.

Beantwoord

tellers op 0

  • 2 November 2013
  • 11 reacties
  • 12758 Bekeken

Hoe kan het bestaan dat het prepaidtegoed op -40,95 euro staat.
Zoals veel andere ouders hebben wij een prepaid-simkaart aangeschaft voor onze dochter, 15 euro erop gezet.
Nu ik die meid wat nieuw beltegoed wil geven (haar tegoed was al een poosje op), zie ik :  -40,95. Mijn eerste gedachte: zoiets kan toch niet! 
Nu ik dit forum bekijk, blijkt dat er meerdere verontruste ouders zijn.
Na de eerste schrik ben ik nu ontzettend boos. Hoe durft een provider zoiets te doen, ik vind dit onacceptabel.
Ben ook zeker niet van plan dit bedrag ooit te betalen.
Oproep aan: Simyo: zet dit tellers meteen op 0.
Ik heb nauwe contacten met de media, overweeg om dit groot in het nieuws te laten brengen. KOP:  Veel ouders gedupeerd door...
icon

Beste antwoord door Alex 5 November 2013, 13:53

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het is inderdaad ontzettend jammer dat dit bij Simyo mogelijk is. Het is ook begrijpelijk dat u boos bent.

De manier waarop dat gebeurd is doordat bij Simyo een gesprek en/of datasessie niet afgebroken wordt als het tegoed op is. Sterker nog ik heb het vermoeden dat zolang het verbruik nog niet bij Simyo is verwerkt er zelfs nieuwe gesprekken en datasessies gestart kunnen worden. Gezien het feit dat het hier over 40,95 euro in de min gaat, zal hier een datasessie de schuldige zijn. Met 409 minuten en 30 seconde bellen of 408 smsjes sturen (en 1,5 minuut) bellen ben je wel even mee bezig. 40MB kan echter in minder dan 5 minuten verbruikt worden!

Dit had overigens voorkomen kunnen worden! Door op mijn Simyo de optie "Internet op je mobiel" uitzet te zetten, wordt het dure internetten via het mobiele netwerk onmogelijk(of voor kosten van Simyo in geval van een storing met deze optie). Ik geloof dat Simyo over het bestaan van deze optie iedereen probeert te informeren.

Simyo heeft dit 'gevaar' niet groot op de voordeur staan, echter sommige vergelijkingssites als bijvoorbeeld bellen.com informeren u over dit mogelijke gevaar. In de algemene voorwaarden van Simyo(jeetje, die veranderen vaak!) in "hoofdstuk 3:3 BETALING MET PREPAY TEGOED" regel 8 staat het volgende:
Simyo wijst U er op dat opwaarderingen en afwaarderingen met een vertraging worden uitgevoerd. Vanwege deze vertraging is het mogelijk dat uw Prepay Tegoed op enig moment negatief is. Het negatieve saldo van het Prepay Tegoed is een schuld van U aan Simyo.

Ik praat dit minpunt(mijn mening) van Simyo zeker niet goed. Realtime verwerking zou Simyo een veel betere provider maken. Zeker als je dan ook de opties zou hebben om bij 0 te stoppen!

Als forum expert (forum experts zijn klanten, die al vele antwoorden van Simyo moderatoren hebben gelezen en daardoor het één en ander kunnen voorspellen.) verwacht ik dat aan dit negatieve saldo weinig gaat gebeuren. Als u de optie "Internet op je mobiel" via mijn Simyo uitschakeld, dan komen negatieve saldo praktisch niet voor. Een moderator zal hoogstwaarschijnlijk maandag antwoord geven.

Mocht uw vertrouwen in Simyo zo'n erge breuk opgelopen hebben, dat u hoe dan ook overstapt dan raad ik een aantal producten aan:
Vodafone is een stukje duurder maar gaat een HEEL stuk verder om een kind (en ouder) te beschermen en zou eventueel ook de moeite waard zijn om te bekijken. Daar is een heel product voor kinderen gemaakt. Ook Tele2 en Hi hebben hier een product voor (gaat iets minder ver dan vodafone...). Beiden van deze diensten laten het kind bijvoorbeeld gratis (een aantal) "bel-mij" of nood-smsjes verzoeken sturen zodat ze ook zonder beltegoed met bijvoorbeeld ouders in contact kunnen komen.

Simyo is een van de weinige providers, die deze constructie heeft. KPN, T-mobile en Vodafone hebben geen last van dit verschijnsel (Ik kan moeilijk alle providers na gaan lopen. Zijn er nogal veel!)

@Simyo: In de algemene voorwaarden is de inhoud stuk! Foei!
HOOFSTUK 3 PREPAY AANSLUITINGEN...........................FOUT! BLADWIJZER NIET GEDEFINIEERD.
Reputatie 7
Badge +9
Ik deel de mening van Groentjuh. Ga er nu niet een heel verhaal van maken. Heb het in het verleden al vaker uitgebreid geventileerd. Simyo zou m.i. niet ongevoelig voor dit soort verhalen moeten blijven.
Reputatie 3
Badge +9
Het probleem is dat de verwachting van de klant anders is dan in de voorwaarden staat.
Ook al is er nog geen realtime verwerking, bij prepaid hoort op=op vindt ik.
Reputatie 7
Badge +9
Buiten alle negatieve prepaidtegoed ellende om, is het sowieso slim om -als ouders- met je kind te praten over verstandig omgaan met mobiel internet. Het moet voor hen echt heel duidelijk zijn, dat het geen 'gewoon' internet is en dat er behoorlijke kosten uit voort kunnen vloeien.
Inderdaad heeft Simyo, internet op mobiel uitgeschakeld, waardoor dit niet weer kan gebeuren.
Ook is het beltegoed door Simyo (eenmalig) teruggezet naar 0.
Hierdoor is mijn boosheid aardig gezakt ;-)  Alleen zit ik nog te twijfelen om opnieuw op te waarderen.
Heeft iemand ervaring met het toch opnieuw opwaarderen naar een soortgelijke ervaring?  Kan het nu niet weer gebeuren?
 
Reputatie 3
Badge +9
Je kunt indien je een smartfoon hebt, een app installeren die het internet uitschakeld bij een bepaald quota.
Om wat voor soort telefoon gaat het?
Het is een Samsung Galaxy y.
Reputatie 3
Badge +9
Dan kan je watchdog3G eens proberen. Er zijn er meer, maar met die heb ik helaas geen ervaring.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ontzettend boze vader,

Na het verhaal gelezen te hebben kan ik niet anders zeggen dat ik het heel vervelend vind dat deze situatie is ontstaan. Ik snap heel goed dat je als prepaid gebruiker verwacht dat het afschrijven van beltegoed, na het bereiken van 0 euro, stopt. Het is inderdaad mogelijk om een negatief tegoed te genereren. Zoals Groentjuh aangeeft is dit terug te vinden in onze algemene voorwaarden. Neemt niet weg dat je toch verrast wordt. Het opwaarderen van je beltegoed kan nu geen kwaad. Het blijft echter wel mogelijk om in de min te komen. Het verbruik wordt met een vertraging verwerkt. Dit geldt ook voor bel/sms verbruik.

Hopelijk heb je wat aan de tips van een aantal doorgewinterde forumleden.



@Simyo: In de algemene voorwaarden is de inhoud stuk! Foei!


Ik heb de voorwaarden zojuist nog even bekeken, maar kom dit niet tegen. Hoofdstuk 3 is bij mij gewoon helemaal te zien. Is dit bij jou nog steeds niet zichtbaar?

Groetjes,

Alex
Reputatie 3
Badge +9
Het PDF bestand is wel te zien, maar er staat een stuk tekst achter wat luid!  

HOOFSTUK 3 PREPAY AANSLUITINGEN...........................FOUT! BLADWIJZER NIET GEDEFINIEERD.

Deze tekst moet even worden weggepoetst !
Reputatie 5
Badge +10
Gevonden inderdaad. Bedankt. Het zal worden aangepast.

Reageer