.

Sticky

FAQ: Wat moet ik verder weten over mijn simkaart?

  • 14 March 2016
  • 0 reacties
  • 5202 Bekeken

Reputatie 5
Badge +9
Hallo allemaal!

Naast het aanvragen van een vervangende simkaart of het vinden van je Pin- en Pukcode is er natuurlijk nog veel meer wat je moet weten over je simkaart! In dit topic vind je daarom alle verdere informatie over je simkaart. Dus is er iets aan de hand met je simkaart, wil je weten wat voor soort simkaart je hebt of wil je gewoon meer weten over alles wat met je simkaart te maken heeft, lees dit topic dan eens goed door.

Wat is een simkaart?

De simkaart is een klein kaartje waarop de gegevens staan van een aansluiting voor een mobiele telefoon. De simkaart is afkomstig van je provider. Door middel van de simkaart is het mogelijk om met je mobiele telefoon bijvoorbeeld te bellen, sms'en en internetten. De naam simkaart is overigens af te leiden van Subscriber Identity Module (SIM).

Welk formaat simkaart krijg ik?

Wanneer je een nieuwe Prepaid of Sim Only aanschaft, of een vervangende simkaart aanvraagt, krijg je bij Simyo een 3-in-1 simkaart. Deze 3-in-1 simkaart bevat, zoals de naam al verklapt, drie formaten: Normaal, micro en nano. Op deze manier hoef je geen zorgen te maken dat je van ons een simkaart krijgt die niet in je telefoon past. Ben je benieuwd wat voor simkaart jij hebt. Zie dan de afbeelding hieronder. De bovenste is een normale simkaart, daaronder zie je een micro formaat en de onderste is een uitgedrukte nano simkaart.



Hoe haal ik de de micro of de nano simkaart uit de 3-in-1 simkaart?

De micro simkaart kan je heel gemakkelijk uit de 3-in-1 simkaart drukken. De nano simkaart kan je weer uit de micro simkaart drukken. Je kan het allemaal zien in dit korte filmpje.

Kan ik mijn simkaart knippen?

Dat kan, maar dat is niet nodig. Je hebt namelijk al een 3-in-1 simkaart en daar kan je het gewenste formaat uit drukken (zoals je hierboven kunt zien).

Sinds oktober 2014 sturen wij de 3-in-1 simkaart. Het kan dus zijn dat je nog geen 3-in-1 simkaart hebt en toch bijvoorbeeld een nano simkaart nodig hebt omdat je een nieuwe telefoon gaat gebruiken. Je zou de simkaart dan kunnen knippen, maar we raden dit niet aan! We raden je aan om een vervangende simkaart te bestellen op Mijn Simyo. De kosten zijn hiervoor € 5,- en het duurt een paar dagen voordat je de simkaart binnen hebt. Ben je toch ongeduldig en wil je de simkaart knippen, doe dit dan zorgvuldig want de simkaart is erg gevoelig voor krasjes.

Ik ben mijn simkaart verloren!

Dat is natuurlijk heel vervelend! Wat je dan het beste kan doen is gelijk je simkaart blokkeren op Mijn Simyo. Klik hier om je simkaart te blokkeren.

Nu je simkaart geblokkeerd is, hoef je je geen zorgen te maken dat iemand anders gebruik van jouw simkaart kan maken en dat er daardoor kosten komen. Je hebt natuurlijk ook een vervangende simkaart nodig. Klik hier om een vervangende simkaart aan te vragen.

Kan ik bij Simyo een duo simkaart aanvragen?

Simyo heeft helaas geen duo simkaarten. Het is bij Simyo niet mogelijk om een telefoonnummer aan meerdere simkaarten te koppelen. Het is dus ook niet mogelijk om deze te bestellen.

Wat wordt er bedoeld met een NFC simkaart?

NFC staat voor Near Field Communication. Met deze techniek kan er op een veilige manier contactloos data worden verzonden. NFC wordt op steeds meer manieren gebruikt, bijvoorbeeld in bankpassen en ov-chipkaarten. De NFC simkaart is een speciale simkaart die deze NFC-techniek ondersteunt. Hiervoor gebruik je geen extra data of batterij.

Met de NFC simkaart (in een hiervoor geschikte smartphone) kun je in de toekomst contactloos betalen (Rabobank) of inchecken in het openbaar vervoer (OV-chipkaart). Er zijn nog veel meer toepassingen en mogelijkheden denkbaar. Van vervanging van je ID-kaart tot toegang tot je bedrijfspand met je mobiel.

Klik hier voor meer informatie en ontwikkelingen over de NFC simkaart.

Waar vind ik mijn simkaart nummer?

Die vind je op de simkaart zelf. Het aantal cijfers van de simkaart verschilt per provider. De simkaarten van Simyo bevatten 8 cijfers.

Kan ik mijn simkaart gebruiken voor het opslaan van gegevens?

Alle simkaarten beschikken over een kleine hoeveelheid geheugen waarop namen, telefoonnummers en sms berichten opgeslagen kunnen worden. Aangezien het geheugen van de meeste moderne mobiele telefoons en smartphones veel groter is geworden, slaan de meeste mensen tegenwoordig sms berichten en contacten op in het telefoongeheugen.

Simkaarten hebben een vrij beperkt geheugen waarop gemiddeld tussen de 65 en 150 contacten (naam en telefoonnummer) opgeslagen kunnen worden. Daarnaast bieden simkaarten ruimte voor het bewaren van ongeveer 30 sms berichten.

Hoe zet ik mijn contacten over op een andere simkaart?

Wanneer je een vervangende simkaart hebt besteld wil je natuurlijk je contacten daarop hebben. Dit gaat niet automatisch, maar dit kan je wel zelf doen. Zorg er voor dat je je contacten kopieert van de simkaart naar de telefoon zelf. Haal de oude simkaart daarna uit het toestel. Zodra je de andere simkaart in het toestel stopt, zal je nog steeds al je contacten hebben.

Wanneer je een vervangende simkaart besteld omdat je een andere telefoon gaat gebruiken en hiervoor opeens een micro of nano simkaart nodig hebt, dan kan je ook je contacten overzetten. Doe dan hetzelfde 'trucje' als hierboven. Zorg ervoor dat je de contacten weer kopieert naar de nieuwe simkaart en klik daarna pas je simkaart naar het juiste formaat en stop hem daarna pas in het nieuwe toestel. Voila!

Ben ik mijn nummer kwijt als ik mijn simkaart verlies?

Nee, je bent dan niet je nummer kwijt. Je mobiele nummer is niet alleen maar gekoppeld aan je simkaart. Hierdoor kan je nummer op een vervangende simkaart worden gezet zonder dat je het nummer verliest.

Staat mijn beltegoed op mijn simkaart?

Het beltegoed staat niet op de simkaart zelf. Wanneer je een vervangende simkaart aanvraagt, zal het beltegoed dus niet verdwenen zijn.

-------------------------

Ik hoop dat je een stuk wijzer bent geworden over je simkaart. Heb je toch nog vragen, aarzel dan niet en stel ze op het forum.

Groetjes Caspar

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.