.

Beantwoord

Waarom heb ik meer dan € 5,- negatief beltegoed?

  • 11 December 2016
  • 10 reacties
  • 852 Bekeken

"woensdag 4 juni 2014 door Anniek Kruijer (2 reacties)




Simyo gaat de mogelijkheid om een negatief tegoed te hebben bij prepaid bellen en internetten beperken. Voortaan kun je bij de KPN-dochter maximaal vijf euro in de min staan. Dit gebeurt naar aanleiding van gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Klachten aanleiding

Aanleiding waren de klachten van consumenten bij ConsuWijzer en in een uitzending van TROS Radar.
Het is bij Simyo mogelijk om een eenmaal gestart gesprek of internetsessie af te maken nadat het beltegoed is verbruikt, waardoor klanten soms onverwacht een hoog negatief saldo* hebben.

ACM vindt dat klanten er vanuit moeten kunnen gaan dat dit bij een prepaid dienst niet mogelijk is. Ouders geven hun kinderen juist een prepaid telefoon om hun bel- en internetgebruik binnen de perken te houden, stelt de toezichthouder.

Maximaal 5 euro in de min

Simyo gaat na de gesprekken met ACM het bedrag waarvoor de consument in de min kan staan beperken tot maximaal vijf euro. Bovendien wordt de website aangepast om dit duidelijker te maken aan klanten."

We zijn nu 2016...en nog steeds kun je ineens een mailtje krijgen dat je voor 100,- euro in het rood staat !!!
Hoezo krijg je dan een gevoel dat je word opgelicht.....
icon

Beste antwoord door Caspar 12 December 2016, 14:25

Bekijk originele reactie

10 reacties

Verrassend bericht. Graag volgende keer met bron vermelding :)

https://www.bellen.com/nieuws/simyo-beperkt-negatief-prepaidtegoed

https://tweakers.net/nieuws/96433/acm-tikt-simyo-op-de-vingers-vanwege-negatief-prepaidtegoed.html
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Ilona1975,

Welkom op 't forum.

Wat vervelend dat je flink in de min terecht bent gekomen 😞 Het klopt dat het normaal gesproken tot € 5,00 mogelijk is om in de min te komen. Bij jou ging er blijkbaar technisch gezien wat fout.

Ik heb je aansluiting erbij gepakt en zie dat je met € 100,- hebt opgewaardeerd omdat je in de min stond. We hebben het negatief tegoed ondertussen voor je aangevuld, en daarom heb je nu meer dan € 100,- beltegoed. Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik zal er daarom voor zorgen dat jij de € 100,- die je hebt opgewaardeerd, terug zult krijgen. Je zult dit bedrag binnen een paar weken weer op je rekening hebben.

Vind je dit een goede oplossing?

@Raytje bedankt voor de bronnen!

Groetjes,
Caspar
Dussssss ik krijg tijdens uiteten een bericht dat mijn zoontje...10 jaar........een bericht dat beltegoed bij de 2 euro ligt. Hij zit tegenover mij en telefoon ligt thuis. Vreemd toch? Geen verbruik...nix! Uur later is dit 124!!! euro. Ben gewoon naar huis gegaan om te kijken waar dit aan ligt. Ik geef hem een prepaid om ea juist binnen de perken te houden. Ja hij had youtube open staan maar gebruikte de telefoon niet. Plus wanneer er wifi in huis is en je er niet bent vind ik dit zorgwekkend. Prepaid 0=0 en dus nix noppes nada! Geen 124!! euro in rood staan.....groetjes Cindy
Dubbele post.

..wanneer je internet uitzet op mijn Simyo scheelt een hoop. Sim is geblokkeerd voor dataverkeer, wifi kan gewoon worden gebruikt.

Hoe vervelend dit ook voor je is, wat ik goed begrijp....Simyo waarschuwt pro-actief via de website en per mail voor negatief beltegoed.

https://forum.simyo.nl/prepaid-68/waarom-mijn-beltegoed-negatief-36802/index1.html#post153303

Bij Simyo kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je een negatief saldo krijgt. (Let op: Bij intensief internet gebruik kan het gaan om meer dan enkele euro’s). Zuiver je beltegoed dan zo snel mogelijk aan zodat je weer kunt bellen, SMS'en & internetten op je mobiel. We raden je aan om regelmatig je beltegoed te checken via Mijn Simyo en voor je internetverbruik een MB meter App te downloaden.
Dat begrijp ik allemaal best maar ik ga geen 124 euro betalen. Daarvoor heb ik geen simkaart genomen. Tevens heeft hij deze kaart al een tijd en heeft wel vaker ea open staan. Nog nooit hiermee te maken gehad terwijl ik al f klant ben.
Kijk als dit een terugkerende gebeurtenis is begrijp ik best dat er betaald moet worden. Maar wanneer je uiteten bent en je krijgt ineens een melding en je kunt geen kant uit en ook dat er niemand actief op die telefoon zit......dat gaat mij een stapje te ver.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Cindy37,

Welkom op het Simyo forum.

Wat jammer om te zien dat jullie etentje ruw verstoord werd door onze waarschuwingsberichten 😞 Ik kan me voorstellen dat jullie hiervan geschrokken zijn!

Friesian legt je hier al goed uit hoe de vork precies in de steel zit. Zoals je weet, kun je bij ons altijd je gesprek of internetsessie afmaken. Ook als je tijdens dit gesprek of de internetsessie geen beltegoed meer hebt, kun je doorgaan met verbruiken. Normaal gesproken gaat dit om enkele euro's.

Bij jouw zoon ziet het er naar uit, dat hij een internetsessie open heeft laten staan. Dit betekent dat de 'handeling' waar hij mee bezig was, niet is gestopt toen hij zijn telefoon heeft weggelegd. Dit kan grotere gevolgen hebben dan alleen 'enkele euro's' helaas 😞 Omdat wij ook begrijpen dat dit niet de bedoeling is, hebben wij het beltegoed aangevuld met € 124,83. Het beltegoed staat nu op € 0,- en de simkaart is hierdoor nog wel geblokkeerd. Als jullie zelf weer een bedrag opwaarderen, zal jouw zoon de simkaart weer kunnen gebruiken.

Ik hoop dat jullie samen ook weer een beetje van de schrik bekomen zijn, vooral nu je weet dat het beltegoed aangevuld is 🙂 Ik wil je nog wat tips meegeven om dit in de toekomst te voorkomen. In dit blog leggen we stap voor stap uit hoe je jouw internetverbruik binnen de perken kunt houden en belangrijker, hoe je voorkomt dat er internet wordt verbruikt zonder dat je dit door hebt. Heb je hier iets aan?

Mocht je nog wat willen weten of nog vragen hebben, laat je het dan weten?

@Friesian, bedankt voor je heldere uitleg :)

Groetjes,
Angela
Als de limiet op 5 euro negatief ligt, hoe kan ik dan nu op 5.65 euro negatief staan?
Dit gaat dus niet goed.
Mvg, Bert Keijl
Reputatie 6
Badge +4
Hoi Bert Keijl,

Welkom op het Simyo Forum! 🙂 Het is niet de bedoeling dat je persoonlijke gegevens deelt op het forum, daarom heb ik je forumnaam even aangepast. Als je jouw forumnaam wilt aanpassen, laat het dan even weten dan pas ik het voor je aan. Wel zo makkelijk.

Dat is een goede vraag! Angela geeft boven jouw reactie hier al het antwoord op. In je gegevens zie ik dat het in jouw geval ging om twee telefoongesprekken naar hetzelfde nummer die gelijktijdig hebben plaatsgevonden. Wij kunnen niet zien wat er precies in je telefoon is gebeurd natuurlijk. Omdat de momenten waarop de gesprekken zijn geregistreerd heel kort op elkaar volgen vermoed ik dat je (per ongeluk) een wisselgesprek gevoerd hebt.

Omdat ik het jammer vind dat je meer dan € 5,00 in de min staat heb ik € 5,65 aangevuld. Je tegoed staat nu weer op € 0,00, je hoeft dus alleen even op te waarderen via Mijn Simyo en je kunt weer aan de slag. ;)

Laat je het weten als je (hier) nog vragen (over) hebt?

Groetjes,
Thomas
Beste Thomas,

Bedankt voor de snelle respons en het klantvriendelijk handelen. Dat waardeer ik zeer.
Inderdaad vreemd die 2 gesprekken tegelijk naar hetzelfde nummer én het doorlopen van de teller over de 5 euro in de min.
Fijn dat m'n tegoed weer op nul is gezet en ik er geen extra kosten aan kwijt ben.
Nogmaals hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Bert
Reputatie 5
Badge +5
Graag gedaan namens Thomas, Bert!

Mocht je toch nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden! :)

Groetjes,
Els

Reageer