.

Beantwoord

65 euro aan smsjes naar 0653131313

  • 30 October 2012
  • 14 reacties
  • 2935 Bekeken

Op mijn factuur met factuurnummer 23141251 lees ik dat ik voor 65,77 euro smsjes heb gestuurd naar een voor mij onbekend telefoonnummer (0653131313).

Op het forum heb ik gelezen dat dit het telefoonnummer van de Simyo berichtencentrale is en dat je dit nummer op je factuur te zien krijgt indien: 

- je een sms verstuurd naar een verkeerd nummer
- je verstuurde sms niet binnen 72 uur kan worden afgeleverd
- je een sms verstuurd vanuit het buitenland

Nu ben ik er heel erg zeker van dat ik geen 130+ berichten heb verstuurd toen ik in het buitenland zat. Wellicht dat er in die periode één of twee smsjes zijn verstuurd die niet binnen 72 uur zijn aangekomen en heel misschien heb ik één of twee smsjes verstuurd naar een verkeerd nummer. Hoe dan ook: ik heb geen 130+ berichten verstuurd toen ik in Rusland, Oekraine, Polen en Duitsland was. 

Als u mijn factuur bekijkt, zit u overigens dat er een heleboel van deze smsjes vlak na elkaar verstuurd zijn. Op 14-09-2012 zijn er berichten verstuurd vanaf 03:53 uur t/m 04:32 uur en vanaf 11:24 uur t/m 12:35 uur. In totaal gaat het om 110 smsjes (=55,- euro) 

Wilt u mijn factuur rectificeren en het te veel betaalde bedrag crediteren? 

Alvast bedankt, met vriendelijke groet,

Egbert Pot
icon

Beste antwoord door Arie 2 November 2012, 19:25

Bekijk originele reactie

14 reacties

Ik heb een soort gelijke situatie, alleen betreft het bij mij op de afschrijving van vandaag het aantal van 500+ smsjes binnenlands, met een kosten van 80+ euro, om de minuut een sms over een periode van 20 dagen, met zoals hierboven beschreven een blok van een aantal uren. Graag SNEL reactie en een oplossing, het lijkt er op dat jullie een groot veiligheids probleem hebben bij SIMYO.
Badge +2
Best egbert en eurynox,

Het netwerk registreert enkel waarvoor vanaf jouw simkaart opdracht toe is gegeven. Deze berichten zijn echt verstuurd vanaf jouw simkaart. Wat een oorzaak kan zijn geweest is dat de berichten langer dan 160 tekens zijn geweest. Als dit het geval is worden er meerdere sms berichten in rekening gebracht. Een andere oorzaak is dat de berichten in je toestel blijven hangen waardoor ze vaker worden verstuurd. Dit is een toestel gerelateerd probleem, hier kunnen wij helaas niets aan doen.

Groetjes,

Arie
Lees nou eens wat wij zeggen en wat je zelf zegt. Ik heb zoals jullie ook kunnen zien op mijn factuur meer dan 500(!) smsjes staanvanuit een nummer wat ik nog nooit heb ingetoetst in mijn telefoon, aangezien het meerdere klanten betreft lijkt het me een beveiligings probleem bij jullie. Ik kan het niet geloven dat jullie op deze manier reageren, amateuristisch dit.
Fijn dat er snel en professioneel gereageerd word op zo'n kwalijke kwestie, nog nooit zulke slechte service gehad, hier zijn jullie voorlopig nog niet van af!
Beste Arie,

Uit uw reactie maak ik een aantal dingen op:

1) dat er vanaf mijn telefoon en simkaart opdracht zou zijn gegeven tot het versturen van de SMS berichten.
2) dat de berichten wellicht langer zijn geweest dan 160 karakters
3) dat er berichten in mijn toestel zijn blijven hangen die vaker dan één keer verstuurd zijn

Hieronder een reactie op de bovengenoemde punten
1) Kunt u mij laten weten door welke telefoon en door welke simkaart deze berichten precies zijn verstuurd. Graag ontvang ik van u een lijst met daarop de IMEI nummers en simkaart nummers die deze berichten hebben gestuurd zodat ik kan kijken of ik de eigenaar ben van een telefoon met het betreffende IMEI nummer.

2) Zoals aangegeven in mijn post zijn er op 14-09-2012 vanaf 03:53 uur t/m 04:32 uur en vanaf 11:24 uur t/m 12:35 uur in totaal 110 smsjes verstuurd. Ik ben me ervan bewust dat het mogelijk is om een bericht te schijven langer dan 160 karakters, maar u suggereert dat ik een sms heb verstuurd van 160 x 110 = 17600 karakters. Laten we aannemen dat een woord gemiddeld 10 karakters lang is en dat er ongeveer 275 woorden op een A4tje passen, dan betekent dit dat ik in totaal 6 volledig gevulde A4tjes aan SMS berichten heb geschreven. Ik hoop dat u net als ik, niet langer in de veronderstelling bent dat dit de oorzaak is van het probleem.

3) In het onwaarschijnlijke geval dat u gelijkt hebt, zou dit er nog steeds niet toe moeten leiden dat ik hierdoor een hoge rekening krijg. Ik betaal Simyo voor het afleveren van een SMS bericht, niet voor de poging om een SMS bericht af te leveren. Aangezien er op mijn telefoonrekening enkel het nummer 0653131313 te zien is, kan ik niet verifiëren of mijn telefoon daadwerkelijk 130+ berichten heeft afgeleverd bij een andere partij. Ik heb immers geen enkel idee wie die partij zou moeten zijn. Het spoor loopt dood bij de Simyo berichtencomputer.

Ik heb mij bank gevraagd bijbehorende incasso terug te draaien. Totdat u mij een voldoende bevredigend antwoord kunt geven op de bovenstaande punten zal ik de factuur niet betalen.

Ondertussen ben ik overgestapt naar een andere provider omdat ik niet tevreden ben met de service van Simyo.


In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Egbert Pot
Inderdaad heb ik ook mijn abbonement opgezegd en ben ik over gestapt, de afschrijving heb ik ook door de bank terug laten draaien. De on professionele houden vanuit dit forum en de telefonische helpdesk is zo onder de maat dat het lachwekkend is. Niet eens kijken of het probleem bij jullie zit, maar alleen met de vinger naar de klant wijzen.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi egbert en eurynox,

@egbert

1) Wij mogen IMEI nummers van telefoons niet registreren, omdat dit in strijd is met de wet van privacy. Ik kan u wel vertellen dat de sms berichten vanaf uw simkaart zijn verstuurd. Dit kan ik namelijk wel zien.

2) Wij registreren niet de inhoud van de sms berichten. Ik kan dus niet zien of het een sms betrof welke langer was dan 160 tekens, of het een sms is geweest welke naar meerdere telefoonnummers tegelijk is gestuurd, of het dezelfde sms is geweest welke achter elkaar is gestuurd, etc.

@egbert en eurynox.

Als klant moet je uitgaan van een waterdicht systeem bij een provider. De gegevens zijn correct geregistreerd en zijn verzonden met jouw simkaart. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor het verbruik wat door je simkaart wordt veroorzaakt. Ik vraag me daarom ook af waar Simyo in deze tekort schiet. Graag hoor ik van jullie wat wij daarom nog kunnen doen.

Groetjes,

Alex
Beste Alex,

Vraag 1
U heeft mij nog niet de gelegenheid gegeven om te kunnen controleren of de 130+ berichten daadwerkelijk door mij zijn verstuurd. In uw vorige reactie geeft u aan dat er bij Simyo geen IMEI nummers worden geregistreerd i.v.m. privacy wetgeving. Tegelijkertijd geeft u ook aan dat u wel kunt zien dat de berichten vanaf mijn simkaart verzonden zijn. Er is voor mij geen enkele manier om dit te verifiëren. U schrijft ook dat wij er als klanten vanuit moeten gaan dat Simyo een waterdicht systeem heeft dat de gegevens correct registreert. Laten we er voor nu vanuit gaan dat Simyo de gegevens inderdaad correct heeft geregistreerd, mag ik als jullie klant dan mijn eigen verbruiksgegevens inzien en controleren? Op mijn rekening kan ik alleen maar zien dat er berichten verstuurd zijn naar 0653131313. Voor mij loopt het spoor daar dood. Naar welk telefoonnummer heeft mijn SIM kaart de 130+ sms berichten gestuurd?

Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken dat alle problemen zich hebben voorgedaan toen ik in het buitenland was. Hebben al uw buitenlandse partners ook een waterdicht systeem? Bestaat een 100% waterdicht systeem? Wilt u bij het formuleren van een reactie op dit bericht de mogelijkheid open houden dat de technische systemen van Simyo of van haar buitenlandse partners niet correct heeft gefunctioneerd?

Vraag 2
In mijn vorige bericht heb ik u geprobeerd te overtuigen dat de 130+ sms berichten niet veroorzaakt worden doordat ik een bericht heb gestuurd met meer dan 160 tekens. U reageert hierop dat het zou kunnen dat een sms meerdere keren naar een of meerdere telefoonnummers is gestuurd. Dit zou inderdaad mogelijk kunnen zijn. Graag wil ik dan kunnen controleren naar wie de berichten zijn verstuurd. Het spoor loopt dood bij de Simyo berichtencomputer (met nummer 0653131313)

Vraag 3
U heeft nog geen antwoord gegeven op de derde vraag uit mijn vorige forum post, wilt u dat alsnog doen? Ik betaal Simyo voor het afleveren van een SMS bericht, niet voor de poging om een SMS bericht af te leveren. Als er om technische redenen meer dan één (1) poging nodig is om een SMS bericht te verzenden, dan is dit toch niet iets waarvoor de klant moet opdraaien? Als mijn informatie correct is zal mijn mobile telefoon een SMS bericht proberen te versturen naar de infrastructuur van Simyo totdat de Simyo infrastructuur het bericht juist heeft ontvangen. Pas als het bericht correct is ontvangen krijg ik het op mijn rekening te zien. Als ik hierin niet gelijk heb, hoor ik dat graag. Ik wil in dat geval ook graag van u horen hoe het dan wel werkt en hoe dat mijn 130+ SMS berichten verklaart.

U vraagt hoe Simyo in mijn ogen tekort schiet. In mijn ogen schiet Simyo ernstig tekort in de transparantie van haar dienstverlening. Door gebrek aan transparantie kan ik niet controleren of de hoge rekening daadwerkelijk door mijzelf is veroorzaakt. Ik vind het ook jammer dat ik over dit probleem met jullie moet communiceren via een forum. Dit lijkt me geen 1ste lijns probleem meer. Ik zou het waarderen als ik hierover telefonisch contact kan hebben met een medewerker van Simyo. Op deze manier communiceren kost enorm veel tijd.

Jullie hebben mij ondertussen drie betalingsherinnering gestuurd met het dreigement dat de vordering uit handen gegeven gaat worden aan een incassobureau. Voor alle duidelijkheid: Hierbij teken ik officieel bezwaar aan tegen factuur 23141251 om redenen die ik eerder in deze forum-post heb genoemd. Een eventueel incassobureau zal ik hetzelfde antwoord geven.

Overigens heb ik ondertussen een nieuwe factuur ontvangen van Simyo met nummer 23164314. Deze factuur wil ik graag betalen, maar vanwege de incassoblokkade van de bank zal dat niet gaan. Zodra ik de eerste herinnering email ontvang met daarin een iDeal link, zal ik de deze factuur betalen.

Met vriendelijke groet,

Egbert Pot
Als een telefoon een SMS verstuurd verwacht deze bericht van de centrale dat het bericht op de centrale is aangekomen. Zolang de telefoon dat bericht niet ontvangt, kan de telefoon het bericht blijven besturen, hoe lang en hoe vaak de pogingen herhaald worden hangt af van de telefoon. Bij slechte signaalsterkte en/of heel veel ander verkeer (bijvoorbeeld tijdens een evenement) is de kans groter dat een bericht wel aankomt bij de centrale, maar de telefoon dat niet weet, omdat het de bevestiging daarvan niet correct ontvangt. Zulke herhalingen horen natuurlijk niet dubbel gefactureerd te worden. Dat dat in dit geval wel gebeurd is een probleem van Simyo en/of de roaming serviceprovider waarmee zij zaken hebben gedaan, niet van de consument. My 2cnts....
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum gerritdv,

We kunnen helaas niet controleren of deze situatie zich heeft voorgedaan. Het uiteindelijk niet ontvangen van een bericht kan ook te maken hebben met het andere netwerk of het toestel van de ontvangende persoon.

Groetjes,

Alex
Ik ben toch wel benieuwd hoe dit nou allemaal afgelopen is.
Wij hebben hetzelfde probleem op 2 verschillende telefoonnummers van simyo. Ik lees steeds dat het te zien is dat de berichten verstuurd zijn door de Sim. Is het niet zo dat de Simkaart van Simyo is en zij dus moeten kunnen achterhalen of instellen wat de oorzaak is dat deze berichten verstuurd worden? Het moet toch in te stellen zijn of je deze berichtenservice wil benutten of niet?! Het woord 'service' is in dit geval het verkeerde woord, want het is geen service als er onnodige kosten in rekening gebracht worden voor iets waarvan je niet eens weet waardoor het veroorzaakt wordt. Hoe dan ook kost het in ieder geval wel veel geld. Hoe wordt dat bij andere providers geregeld dan?
Daarnaast is de berichtencentrale toch verantwoordelijk voor het melden of een bericht verstuurd (en ontvangen) is. Als een bericht wel verstuurd (en ontvangen) is en de telefoon krijg geen signaal terug dat dit gebeurt is, dan moet de consument hier toch niet de dupe van worden?!
Ik vraag me ook af of het überhaupt in te stellen is of je gebruik wilt maken van deze 'service'.
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum NicoleM,

Iedere provider maakt gebruik van een berichtencentrale. Zonder een berichtencentrale kunnen er geen sms berichten worden verstuurd. Het enige wat wij registreren is het verbruik dat plaats vindt op de simkaart. Een bericht wordt verstuurd vanaf een telefoon. Wat bedoel je precies met oorzaak?

Wij ondersteunen de optie om automatisch een aflevering bericht te ontvangen niet. Je kunt wel het sms bericht beginnen met *0# om een aflevering bericht te ontvangen.

Groetjes,

Alex
Pas op met sms vanuit het buitenland Frankrijk, Spanje ik heb almeer dan een jaar last van dubbel of soms 3 dubbel afgerekende berichten terwijl ik er maar 1  met minder dan 150 karakters heb verstuurd.Dan maar weer een ail naar symio en wordt na lang wachten het teveel in rekening gebrachte weer terug gestuurd. Het is geen toestel probleem ik heb het op meerdere toestellen. Ik wordt er doodziek van ik moet ze steeds controleren die ....!!!
Groet Michel
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum michel339,

Uit je gegevens kan ik niet opmaken dat er mail contact is geweest. Kan je mij een privé bericht sturen met het telefoonnummer waarbij dit van toepassing is? Ons systeem registreert exact wat voor uitgaande verbindingen er plaatsvinden vanaf de simkaart.

Groetjes,

Alex

Reageer