mogelijk dat het toestel de gegevens deactiveert, waardoor je FaceTime opnieuw moet instellen en kosten voor het versturen van het sms’je weer in rekening worden gebracht. De bedenker van de app in dit geval Apple dienen klanten op de hoogte te brengen van het versturen van de sms dit is niet de taak van je provider.
Ik heb hetzelfde probleem met  sms verstuurd naar 00351915692826 (schijnt een portugees nummer te zijn)

Ben 2 maanden geleden overgestapt van vodafone naar simyo en zie nu op mijn rekening dat er bijna iedere dag een sms wordt verstuurd naar dit telefoonnummer in Portugal.
Dit nummer ken ik niet en de sms-berichten staan ook niet in mijn berichtenlog op de telefoon.
Wat mij opviel was dat toen ik een weekje in het buitenland was en de data-roaming uitstond de sms-berichten naar 00351915692826 niet zijn verstuurd.
Ik vermoed dat eea te maken heeft met vodafone die kennelijk de sms niet in rekening bracht en het gebruikt voor een of andere service die automatisch op de telefooon is geinstalleerd. Simyo doet dit wel. Heb gevraagd of ze het voor me willen uitzoeken.
Badge +6
Ik heb hetzelfde probleem met  sms verstuurd naar 00351915692826 (schijnt een portugees nummer te zijn)

Ben 2 maanden geleden overgestapt van vodafone naar simyo en zie nu op mijn rekening dat er bijna iedere dag een sms wordt verstuurd naar dit telefoonnummer in Portugal.
Dit nummer ken ik niet en de sms-berichten staan ook niet in mijn berichtenlog op de telefoon.
Wat mij opviel was dat toen ik een weekje in het buitenland was en de data-roaming uitstond de sms-berichten naar 00351915692826 niet zijn verstuurd.
Ik vermoed dat eea te maken heeft met vodafone die kennelijk de sms niet in rekening bracht en het gebruikt voor een of andere service die automatisch op de telefooon is geinstalleerd. Simyo doet dit wel. Heb gevraagd of ze het voor me willen uitzoeken.


Hoi Appiev,

Welkom op het forum!
De optie data roaming is voor het gebruik maken van het internet in het buitenland. Ik heb het vermoeden dat je een app op je toestel hebt die dit sms'jes verstuurd naar Portugal.
Ik zit net te kijken op mijn verbruik van deze maand en zie ineens dat er 4 smsje zijn verstuurd. En ik weet zeker dat ik dat niet heb gedaan. 
Ik heb hier wat antwoorden gelezen, dus kan al bij voorbaat zeggen dat ik geen iphone heb. Ik heb net een maand een abbo. bij simyo en vind het raar dat er hier kosten voor wordt berekend. Ik zie ook dat ik niet de enige ben. Is dit nog steeds niet te verklaren? Van het laatste weet ik zeker dat ik lag te slapen. Voor zover ik weet sms ik niet tijdens het slapen. 

2013-10-01 00:26:25 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-02 21:46:01 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-05 22:54:06 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25
2013-10-12 22:24:16 SMS naar 00351915692826 00:00:00 €0.25

Reageer