.

Beantwoord

Simkaart na knippen kapot?

  • 21 February 2016
  • 7 reacties
  • 1305 Bekeken

Geachte lezer,

Ik heb een nieuwe gsm en heb mijn simkaart bij laten knippen tot nano sim.
Dit werkte 1 dag goed maar nu krijg ik steeds de melding 'alleen noodoproepen' en kan ik niet meer bellen of gebeld worden.

Kunt u mij helpen?

bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door Angela 22 February 2016, 15:43

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi C.T. Ploeger,

Welkom op het Simyo Forum.

Oei, wat lastig! Ik ben bang dat er met het knippen van de simkaart dan toch iets beschadigd is.

Je hebt tegenwoordig hele mooie knippers om je simkaart goed te knippen. Helaas garandeert dit niet dat de simkaart niet beschadigd raakt. Als jouw simkaart ook niet meer werkt in een andere telefoon, kun je er eigenlijk zeker van zijn dat hier het probleem ligt.

Ik zie dat je ondertussen via Mijn Simyo een nieuwe simkaart besteld hebt. Deze ontvang je binnen 3 werkdagen. Gelukkig is dit soms nog wel eens sneller! Ik raad je aan hier even op te wachten. Houd je mij op de hoogte van de levering?

Groetjes,
Angela
Het werkt allemaal weer Angela, dus de Sim kaart was niet kapot geknipt. Ik zal er voor de zekerheid toch de nieuwe maar in plaatsen.
Dank voor je reactie.



Hoi C.T. Ploeger,

Welkom op het Simyo Forum.

Oei, wat lastig! Ik ben bang dat er met het knippen van de simkaart dan toch iets beschadigd is.

Je hebt tegenwoordig hele mooie knippers om je simkaart goed te knippen. Helaas garandeert dit niet dat de simkaart niet beschadigd raakt. Als jouw simkaart ook niet meer werkt in een andere telefoon, kun je er eigenlijk zeker van zijn dat hier het probleem ligt.

Ik zie dat je ondertussen via Mijn Simyo een nieuwe simkaart besteld hebt. Deze ontvang je binnen 3 werkdagen. Gelukkig is dit soms nog wel eens sneller! Ik raad je aan hier even op te wachten. Houd je mij op de hoogte van de levering?

Groetjes,
Angela
Reputatie 6
Badge +10
Hoi C.T. Ploeger,

Fijn dat het is opgelost! Ik zou inderdaad de nieuwe simkaart alsnog in gebruik nemen, want deze is gewoon voor de telefoons gemaakt en kan niet zorgen voor het beschadigen van je simkaartlezer :)

Groetjes, Tiury
Nou opgelost is een groot woord. Ik heb de nieuwe sim kaart erin gezet en ik krijg nu afwisselend het simyo netwerk en 'alleen nood oproepen'. Het loopt dus nog niet goed. Help svp! vr groet, Caroline Ploeger

Hoi C.T. Ploeger,

Fijn dat het is opgelost! Ik zou inderdaad de nieuwe simkaart alsnog in gebruik nemen, want deze is gewoon voor de telefoons gemaakt en kan niet zorgen voor het beschadigen van je simkaartlezer :)

Groetjes, Tiury
Reputatie 6
Badge +10
Hoi C.T Ploeger,

Hier kan ik nu niets aan doen, behalve dat je de nieuwe simkaart in gebruik moet nemen. Dit heb je volgens mij gister gedaan, maar werkt deze ook niet goed? Dan is het verstandig om een andere simkaart in jouw telefoon te plaatsen en de Simyo simkaart in een ander telefoon.

Zo weten we waar het probleem zit 🙂.

Groetjes, Tiury
Beste helpdesk, inmiddels heb ik zelf het probleem weten op te lossen. Bij deze mijn samenvatting, hopelijk hebben anderen er ook nog wat aan. Alleen maar proberen sim kaarten te ruilen, of resetten, nieuwe te bestellen of ander toestel te proberen is een trial-and-error aanpak die niet altijd leidt tot een oplossing.

Probleem: nieuw toestel (Samsung S6) met bijgeknipte sim kaart kan na enkele uren geen verbinding meer maken met het Simyo netwerk en alleen noodoproepen zijn nog mogelijk. Het betreft een abonnement zonder data bundel.

Mogelijke oorzaak:
- bijgeknipte SIM
- fout aan de kant van de provider na overgang nieuw toestel (bijv. andere iMei code)
- fout in de software of hardware van de nieuwe GSM
- probleem met de GSM netwerk instelling van het toestel (lessons learned achteraf)

Test 1: Nieuwe SIM kaart om defect uit te sluiten, ondanks dat het bijknippen redelijk goed was uitgevoerd. Dit gaf geen oplossing, dus contact met de helpdesk opgenomen en dit forum. Simyo heeft de kaart een reset gegeven en ik heb het toestel uitgezet en na een 15 minuten weer ingeschakeld. Zonder resultaat.

Test 2: De nieuwe sim kaart in een ander nieuwe toestel (LG G4 gestopt): geen enkel probleem. Sim kaart weer teruggeplaatst in de Samsung: alleen noodoproepen mogelijk. Helpdesk geeft aan dat mijn toestel niet goed is en ik terug naar de winkel moet. Dit verwacht je niet van een nieuw toestel, maar kon niets anders zijn volgens de helpdesk.

Test 3: software/hardware: toestel heeft alle laatste updates en is echt een EU model. Dit kan het probleem niet zijn. Helaas heb ik geen andere nano sim kaart van een ander abonnement voorhanden om te kijken of het wat uitmaakt, maar ik had al een nieuwe sim kaart gekocht, dit is dus al de tweede kaart die faalt. Onwaarschijnlijk dat het aan de sim ligt.

Test 4: inspectie van toestel instellingen. Tegenwoordig zit er nergens een handleiding bij en werkt alles meestal meteen. Bij mij dus niet. Na het toestel opnieuw te hebben gestart met de nieuwe simkaart (die kort daarvoor in het LG toestel zat) heb ik de GSM netwerk instellingen bekeken. Handmatig KPN-NL als standaard netwerk ingesteld en vervolgens de netwerk modus bekeken. Standaard staat deze op de meest moderne netwerken (lekker snel): LTE/WCDMA/GSM. Dit stond ook zo in het LG G4 toestel waarin de sim prima werkte. Aangezien ik geen data bundel heb, heb ik de instelling gewijzigd naar 'WCDMA/GSM' dus zonder LTE. Het toestel maakte daarna vrijwel direct contact met het Simyo netwerk en is nu ruim 24 uur actief en ik kan weer bellen.

Conclusie: de helpdesk en dit forum wijzen je niet op de GSM netwerk instellingen en de mogelijke fouten daarmee. In mijn geval zou dat het probleem direct hebben verholpen. Een merkwaardig probleem dat alleen in de Samsung telefoon optrad, maar nergens op fora of via helpdesk aan de orde wordt gesteld. Deze eenvoudige handeling had me drie dagen frustratie, kosten voor nieuwe sim kaart en bellen naar helpdesk met iemand anders z'n toestel gescheeld. Om nog maar niet te spreken van de gemiste oproepen (klanten en familie) door de onbereikbaarheid. Vandaar dit uitgebreide relaas.

Doe je voordeel met deze tip!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi C.T. Ploeger,

Hartstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dit zijn instellingen en functies die je inderdaad (zoals wij stom genoeg ook hebben gedacht) normaal gesproken standaard goed ingesteld, zodat het een plug and play is als je de simkaart installeert. Heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen om deze uitleg op het forum te plaatsen, zodat er andere klanten misschien sneller zijn geholpen.

Groetjes, Tiury

Reageer