.

Beantwoord

4333 Waarom niet kunnen doneren?

  • 4 August 2020
  • 13 reacties
  • 1072 Bekeken

Badge +1

Beste Simyo

Een paar weken geleden besloot ik een donatie te doen aan World Animal Protection. Nu blijkt dat jullie deze sms functie hebben uitgeschakeld. Ik mag toch zeker zelf bepalen of ik een goed doel wil steunen en ik kan zelf ook prima inschatten of iets betrouwbaar is of niet. Ik zou dit graag veranderd willen zien. Vraag me af of dit überhaupt zo maar mag. Iedereen moet vrij zij om te kunnen doneren aan een goed doel. Ik vind dit echt schandalig! ☹️ 

icon

Beste antwoord door Daisy 3 September 2020, 09:05

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7

@Margreet Ik begrijp je punt. Echter, of het schandalig is, zoals jij het verwoord, durf ik te betwijfelen. Simyo heeft deze mogelijkheid uitgeschakeld (zie: https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/wat-zijn-betaalde-sms-diensten-94). Dit, domweg, ter bescherming, om hoog oplopende kosten te voorkomen.

En of dit ‘zo maar’ mag? Ja, dit mag. Met afnemen van de diensten van Simyo ben je akkoord gegaan met alle voorwaarden ;)

Als je toch een donatie wil doen aan het betreffende goede doel, bestaat er geen mogelijkheid een betaling te doen?

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Margreet,

 

Welkom terug op het forum! 

 

Het is zeer begrijpelijk dat je het jammer vindt dat een donatie via de sms niet gaat lukken. Zoals RicoK al aangeeft, is dit een voorwaarde van de diensten die Simyo levert en ben je hier inderdaad (misschien onbewust) akkoord mee gegaan. Ik kan er niet voor zorgen dat deze blokkade wordt opgeheven, dus misschien is het idee van RicoK om geld over te maken naar de organisatie meer passend. 

 

Bedankt voor de heldere uitleg RicoK! :)

 

Groetjes,

Tessanne

Badge +1

Een late reactie, maar voor mij speelde dit probleem ook al jaren en ik bleef me altijd afvragen of zoiets wel legitiem was. Want net als jij vind ik ook dat ik zelf wel bepaal naar wie ik bel of sms.

Gisteren wat meer uitgeplozen en nu blijkt dat Simyo, net als elke andere provider, verplicht is dit te deblokkeren voor jou als jij dat wilt. Dit betreft alle informatienummers zoals bijvoorbeeld 0800, 0900, 0906 of 0909.

Al deze info is via de link te lezen op de site van Consuwijzer

Dus als jij Simyo vraagt deze nummers vrij te geven dan zijn ze dat aan jou verplicht! Wat er ook in hun eigen vooraarden staat, dat is niet rechtsgeldig.

Voor mij zijn alle informatienummers vanaf vandaag dan ook gewoon bereikbaar als het goed is. Ik heb de info van Consuwijzer gestuurd en toen was het in een uurtje gepiept.

 

 

Reputatie 7

@Anemoon68 Dat is nog eens interessant!! :thumbsup_tone1:

 

Reputatie 7
Badge +9

@Anemoon68 Dat is nog eens interessant!! :thumbsup_tone1:

 

Inderdaad interessant @RicoK. Wat ik me afvroeg is het volgende. De Consuwijzer pagina suggereert dat het kunnen bellen en sms’sen naar elk willekeurig nummer binnen de EU iets is wat op EU recht is gebaseerd. Ik heb uitgebreid met Google gezocht maar ik kan niets vinden in EU regelgeving dat consumenten het recht geeft om van zijn provider te eisen dat ieder willekeurig nummer gebeld moet kunnen worden. Maar misschien is er op dit gebied geen EU wetgeving en is e.e.a. verankerd in een Nederlandse wet. Het is jammer voor geinteresseerde niet-juristen dat de Consuwijzer niet aangeeft op welke regels of wetten de gegeven informatie is gebaseerd. Of is het een regel van de ACM zelf?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Anemoon68,

 

Bedankt voor jouw reactie! 

 

Daisy is dit inderdaad gaan navragen naar aanleiding van jouw bericht op twitter en kan hier ook wat meer over vertellen. Ik zal @Daisy  even vragen hier morgen wat verdere uitleg bij te geven, want ze is er vandaag niet. :)

 

Groetjes,

Tessanne

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Annemoon68,

 

Goed dat je contact hebt gezocht! Op verzoek van de klant kunnen wij deze optie aanzetten, als je mij een privéberichtje kan sturen met jouw telefoonnummer en adresgegevens kan ik het voor je in orde maken. 😊

 

Groetjes,

Daisy

Reputatie 7

@Daisy  Dat is een mooi bericht!

Zou het een optie kunnen zijn, om dit voor iedere gebruiker makkelijker te maken, want ik kan mij voorstellen, zeker gelet op de verschillende posts op dit forum, dat meerdere gebruikers dit graag willen, om dit de gebruikers via de Mijn Simyo omgeving zelf te laten regelen? Net als bij de optie Internet in het Buitenland Aan/Uit, waarbij dan bijvoorbeeld een optie ‘Gebruik maken van dure nummers standaard Uit staat’?

Reputatie 7
Badge +6

He RicoK,

 

Goede suggestie, ik zal deze zeker meenemen! 

 

Groetjes,

Daisy

0906 en 0909 zijn geen informatienummers maar entertainment / servicenummers zoals (radio)spelletjes, sexlijnen etc.. Beetje vreemd dat men bij consuwijzer dit informatienummers noemt. 

Verder op de site noemen ze de 0906 / 0909 nummer weer servicenummers. Die term is mijn inziens het beste want er wordt een service verleend tegen doorgaans hoge kosten. 

 

Informatienummers en servicenummers

Informatienummers en servicenummers beginnen met 0800, 0900, 0906, 0909 of 18. U kunt aan het nummer zien wat voor soort dienst er geleverd wordt. Zo zit er achter een 0900-nummer meestal een klantenservice en achter een 0800-nummer een informatiedienst. Het bellen naar 0800-nummers is gratis. Maar er zijn kosten verbonden aan het bellen naar de 0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers.

Consuwijzer

 

 

Reputatie 7

@Ray Je hebt helemaal gelijk, maar dit neemt niet weg, dat, volgens mij, de Simyo-gebruiker dit in eigen hand/beheer zou moeten hebben of hij/zij hier wel/niet gebruik van wil maken.

@RicoK Daar ben ik zeker voorstander van, al kan mij de motivatie van Simyo ook begrijpen (preventie tegen hoge kosten). Maar als de wet het voorschrijft dat ze toegankelijk moeten zijn, dan kan Simyo niet anders en zullen zij daar gehoor aan moeten geven.

 

Reputatie 7
Badge +6

Klopt inderdaad, daarom kunnen wij deze optie beschikbaar maken indien de klant dit aangeeft dit te willen. Neemt niet weg dat ik het persoonlijk een goed idee vind om het in Mijn Simyo als optie toe te voegen!

Reageer