.

Simyo SIM op 4G LTE Router

  • 25 May 2023
  • 15 reacties
  • 272 Bekeken

Badge

Als je een Simyo SIM in een 4G LTE Router stopt, dan lukt het vaak niet om internet te krijgen via het Wifi netwerk. De reden is dat de router denkt dat de SIM in een KPN netwerk zit (wat ook zo is trouwens). Daardoor gebruikt de router de credentials van het KPN toegangspunt. En dat is niet goed. Oplossing is om het toegangspunt handmatig te configureren. Dit werkt:

APN: portalmmm.nl
Gebruikersnaam: (leeg)
Wachtwoord: (leeg)
Proxy: (leeg)
Poort: 5080
MCC: 204
MNC: 08
Authenticatie type: PAP
APN type: default (of internet)


15 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Want waarin zit het verschil?

Doorgaans de wijze van instellen. Bij 4G routers/dongels is het instellen anders, want dat gaat met behulp van een andere apparaat. Lang niet altijd is er voor 4G router/dongles ergens gemakkelijk een uitgebreide handleiding beschikbaar.

Tegenwoordig is de wereld van toestellen ook redelijk Android en/of iOS. Ja, er zijn een paar kleine andere, maar die hebben een heel klein aandeel in de markt.

Reputatie 7
Badge +9

Prima, maar dat maakt de SIM niet minder geschikt. Bovendien kan Simyo gewoon een beperking zetten op de garantie in dat geval.

Simyo zelf biedt daarom ook geen ondersteuning van het gebruik van hun simkaarten in andere apparatuur dan mobiele telefoons.

De algemene voorwaarden van Simyo staat daarnaast:

Voor het gebruik van telefoonnummers gelden wettelijke regels. Die regels staan in het nummerplan telefoon- en ISDN-diensten. In het plan staat bijvoorbeeld dat 06-nummers alleen voor mobiele telefonie gebruikt mogen worden en niet voor geautomatiseerde toepassingen. Dat zijn bijvoorbeeld slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor internet op een laptop of tablet. U mag een nummer niet gebruiken in strijd met de wettelijke regels. Wilt u uw aansluiting toch voor zo’n toepassing gebruiken? Dan kunnen we maatregelen nemen. Bijvoorbeeld uw 06-nummer omzetten naar een nummer dat wel geschikt is voor zo’n toepassing, zoals een 097-nummer.

Dat is niet omdat Simyo dat zo perse wil. Dat is wettelijk de regel, dus dient Simyo zich daaraan te houden. De voornaamste reden van die regel is overigens simpelweg het beperkte aantal mobiele nummers dat kan bestaan in 06XXXXXXXX. Als alle machine 2 machine (waar een 4G router ook onder zou vallen) toepassingen ook een 06-nummer zouden hebben, dan waren die allang allemaal op.

In de praktijk heb ik niet veel handhaving hiervan gezien vanuit Simyo en als de maatregel enkel is: Je krijgt een 097-nummer, dan zou het jou denk ik ook niet boeien, want jouw 4G router kan toch niet bellen.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor deze post @Martin035 😊.

Zolang de simkaart in een ander apparaat dan een telefoon werkt is dit altijd mooi meegenomen. Wel geven wij hier niet de garantie voor omdat wij (zoals @RicoK ook aangeeft, bedankt!) ons voornamelijk richten op de simkaart in combinatie met een telefoon. 

Jullie ook bedankt voor de reacties! @Groentjuh en @JanD

Groetjes,
Amy

Dit werkt bij mijn tp-Link 4g modem.

 

Reputatie 7
Badge +9

APN: portalmmm.nl

Ik ben nieuwsgierig of datzelfde ook werkt met de APN: “internet” i.p.v. "portalmmm.nl” en de rest hetzelfde.

Badge

APN: portalmmm.nl

Ik ben nieuwsgierig of datzelfde ook werkt met de APN: “internet” i.p.v. "portalmmm.nl” en de rest hetzelfde.

Dat moet ik even gaan testen. Ik heb ook de credentials van Simyo zelf gebruikt (staan ergens op de website), maar dat ging niet goed. Dat kan ik ook nog eens reproduceren of dat inderdaad zo is.

Een simyo-kaart mag niet in een 4G LTE router gebruikt worden, omdat het een 06-nummer is.

Hiervoor mag alléén een datasimkaart met een 097-nummer gebruikt worden, maar die levert Simyo (nog) niet.

Gebruik je het 06-nummer wèl en je wordt door een of andere instantie afgesloten, heb je geen poot om op te staan.

Zie diverse links over dit onderwerp:

Autoriteit Consument & Markt | ACM.nl

en 

Informatieverzoek 06- en 097-nummers | ACM.nl

Reputatie 7

Ik kijk wel uit met het in een 4g-router steken van mijn simkaart. Eenmaal deze router in de lucht denken alle hiermee verbonden apparaten direct dat zij in een wifi netwerk hangen met alle gevolgen van dien. Ben je in no-time door je data heen.

Zo had ik bij een vorige werkgever een onbeperkt abonnement van T-Mobile waarvan ik de simkaart op vakantie, uiteraard met toestemming, in zo’n router stak. Man, wat ging dat hard met de data. Maar ja, wat wil je met een gezin met iphones en ipads…. 🙄 

Badge

Een simyo-kaart mag niet in een 4G LTE router gebruikt worden, omdat het een 06-nummer is.

Hiervoor mag alléén een datasimkaart met een 097-nummer gebruikt worden, maar die levert Simyo (nog) niet.

Gebruik je het 06-nummer wèl en je wordt door een of andere instantie afgesloten, heb je geen poot om op te staan.

Zie diverse links over dit onderwerp:

Autoriteit Consument & Markt | ACM.nl

en 

Informatieverzoek 06- en 097-nummers | ACM.nl

Er is geen wettelijke basis om iemand af te sluiten van een 06 nummer. Als ik een SIM in een smartphone steek waarmee ik nooit bel, dan is dat hetzelfde. Dit gaat over de uitgifte, niet het gebruik. Onzin dus dat er risico op afsluiten is. In de voorwaarden van Simyo staat op dit punt ook geen beperking.

Reputatie 7

@Martin035 daarmee ben ik het wel eens. Simyo biedt alleen geen enkele ondersteuning voor gebruik anders dan in een telefoon. 

Ik begreep de post van @JanD ook niet.

Badge

Bedankt voor deze post @Martin035 😊.

Zolang de simkaart in een ander apparaat dan een telefoon werkt is dit altijd mooi meegenomen. Wel geven wij hier niet de garantie voor omdat wij (zoals @RicoK ook aangeeft, bedankt!) ons voornamelijk richten op de simkaart in combinatie met een telefoon. 

Jullie ook bedankt voor de reacties! @Groentjuh en @JanD

Groetjes,
Amy

Maar dat blijkt niet uit jullie website en/of jullie algemene voorwaarden. Want waarin zit het verschil? Ook een telefoon communiceert met het internet en heeft een toegangspunt nodig. Het feit dat er een ander doosje om die router heen zit maakt het niet meer of minder anders dan een smartphone. Of het moet zijn dat er geen Android platform achter zit. Dan is de vraag of dat relevant is.

Badge

Want waarin zit het verschil?

Doorgaans de wijze van instellen. Bij 4G routers/dongels is het instellen anders, want dat gaat met behulp van een andere apparaat. Lang niet altijd is er voor 4G router/dongles ergens gemakkelijk een uitgebreide handleiding beschikbaar.

Tegenwoordig is de wereld van toestellen ook redelijk Android en/of iOS. Ja, er zijn een paar kleine andere, maar die hebben een heel klein aandeel in de markt.

Prima, maar dat maakt de SIM niet minder geschikt. Bovendien kan Simyo gewoon een beperking zetten op de garantie in dat geval.

Dus ik heb gewoon gelijk in mijn eerdere reactie binnen dit topic.

Zowel providers als klanten kunnen zwaar beboet worden als zij 06-nummers misbruiken in apparatern die niet voor bellen geschikt zijn.

 

Reputatie 7
Badge +9

Zowel providers als klanten kunnen zwaar beboet worden als zij 06-nummers misbruiken in apparatern die niet voor bellen geschikt zijn.

Het is een beetje als dat je op de fiets niet je mobiel mag vasthouden. Nee, het mag niet, maar ik heb wel eens mensen het zien doen.

Ik heb nergens gezegd dat jij geen gelijk hebt, maar in de praktijk gebeurd is niet gek veel mee.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Arjan Mulder,

Bedankt voor het delen van de APN-instellingen die werken voor jouw 4G-modem! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer