.

Beantwoord

Negatief Prepaidsaldo!?

  • 21 August 2013
  • 17 reacties
  • 1396 Bekeken

Ik kreeg zojuist de schok van het jaar: het telefoonnummer via Simyo is geblokkeerd, omdat het saldo meer dan € 100,- negatief staat! Hoe kan dit in vredesnaam met een prepaid? Ik heb mijn dochter juist geen abonnement gegeven, omdat ik dit soort 'onplezierige en ongewenste' verrassingen wilde voorkomen. Nu blijkt dat zij in een dag voor € 155,- aan MB heeft verbruikt!!! Hoe is dit mogelijk??
Wat is het nut van een prepaid als je hier ook negatief kunt staan en meer kunt verbruiken dan wat je op het saldo hebt staan???
Ik kan er simpelweg niet bij. Wie kan mij vertellen wat het nut is van prepaid en hoe ik dit kan veranderen??!!
icon

Beste antwoord door Ernst 23 August 2013, 12:40

Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als je een beetje verder op dit forum leest, zul je meer van dit soort verhalen tegenkomen. Bij Simyo is een negatief prepaid saldo mogelijk. Zo kan je altijd je laatste gesprek afmaken of je internetsessie. Veel mensen verkeren in de veronderstelling dat prepaid OP=OP inhoudt. Zo zou het ook moeten zijn, vind ik persoonlijk. Simyo huldigt echter een ander principe.

Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent. Ik vrees echter dat je toch zult moeten betalen. Heel vervelend. 
Hier ook hetzelfde verhaal..
Eigen schuld dikke bult ik weet het, de dagbundel was zo "op" schijnbaar en tja internet staat aan dus dan hebben ze niets in de gaten.
Alleen, als je 1x negatief staat en ze gaan opnieuw op internet, want mijn zoon was die dag echt niet constant bezig met zijn telefoon, dan zou dat toch niet moeten kunnen?
Ook de sms dat je onder de 2 euro beltegoed zit is er echt niet geweest gister, dat vind ik zo raar, dan had je in elk geval geweten van verrek dit gaat niet goed, vlug uit dat internet op de telefoon..
Reputatie 4
Badge +8
Meestal wordt een internetsessie niet geheel afgesloten, waardoor de teller doortikt...
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Anouk70 en Loek67, beiden welkom op het Simyo forum.

Helaas onder deze omstandigheden :(

Bij Simyo worden de verbruiksgegevens met een vertraging verwerkt. Bijkomend voordeel is dat je je gesprek af kunt maken, nadeel is echter dat wanneer er erg veel data verbruikt wordt in een korte tijd, je tegoed inderdaad behoorlijk onder de €0 kan komen.

Hóe het komt dat er op zo'n moment veel data wordt verbruikt kunnen wij helaas niet zien. Er worden enkel hoeveelheden en tijdstippen geregistreerd. Feit is wel dat smartphones erg veel data kunnen verbruiken.

Helaas gaat het om daadwerkelijk gebruik. Mocht je zeker willen zijn dat er geen data verbruikt wordt, dat kun je het beste de optie 'internet op je mobiel/MMS' uitzetten.
Die optie staat normaalgesproken ook altijd wel uit en dat blijft ie nu ook wel! ;-)
Was alleen aangezet vanwege die dagbundel.. Gooi er een eventuele volgende keer wel een maandbundel tegenaan, is wat veiliger. Normaalgesproken redt zoonlief zich nog prima met alleen wifi en zolang hij zo weinig beltegoed verbruikt als nu (hij zit nog niet heel erg aan zijn telefoon vastgeplakt, kan natuurlijk zo veranderen!) laten we het ook mooi bij prepaid!
Badge +8
Die optie staat normaalgesproken ook altijd wel uit en dat blijft ie nu ook wel! ;-)
Was alleen aangezet vanwege die dagbundel.. Gooi er een eventuele volgende keer wel een maandbundel tegenaan, is wat veiliger. Normaalgesproken redt zoonlief zich nog prima met alleen wifi en zolang hij zo weinig beltegoed verbruikt als nu (hij zit nog niet heel erg aan zijn telefoon vastgeplakt, kan natuurlijk zo veranderen!) laten we het ook mooi bij prepaid!


Hoi Loek67,

Wat je nog zou kunnen bekijken is dat er apps zijn, die je verbuik op je telefoon bijhouden. Sommige kunnen zelfs het internet op je toestel uitschakelen als een ingestelde limiet bereikt is. Je kunt daar bij Simyo geen rechten aan ontlenen, maar ik zie het hier op het forum vaak voorbij komen als handig hulpmiddel.
Heb je de nieuwe internetbundels voor prepaid al gezien? Er zijn dus nu ook twee versies in de maandbundel.
Ik heb begrepen dat dochters de telefoon wat meer aan hun oor hebben geplakt, en zoons wat meer met de duim vast zitten ;)

Groetjes,
Charlene
Haha dan zijn onze dochters de uitzondering op die regel zeker, die typen de hele dag door ;-)
Hebben beide ook een abbootje.
Zoonlief doet nog niet zo heel veel met zijn foon maar dat kan natuurlijk van de ene op de andere dag veranderen, als er een leuke dame in beeld komt bijvoorbeeld (zal ik niet tegen hem zeggen, dan krijg ik een dodende blik vermoed ik lol)

Ja die internetbundel is de ellende dus net mee begonnen, had zo'n maandbundel moeten doen ipv een dagbundel.

Na ja goed, tis gebeurd, het enige eigenaardige blijft nu nog dat er toch wel een sms verstuurd schijnt te zijn dat er een negatief saldo was maar die is nooit aangekomen..
Reputatie 7
Badge +9
....enne misschien is het goed om met kinderen te praten over smartphones, m.n. het internetgebruik ervan. En dat daar zomaar hoge kosten van komen, je zit niet achter de PC waar je maar wat rond kunt surfen. De genoemde data verbruiksapp, die je 3G kan afsluiten, is zeker een optie. 🆒
Badge +8
Haha dan zijn onze dochters de uitzondering op die regel zeker, die typen de hele dag door ;-)
Hebben beide ook een abbootje.
Zoonlief doet nog niet zo heel veel met zijn foon maar dat kan natuurlijk van de ene op de andere dag veranderen, als er een leuke dame in beeld komt bijvoorbeeld (zal ik niet tegen hem zeggen, dan krijg ik een dodende blik vermoed ik lol)

Ja die internetbundel is de ellende dus net mee begonnen, had zo'n maandbundel moeten doen ipv een dagbundel.

Na ja goed, tis gebeurd, het enige eigenaardige blijft nu nog dat er toch wel een sms verstuurd schijnt te zijn dat er een negatief saldo was maar die is nooit aangekomen..


Hoi Loek67,

Ja dat is wel vreemd, van die sms. Ik zie hem ook in het systeem, op de 21ste. Daar zal ik zeker nog naar laten kijken, hoe dat komt.
verder is de tip van De Leon natuurlijk een goede. Maar dat zal naar aanleiding van deze situatie al wel gebeurd zijn, denk ik ;)
Veel succes met je opgroeiende kids 🆒

groetjes,
Charlene
Tja, ook wij waren wellicht naief. Prepaid genomen om niet rood te komen staan. Mooie uitleg van Simyo over het niet afbreken van gesprekken e.d , alleen zou men zich ook in de denkwereld van de klanten kunnen verdiepen. Als de gangbare gedachte is bij de consument dat prepaid zich onderscheidt van een abbo doordat je niet rood kan komen te staan, dan zou Simyo dat toch moeten overnemen. En niet alleen aan hun eigen financieel belang moeten denken.
Vrijdag prepaid ingegaan, 3 dagen later (vandaag) mailtje dat we onder de 2 euro tegoed stonden. Mooi, dacht ik nog. Kunnen we bijstorten. Hebben 35 euro erbij gedaan. Na 1 uur gecontroleerd op MijnSimyo. Was het tegoed nog maar 18 euro. He ?? Bleek het internet verkeer nog niet verrekend te zijn. Al die whatsappjes van gisteren mee geteld. Dus echt geen controle of er voldoende saldo is. Heel kwalijk. En natuurlijk staat Simyo in zijn recht als ik dit forum en de uitleg lees. Maar noem Prepaid dan Prepaid + blanco cheque voor Internet verkeer. Want dat is het.
Vraagje: wat als ik nu een maandbundel van 4 euro voor 100Mb afsluit. Wat gebeurt er dan bij een verbruik van meer dan 100 Mb ? Gaan we dan toch weer rood staan ? Is dit ook een blanco cheque waarbij alleen de eerste 100Mb zijn afgekocht ? Wat ik wil en verwacht ? Beltegoed totdat prepaidtegoed op is en Internet totdat ik 100MB per maand heb verbruikt. Alles dus 100% voorspelbaar !!

Voorlopig hebben we Mobiel uitgezet op MijnSimyo en ook op de smartphone limieten ingesteld. Eerst maar eens antwoord op mijn vraag afwachten.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Habe,

Als je een bundel afsluit en je komt over je 100MB dan betaal je €0,15 per MB bij een sim only abonnement.
Bij prepaid is dit €1,00 per MB.  Een aanzienlijk verschil.
Daarbij heeft prepaid geen app waarbij je je verbruik kan controleren. Voor sim only is er voor Android en iOS een app beschikbaar

Wil je niet buiten je bundel (net als ik) neem dan ook een app die je internet verbruik controleerd.
Er zijn meerdere apps die dit kunnen.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Badge +6
Tja, ook wij waren wellicht naief. Prepaid genomen om niet rood te komen staan. Mooie uitleg van Simyo over het niet afbreken van gesprekken e.d , alleen zou men zich ook in de denkwereld van de klanten kunnen verdiepen. Als de gangbare gedachte is bij de consument dat prepaid zich onderscheidt van een abbo doordat je niet rood kan komen te staan, dan zou Simyo dat toch moeten overnemen. En niet alleen aan hun eigen financieel belang moeten denken.
Vrijdag prepaid ingegaan, 3 dagen later (vandaag) mailtje dat we onder de 2 euro tegoed stonden. Mooi, dacht ik nog. Kunnen we bijstorten. Hebben 35 euro erbij gedaan. Na 1 uur gecontroleerd op MijnSimyo. Was het tegoed nog maar 18 euro. He ?? Bleek het internet verkeer nog niet verrekend te zijn. Al die whatsappjes van gisteren mee geteld. Dus echt geen controle of er voldoende saldo is. Heel kwalijk. En natuurlijk staat Simyo in zijn recht als ik dit forum en de uitleg lees. Maar noem Prepaid dan Prepaid + blanco cheque voor Internet verkeer. Want dat is het.
Vraagje: wat als ik nu een maandbundel van 4 euro voor 100Mb afsluit. Wat gebeurt er dan bij een verbruik van meer dan 100 Mb ? Gaan we dan toch weer rood staan ? Is dit ook een blanco cheque waarbij alleen de eerste 100Mb zijn afgekocht ? Wat ik wil en verwacht ? Beltegoed totdat prepaidtegoed op is en Internet totdat ik 100MB per maand heb verbruikt. Alles dus 100% voorspelbaar !!

Voorlopig hebben we Mobiel uitgezet op MijnSimyo en ook op de smartphone limieten ingesteld. Eerst maar eens antwoord op mijn vraag afwachten.


Hoi Habe,

Allereerst welkom op het forum.

Helaas is het zo dat wij gegevens met vertraging binnen krijgen. Wanneer er op op een gegeven moment in een korte periode van tijd veel internetverbruik plaatsvindt, kan het inderdaad gebeuren dat er opeens een fiks bedrag van het beltegoed af gaat en daardoor zelfs helaas negatief tegoed kan ontstaan.

Dit is niet anders wanneer er een internetbundel wordt aangeschaft, ook hierbij geldt dat het verbruik met een vertraging binnenkomt.
Daarom kan ik je niets anders aanraden dan hier rekening mee te houden en kunnen we in deze zin helaas niet voldoen aan je verwachtingen...

@Martijn® bedankt voor de tips en het meedenken 🙂

Altijd teruggekeerd naar Simyo voor prepaid kaart maar nu ben ik ook de pineut met ongewenst datagebruik via VoLte. Dat systeem werkt niet goed Simyo en dat lees ik hier ook terug met andere klanten die gedupeerd zijn. Mijn telefoon heeft een dual simkaart en dat is funest en ga je geheid de mist mee in. Gelukkig kreeg ik nog een waarschuwing omdat ik een limiet had ingesteld. Heb inmiddels de simkaart geblokkeerd. KPN heeft veel storingen de laatste tijd en vraag me af of het hier iets mee te maken heeft. 

@Fransizo2.2 ,

 

Heb jij dan ook een negatief saldo ondanks je ingestelde limiet? 

Neen nog een positief saldo maar heb wel de sim geblokkeerd. Ik heb een dual sim, een met data abonnement met 4G+  bij Simpel en prepaid simyo met VoLTE. Om een of andere reden is hier gebruik van gemaakt. Vreemd ik zag ipv van Simyo een SIP logo in het toestel. Wellicht de reden dat geüpdatet is via dit kanaal. Tot nu toe is niet bekend wat de oorzaak is. Vandaag de APN eens nalopen in m'n Sony en via het platform. 

De APN nagelopen en geconstateerd dat 2 dingen niet juist waren ingesteld. Het wachtwoord was niet ingevuld op "gprs" en het verificatietype stond niet op "geen". Mijn advies is gebruik VoLTE absoluut niet want het kan je bij prepaid ongemerkt data slurpen middels o.a. app's updates. Tenzij je een bundel hebt en datalimiet instelt. Meest veilige is toch een abonnement nemen of VoLTE niet inschakelen met prepaid. 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Fransizo2.2,

Fijn dat je dit al hebt kunnen achterhalen! :blush:

Kan ik je verder dan nog ergens mee helpen? 

Groetjes,
Bas

Reageer