.

Beantwoord

Waarom heb ik 60 euro negatief beltegoed na korte stop op Aruba?

  • 7 August 2019
  • 7 reacties
  • 978 Bekeken

Badge
Op weg naar Bonaire wilde ik vandaag mijn prepaid internet bundel opmaken op Schiphol omdat deze maar beperkt geldig is. Dus mijn roaming stond aan toen ik mijn telefoon op de vliegtuigstand moest zetten. Vervolgens hadden we een korte transit op Aruba, waar ik in probeerde te loggen op de AirPort WiFi. Intussen kreeg ik wat appjes binnen maar die gingen blijkbaar over de 4g en kreeg ik een sms dat ik 60 euro aan data verbruikt had????? Hoe kan dat met prepaid? Ik ben hier enorm van geschrokken, het gaat om 12 mb. Dit is zeker niet de bedoeling, hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Groentjuh 7 August 2019, 09:16

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Tegenwoordig kun je ook met prepaid internetten in het buitenland. De prepaid databundels werken dan ook in zone 1 landen (Europa), maar niet in Zone 2, 3 en 4.

Aruba valt onder zone 3. Internet kost hier 5 euro per MB. Bellen en gebeld worden kost 2,542 euro per minuut (of 4,576 euro per minuut naar zone 4 landen) en SMSen kost 0,508 per SMS. De actuele tarieven kun je op deze pagina vinden.

Wat is er dan waarschijnlijk gebeurd:
In mijn simyo bestaan de volgende opties:
  • internet in Nederland
  • internet in buitenland
Bij jouw aansluiting stonden deze beiden op aan. Op je mobiel stond alles aan om te internetten, want je was MBs aan het opmaken op Schiphol. Vervolgens ging je het vliegtuig in, zette je vliegtuig-stand aan en vloog je naar Aruba. Waarschijnlijk heb je na deze vlucht vliegtuig-stand weer uit gezet.

Hier ging het "mis". Op je mobiel stond roaming en dataroaming aan en je mobiel kon een verbinding maken met een mobiel netwerk van Aruba. Omdat de opties "Internet in Nederland" en "Internet in buitenland" aan stonden kon je mobiel ook data verbruiken over dit netwerk en ging dit dan ook gelijk doen nadat de vliegtuig-stand uit werd gezet. Immers een mobiel denkt dan behulpzaam alles wat nieuw is op te halen.

In Nederland en zone 1 landen is dat geen probleem. Daar had je databundel gewerkt (of waren MBs veel minder duur geweest), maar nu ben je in een Zone 3 land met tarieven van 5 euro per MB. Dat kost dus heel veel. En dan tellen die paar MBs zo op naar 60 euro.

Wat nu? Nou je aansluiting is voor alle uitgaande oproepen en data geblokkeerd, want je beltegoed is op. Dat zul je hoe dan ook een keer boven 0 moeten krijgen. Wat er met de 60 euro in de min gebeurd weet ik in dit geval niet helemaal zeker, maar in de meeste gevallen wordt dit door Simyo aangevuld tot 0 euro beltegoed. Het is niet de bedoeling dat je onder de -5 euro kan komen. Dat is hier wel gebeurd. Alleen een moderator kan daar uitsluitsel over geven.

Ik raad altijd aan om de twee hierboven genoemde instellingen goed in te stellen voordat je naar het buitenland gaat. Ga je buiten de zone 1 landen (Europa) zet dan Internet in buitenland UIT. Daarmee maakt je dit soort hele duur verbruik onmogelijk. Dat had ook hier jouw probleem voorkomen.

Ik hoop dat je desondanks wel kan genieten van je vakantie!
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Evantol,

Welkom op het Simyo forum!

Dat is geen lekker begin van je vakantie! Ik zie dat Groentjuh je al tips gegeven hebt zodat dit in de toekomst niet meer voor kan komen! Zoals hij ook al aangaf is ondertussen het min-bedrag al aangevuld tot 0. De enige kosten die je hebt gemaakt is dus het bedrag dat je nog had staan als beltegoed. Wij hebben dus €53,60 voor je aangevuld. 😊

Nadat je weer hebt opgewaardeerd zal alles weer gewoon werken. Zet dus wel eerst de optie internet in het buitenland uit en start je toestel even opnieuw op!

Dankjewel voor de hulp Groentjuh!

Groetjes,

Kevin
Badge
Dank jullie wel voor de reacties en Simyo voor het aanvullen van mijn beltegoed naar 0. Weer wat geleerd!
Reputatie 6
Badge +5
Precies! Graag gedaan en nog een fijne vakantie :)

Groetjes,
Niels
Badge
Hi Simyo,

Bovenstaande issue is opgelost en mijn beltegoed opgewaardeerd. Simkaart is alleen nog steeds geblokkeerd....heb internet in buitenland uit staan en mijn telefoon meerdere keren uit en aan gezet
Reputatie 7
Badge +9
Hi Simyo,

Bovenstaande issue is opgelost en mijn beltegoed opgewaardeerd. Simkaart is alleen nog steeds geblokkeerd....heb internet in buitenland uit staan en mijn telefoon meerdere keren uit en aan gezet

Mogelijk is er iets blijven hangen in de systemen van Simyo. Een moderator zal daar zo snel mogelijk even naar kijken.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Evantol,

Ik zie dat het ondertussen al is opgelost! 😊

Groetjes,

Kevin

Reageer