.

Beantwoord

Klacht. Kan niet internetbankieren na activeren nanosimkaart

  • 24 October 2012
  • 9 reacties
  • 1571 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Geachte heer/mevrouw,

Gisteravond heb ik aangegeven dat ik mijn nano simkaart wilde activeren. Op het werk heb ik geen toegang tot mijn telefoon. Toen ik om kwart over 5 mijn telefoon weer aanzette was ik blij verrast dat het overzetten allemaal goed overgezet was en dat alles werkte. 

Totdat ik ging internetbankieren. Ik wilde via de ING geld overmaken naar iemand anders. 

Ik dacht nog niet aan dit probleem, totdat ik de ING belde. Het schijnt dat jullie aan de ING hebben doorgegeven dat mijn huidige SIM-kaart is geblokkeerd (wat ik overigens heel goed vindt, normaalgesproken). Echter is dit door een omzetting gebeurt. Hierdoor kan ik 48 uur lang geen betalingen verrichten en aankopen op het internet uitvoeren.

Ik vind dit persoonlijk nogal hinderlijk. Wat is hier de reden voor dat dit gebeurt?
icon

Beste antwoord door Alex 26 October 2012, 16:40

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Erikk,

Omdat je simkaart is geblokkeerd kun je geen inkomend of uitkomend verkeer toepassen. Hierdoor kun je ook geen sms berichten ontvangen. Je zult daarom moeten wachten tot dat je nano simkaart actief is. De simkaart is inmiddels actief, dus je zou weer moeten kunnen internet bankieren.

Groetjes,

Alex
Dag Alex,

Je begrijpt mijn standpunt totaal niet. Of je hebt het verkeerd gelezen, of ik heb het niet goed uitgelegd.
Mijn simkaart was al geactiveerd. Echter, de bank had mijn TAN-functie geblokkeerd omdat jullie aan de bank hadden doorgegeven dat mijn huidige sim geblokkeerd was. Ik kon dus al gewoon sms'en enzo. Maar ik kon ook niet met de iPhone app internetbankieren. Kon wel kijken, maar transacties konden niet. De bank had mijn transacties 48 uur geblokkeerd. Ook al toen de simkaart actief was. 

Volgens mij heb ik het precies zo uitgelegd, zou je nog eens mijn opmerking willen lezen.

Dan kom ik terug op mijn vraag:
Ik vind dit persoonlijk nogal hinderlijk. Wat is hier de reden voor dat dit gebeurt? 
Ik vind het ook heel schokkend dat het topictitel naar 'beantwoord' schiet, terwijl dit dus niet beantwoord is. 
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Erikk,

Wij geven niet per geblokkeerde simkaart aan een bank door of een simkaart geblokkeerd wel of niet geblokkeerd is. Het antwoord van de bank komt niet overeen met onze processen. Wij blokkeren een simkaart enkel op ons netwerk, maar dit wordt verder niet aan derden (lees: je bank) gecommuniceerd.

Groetjes,

Alex
Dag Alex,

Dit antwoord geloof ik natuurlijk niet. Hoe weet de ING bank dan dat ik een nieuwe simkaart had? Ik vertel het ze namelijk ook niet. Per betaling welke ik binnen 48 uur wilde uitvoeren moest ik nu 8 euro toeslag betalen. 

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat veel meer mensen hier last van hebben. 

Van de ING site:
Heeft u een nieuwe mobiele telefoon of SIM-kaart, maar uw nummer wijzigt niet? Dan hanteert de ING een standaard veiligheidsprocedure. U kunt hierdoor 48 uur geen TAN-codes ontvangen, waarmee u uw betalingen bevestigt in Mijn ING. U krijgt hierover vanzelf een sms-bericht van de ING. U hoeft dus zelf niets te doen. Na 48 uur ontvangt u automatisch een sms met de melding dat de TAN-functie is hersteld. U kunt Mijn ING dan weer gebruiken zoals u gewend bent.

Wie geeft deze informatie dan door aan de ING bank als jullie dit niet doen?
Reputatie 2
Badge +1
Hey Erikk,

Ik heb het even grondig voor je uitgezocht en het blijkt inderdaad zo te zijn dat KPN een overeenkomst heeft met o.a. ING waardoor er, om fraude te voorkomen, simkaartnummers worden doorgegeven aan de ING.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Erikk,

Mijn reactie was inderdaad niet juist. Waarvoor excuses.

Groetjes,

Alex
Dag Alex,

Geen probleem hoor, kan gebeuren. Was vooral een beetje geïrriteerd dat ik geen betaling kon doen. Dat dit geblokkeerd wordt is ook geen ramp, zal de veiligheid wel mee te maken hebben. Vrijwel iedereen kan wel 48 uur zonder betalingen. Het lijkt mij echter wel een stuk netter als klanten daarop gewezen worden op het moment dat ze de simkaart activeren. Dus dat het bij de informatie komt te staan. Want als het onverwacht gebeurd kan het wel heel vervelend zijn. 

Het gaat er dus niet zozeer om dat het gebeurd, maar wel dat het zo onverwachts kan gebeuren. Ik wist namelijk niet dat dit eraan zat te komen, maar later hoorde ik van een vriend dat hij dit ook had. Het gebeurd dus wel bij iedereen met ING (mogelijk ook andere banken?). 

Groeten,
Badge +2
Beste Erikk,

Het zou inderdaad netter zijn als wij dit van te voren kenbaar hadden gemaakt. Onze excuses dat dit niet is gebeurd. In de praktijk zal dit alleen bij ING klanten gebeuren omdat zij de enige bank zijn die gebruik maken van TAN codes die naar je mobiel worden gestuurd. Bij andere banken heb je een E-Dentifier of Reader waar je je pas in moet steken als je gebruik van het internetbankieren wil maken.

Groetjes,

Arie

Reageer